• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat ga jij ondernemen tegen hittes/wolkbreuken waar NL vaker in de toekomst mee te maken krijgt

Het ziet er naar uit dat je daar in Spanje meer regen is gevallen (en nog valt) dan bij tyfoon "Katerine" in de Filipijnen. Ik zag op tiktok videos van de situatie in Valencia, waar autos bij tientallen door de straten gespoeld werden.

De volgende tyfoon "Leon" heeft in onze regio geen noemenwaardige problemen gegeven. Wel in het noorden van Luzon, die andermaal stortbuien te verwerken kreeg, voordat de rommel van "Katerine" was opgeruimd.

Ik wens je veel sterkte en uithoudingsvermogen @martin. Hopelijk komt de elektriciteitsvoorziening spoedig weer op bruikbaar peil.

Het ziet er naar uit dat je daar in Spanje meer regen is gevallen (en nog valt) dan bij tyfoon "Katerine" in de Filipijnen. Ik zag op tiktok videos van de situatie in Valencia, waar autos bij tientallen door de straten gespoeld werden.

De volgende tyfoon "Leon" heeft in onze regio geen noemenswaardige problemen gegeven. Wel in het noorden van Luzon, die andermaal stortbuien te verwerken kreeg, voordat de rommel van "Katerine" was opgeruimd.

Ik wens je veel sterkte en uithoudingsvermogen @martin. Hopelijk komt de elektriciteitsvoorziening spoedig weer op bruikbaar peil.

Ik heb een keer deze topic "wat-ga-jij-ondernemen-tegen-hittes-wolkbreuken-waar-nl-vaker-in-de-toekomst-mee-te-maken-krijgt" op het forum gezet maar tegen zoiets, kan je toch niets ondernemen, daar houd ook mijn vindingrijkheid op.

Hopelijk bouwt men daar ook niets meer op, want dan kan het weer gebeuren.

Beste @martin heb jij totaal geen schade aan jouw huis/terrein ondervonden???
Ga jij toch iets veranderen mocht het weer zo gaan regenen, of heeft dat geen invloed op jouw erf.

Bekijk bijlage 27203

Ondertussen zitten we (ik ben de tel kwijt geraakt) op de 7e of 8e dag van 100% bewolkt weer en flink wat regen.

Het leermoment wat ik wil delen is de escalatie van de problemen als het lang aanhoud en de frustratie van het onvoorspelbare.

Als je vooraf weet dat je 10 dagen geen stroom zult hebben kun je hier op anticiperen.
Als je echter iedere dag te horen krijg dat het morgen weer normaal is, dan wordt je langzaam maar zeker flink gefrustreerd.

Ondertussen is alles wat er in de diepvries zat, bedorven. De koelkast werkt alleen nog tussen 14:00 en 16:00 dus is nutteloos geworden. En ik vertik het om mijn aggregaat aan te slingeren om een paar flessen koel te houden terwijl mijn diepvriesvak alsnog ontdooid is.
Dat is dan ook gelijk het voordeel van blik t.o.v. diepvries.
Op mijn werk zijn ze flink pissed, want ik ben al ruim 7 dagen niet meer "online" geweest op de afgesproken uren. Dat dit maar 1 keer per 200 jaar voorkomt ziet men niet als een geldig excuus.
Het is me totaal onduidelijk waarom de schotel niet meer werkt. Eigenlijk maakt het niks uit, want we hebben sowieso geen stroom, maar gek is het wel. En het internet via 4g is ook niet meer vooruit te branden. Vermoedelijk zijn er een paar masten in elkaar gestort door de aanhoudende regen.

De WAF begint nu ook wel flink te escaleren. (begrijpelijk) Ieder dag is het idee om morgen dan toch maar die enorme berg was te gaan wassen. Want door het enorme kutweer is alles nat/vies/modderig en lakens wil je ook wel minimaal 1 keer wassen. Maar omdat er al ruim 7 dagen geen zon is kun je ook niks drogen.

Die gezonde ochtendwandeling begint ondertussen ook flink te vervelen. Want het is verre van leuk om in de stromende regen met laarzen, die 2 kilo zwaar van de vastgeplakte klei, naar de auto te lopen.

Door het uitzonderlijke weerbeeld blijven de wolken letterlijk boven onze finca hangen.
Bekijk bijlage 27204
En iedere dag is het vooruitzicht dat het morgen over zal zijn.

En uiteraard is dit allemaal maar een detail met de reeds 220 doden in overige delen van het land.

Ik begrijp dat je enige bron van stroom je eigen zonnepanelen zijn..?
Geen 'gewone' elektra-aansluiting dus? Ja, dan is continue 100% bewolking wel een probleem :(
Érg zuur, maar daar kun je nu weinig meer aan doen.

Zijn er dingen te bedenken die je voor de toekomst wél zou kunnen doen, mocht zo'n situatie zich weer voordoen?
De inhoud van een vriezer blijft in theorie 24 uur goed na stroomuitval, mits je de deur dicht houdt.
Zelf heb ik bedacht (maar nooit in grote hoeveelheden uitgetest) dat ik de inhoudt goed zou bekijken en wat ik echt wil bewaren zou braden/koken en dan wecken. Ik heb daar een speciale wok-brander voor gekocht met een bijpassende grote gasfles, en ik heb voldoende weckpotten in voorraad.
Maar, je hebt gelijk dat je volledig op t verkeerde been wordt gezet door de berichten 'dat het morgen weer normaal zal zijn'...
Inderdaad érg frusterend!

Ik zou ook niet kunnen werken zonder stroom, maar ik zou naar kantoor kunnen gaan als het een klein plaatselijk probleem zou zijn en bij een groter probleem begrijpt mijn baas wel dat ik niet kan inloggen (zo niet dan toch :lol:)
Helaas is niet iedere werkgever zo coulant. Is er geen plek in de buurt waar je naar toe kunt gaan om een paar uur te werken?
'Finca' klinky niet alsof er een trendy internet café om de hoek zit... ;)

Heb je, naast stroom voor de vriezer en je werk, nog andere problemen waar je een oplossing voor wilt/moet gaan bedenken?
Wel een eye-opener hoor, zo'n toestand! o_O

Mocht het hier ooit goed misgaan met regen- of overstromingswater dan hoop ik dat we ruim van tevoren gewaarschuwd worden.
Volgens Overstroomik.nl staat mijn woning een flink end beneden NAP.

Hoeveel kan ik momenteel niet zien, want de site is te druk :lol: :lol:

Ik woon in een appartement op de benedenverdieping, zonder zolder, dus bij te hoog water heb ik een probleem.
Wel heb ik afspraken met de bovenburen dat ik bij acute nood in hun huis kan verblijven.
Met 4 katten en toebehoren zou dat wel een dingetje zijn, want de buuf is allergisch... 😬
Met meer tijd (paar uur/halve dag) 2 opties: 2 vriendinnen wonen op resp 700mtr en ca 1km, zij hebben allebei een groot huis met 4 verdiepingen, waar ik makkelijk bij zou passen. Met meer tijd zou ik natuurlijk ook méér voorraden mee kunnen brengen 👍
Krijgen we echt lang tevoren al waarschuwingen dan zouden we naar Frankrijk gaan met ons hele hebben en houwen, maar met water weet je het nooit...
Wat het heel lastig maakt is als je, zoals Martin, geen duidelijk inzicht krijgt in hoe ernstig de situatie is/wordt en hoe lang het gaat duren.
Daardoor kun je volledig op het verkeerde been worden gezet.
Vandaar dus toch de optie voor de niezende buuf (en heb ik een doosje anti-histamine voor haar gekocht 😎)

water.jpg

Ik moet het uiteraard niet dramatiseren, en de reden dat ik er een post aan spendeer is meer om aan te geven dat zelf de doorgewinterde prepper die met zijn arrogante visie denk alles wel te hebben afgevangen alsnog op bepaalde punten voor de bijl gaat.

Het is allemaal detail, maar ik moet wel zeggen dat de duur van een probleem enorme impact geeft op je gemoedstoestand.

Ga jij toch iets veranderen mocht het weer zo gaan regenen, of heeft dat geen invloed op jouw erf.

Het lastige van de situatie is dat het in theorie "maar 1 keer in de 200 jaar voortkomt"
En dit is nou net waar de schoen wringt. Want stel dat het volgend jaar weer zo gaat zijn?

Dus die onwetendheid is het grootste probleem. Die wandeling naar de weg die ben ik wel meer dan beu ondertussen. En ook dat we na 3 dagen een complete voorraad boodschappen aan de roofdieren hebben mogen achterlaten is ook wel wat frustrerend.

(want morgen is het weer droog, echt waar.... dus niet)

Als iemand zou zeggen "het is 10 dagen kutweer, hou er rekening mee" dan zou er helemaal niks aan de hand zijn.
Wat hier fout is gegaan is dat ik enige waarde heb gehecht aan het weerbericht en de ervaring van de dorpsgenoten die me "garanderen" dat het morgen weer normaal weer zou zijn.
Ik ben nu op een punt beland dat ik nooit en te nimmer vertrouwen zal hebben in dit soort informatie.

Zijn er dingen te bedenken die je voor de toekomst wél zou kunnen doen, mocht zo'n situatie zich weer voordoen?

Zeker te weten.
Het heeft niet veel zin om de zonnepanelen te maximaliseren. Want of er nu 2 of 20 panelen liggen die niks opbrengen maakt geen verschil. Een omvormer met een aansluiting op een aggregaat zou in ons geval het leven stukken eenvoudiger hebben gemaakt.

Maar dan nog moet ik zeggen dat ik de benzine niet zou kunnen aanslepen om dat ding 7 dagen lang te laten draaien.

m.b.t. werk gaan we dan maar rond 10:00 te voet naar de auto, dan rond 11:00 uitgeput in een lokaal café de laptop aansluiten, en dan kan ik nog net een paar uur wat zaken uitvoeren.
Mijn VOIP telefoon kan ik niet aansluiten, dus het is verre van ideaal, maar beter iets dan niets.
(ja, ik heb een softvoip app, maar dat werkt ook niet echt geweldig, en het is lastig bellen als je door de modder aan het lopen bent)

Het is voor mij in ieder geval wel een mooie praktijktest.

Het is nu nog te vroeg om een conclusie te maken over de dingen die op ons pad zijn gekomen, dus ik wacht nog even met de samenvatting. Maar meer dan voldoende verbeterpunten zijn er wel de revue gepasseerd.

Het lastige van de situatie is dat het in theorie "maar 1 keer in de 200 jaar voortkomt"
En dit is nou net waar de schoen wringt. Want stel dat het volgend jaar weer zo gaat zijn?

Als iemand zou zeggen "het is 10 dagen kutweer, hou er rekening mee" dan zou er helemaal niks aan de hand zijn.
Wat hier fout is gegaan is dat ik enige waarde heb gehecht aan het weerbericht en de ervaring van de dorpsgenoten die me "garanderen" dat het morgen weer normaal weer zou zijn.
Ik ben nu op een punt beland dat ik nooit en te nimmer vertrouwen zal hebben in dit soort informatie.
En precies dit is wat er vaker gebeurt vanwege de klimaatverandering. Middellandse zee is warm, in de hoge luchtlagen botst dat met koude, en de depressie blijft ingesloten boven Spanje hangen, DANA of gota fria. In Spanje zijn de hevigste effecten van de gota fría aan de mediterrane oostkust te vinden tussen september en november, wanneer de temperatuur van het zeewater hoog is en vochtige lucht vanaf de Middellandse Zee de atmosfeer binnenkomt. Het gebergte dwingt deze vochtige lucht snel omhoog, wat kan leiden tot de ontwikkeling van cumulonimbuswolken en hevige regenval en onweer.

Het is ook geen nieuw fenomeen, maar komt steeds vaker voor.
"Het noodweer heeft in Spanje in de afgelopen 150 jaar regelmatig tot verwoestingen en veel slachtoffers geleid. In 1879 vielen meer dan 1000 doden in Murcia, Almería en Alicante. In 1957 kwamen meer dan 80 mensen om bij overstromingen in Valencia, waarna de bedding van de rivier de Turia werd verplaatst. In 1962 vielen er meer dan 600 doden bij overstromingen in Barcelona. In 1989 viel tot 192 liter water per vierkante meter op de Balearen, wat vijf doden tot gevolg had. In Alicante was een dodelijke overstroming in 1997 toen er meer dan 270 mm regen viel in minder dan 6 uur. In 2019 leidde de hevige regenval tot een ramp in de regio’s Valencia en Murcia. Regen van meer dan 300 mm leidde tot overstromingen die 7 doden veroorzaakte en een geschatte schade van tussen de 170 en 190 miljoen euro. Borrasca Gloria veroorzaakte in 2020 13 doden en grote schade op de Balearen en in de Gemeenschap van Valencia." https://www.espanje.nl/wat-betekent-dana/

Het is dus niet "eens per 200 jaar"(mensen vergeten snel, zeker als het niet in hun dorp gebeurde) ...maar het was niet regelmatig. Het komt steeds vaker voor, gewoon te volgen via nieuwsberichten. Dit was ook aan de hand met de watersnoodramp in Duitsland(en stuk België en Valkenburg) in 2021, daar bleef de depressie en regen hangen bij de bergen en veroorzaakte wateroverlast in de dalen.

Je kan er dus op vertrouwen dat het weer gebeurt. Of bij jullie dorp, of een paar dorpen verder.

Het is allemaal detail, maar ik moet wel zeggen dat de duur van een probleem enorme impact geeft op je gemoedstoestand.

Dat is het punt dat je (altijd) kan verbeteren. Hoe reageer ik op langdurige nare toestand.
Nu is het nog een vervelende wandeling, een lege vriezer en gezeik van collega's dat je niet de juiste aantal uren werkt.
Maar ik denk ook aan een kapot huis dat je moet herstellen, familie en/of buren die er niet meer zijn, kapotte wegen en geen kant op kunnen, noem de ellende maar op.
Wat kan je doen om je gemoedstoestand op peil houden. Wat heb je nodig. Hoe kan je jezelf trainen om je basisrust vast te houden(of terug te krijgen)

Laatst bewerkt:
Wat kan je doen om je gemoedstoestand op peil houden. Wat heb je nodig.

Tja, wat ik nodig heb is anders dan wat de partner nodig heeft.

Dus laat ik daar eens een stukje verder over uitweiden.
Ik probeer er een stukje humor in te verwerken, want anders kom ik mogelijk te zuur over.

En ik wil ook duidelijk aangeven dat een splinter in mijn vinger mij persoonlijk meer pijn bezorgd dan een beenamputatie van een soldaat in een oorlogsgebied. (Jaja, lekker egocentrisch, maar zo werkt het nu eenmaal)

Vandaag zijn we dus weer een dag verder, het is ondertussen de 8e dag (denk ik) dat er geen straaltje zon is en ook niet zal komen.
Het voordeel is dat het niet regende op het moment dat we de wandeling zouden inzetten.
De afspraak was om rond 10:00 te gaan vertrekken. Maar ik weet niet hoe dat werkt met man versus vrouw, want ondanks de tekst, "we gaan nu echt door" is het alsnog 12:00 geworden.
Nu heeft mijn partner net als ik een handleiding die flink wat pagina's dik is. En op 1 van deze pagina's staat het woord "smetvrees"
Het is net zo onbegrijpelijk dan iemand die bang is voor spinnen, het is nu eenmaal zo, en je kunt rationeel gezien helemaal niks aan veranderen. Nu zou je denken dat je in geval van een "mini SHTF" je prioriteiten anders zal hebben liggen, maar niets is minder waar.
En nu kom je dus op het punt dat je echt wel sterk in je schoenen/laarzen moet staan om niet elkaar de tent/finca uit te gaan vechten.
Want bij iedere stap die we zetten moet er worden schoongemaakt. Het is compleet zinloos, het heeft geen enkel nut, maar zo werkt het nu eenmaal. En probeer dan maar rustig te blijven.

Het verschil in dingen die voor mij belangrijk zijn versus de dingen die voor de partner belangrijk zijn liggen best wel wat uit elkaar. Ik kan me niet voorstellen hoe je ooit je tijd zou willen spenderen aan het kijken naar een programma zoals "lang leve de liefde". Maar als dat eenmaal onderdeel is van je ritueel dan is dit blijkbaar toch wel belangrijk.

Voor mij is prio 1 mijn laptop opladen zodat ik weer 3 uur bezig kan zijn met mijn ritueel, maar helaas is die koffie bij dat ene café net iets lekkerder, en daar is dus geen stopcontact. En zo gaat de irritatiefactor dik in het rood.

En ondertussen is het weer flink aan het regenen.

Leerpuntjes vandaag zijn:
- Mijn belangrijkste prep item is mijn ultra dunne regenjas.
- Op nr 2 staan de laarzen.
- Op nr 3 komt een placebo voor de WAF die ik nog moet zien te vinden.

En natuurlijk begrijp ik dat alles wat ik nu wel beschikbaar heb als vanzelfsprekend lijkt. Voedsel is niet het probleem, ook de drank is geen probleem. Communicatie is ook niet echt een probleem. Het zit hem nu echt in kleine details die door de duur alsnog flink aan het doorwegen zijn.

En terwijl ik dit type krijgen we wederom een weeralarm, dus het zal weer een gezellige dag worden.

1730639377977.png

Het lijkt wel weer coronatijd. Ben het ondertussen wel flink beu.

Code rood in Barcelona: water loopt binnen in luchthaven door hevige regen​

https://www.ad.nl/buitenland/live-n...nen-in-luchthaven-door-hevige-regen~a81a144a/

"Het dodental na de ramp midden vorige week staat momenteel op 217, maar er wordt nog steeds met man en macht gezocht naar vermisten. Naar hoeveel mensen precies wordt gezocht wordt niet officieel meegedeeld, maar in de media verschijnen aantallen tot 1900 vermiste personen."
😢😢

Tja, wat ik nodig heb is anders dan wat de partner nodig heeft.

Dus laat ik daar eens een stukje verder over uitweiden.
Ik probeer er een stukje humor in te verwerken, want anders kom ik mogelijk te zuur over.

En ik wil ook duidelijk aangeven dat een splinter in mijn vinger mij persoonlijk meer pijn bezorgd dan een beenamputatie van een soldaat in een oorlogsgebied. (Jaja, lekker egocentrisch, maar zo werkt het nu eenmaal)

Vandaag zijn we dus weer een dag verder, het is ondertussen de 8e dag (denk ik) dat er geen straaltje zon is en ook niet zal komen.
Het voordeel is dat het niet regende op het moment dat we de wandeling zouden inzetten.
De afspraak was om rond 10:00 te gaan vertrekken. Maar ik weet niet hoe dat werkt met man versus vrouw, want ondanks de tekst, "we gaan nu echt door" is het alsnog 12:00 geworden.

Nu heeft mijn partner net als ik een handleiding die flink wat pagina's dik is. En op 1 van deze pagina's staat het woord "smetvrees"
Het is net zo onbegrijpelijk dan iemand die bang is voor spinnen, het is nu eenmaal zo, en je kunt rationeel gezien helemaal niks aan veranderen. Nu zou je denken dat je in geval van een "mini SHTF" je prioriteiten anders zal hebben liggen, maar niets is minder waar.

Wij benaderen ook de smetvrees denk ik.

De WC lijk wel een schoonheidssalon, is brandschoon met verzorging producten, en hebben altijd een frisse reet, en wat er nog meer zit.

Bij ons is er ook geen plekje in huis waar stof aanwezig is, of een minuscuul spinnenwebje, alles is brandschoon, gelukkig hebben maar een beetje spullen, dat is handig want mijn maatje heeft een geringe hoeveelheid energie.
Lopen ook niet met ons buiten schoenen door het huis, doen die bij het binnen komen direct uit en trekken ander schoeisel aan.
En alles moet opgeruimd zijn in het huis en campertje, ook daar in trekken we meteen de schoenen uit zo rijd ik ook, zonder schoenen aan.
En missen zeker een does in ons T5-campertje, want schoon zijn is heel belangrijk voor ons.

En nu kom je dus op het punt dat je echt wel sterk in je schoenen/laarzen moet staan om niet elkaar de tent/finca uit te gaan vechten.
Want bij iedere stap die we zetten moet er worden schoongemaakt. Het is compleet zinloos, het heeft geen enkel nut, maar zo werkt het nu eenmaal. En probeer dan maar rustig te blijven.

Wij zijn echte maatjes van elkaar de liefde blijft maar groeien.
Tijden ons reizen is het net een schoolreisje, met zingen en grapjes maken en genieten van de rit.
Maar gebeurd het dat we een paar dagen niet kunnen doezen, dan word de overleving humor wel beproeft en vertrekken we weer met enige spoed huiswaarts.

Het verschil in dingen die voor mij belangrijk zijn versus de dingen die voor de partner belangrijk zijn liggen best wel wat uit elkaar. Ik kan me niet voorstellen hoe je ooit je tijd zou willen spenderen aan het kijken naar een programma zoals "lang leve de liefde". Maar als dat eenmaal onderdeel is van je ritueel dan is dit blijkbaar toch wel belangrijk.

Voor mij is prio 1 mijn laptop opladen zodat ik weer 3 uur bezig kan zijn met mijn ritueel, maar helaas is die koffie bij dat ene café net iets lekkerder, en daar is dus geen stopcontact. En zo gaat de irritatiefactor dik in het rood.

Ik kan het overal wel vinden maar mijn maatje moet afleiding hebben, gelukkig kan ik daar goed mee omgaan, haar belangen zijn voor mij het belangrijkst, en pas mij graag aan, als het te saai word dan is dat wel een beproeving voor haar, ja dat geeft mij wel spanning en neem dan nog wel eens de verkeerde afslag en dan duurt de rit voor haar toch wel wat te lang, naar bvb zuid Spanje.
Wij hadden anders ook in het rampgebied vertoeft, maar moesten het steeds uitstellen vanwege ziekenhuis bezoeken, wat is ons wat bespaard gebleven, waren met hoge waarschijnlijk ook richting zee gespoeld.

Ook wilden we in die omgeving een piepklein onder komen zoeken, wat nu echt van de baan is.

In omgeving Malaga en Torremolinos hebben we ook een keer heel slecht weer mee gemaakt de huishoud container een speelbal in de storm en waren haast niet te ontwijken, een rivier had ook wat auto's en bomen mee gesleurd, heb toen niet mee gekregen of er ook slachtoffer of vermisten waren, waren wat be dust naar huis vertrokken, en in NL was het prachtig weer.

En ondertussen is het weer flink aan het regenen.

Leerpuntjes vandaag zijn:
- Mijn belangrijkste prep item is mijn ultra dunne regenjas.
- Op nr 2 staan de laarzen.
- Op nr 3 komt een placebo voor de WAF die ik nog moet zien te vinden.

Daarom hebben wij een vlucht campertje, waar vrijwel alles in zit om een tijdje te overbruggen, zijn ook een keer negen maanden op de vlucht geweest in een oud T3-campertje.

En natuurlijk begrijp ik dat alles wat ik nu wel beschikbaar heb als vanzelfsprekend lijkt. Voedsel is niet het probleem, ook de drank is geen probleem. Communicatie is ook niet echt een probleem. Het zit hem nu echt in kleine details die door de duur alsnog flink aan het doorwegen zijn.

En terwijl ik dit type krijgen we wederom een weeralarm, dus het zal weer een gezellige dag worden.

Bekijk bijlage 27218

Het lijkt wel weer coronatijd. Ben het ondertussen wel flink beu.

We leven met jullie mee, best een verschrikking wat er in jullie omgeving gebeurd, we hopen dat het allemaal goed komt met jullie.
En denk er over om daar te vertrekken jullie hebben het er nu nog levend van afgebracht.
wat-ga-jij-ondernemen-tegen-hittes-wolkbreuken-waar-Spanje-vaker-in-de-toekomst-mee-te-maken-gaat-krijgen

Ons medeleven toegewenst en kom er weer sterker uit.
Mhg,
Jakob en Alie.

Heel veel sterkte en inzicht toegewenst voor alle preppers die te maken hebben/krijgen met extreme weersomstandigheden, of het nu water rampen zijn, extreme droogte, hitte, of bosbranden.

Probeer je echt goed voor te bereiden op rampen, laat het niet op zijn beloop zoals velen niet preppers dat doen.
Ons T5-campertje en rugzakken staan altijd gereed, thuis zijn we ook redelijk voorzien.

En onderneem acties als er iets op spel staat, want van jouw en je familie leven kan op het spel staan. :hug:

Laatst bewerkt:
Voordat iedereen denkt dat we verdronken zijn, of elkaar de kop in hebben geslagen een klein update.

Gisteren begon het eindelijk weer een beetje licht te worden. Dus eindelijk iets van 30 minuten zon. En geen regen.
Door de wind begon de weg redelijk op te drogen, en konden dus weer met de auto richting finca.

Ik wil nogmaals benadrukken dat dit verslag geen weergave is van een echte SHTF, het is een micro SHTF, maar de reden dat ik het deel is om anderen duidelijk te maken dat je in een micro SHTF tegen compleet andere micro problemen aanloopt dan je in eerste instantie zou denken. (ik dan toch)

Dat smetvrees is niet zozeer dat iemand waarde hecht aan alles fris en schoon, maar meer dat er een dwangmatig gedrag is om alles schoon te maken. De reden dat ik het melde was om aan te geven dat dit soort zaken gewoon door zullen gaan, ook in een SHTF, en dat kan voor de andere partij leiden tot flinke irritatie.
Er lopen veel mensen rond die nooit en te nimmer een hotel durven nemen omdat ze dan geen controle hebben over hun slaapvertrek. Een van de reden dat er zoveel campers rondrijden is omdat dit voor mensen met smetvrees een uitkomst bied. (maar dit zal men nooit hardop durven vertellen) Maar goed, zo erg heeft mijn partner het gelukkig niet, dus ik mag/moet niet klagen.

Vandaag is het in ieder geval half bewolkt, en eindelijk kan de enorme berg was van ruim 1 week worden weggewerkt. Het lijkt erop dat onze micro SHTF ten einde is. En het raadsel met de satelliet is ook opgelost, blijkbaar heeft de regen de combi Astra 1/3 defect gemaakt waardoor alleen nog de Astra1 te ontvangen was. Uiteraard had ik nog een extra kop liggen, dus die vervangen, en kan er vanavond weer naar de meest onzinnige programma's worden gekeken via de satelliet.

Ik heb een keer deze topic "wat-ga-jij-ondernemen-tegen-hittes-wolkbreuken-waar-nl-vaker-in-de-toekomst-mee-te-maken-krijgt" op het forum gezet maar tegen zoiets, kan je toch niets ondernemen, daar houd ook mijn vindingrijkheid op.

Hopelijk bouwt men daar ook niets meer op, want dan kan het weer gebeuren.

Beste @martin heb jij totaal geen schade aan jouw huis/terrein ondervonden???

Nee, daar kun je niks tegen ondernemen. Je kan het nieuws volgen, maar dat is de klacht, dat er niet gewaarschuwd was (is ook moeilijk, te vaak loos alarm en dan is iedereen ook boos).

Ik heb wel een poncho gekocht bij de Action ;)

Voordat iedereen denkt dat we verdronken zijn, of elkaar de kop in hebben geslagen een klein update.

Gisteren begon het eindelijk weer een beetje licht te worden. Dus eindelijk iets van 30 minuten zon. En geen regen.
Door de wind begon de weg redelijk op te drogen, en konden dus weer met de auto richting finca.

Ik wil nogmaals benadrukken dat dit verslag geen weergave is van een echte SHTF, het is een micro SHTF, maar de reden dat ik het deel is om anderen duidelijk te maken dat je in een micro SHTF tegen compleet andere micro problemen aanloopt dan je in eerste instantie zou denken. (ik dan toch)

Dat smetvrees is niet zozeer dat iemand waarde hecht aan alles fris en schoon, maar meer dat er een dwangmatig gedrag is om alles schoon te maken. De reden dat ik het melde was om aan te geven dat dit soort zaken gewoon door zullen gaan, ook in een SHTF, en dat kan voor de andere partij leiden tot flinke irritatie.
Er lopen veel mensen rond die nooit en te nimmer een hotel durven nemen omdat ze dan geen controle hebben over hun slaapvertrek. Een van de reden dat er zoveel campers rondrijden is omdat dit voor mensen met smetvrees een uitkomst bied. (maar dit zal men nooit hardop durven vertellen) Maar goed, zo erg heeft mijn partner het gelukkig niet, dus ik mag/moet niet klagen.

Vandaag is het in ieder geval half bewolkt, en eindelijk kan de enorme berg was van ruim 1 week worden weggewerkt. Het lijkt erop dat onze micro SHTF ten einde is. En het raadsel met de satelliet is ook opgelost, blijkbaar heeft de regen de combi Astra 1/3 defect gemaakt waardoor alleen nog de Astra1 te ontvangen was. Uiteraard had ik nog een extra kop liggen, dus die vervangen, en kan er vanavond weer naar de meest onzinnige programma's worden gekeken via de satelliet.

Smetvrees valt sowieso al niet mee, maar in combinatie met een SHTF lijkt het me helemaal een 'uitdaging' en ik kan me ook niet voorstellen hoe moeilijk je wederhelft het gehad heeft. En jij natuurlijk ook!
Mijn neefje heeft smetvrees en hij móet dus 3-4 keer per dag douchen en schone kleren aan. Ook elke keer schone handdoeken natuurlijk. Wilde geen eten aanraken met zn handen (bv frietjes of boterhammen) en raakte overstuur als anderen in zijn aanwezigheid dat wel deden.
Als we uit eten gingen dan at hij niks, want hij wist dan niet wie er in de keuken misschien aan zn eten had gezeten, etc..
Best wel triest, maar ook niet eenvoudig voor zn ouders!

Het heeft iedereen verbaasd, maar na een paar jaar getrouwd te zijn geweest is het hem toch gelukt om vader te worden (en ja, de kleine is van hem :lol:). Ik heb wel van mn schoonzusje gehoord dat dat een behoorlijke uitdaging is geweest.

Nou kun je natuurlijk zeggen, ja hallo we hebben een SHTF dus zet die smetvrees maar even aan de kant. Maar zo werkt het meestal helaas niet, ook niet in nodsituaties :(

• Haha
Waarderingen: JJ&A
Nou kun je natuurlijk zeggen, ja hallo we hebben een SHTF dus zet die smetvrees maar even aan de kant. Maar zo werkt het meestal helaas niet, ook niet in noodsituaties :(
@Mayo en @martin , ik voel wel aan dat het niet eenvoudig is om zoiets als smetvrees te hebben als zich een crisis aandient. Evengoed geloof ik ook wel in "de wal keert het schip". Linksom of rechtsom, is men dan toch gedwongen om met iets (?) minder "hygiëne" de dag door te komen. Niet leuk, maar wellicht went dat in zo'n situatie toch voldoende zodat het draaglijk is? Zaken die afleiden, worden dan belangrijk.

Ik weet niet of er al zoiets bestaat en was even te lui om het na te trekken😉, maar een draadje waarin potentiële problemen met het "geestelijk welzijn" in een SHTF worden genoemd, met mogelijke oplossingen om toch vrolijk te blijven en "bij het verstand" te blijven, dat is wellicht zinvol?

Wat kan de gedachten van ons en onze partner en familie zo verstrooiien dat we dan vooral de gouden randjes rond een wolk weer gaan zien...?

Dingen om te doen, die kunnen afleiden. Boeken lezen, breien, muziek luisteren, gezelschapsspellen spelen, muziek maken, noem maar op. Maar wellicht ook een doek en wat tubes verf of lekkere luchtjes of een schetsblok met krijt, als "noodgeschenk"?
Het is niet slecht denk ik, om ook daarmee rekening te houden.
Denk eens aan zaken die leuk of interessant lijken om te doen, maar waarvoor je nooit de tijd hebt genomen.
Met een beetje geluk, is zoiets bij de kringloopwinkel te vinden, voor weinig geld. "Noodgeschenken" of "Noodverrassingen" preppen!👍

Laatst bewerkt:
Vergeet even dat stukje smetvrees, het punt wat ik wil maken is dat je tijdens een (micro)SHTF te maken krijgt met je "team" en dat team heeft dus nog steeds dezelfde eigenschappen als voor die SHTF, Dus als iemand een eigenschap heeft om heel irritant met zijn.haar vingers te trommelen, of met een balpen te klikken, dan gaat dat uiteraard gewoon door.
Maar.....
Wat ik opmerkte is dat ik zelf daar heel lastig mee kan omgaan als ik denk dat er wel wat belangrijkere zaken zijn.

Dus niet mijn omgeving is het probleem, maar ik ben het probleem, want ik word gewoon helemaal chagrijnig op een moment dat ik dit nou net niet zou moeten worden.

En omdat niemand dat in zijn lijstje heeft staat om een SHTF te overleven dacht ik toch om het even te benoemen.
Mentale weerbaarheid is inderdaad het juiste woord @Pjotr Prep
En dat kun je niet zo makkelijk in je BOB meenemen.

Dus dat is voor mij zeker wel een leerpuntje waar ik zelf aan zal moeten werken, en niet mijn omgeving.

En nee, we gaan niet verder in op dat smetvrees, want het had ook 100 andere irritaties kunnen zijn.
(en anders starten we wel een nieuw draadje over smetvrees als iemand er behoefte aan heeft)

Wat ik probeerde te delen zijn de zaken waar ik in de praktijk ben tegen aan gelopen. En het "grappige" is dat alles ander is gelopen dan ik vooraf had gedacht. En dat komt uiteraard omdat je nooit vooraf weet hoe een SHTF (of in dit geval een micro SHTF) er uit komt te zien. 8 a 9 dagen in de modder baggeren in de regen is in ieder geval niet goed voor de meeste mensen hun gemoedstoestand.

Mijn lijstje is geworden:

- Betere waterdichte wandelschoenen
- Laarzen die niet mijn sokken spontaan uit laten trekken bij iedere stap die ik loop.
- lichtgewicht ademende regenjas
- Een 2e lichtgewicht ademende regenjas, want als die ene zeiknat is duurt het lang voordat het weer is opgedroogd.
- Mijn voorraad butaanflessen eerder aanvullen ,en niet met halve flessen lopen klooien, helemaal op maken, zodat je ze ook eerder kan laten bijvullen
- Toch iets meer rijst voor het geval we echt niet weg hadden kunnen komen.
- Iets minder waarde hechten aan voorspellingen zodat je jezelf niet vastpin op uitgangspunten die je steeds verder moet oprekken. Dat oprekken gaat op een gegeven moment flink frustreren.
- Flink meer geduld opbrengen naar je "team" want het is erg makkelijk om jezelf te gaan lopen irriteren, terwijl dat geen enkel nut heeft.

Vanuit technisch oogpunt zou de aanschaf van een omvormer die ik kan aansluiten op een aggregaat geen verkeerde stap zijn geweest.

Ik geef met alle plezier nu het stokje over aan een ander die mogelijk in de toekomst een soort van mini/micro SHTF verslag wil maken.
Onze mini SHTF is in ieder geval nu afgelopen. Ik had het (de ervaring) voor geen goud willen missen.

Is het misschien beter dat mensen daar weg gaan om elders gaan wonen.
Wat-ga-jij-ondernemen-tegen-hittes-wolkbreuken.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
ik hoop dat je er deze keer geen last van zult krijgen!

Ik hoop het ook, maar zie het somber in:

1731500230945.png

Het is voor ons meer praktisch, en zeker de komende 2 dagen want vrijdag avond wil ik toch echt wel de auto tot aan de finca hebben voor inpakken, zodat we zaterdagochtend onze geplande terugreis kunnen inzetten.

1731500747020.png

Deze kwam gisteren nog binnen. Iets met "als het kalf verdronken is" want nu sturen ze wel heel snel een waarschuwing.

Terug
Bovenaan