• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2022

Duitsland bereidt zich voor op de mogelijkheid van een langdurige stroomuitval. En informeert haar bevolking ook daarover.
Hier in Ruttanië is stroomuitval kennelijk onmogelijk, naar de overheidsinformatie daarover (een informatie-vacuüm) te oordelen.
Totale chaos is er denkbaar, maar hier geen enkel probleen. Er komt immers nog stroom en gas uit de leiding...
Jawel, nog....
Zijn we in NL nu werkelijk zo onnozel, of doen we alleen maar zo?
https://www.tagesschau.de/wirtschaf...eutschland-vorbereitung-stromausfall-101.html

Jouw hele post om weer even te kunnen fulmineren gaat er kennelijk van uit dat de situatie in Duitsland identiek is aan Nederland.

Duitsland was voor meer dan 40% afhankelijk van Russisch gas, wij maar 15% dus dat is makkelijker op te lossen. Het aandeel gas is ook veel lager bij het opwekken van elektriciteit. En dan hebben we nog een noodoplossing achter de hand als het puntje bij het paaltje komt, de voorraad in Groningen.

Jouw hele post om weer even te kunnen fulmineren gaat er kennelijk van uit dat de situatie in Duitsland identiek is aan Nederland.

Duitsland was voor meer dan 40% afhankelijk van Russisch gas, wij maar 15% dus dat is makkelijker op te lossen. Het aandeel gas is ook veel lager bij het opwekken van elektriciteit. En dan hebben we nog een noodoplossing achter de hand als het puntje bij het paaltje komt, de voorraad in Groningen.

Hey @Ray , gelukkig:D, ik vroeg mij al af hoelang het zou duren voordat er weer eens op een ander zou worden gemopperd en er vanuit een oneindige wijsheid en voorbarig, onnavolgbare conclusies zouden worden getrokken.;)

Het gaat mij er natuurlijk niet om, om te fulmineren, en natuurlijk ben jij geen Duitser🇩🇪, maar je vergeet dat we hier in de EU allemaal aan elkaar geknoopt zitten:hug: Zowel technisch als moreel.
Als je mocht denken dat we hier vrolijk ons peertje kunnen laten branden zodra Duitsland in het duister zit, wie denk je dan voor de gek te houden?:clown:

Klapt het net er uit omdat het lokaal overbelast is, dan zijn wij gewoon een dominosteentje. De een na de ander, en snel, als het een beetje tegenzit. Het stroomnet is kennelijk gebrekkig tegenover de te verwachten extra lasten, en daar kan dan geen gasbelletje tegenop. En dan die gasbel... waar denk je nu werkelijk dat dat gas naartoe vloeit, zodra de Groningers verder afdalen? Allemaal naar ons?

Het gaat mij erom, dat de burgers op deze roze wolk tijdig en volledig worden geïnformeerd over mogelijk onheil, en over hoe te handelen. Dat het nu niet gebeurt, geeft reden voor een noodkreet, en is geen fulmineren. Lijdzaam afwachten is niet mijn stiel, en het erop aan laten komen ook niet. Omwille van ook al die ander...

Ik ben niet solidair, en ben dat ook nooit geweest, met gastekorten en andere ellende...;)
Wel ben ik dat met het voorkomen ervan, en met het beperken van ellende.

Probeer dat ook eens!;)

.........
Klapt het net er uit omdat het lokaal overbelast is, dan zijn wij gewoon een dominosteentje. De een na de ander, en snel, als het een beetje tegenzit. Het stroomnet is kennelijk gebrekkig tegenover de te verwachten extra lasten, en daar kan dan geen gasbelletje tegenop. En dan die gasbel... waar denk je nu werkelijk dat dat gas naartoe vloeit, zodra de Groningers verder afdalen? Allemaal naar ons?
.............
Jij schets alles zwart wit en als voldongen feiten.

Het EU net is opgebouwd uit allemaal secties, cellen, die automatisch afgekoppeld worden als een cel een te grote fase afwijking (maat voor de balans) heeft. Theoretisch zou het kunnen, wat jij schets, maar dan moeten echt heel veel systemen achter elkaar falen en alle operators liggen te slapen. En dan nog kun je zo'n cel afschakelen en de boel binnen no-time weer online krijgen.

Zoals laatst met Oekraïne, normaal een netto leverancier aan de EU. Door het uitvallen van de leverantie daar, trok die 'bijna' het net omver. Bijna tussen haakjes, omdat men allang bij de knop zat en wachtend totdat de afwijking te groot zou worden en afschakelen van die cel noodzakelijk zou zijn. Dus de media kopt dat het net bijna omver was gevallen, terwijl die bewust is uitgesteld om afkoppeling te voorkomen.

Het is dus nuttig om je een beetje te verdiepen in het nieuws, want een week na dit stroom incident zijn er volop analyses uit meerdere landen te vinden van hoe het echt werkt. Maar ja, dan is het geen nieuws meer en de interesse alweer weggezakt. Het schieten van simpele zwart/wit meningen op basis van krantenkoppen schijnt helaas wel de norm te zijn, je bent bepaald niet de enige.

Jij schets alles zwart wit en als voldongen feiten.

Het EU net is opgebouwd uit allemaal secties, cellen, die automatisch afgekoppeld worden als een cel een te grote fase afwijking (maat voor de balans) heeft. Theoretisch zou het kunnen, wat jij schets, maar dan moeten echt heel veel systemen achter elkaar falen en alle operators liggen te slapen. En dan nog kun je zo'n cel afschakelen en de boel binnen no-time weer online krijgen.

Zoals laatst met Oekraïne, normaal een netto leverancier aan de EU. Door het uitvallen van de leverantie daar, trok die 'bijna' het net omver. Bijna tussen haakjes, omdat men allang bij de knop zat en wachtend totdat de afwijking te groot zou worden en afschakelen van die cel noodzakelijk zou zijn. Dus de media kopt dat het net bijna omver was gevallen, terwijl die bewust is uitgesteld om afkoppeling te voorkomen.

Het is dus nuttig om je een beetje te verdiepen in het nieuws, want een week na dit stroom incident zijn er volop analyses uit meerdere landen te vinden van hoe het echt werkt. Maar ja, dan is het geen nieuws meer en de interesse alweer weggezakt. Het schieten van simpele zwart/wit meningen op basis van krantenkoppen schijnt helaas wel de norm te zijn, je bent bepaald niet de enige.

Daar gaan we weer @Ray ,

Wel even goed duiden natuurlijk:
Jij bent diegene van het zwart/wit, het vol erin en het zal wel goed zitten.
en ik ben die van de nuance, verstandig-met-beleid en voorzichtigheid.

Voldongen feiten, pardon? Jij bent het die stelt dat er eigenlijk niets kan gebeuren. Ik ben het die stelt dat de kans behoorlijk groot lijkt dat zoiets binnen afzienbare tijd gebeurt, en dat de burger nu toch wel eens passend geïnformeerd mag worden.

Lees inderdaad eens wat deskundigen erover zeggen. Wie daar niets overtuigend ziet smeulen die is toch wel tamelijk "blind". Hondje?

De motivatie van dit draadje was mijn zorgen over een overbelast grid. Als prepper is het dan fijn om even stil te staan over de mogelijke impact. En of iemand het dan wat afzwakt of het wat aandikt is toch prima? Dat jij-bakken hoeft voor mij niet zo. Alle input en hersenspinsels zijn welkom.

Ik maak me wel iets meer zorgen over het stroomnet dan @Ray . Maar ik ben wel blij met de reacties dat er blijkbaar wel wat meer is nagedacht over een stabiele manier van op en afschalen.

We gaan zien hoe het gaat verlopen en als preppers kijken we niet alleen, maar proberen we ook te handelen waar mogelijk.

Ik ben wel heel somber over 2023. Iedereen aan de zonnepanelen en dan gaat mijn startpost mogelijk alsnog uitkomen.
Maar mogelijk ook niet.

Ik heb na 25 jaar brandverzekering ook nog geen klacht ingediend bij mijn verzekeringsagent dat de boel nog niet is afgebrand.

Of de stroom- of gasleverantie deze of een volgende winter in Nederland altijd 100% gegarandeerd zal kunnen worden, weet ik niet.
Het UK en Duitsland waarschuwen hun burgers er, wellicht onnodig, al voor.
Persoonlijk vind ik wel dat onze overheid de burgers wel wat meer bewust zou kunnen maken wat te doen mócht het gebeuren.
Wanneer is er voor het laatst aandacht geschonken op tv/radio/andere media aan www.crisis.nl?

Ik heb het gevoel dat we hier weer, zoals met bijna alles, de put zullen dempen als het kalf aan t verdrinken en niet meer te redden is...

De beste stuurlui staan nog altijd aan de wal, naast alle virologen en internationaal politiek deskundigen.
Naast de waarschuwing kan er nog een andere boodschap zitten in die mededelingen van overheidswege. Als de duitse regering zegt: bij een ramp moet u 10 dagen zelfstandig kunnen overleven, kan je dat ook uitleggen als: na een ramp moet je 10 dagen niet zeuren, je bent gewaarschuwd.
Beetje afkopen van de verantwoording dus.

Als je wel in 2 jaar viroloog kan worden kan je je ook verdiepen in klimaatverandering, energieleveranties en/of zelfredzaamheid.
Ik vind het dan typisch Hollands om dan weer naar Den Haag te kijken.

Waar stopt het dat we zelf niet meer denken kunnen en hoeven? Een stroom uitval kan altijd gebeuren. En het hoeft niet gelijk 10 dagen te zijn. Maar bekijk het eens op een grotere schaal. Zou je dan bij ieder vries en koelhuis een eigen stroomvoorziening neer zetten? Ook bij de slager op de hoek? Zo een mooie generatorset op de stoep voor het geval van?
En dat Duitsland dit zegt heeft meer te maken dat ze niet iedereen gelijk kunnen helpen, een stukje overmacht. En het is simpel om te zeggen dat ze de verantwoording afschuiven, maar aan de andere kant: zijn ze wel verantwoordelijk voor jou natje en droogje?

Waar stopt het dat we zelf niet meer denken kunnen en hoeven? Een stroom uitval kan altijd gebeuren. En het hoeft niet gelijk 10 dagen te zijn. Maar bekijk het eens op een grotere schaal. Zou je dan bij ieder vries en koelhuis een eigen stroomvoorziening neer zetten? Ook bij de slager op de hoek? Zo een mooie generatorset op de stoep voor het geval van?
En dat Duitsland dit zegt heeft meer te maken dat ze niet iedereen gelijk kunnen helpen, een stukje overmacht. En het is simpel om te zeggen dat ze de verantwoording afschuiven, maar aan de andere kant: zijn ze wel verantwoordelijk voor jou natje en droogje?

Laten we eerlijk zijn: de meeste mensen dénken inderdaad niet meer en verwachten dat de overheid ze van geboorte tot het graf zal verzorgen en dat ze daar zelf niets voor hoeven te doen...
Anders waren groepen als deze niet nodig 😄

Als ik naar mijn eigen kennissenkring en collega's kijk, dan kopen ze extra wc-papier en zonnebloemolie zodra op de social media staat dat er een tekort dreigt en verder verwachten ze dat alles 'geregeld' wordt.

Natuurlijk is het niet nodig dat iedereen een eigen stroomgenerator heeft, maar puur het bewústzijn dat er iets zou kunnen plaatsvinden zou al schelen in de paniek/drama áls het een keer gebeurt.

Kijk naar PBear in de Filipijnen, daar kijkt niemand er meer van op als de stroom (weer) een keer uitvalt.
Men weet er mee om te gaan zonder de behoefte te voelen met 10.000 te gaan protesteren op de Dam omdat ze die ene avond eens niet om 6 uur kunnen koken of om 7 uur de tv aan kunnen zetten :)

Een gewaarschuwd mens telt voor twee ;)

Laten we eerlijk zijn: de meeste mensen dénken inderdaad niet meer en verwachten dat de overheid ze van geboorte tot het graf zal verzorgen en dat ze daar zelf niets voor hoeven te doen...
Anders waren groepen als deze niet nodig 😄

Als ik naar mijn eigen kennissenkring en collega's kijk, dan kopen ze extra wc-papier en zonnebloemolie zodra op de social media staat dat er een tekort dreigt en verder verwachten ze dat alles 'geregeld' wordt.

Natuurlijk is het niet nodig dat iedereen een eigen stroomgenerator heeft, maar puur het bewústzijn dat er iets zou kunnen plaatsvinden zou al schelen in de paniek/drama áls het een keer gebeurt.

Kijk naar PBear in de Filipijnen, daar kijkt niemand er meer van op als de stroom (weer) een keer uitvalt.
Men weet er mee om te gaan zonder de behoefte te voelen met 10.000 te gaan protesteren op de Dam omdat ze die ene avond eens niet om 6 uur kunnen koken of om 7 uur de tv aan kunnen zetten :)

Een gewaarschuwd mens telt voor twee ;)

Inderdaad hebben veel bedrijven een generator buiten op de stoep staan voor als de stroom weer eens uit valt. En binnen automatische noodverlichting.
Toch was ik verrast toen een dame een gilletje slaakte in de supermarkt toen plots de stroom uitviel en we een paar seconden in het donker stonden tot de noodverlichting aan ging. Ik dacht dat men hier inmiddels wel aan zo'n verschijnsel gewend was.
Of zou het misschien een buitenlandse toeriste zijn geweest?

Inderdaad hebben veel bedrijven een generator buiten op de stoep staan voor als de stroom weer eens uit valt. En binnen automatische noodverlichting.
Toch was ik verrast toen een dame een gilletje slaakte in de supermarkt toen plots de stroom uitviel en we een paar seconden in het donker stonden tot de noodverlichting aan ging. Ik dacht dat men hier inmiddels wel aan zo'n verschijnsel gewend was.
Of zou het misschien een buitenlandse toeriste zijn geweest?

was vast n Nederlandse 🤣🤣🤣

Volgens mij kun je met een variabel contract altijd veranderen, ik denk dat je ook een nieuw contract af kunt sluiten bij Eneco. Ik heb ook flink hoge prijzen dit kwartaal ( x 2,5 ) , maar weet niet of ik zo'n zin heb om over te stappen naar een aanbieder met maandprijzen (nog meer onzekerheid).

.........

Ik maak me wel iets meer zorgen over het stroomnet dan @Ray . Maar ik ben wel blij met de reacties dat er blijkbaar wel wat meer is nagedacht over een stabiele manier van op en afschalen.

.......

Ik ben wel heel somber over 2023. Iedereen aan de zonnepanelen en dan gaat mijn startpost mogelijk alsnog uitkomen.
Maar mogelijk ook niet.
.......
Ik zie de knelpunten ook, maar netwerkbeheerders geven geen nieuwe aansluitingen uit als het net dat niet aan kan. En dat is het grote probleem als je een nieuwe woonwijk wil bouwen, een zonne-, of windpark of grote stroomslurpers wilt aansluiten.

Met die zonnepanelen is er niet zo'n probleem, aangezien die zich automatisch afschakelen als het net overbelast is. Hier waren al veel klachten over omdat in enkele regio's dit regelmatig gebeurd en huiseigenaren hun stroomopbrengst zien afnemen.

De problemen zie ik dus meer in het realiseren van nieuwe aansluitingen dan dat het net door onbalans in elkaar klapt. Dat laatste kan op zich best, maar het hele net is ingericht om die balans te houden. Als het moet worden hele secties afgeschakeld om de rest in de lucht te houden. Daarnaast zijn er afspraken met de grootverbruikers, bv de aluminiumfabriek in Delfzijl, die tegen vergoeding hun productie stil leggen. Dat gebeurt met enige regelmaat, bv tijdens de zomer als ieder gebouw de airco's volle bak heeft draaien.

Naar ik uit het nieuws vernomen heb, ligt de aluminiumfabriek in Delfzijl stil, omdat productie met de huidige energieprojzen in NL niet rendabel is.
Overigens begrijp ik niet goed waarom stroomslurpende bedrijven een vergoeding zouden moeten krijgen om op piekuren in de stroombelasting de produktie stil te leggen. Dat lijkt me een gewoon bedrijfsrisico, dat ingecalculeerd kan worden. Wat flexibiliteit om de productie af te kunnen schalen in plaats van volledig stil te leggen, of onder eigen beheer voldoende energie op te wekken lijkt me dan de aangewezen strategie, in plaats van de rekening neer te leggen bij het elektriciteitsbedrijf en daarmee uiteindelijk bij de consument. Winst gaan maken over niet gerealiseerde produktie wegens excessieve energiebehoefte vind ik een buitensporige wensgedachte.

Brussel brengt met ongekende voorstellen een prijsplafond voor energie steeds dichterbij​

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/10/1...ond-voor-energie-steeds-dichterbij-2-a4145539

Het gaat om ongekende maatregelen die de energiemarkt blijvend herstructureren – met volgens critici onbekende en mogelijk ongewilde effecten. Tegelijk gaan de plannen mogelijk niet ver genoeg voor een groep lidstaten, die al maanden vraagt om prijsinterventies en met de dag ongeduldiger lijkt te worden. Deze donderdag komen regeringsleiders naar Brussel voor een topontmoeting die in het teken zal staan van de energiecrisis.

Eneco verlaagt energietarieven​

https://www.telegraaf.nl/financieel/662497652/eneco-verlaagt-energietarieven

"Klanten van Eneco van wie de tarieven in november worden aangepast, gaan zo’n 6 procent minder betalen dan klanten van wie de tarieven in oktober zijn aangepast."

Ik heb dus behoorlijk pech, want mijn Eneco-prijzen gaan per 30 oktober flink omhoog... :(

Verdorie, daar heb ik ook last van, Oxxio, dochter Eneco, verhoogd mijn tarieven ook gigantisch per 30 oktober. Eigenlijk zouden ze dan fair moeten zijn en per 1 november weer een tariefwijziging moeten doorvoeren. Zo niet: Krijg ik dan ook 6 procent meer energietoeslag? ;)

Trouwens... die telegraafberichten... ik zoek steeds naar de rest van het artikel, het vervolg, en dat is er dan niet... geen achtergronden etc. :fluit:
:lol:

• Leuk
Waarderingen: Ray

Eneco verlaagt energietarieven​

https://www.telegraaf.nl/financieel/662497652/eneco-verlaagt-energietarieven

"Klanten van Eneco van wie de tarieven in november worden aangepast, gaan zo’n 6 procent minder betalen dan klanten van wie de tarieven in oktober zijn aangepast."

Ik heb dus behoorlijk pech, want mijn Eneco-prijzen gaan per 30 oktober flink omhoog... :(

Hoe kan dat @Mayo, ga jij ook (net als ik) van een contract naar variabel per begin november?
Greenchoice gaf me weken geleden al aan dat ik t/m december 0,80 nacht en 1,00 dag voor een kWh zou gaan betalen, en 3,46 voor een kuub gas. Terwijl ik nu nog 0,25 en 0,70 betaal voor resp. elektra en gas.
Nog maar eens even heerlijk lang douchen op 31/10. Gewoon, een dagje vrij nemen en in de ochtend er onder en in de avond pas afdrogen
Ik ben direct overgestapt naar nextenergy. Vandaag was de gemiddelde stroomprijs daar 0,18 (excl. heffingen) en 0,67 voor een kuub gas. Misschien is dat ook iets voor jou? Of Frank Energie? Je betaalt dan de uurprijzen voor stroom en dagprijs voor gas, en die liggen nu behoorlijk lager dan de kwartaaltarieven van menige energieleverancier. Bovendien kan je dan uitkienen wanneer je een wasje draait. Ik had het bijvoorbeeld vanochtend van 02:00-05:00 op een tijdklok kunnen doen voor 0,05-0,08 per kWh.

Terug
Bovenaan