Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Jawel, het staat er wel in, net voorbij het midden van het bericht.geen waarschuwingen in het engels voor de toeristen?
Hopelijk gaat het aan jullie voorbij.
Goede reis al vast.
want in omgevingen met zee en bergen is de kans steeds groter dat er steeds vaker rampen ontstaan door grote temperatuur verschillen.
Hmmm, goed beschouwd is dat iets wat iedereen heeft ondernomen denk ik @JJ&A , behalve (uitgerekend) @martinDus om een piep klein huisje te zoeken in Spanje in de buurt dan de zee is nu volledig van de baan, in welk land dan ook, want in omgevingen met zee en bergen is de kans steeds groter dat er steeds vaker rampen ontstaan door grote temperatuur verschillen.
Dat is dus wat wij ondernemen-tegen-hitte- en-wolkbreuken.
Ik wil je niet ongerust maken, maar daar kun je je in vergissen.
Als we kijken naar de extreme wateroverlast van de afgelopen jaren in bijvoorbeeld regio Nederland/België dan komen we uit op
juli 2021. De hevige regenval leidde toen tot ernstige overstromingen in Limburg (Nederland) en de provincies Luik en Namen (België).
Deze locaties liggen niet aan zee, en liggen redelijk hoog.
In België vielen er toen 41 doden door deze overstromingen. In Nederland vielen geen doden, maar dat was meer geluk dan wijsheid.
Dus als je echt bang ben voor natte voeten, moet je ook kijken hoe de ligging van rivieren zijn gesitueerd, en uiteraard zorgen dat je woning hoger staat dan de mogelijke "trechter" waar je mee te maken krijg bij de samenkomst van rivieren.
@martin, is het jullie gelukt om vandaag zonder problemen te vertrekken?
@martin , dat is goed om te horen. De timing is ook perfect want Sinterklaas komt dit weekend vanuit Spanje aan.Morgen ochtend gaan we rijden. We hebben God/Spaghettimonster/Alla zij dank de auto tot aan de finca kunnen parkeren zodat we de spullen een beetje eenvoudig kunnen meenemen.
Dus dat moet goed gaan komen. Op het gemakje 2 dagen ingepland zodat het nog een relaxte terugreis zal worden.
Er word geen regen verwacht, dus eigenlijk moet dit goed komen. Maar als die 8 dagen regen op dit moment zouden hebben afgespeeld, dan hadden we best wel een probleem gehad.
Voor de komende tyfoon "Pepito" (Internatinale benaming "Man-Yi") is de familie ondergebracht in een stevig gebouwd, wat hoger gelegen hotel.
Op onze eigen locatie zover mogelijk voorbereid: Alle losstaande spullen uit de tuin gehaald, de ganzen en gister gearriveerde kip van voer en water voorzien en onze hond Spot naar de woonkamer gedirigeerd.
Voldoende brandstof, gas en voedsel ingeslagen om tenminste een maandje vooruit te kunnen.
Winkels en apotheken zijn vanaf vandaag dicht. Gister bleek bij het testen van een oud gaskomfoor, dat de drukregelaar lekte. Gelukkig heeft mijn Tropische Verrassing er nog een op de kop kunnen tikken bij een bouwmarkt die toevallig nog open was. Tevens daar nog de laatste 2 gasblikjes gekocht voor ons camping brandertje. Eventueel kunnen we nog wat bakken en koken op houtskool met onze barbeque.
Het zal van de stormschade en de te verwachten overstromingen afhangen wanneer winkels en scholen weer open kunnen.
De koel/vrieskast afgeladen met levensmiddelen en dranken en de vriescapaciteit een tandje hoger gezet zolang we nog electriciteit uit het stroomnet kunnen trekken.
De accu's zitten vol, zodat we ook zonder het stroomnet bijna 24 uur zonder het net kunnen koelen. Mochten de zonnepanelen van het dak waaien zonder dat ook het dak vertrekt, dan houdt de inhoud van de vriezer de boel voor minstens 48 uur goed.
Vertrekt het dak wel, dan kunnen we nog onderkomen zoeken in ons schuurtje, maar dan wordt het oncomfortabel toeven. Als de wegen nog/weer begaanbaar zijn, zoeken we dan de familie op in het hotel.
Zolang er nog netstroom is, gaan we lekker op bed samen een filmpje kijken van de harddisk of een dvd. Met een beetje geluk kunnen we ook het nieuws op TV volgen. We hebben goede ontvangst van het digitale signaal, dat de vorige tyfoon met succes heeft doorstaan. Als backup hebben we een radio die uit net of batterijen gevoed kan worden.
De AV apparaten kunnen weliswaar vanuit de accu's gevoed worden, maar zolang niet duidelijk is hoe hevig de tyfoon tekeer zal gaan, ligt de prioriteit toch bij het koel houden van de voedsel/drankvoorraad en de verlichting.
Ik heb gister een extra brood gebakken op zonnestroom. Leveren de zonnepanelen nog genoeg stroom tijdens/na de tyfoon, dan is de capaciteit van de accu's voldoende om opnieuw brood te bakken.
Op het moment werkt het internet nog. Als ik na de tyfoon geruime tijd niet meer op het forum post, ligt dat waarschijnlijk aan het uitvallen van de signaalverbinding.
Hmmm, haha, mocht men in de Philipijnen het Indiase kastensysteem hebben overgenomen, dan is er kennelijk nog voldoende ruimte om jezelf daarin verder omhoog te werken @PBearVoor de komende tyfoon "Pepito" (Internatinale benaming "Man-Yi") is de familie ondergebracht in een stevig gebouwd, wat hoger gelegen hotel.
Met de gedachte aan overhangende dakranden en inderdaad jouw zonnepanelen, vraag ik mij af of "tuien" wellicht voordelen zou opleveren. Met dunne staalkabel, wat schroefogen en U-kabelklemmetjes zou je van alles eenvoudig en bestendig tegen opwaaien kunnen fixeren. Of zelfs al bescheiden met de dunne HPPE vislijn van 80 Lbs die ik eens noemde. Zou dat misschien iets zijn, en wellicht doe je dat ook al?Op onze eigen locatie zover mogelijk voorbereid: Alle losstaande spullen uit de tuin gehaald,
Mooi, preppen live! Jullie situatie en ervaringen vind ik enorm interessant. "Reality TV" waarvan we hier veel kunnen opsteken.de ganzen en gister gearriveerde kip van voer en water voorzien en onze hond Spot naar de woonkamer gedirigeerd.
Voldoende brandstof, gas en voedsel ingeslagen om tenminste een maandje vooruit te kunnen.
Mooi dat je plenty opties hebt @PBear . Een Coleman benzinecomfoor lijkt mij nog wel iets voor je, wellicht? Bij het woord "gasblikje" gaat hier een wenkbrauw zenuwachtig trekken, als ik tegelijk aan uithoudingsvermogen denk.Winkels en apotheken zijn vanaf vandaag dicht. Gister bleek bij het testen van een oud gaskomfoor, dat de drukregelaar lekte. Gelukkig heeft mijn Tropische Verrassing er nog een op de kop kunnen tikken bij een bouwmarkt die toevallig nog open was. Tevens daar nog de laatste 2 gasblikjes gekocht voor ons camping brandertje. Eventueel kunnen we nog wat bakken en koken op houtskool met onze barbeque.
Wellicht scheelt ook het omwikkelen met dekens of een dekbed al een extra 24 uur, of wat EPS platen er tegen? Mocht je er ooit aan toe komen, dan zou beplakken met een reflecterende metaallaag (mylar nooddeken-spul) ook al iets schelen denk ik. Warmtestraling van buiten wordt dan grotendeels gereflecteerd.Het zal van de stormschade en de te verwachten overstromingen afhangen wanneer winkels en scholen weer open kunnen.
De koel/vrieskast afgeladen met levensmiddelen en dranken en de vriescapaciteit een tandje hoger gezet zolang we nog electriciteit uit het stroomnet kunnen trekken.
De accu's zitten vol, zodat we ook zonder het stroomnet bijna 24 uur zonder het net kunnen koelen. Mochten de zonnepanelen van het dak waaien zonder dat ook het dak vertrekt, dan houdt de inhoud van de vriezer de boel voor minstens 48 uur goed.
Gewoon "even nood-tuien", en daarvoor heb je nog een paar uurtjes volgens mij?Vertrekt het dak wel,
De volgende keer, wel ruilen van plek!dan kunnen we nog onderkomen zoeken in ons schuurtje, maar dan wordt het oncomfortabel toeven. Als de wegen nog/weer begaanbaar zijn, zoeken we dan de familie op in het hotel.
Over op het 3-uurs schema. Wij verwachten nu wel 24/7 statusmeldingen natuurlijk...Zolang er nog netstroom is, gaan we lekker op bed samen een filmpje kijken van de harddisk of een dvd. Met een beetje geluk kunnen we ook het nieuws op TV volgen. We hebben goede ontvangst van het digitale signaal, dat de vorige tyfoon met succes heeft doorstaan. Als backup hebben we een radio die uit net of batterijen gevoed kan worden.
Houd ook het hoofd koel @PBear !De AV apparaten kunnen weliswaar vanuit de accu's gevoed worden, maar zolang niet duidelijk is hoe hevig de tyfoon tekeer zal gaan, ligt de prioriteit toch bij het koel houden van de voedsel/drankvoorraad en de verlichting.
24/7...!Ik heb gister een extra brood gebakken op zonnestroom. Leveren de zonnepanelen nog genoeg stroom tijdens/na de tyfoon, dan is de capaciteit van de accu's voldoende om opnieuw brood te bakken.
Op het moment werkt het internet nog. Als ik na de tyfoon geruime tijd niet meer op het forum post, ligt dat waarschijnlijk aan het uitvallen van de signaalverbinding.
Heel veel sterkte PBear!! Hopelijk komen jullie er zonder al teveel schade doorheen
Online nieuws heeft Man-Yi ondertussen ge-upgrade naar 'supertyfoon' en er zijn duizenden mensen geevacueerd:
https://www.hln.be/weernieuws/meer-dan-250-000-mensen-geevacueerd-voor-komst-supertyfoon-man-yi-op-filipijnen~ab33b55a/?referrer=https://duckduckgo.com/
en ook:
https://www.ad.nl/buitenland/br-filipijnen-evacueren-tienduizenden-mensen-om-naderende-supertyfoon-man-yi~aaa9b519/?referrer=https://duckduckgo.com/
Ik lees dat Man-Yi de zesde zware tropische storm zijn die de Filipijnen treft in een maand tijd.... wow
Geschat wordt dat de tyfoon waarschijnlijk zaterdagavond of zondagochtend aan land komt bij Catanduanes. Hoewel het weerbureau verwacht dat de tropische storm verzwakt als hij over het eiland trekt, blijft het waarschijnlijk een tyfoon totdat de Zuid-Chinese Zee is bereikt.
Wat heeft deze inwoner nu volkomen, aan zo'n plotseling voor het oog opdoemende wanstaltigheid?
Naast een doordenkertje... zou het ook wel goed zijn om ermee een orkaan te doorstaan @PBear.
Bekijk bijlage 27280
Tot op dit moment geen probleem alhier met Pepito. In de stad is de stroom uitgevallen, maar wonderlijk genoeg is bij ons nog wel netstroom en zelfs het internet werkt nog. Wel neemt de wind in kracht toe en regent het gestadig. Nog niet echt stortregen. So far so good!
Hmmm, haha, mocht men in de Philipijnen het Indiase kastensysteem hebben overgenomen, dan is er kennelijk nog voldoende ruimte om jezelf daarin verder omhoog te werken @PBear
Met de gedachte aan overhangende dakranden en inderdaad jouw zonnepanelen, vraag ik mij af of "tuien" wellicht voordelen zou opleveren. Met dunne staalkabel, wat schroefogen en U-kabelklemmetjes zou je van alles eenvoudig en bestendig tegen opwaaien kunnen fixeren. Of zelfs al bescheiden met de dunne HPPE vislijn van 80 Lbs die ik eens noemde. Zou dat misschien iets zijn, en wellicht doe je dat ook al?
Mooi, preppen live! Jullie situatie en ervaringen vind ik enorm interessant. "Reality TV" waarvan we hier veel kunnen opsteken.
Mooi dat je plenty opties hebt @PBear . Een Coleman benzinecomfoor lijkt mij nog wel iets voor je, wellicht? Bij het woord "gasblikje" gaat hier een wenkbrauw zenuwachtig trekken, als ik tegelijk aan uithoudingsvermogen denk.
Wellicht scheelt ook het omwikkelen met dekens of een dekbed al een extra 24 uur, of wat EPS platen er tegen? Mocht je er ooit aan toe komen, dan zou beplakken met een reflecterende metaallaag (mylar nooddeken-spul) ook al iets schelen denk ik. Warmtestraling van buiten wordt dan grotendeels gereflecteerd.
Tip: probeer eens een FLIR (infrarood) camera te lenen, of denk eens aan een smartphone waar zo'n ding in zit, of een losse module. Daarmee maak je temperaturen en warmte/koudelekken direct zichtbaar, en vergelijken en optimaliseren is een koud kunstje.
Eigenlijk is zoiets voor iedereen wel een aanrader denk ik. Koud spul koud houden en warm spul warm wordt na een SHTF sowieso een uitdaging, zodra brandstoffen en energie schaars worden.
Gewoon "even nood-tuien", en daarvoor heb je nog een paar uurtjes volgens mij?
De volgende keer, wel ruilen van plek!
Over op het 3-uurs schema. Wij verwachten nu wel 24/7 statusmeldingen natuurlijk...
Houd ook het hoofd koel @PBear !
Er staan er hier heel wat achter jou, zo'n 10.656 km achter jou, maar (in gedachten) pal in jouw nek denk ik. Sterkte!
24/7...!
We zullen het gaan zien...