• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2022

Hmm..... 🤔

Poetin is bereid om gaslevering aan EU via Turkije te laten lopen​

https://www.ad.nl/buitenland/poetin...g-aan-eu-via-turkije-te-laten-lopen~a84dac1a/

Het is voor het eerst dat Rusland voorstelt om de gasleveringen aan de EU bestemd voor de Nord Stream-pijpleiding om te leiden via de Zwarte Zee en Turkije. De lijn die door de Oostzee naar Duitsland loopt, werd vorige maand beschadigd door explosies. Onderzocht wordt of sprake is van sabotage en wie daarvoor verantwoordelijk is.

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
Ik las het ook 😲
Daar ga je dan dus met je besparingen... En hoe bewijs je dit als gebruiker?? 😠

"Bij piekstromen kunnen sommige elektriciteitsmeters wel twee tot drie keer zoveel verbruik aangeven, bij een laag gasverbruik kan de meter wel 30 procent meer aangeven."

Verzoeken om in serie met de "slimme" meter ook een geijkte Ferraris meter te installeren ter controle van de niet zo slimme meter?

• Leuk
Waarderingen: Mayo
(Sarcasme aan)
Maar die oude zwarte bakkelieten meter werd juist weggehaald omdat die verkeerd meet.
Dus dan heb je twee foute meters hangen...
(Sarcasme uit)

Naschrift:
Probleem is dat wij stervelingen geen meter laten calibreren en belangrijker justeren.
Probleem is dat bij het calibreren, dus meten tegen een voorschrift, de uitkomst is zoals die is. Je kan dan een afwijking meten die wel of niet binnen de tollerantie van het voorschrift ligt.

Maar je wilt een nauwkeurige meter. Dan moet je dus meten én afregelen. Ook daar zal je dan een voorschrift bij moeten hebben.
Als je je er in wilt verdiepen dan zou ik eerst de normen/voorschriften opzoeken waaraan een meter wettelijk moet voldoen en kijken wat daar instaat over piekverbruik en minimaal verbruik. Plus de uiteindelijk geldende en dus geaccepteerde, afwijkingen.
Daarna moet je iets zien te krijgen over jouw meter. Die vast in grote aantallen gemaakt is waarbij niet alle meters stuk voor stuk getest zijn en een diploma hebben.
Dus ook in die bouwserie heb je afwijkingen, naar boven en naar beneden.

Gat in de markt wordt dus een toegelaten en gecertificeerd bedrijf dat voor particulieren meter kan testen tegen een normale prijs.

Nog een kanttekening:
Wie zegt dat de oude meters 100% goed zijn?
Want die mechanische dingen zullen toch echt wel slijten.

Samengevat:
Als je aan de beurt bent, vraag dan een meter van merk A ens erie B model C.
Die zijn dan "bewezen" het beste.

Je kan je verder afvragen, wettelijk gezien, of meters waarmee je afgerekend wordt niet elke 5 jaar (?) gewoon gekeurd moeten worden.

• Leuk
Je kan je verder afvragen, wettelijk gezien, of meters waarmee je afgerekend wordt niet elke 5 jaar (?) gewoon gekeurd moeten worden.

Dat kan.. op eigen kosten :(
https://www.stedin.net/klantenservice/veelgestelde-vragen/ik-wil-mijn-meter-laten-ijken

In overleg met u schakelen we een onafhankelijke ijkinstantie in. Blijkt uit het rapport dat de hoge energierekening inderdaad door de meter komt? Dan betalen wij de kosten van het rapport. Ook zorgen we voor een nieuwe meter. Blijkt dat er een andere reden is voor de hoge energierekening is, bijvoorbeeld een nieuw apparaat in uw huishouden? Dan zijn de kosten voor u.

@Mayo , ja die ken ik maar ik bedoelde meer in de trend van: je krijgt of moet een meter afnemen waarom wordt die dan niet om de zoveel jaar gekeurd?

• Leuk
Vooralsnog hebben wij gewoon besloten om met zijn allen wat dikkere kleding aan te doen.
dat was voor ons 2en geen probleem maar de beide meiden vinden dat natuurlijk wat minder charmant.
maar die zijn ondertussen wel om en hebben wat charmante kleding gekocht wat toch warmer is.

tot nu toe heeft de kachel bij ons nog niet aan gestaan hoewel het gisteren en vandaag wel frisser was doordat de zon pleite was.

ze wennen er maar aan.

(Sarcasme aan)
Maar die oude zwarte bakkelieten meter werd juist weggehaald omdat die verkeerd meet.
Dus dan heb je twee foute meters hangen...
(Sarcasme uit)

Verkeerd voor het elektriciteitsbedrijf misschien, omdat ze te nauwkeurig geijkt waren?

Ik moet bekennen dat ik andere winters de thermostaat toch wel op 20-21C had staan...
Nu de cv pas 1x een uurtje aangehad toen het 's morgens 16C was.
Nu is het elke ochtend 17C als ik opsta.
Vond ik dat een week of 2 geleden nog 'koud', ik lijk er nu al aan gewend te zijn en heb ik zelfs de terrasdeur open staan.

Ik heb wel een paar keer de openhaard en de diverse petroleumkachels aangehad (die laatsten voornamelijk omdat die al langere tijd uit gestaan hadden en ik ze wilde controleren) en ik merk dat ik bij 19C al zit te puffen! 🥵

Al met al ga ik er een sport van maken zo min mogelijk de cv aan te hebben deze winter! 👍
😊

Eneco mag terugleververgoeding niet verlagen, Consumentenbond eist terugdraaiing
De ACM zegt niet meteen in te grijpen, maar dat het nu eerst aan Eneco is om zich aan de regels te gaan houden. ,,Die zijn duidelijk. Vaste contracten met een vaste prijs mogen niet worden gewijzigd. Dus we verwachten een reactie.” Volgens een woordvoerder kan het helpen als gedupeerden klachten indienen. Die kan de toezichthouder dan meenemen in een eventueel onderzoek.

https://www.ad.nl/economie/eneco-ma...-consumentenbond-eist-terugdraaiing~a1d653bd/

en ik merk dat ik bij 19C al zit te puffen!
Let wel op: zuurstof gebrek en aanverwante problemen beginnen vaak met zweten en andere lichaams verschijnselen die wellicht verkeerd geinterpreteerd worden.
Lijkt mij sterk dat je in 2 weken je lichaam aangepast hebt aan een koudere omgeving.

Ik moet bekennen dat ik andere winters de thermostaat toch wel op 20-21C had staan...
Nu de cv pas 1x een uurtje aangehad toen het 's morgens 16C was.
Nu is het elke ochtend 17C als ik opsta.
Vond ik dat een week of 2 geleden nog 'koud', ik lijk er nu al aan gewend te zijn en heb ik zelfs de terrasdeur open staan.

Ik heb wel een paar keer de openhaard en de diverse petroleumkachels aangehad (die laatsten voornamelijk omdat die al langere tijd uit gestaan hadden en ik ze wilde controleren) en ik merk dat ik bij 19C al zit te puffen! 🥵

Al met al ga ik er een sport van maken zo min mogelijk de cv aan te hebben deze winter! 👍
😊

@Mayo

bij ons is het in de ochtend 18,5 of 19 graden en zodra de zon gaat schijnen in notime is het heerlijk in de kamer.
cv staat op 15 graden Dus die gaat nog steeds niet aan.

wij gaan echt niet in de kou zitten maar de cv aan zetten terwijl de zon over eenuurtje of 2 binnenkomt gaan we niet doen.
dan maar iets warmers aan doen.

Stook niet kouder dan eerst tot nu toe, maar moet wel wat stoken, omdat de was niet droogde. Vocht in huis is funest.
Ja dat klopt, je moet ook geen schimmel krijgen. Wij hebben daarom een luchtontvochtiger in de keuken (er is ook geen mechanische afzuiging, de afzuigkap is recirculatie).

De was hangt in de veranda, daar ga ik niet stoken. De luchtvochtigheid is daar sowieso heel variabel door het weer (tussen de 20 en 90 procent). De vorige eigenaar heeft daar wel de radiator die eigenlijk in de keuken hoort gezet maar dat vindt ik maar iritant. Als de zon een middagje schijnt is hij ook wel droog, meestal gebeurd dat wel zelfs in regenachtige periodes. Alleen in december en januari is de zon te zwak.

Ik zit zelf al een paar dagen in de app van Engie (waar ik stroom afneem) te kijken, omdat ik me verbaasde dat de tarieven x 2,5 zijn terwijl ik gelezen had dat de gasprijs weer gedaald was. Maar schijnbaar is die aanpassing voor variabel per kwartaal voor mijn contract en dan kan het wel kloppen. Ik heb mijn voorschot maar op 196 euro gezet omdat Belgie 196 euro gaat compenseren de komende maanden. Dus ik ben benieuwd of ik nu 0 euro moet betalen :)

Laatst bewerkt:

Eneco schrapt verlaging terugleververgoeding na kritiek​

Eneco schrapt de aangekondigde verlaging van de vergoeding voor stroom die consumenten met een vast contract terugleveren aan het net. Dat heeft de energieleverancier besloten na kritiek van de Consumentenbond, die zei dat dat bij mensen met een vast contract helemaal niet mag en eiste een terugdraaiing van de verlaging.
https://www.ad.nl/economie/eneco-schrapt-verlaging-terugleververgoeding-na-kritiek~a1d653bd/

Het helpt dus wel als je flink rumoer maakt

Prijsplafond nog steeds niet af: dit maakt het zo moeilijk​

https://www.rtlnieuws.nl/economie/a...ies-allemaal-moeilijk-staatssteun-overwinsten

Een bezwaar dat tot nu toe niet of amper aan bod is gekomen, is dat de Europese Commissie volgens Financiën eist dat het geen 'openeinderegeling' is. Dat wil zeggen: een subsidiepot zonder bodem. Dat probleem kán opgelost worden door bijvoorbeeld een maximum te stellen aan de subsidie per kuub of kilowattuur aan de energiemaatschappij, maar ook dan neemt het risico weer toe dat de leveranciers meer kosten maken dan ze vergoed krijgen.

Kabinet wil 'sluizen niet openzetten', sluit bezuinigen of belastingverhoging niet uit​

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/pol...-wil-sluizen-niet-openzetten-sluit-bezuinigen

Het kabinet waakt ondanks de kostbare energiesteun voor het oneindig geven van geld uit de staatskas.
"Dat kan omdat we er financieel goed voor staan. Maar dat heeft ook zijn grenzen", zei premier Mark Rutte vandaag.
Hij wil niet uitsluiten dat het kabinet volgend jaar gaat bezuinigen of de belastingen verhoogt. Wacht op de voorjaarsnota, is zijn boodschap.

😬

Vooralsnog hebben wij gewoon besloten om met zijn allen wat dikkere kleding aan te doen.
dat was voor ons 2en geen probleem maar de beide meiden vinden dat natuurlijk wat minder charmant.
maar die zijn ondertussen wel om en hebben wat charmante kleding gekocht wat toch warmer is.

tot nu toe heeft de kachel bij ons nog niet aan gestaan hoewel het gisteren en vandaag wel frisser was doordat de zon pleite was.

ze wennen er maar aan.
@Hermanusb , mijn jongens hebben wel interesse 😉

Terug
Bovenaan