• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2022

Hoe kan dat @Mayo, ga jij ook (net als ik) van een contract naar variabel per begin november?
Greenchoice gaf me weken geleden al aan dat ik t/m december 0,80 nacht en 1,00 dag voor een kWh zou gaan betalen, en 3,46 voor een kuub gas. Terwijl ik nu nog 0,25 en 0,70 betaal voor resp. elektra en gas.
Nog maar eens even heerlijk lang douchen op 31/10. Gewoon, een dagje vrij nemen en in de ochtend er onder en in de avond pas afdrogen
Ik ben direct overgestapt naar nextenergy. Vandaag was de gemiddelde stroomprijs daar 0,18 (excl. heffingen) en 0,67 voor een kuub gas. Misschien is dat ook iets voor jou? Of Frank Energie? Je betaalt dan de uurprijzen voor stroom en dagprijs voor gas, en die liggen nu behoorlijk lager dan de kwartaaltarieven van menige energieleverancier. Bovendien kan je dan uitkienen wanneer je een wasje draait. Ik had het bijvoorbeeld vanochtend van 02:00-05:00 op een tijdklok kunnen doen voor 0,05-0,08 per kWh.

Ik zit (nog) bij Eneco en die gooien mijn prijzen op 30 oktober nog even flink omhoog, dus ik heb niet het voordeel van de dalende prijzen vanaf 1 november 😡
Ik heb de indruk dat de energiemaatschappijen hun prijzen zo gunstig mogelijk (voor hén) willen positioneren voordat het prijsplafond ingaat in januari...
Voor mij zijn het dus ff 2 'dure' maanden tot januari, dus die periode gewoon zo veel mogelijk besparen 🙄

Zo'n dynamisch contract is niks voor mij: als ik 's nachts mn wasmachine aanzet liggen mn buren én ikzelf daar wakker van 😂
Verder kan ik mn gebruik niet echt veel verschuiven: ik werk overdag en heb 's avonds het licht aan, de koelkast staat 24/7 aan en ik heb geen warmtepomp, elektrische auto of zelfs maar elektrische fiets die ik kan opladen op momenten dat de stroom 'gratis' is.

Ik heb wel in de gaten dat Eneco een van de duurste leveranciers is, dus als er weer vaste contracten aangeboden worden ga ik toch kijken of ik niet beter kan overstappen naar een ander..

Bovendien kan je dan uitkienen wanneer je een wasje draait. Ik had het bijvoorbeeld vanochtend van 02:00-05:00 op een tijdklok kunnen doen voor 0,05-0,08 per kWh.

Ik zou er knettergek van worden.
Doe mij maar "gewoon" een bedrag zodat ik weet waar ik aan toe ben. Die variabele prijzen zullen sowieso de toekomst worden (zie mijn eerste post in dit draadje) maar voor mij persoonlijk wil ik niet bij iedere handeling nadenken wat het mogelijk zou kunnen kosten.

Doe mij maar "gewoon" een bedrag zodat ik weet waar ik aan toe ben. Die variabele prijzen zullen sowieso de toekomst worden (zie mijn eerste post in dit draadje) maar voor mij persoonlijk wil ik niet bij iedere handeling nadenken wat het mogelijk zou kunnen kosten.
Ik denk dat er interessante mogelijkheden zijn om dit te automatiseren in combinatie met een power station. Je koppelt kleine apparaten zoals een computer, koelkast en een tv aan een power station wat je met een slimme stekker en een raspberry Pi weer koppelt aan je stopcontact. De raspberry Pi haalt de prijsinformatie op van het internet en schakelt het slimme stopcontact in om het power station op te laden als de prijs laag is. Het power station fungeert als buffer zodat je dat aangesloten apparaten kunt gebruiken zonder na te denken over de stroomprijs. Dan hou je alleen grootverbruikers over zoals bijvoorbeeld een wasmachine maar die hebben vaak al een timer functie waarmee je die apparaten kunt programmeren. Dat is wel wat werk maar te overzien als het gaat om een paar apparaten die je niet dagelijks gebruikt.

Natuurlijk is een power station ook een investering maar de kosten zijn te overzien als je kiest voor een powerstation met een LifePo4 batterij die langer mee gaat dan een Li-ion batterij, circa 3000 laadcycli tot een restvermogen van 80%. Als je er vanuit gaat dat het power station dan volledig is afgeschreven ben je 25 tot 50 cent per kWh kwijt aan extra kosten voor stroom die je gebruikt via het power station afhankelijk van de grootte van het power station. Dat is een aardige toeslag maar als je daardoor voornamelijk goedkope netstroom gebruikt of zelf opgewekte stroom van zonnepanelen kan het best rendabel zijn.

Dat valt toch wel mee? je kijkt even op de computer en stelt de tijdklok van de machine in. En in combinatie met je panelen zal je toch wel een variabele faktuur krijgen. Gewoon ieder maand verrekend tussen inkoop en verkoop.
Maar dit is maar een kleine besparing, net zoals je een accu van 10 kWh met goedkope stroom oplaad en dit als het duur is weer verkoopt. Pinda's
Dit is leuk als je een paar megawatt kan opslaan. Dan kan je beter de accu benutten om je verbruik zo laag mogelijk te houden.

Het staat toch weer in de media...

Groeiende angst voor grootschalige stroomuitval bij Duitsers: ‘Problemen versterken elkaar’​

https://www.ad.nl/buitenland/groeie...cb=04c0e837591803202fb2e4bd54494233&auth_rd=1

Door de samenkomst van meerdere problemen is de energiezekerheid voor Duitsland de komende jaren ineens een stuk minder zeker dan voorheen. Het dichtdraaien van Nord Stream 1 door de Russen betekende een domper voor de Duitsers, mede omdat het aandeel Russisch aardgas bij gasgestookte centrales in het land waaruit stroom geproduceerd werd vorig jaar nog 15,2 procent bedroeg.
Daarnaast ontvangt Duitsland op het moment minder kernenergie uit Frankrijk, doordat daar veel centrales stil staan om veiligheidsredenen. Bovendien stokte deze zomer de import van goedkope steenkool uit Polen door de lage waterstand in de rivieren Rijn en Neckar. Er is ook goed nieuws: inmiddels zijn de Duitse gasvoorraden tot ruim 96 procent aangevuld en is er vloeibaar gas uit de Golfregio onderweg naar Duitsland.
Met een mogelijk strenge winter op komst waarschuwt de Europese Commissie voor stroomuitvallen in heel Europa. ‘Het is goed mogelijk dat rampenhulp binnen de EU nodig zal zijn’, zei Eurocommissaris voor crisisbeheer Janez Lenarcic tegen de Duitse omroep RND.

EU-leiders akkoord over aanpak hoge energieprijzen en massieve steun voor gezinnen en mkb​

https://www.ad.nl/buitenland/eu-lei...massieve-steun-voor-gezinnen-en-mkb~a561181f/

Leiders van de 27 lidstaten raakten het vannacht in grote lijnen eens over gerichte prijsingrepen op importgas, groepsgewijze aankopen en massieve steun om de extreem hoge energierekeningen van huishoudens en mkb af te toppen.
Met hoeveel hun rekening in harde euro’s omlaag gaat is niet te zeggen, omdat lidstaten daarover zelf beslissen. Hoe dan ook kunnen zij besluiten tot herverdeling van een groot deel van de overwinsten van stroom-, gas- en oliebedrijven, die worden afgetopt.

Mooi, alleen is bij mij 1 oktober het kwartaal ingegaan. Dus volgens mij merk ik de komende drie maanden niks van lagere prijzen. Het is 2,5 keer zo hoog als in september.

Het staat toch weer in de media...

Groeiende angst voor grootschalige stroomuitval bij Duitsers: ‘Problemen versterken elkaar’​

Duitsland oefent jaarlijks met stroomuitvalscenario's. Ze hebben en pro-actief beleid, ze zijn prepared op deze manier. Er is geen sprake van angst, maar van voorbereiden. Dat neemt juist angst weg.
Je zal een Duitse minister niet snel horen zeggen "dat hij overvallen is, dat hij het niet zag aankomen"...zoals onze ministers(van elk ministerie) hun onkunde wel altijd verwoorden.
Journalisten willen spannende koppen in de kranten en kloppen dat graag op.

Duitsland oefent jaarlijks met stroomuitvalscenario's. Ze hebben en pro-actief beleid, ze zijn prepared op deze manier. Er is geen sprake van angst, maar van voorbereiden. Dat neemt juist angst weg.
Je zal een Duitse minister niet snel horen zeggen "dat hij overvallen is, dat hij het niet zag aankomen"...zoals onze ministers(van elk ministerie) hun onkunde wel altijd verwoorden.
Journalisten willen spannende koppen in de kranten en kloppen dat graag op.

Ik zou wel willen dat ónze overheid een wat meer pro-actief beleid had ipv altijd maar achter de feiten aanhollen!

Deze zin in het stuk viel me wel op, juist omdat het niet door de media 'bedacht' is...
"Met een mogelijk strenge winter op komst waarschuwt de Europese Commissie voor stroomuitvallen in heel Europa. ‘Het is goed mogelijk dat rampenhulp binnen de EU nodig zal zijn’, zei Eurocommissaris voor crisisbeheer Janez Lenarcic tegen de Duitse omroep RND."

Nu is dat wellicht een geval van 'wij van WC-eend..." (de persoon die geciteerd werd is ten slotte Eurocommissaris voor crisisbeheer 😬), maar ik heb dit nog niet eerder gehoord, ook niet tijdens corona.

Deze zin in het stuk viel me wel op, juist omdat het niet door de media 'bedacht' is...
"Met een mogelijk strenge winter op komst waarschuwt de Europese Commissie voor stroomuitvallen in heel Europa. ‘Het is goed mogelijk dat rampenhulp binnen de EU nodig zal zijn’, zei Eurocommissaris voor crisisbeheer Janez Lenarcic tegen de Duitse omroep RND."
Ik ken iemand die in het Duitse crisismanagement lesgeeft in crisiscommunicatie. Via haar hoor ik nog wel eens wat.
Dit wordt al jaren gezegd, er wordt door meer landen al jaren rekening mee gehouden. Het was even spannend toen bv in Oekraïne energiecentrales uitvielen en er bijna een blackout ontstond. Daardoor werden er meer landen bewust dat het geen ver van het bed show meer is. Het enige land dat niet meewerkt aan de landen die samenwerken in het crisismanagement is Nederland. Dat merk je, aan veel dingen. Ze weten bv niet hoe en aan wie je aan Duitsland vraagt of ze corona patiënten willen overnemen. Of hoe je aansluit bij de Duitsers als die hun tolken in Afghanistan ophalen.
De crisisstructuren hier zijn zo onnavolgbaar rommelig...allemaal losse eilandjes zonder overleg. Dat werkt stroperig en vertragend in een crisis. Dat is in andere landen gestructureerd en vrij duidelijk (behalve voor de Nederlandse politieke haantjes)

Ik ken iemand die in het Duitse crisismanagement lesgeeft in crisiscommunicatie. Via haar hoor ik nog wel eens wat.
Dit wordt al jaren gezegd, er wordt door meer landen al jaren rekening mee gehouden. Het was even spannend toen bv in Oekraïne energiecentrales uitvielen en er bijna een blackout ontstond. Daardoor werden er meer landen bewust dat het geen ver van het bed show meer is. Het enige land dat niet meewerkt aan de landen die samenwerken in het crisismanagement is Nederland. Dat merk je, aan veel dingen. Ze weten bv niet hoe en aan wie je aan Duitsland vraagt of ze corona patiënten willen overnemen. Of hoe je aansluit bij de Duitsers als die hun tolken in Afghanistan ophalen.
De crisisstructuren hier zijn zo onnavolgbaar rommelig...allemaal losse eilandjes zonder overleg. Dat werkt stroperig en vertragend in een crisis. Dat is in andere landen gestructureerd en vrij duidelijk (behalve voor de Nederlandse politieke haantjes)

Zullen ze hier ooit leren wat minder eigenwijs te zijn...? :rolleyes:

Vandaag nog gelezen hoe men in de regering reageerde op Red Team wat corona betreft(Red Team, mensen die in hun vrije tijd en vanuit zorg voor de bevolking reageerden) ...schandalig...

Nee, Nederland leert niet, dat is het hele punt dat ik maak. De Nederlanderse regering is arrogant en het zijn haantjes die vooral zelf in beeld willen en de eer willen...geen regering die opkomt voor het volk.

Nee, Nederland leert niet, dat is het hele punt dat ik maak. De Nederlanderse regering is arrogant en het zijn haantjes die vooral zelf in beeld willen en de eer willen...geen regering die opkomt voor het volk.
Ik vraag me af is er ooit een regering geweest die echt voor het volk was, waar ook ter wereld???
De ene mens kan niet regeren over de ander, zonder ergens de mist in te gaan.
Ghaos staat altijd achter de deur.

• Leuk
Waarderingen: Mayo

Zo keren grote energieaanbieders de 2 x 190 euro compensatie uit​

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...ergie-hoe-eneco-essent-vattenfall-greenchoice

190 euro energiecompensatie in november en december is aan alle Nederlanders beloofd. Maar al die Nederlanders zijn verspreid over tientallen energieaanbieders, die de subsidie moeten uitkeren. Klinkt eenvoudig, maar is het (soms) niet. Sommige mensen zullen even moeten wachten op hun geld. Een overzicht van de grote aanbieders en een paar bijzondere gevallen.

• Leuk
Waarderingen: Erny
De Europese Commissie komt vandaag met een nieuw voorstel dat ervoor moet zorgen dat de elektriciteitsprijs in de toekomst stabiel en vooral laag blijft. Die moet dan wel ontkoppeld worden van de gasprijs.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/a...elektriciteit-duurzaamheid-goedkoper-gasprijs
@Stuudje

dat zou het eerlijkste zijn maar persoonlijk betaal ik liever een hoge prijs en dat ik voor terugleveren ook een hoge prijs krijg.
mijn gas rekening betaal ik volledig van mijn overschot aan stroom

• Leuk
Waarderingen: JJ&A

Hee @martin , waarom kies je dan niet voor "home-automation"? ;)
Het gek worden start dan misschien pas, zodra je van een Raspberry Pi op een thin client wilt overstappen?:D

Je hebt meer ervaring dan ik, met HA, maar evengoed zit ik nu al op m'n smartphone m'n airco aan te sturen, en het ding gehoorzaamt! I'm The Boss, hier in huis! "Keep on dreaming", hoor ik mijn vrouw zeggen...

M'n eerste airco is gisteren "online" gegaan, en doet het prima. Geruisloos, en zo heet als een dame van lichte zeden. Dat wordt een spannende winter...

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
@Stuudje

dat zou het eerlijkste zijn maar persoonlijk betaal ik liever een hoge prijs en dat ik voor terugleveren ook een hoge prijs krijg.
mijn gas rekening betaal ik volledig van mijn overschot aan stroom
Hoi @Stuudje , ik hoor hier wel weer "de energieleverancier" in doorklinken, zeg. Het arme volk een poot uitdraaien, mooi is dat!;)
Misschien is verwarmen op elektra dan de oplossing, al het zover zou komen? Ik heb nu nog slechts een airco actief, maar die had vandaag wel de gehele dag op gratis stroom kunnen draaien (als ik nu al dagprijzen had gehad).

Terug
Bovenaan