• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2022

Kan je het ook voor een paar maanden verhogen zodat je de volle mep €190,- krijgt, dan krijg je de beloning dat je in de koude zit en extra warme kleding moet kopen om er dragelijk te houden.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Kan je het ook voor een paar maanden verhogen zodat je de volle mep €190,- krijgt, dan krijg je de beloning dat je in de koude zit en extra warme kleding moet kopen om er dragelijk te houden.

Iedereen krijgt sowieso het héle bedrag, ook als je verbruik minder dan € 190 is 👍

• Geweldig
Waarderingen: JJ&A
Ik lees net dat er mogelijk een motie zou zijn aangenomen waardoor mensen die een lager bedrag per maand aan energie kwijt zijn omdat ze een vast contract hebben of minder verbruiken, dus ook niets krijgen. In principe niet meer dan normaal want de regeling is geen gratis geld cadeautje maar een noodmaatregel zodat mensen hun energie rekening kunnen betalen.

Ik lees net dat er mogelijk een motie zou zijn aangenomen waardoor mensen die een lager bedrag per maand aan energie kwijt zijn omdat ze een vast contract hebben of minder verbruiken, dus ook niets krijgen. In principe niet meer dan normaal want de regeling is geen gratis geld cadeautje maar een noodmaatregel zodat mensen hun energie rekening kunnen betalen.

Dat zou dan gisteren of donderdag gebeurd moeten zijn?
Ik heb online er niks over gelezen...

Maar is er een mogelijkheid dat we toch wat geld kunnen ontvangen, zou het helpen dat we het maandelijks bedrag weer omhoog zetten???

Dat zou dan gisteren of donderdag gebeurd moeten zijn?
Ik heb online er niks over gelezen...

https://www.energievergelijk.nl/nieuws/380-euro-korting-in-november-december-op-je-energierekening

Staat daar in één van de reacties.

Motie ook gevonden: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2022Z18946&did=2022D40476

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat mensen met een vast contract en lage energieprijzen al geprofiteerd hebben van onder andere een verlaagde btw;

verzoekt de regering de €190 per maand voor november en december niet uit te betalen aan mensen die een vast energiecontract met een lage prijs hebben, en de vrijvallende middelen toe te voegen aan het zeer magere noodfonds van de gemeenten,

en gaat over tot de orde van de dag.

Omtzigt
Dassen
Stoffer
Gündoğan
Nijboer
Maatoug
Van Raan
Azarkan

*) i.v.m. wijziging in de ondertekening

• Leuk
Waarderingen: Mayo

Ik zie dat er komende dinsdag nog over die motie gestemd moet worden:

https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/plenaire_vergaderingen/details/activiteit

Staat onder punt 7 (zie ook het plaatje)

motie.png

Echt alles is heel duur in Italië, vroeger ruim jaar 45 geleden. was de benzine al meer dat F3,50 de liter.:(

@JJ&A , de officiële benzineprijs is daar nu 1,65 € dus zijn wij nu kennelijk het nieuwe Italië. Ik meen mij te herinneren dat mijn ouders indertijd benzinebonnen mee hadden op vakantie, gekocht bij de ANWB. Ik schrok laatst wel van een bericht dat de lonen in Italië kennelijk de afgelopen 30 jaar niet zijn verhoogd. Dat lijkt me toch ietwat onwaarschijnlijk...

Precies.
Die motie die eronder staat is wel sympatiek maar maakt ook weinig kans, denk ik zo... ;)

Bekijk bijlage 23171

@Mayo , dat lijkt sympathiek maar zou onbetaalbaar worden denk ik. De regering heeft enthousiast gekozen voor een ritje door een diep dal, en als we daar nu niet een beetje voor betalen dan komt de grote klap straks ineens. Dan is het geen gejammer meer om hoge energieprijzen, maar geen energie en geen energieprijzen. Kijken we naar de zuidelijker landen, wiens lasten we ook deels dragen, dan vraag ik mij nu al af of een Europees failissement nog afwendbaar is. Laat staan als onze staatsschuld ook nog eens extra toeneemt, terwijl het Oekraïne conflict nog maar net is begonnen... Misschien is 3€ voor 1m3 gas achteraf bezien nog "spotgoedkoop".

Gewoon stoppen met die onzin daar, maar voor die oplossing ontbreken hier en daar de hersenen, helaas.

De verschillende energiemaatschappijen gaan niet allemaal hetzelfde om de nieuwe regels.
Het lijkt erop dat Vattenvall steeds als goedkoopste en klantvriendelijkste uit de bus komt en Eneco (waar ik bij zit..) steeds als duurste en minst klantvriendelijk :(
Eneco is er niet op vooruit gegaan (vanuit mijn oogpunt) sinds ze in Japanse handen zijn over gegaan!

Bijgevoegd 2 stukjes van de website van resp. Eneco en Vattenvall over de € 190 compensatie in november en december.

eneco.png

vattrmval.png

@phtvs
Dat zou schandalig zijn.
mensen die weinig verbruiken maar veel betalen krijgen het terug.
mensen die zuinig zijn, besparen en daardoor een lager bedrag betalen krijgen niks.

dat motiveert niet om zuinig te leven.

volgens mij klopt het niet,

Goed nieuws voor mensen met zonnepanelen: salderen op jaarbasis wordt de norm​

Energieminister Rob Jetten is van plan de wet zo te wijzigen, dat saldering op jaarbasis verplicht wordt, zo schrijft hij in antwoorden op Kamervragen van CDA. Die partij trok bij het ministerie aan de bel, nadat consumentenorganisaties als Independer en Vereniging Eigen Huis in een artikel van Nu.NL spraken over fouten die energieleveranciers maakten in hun energienota en de manier waarop zij de teruglevering van zonnepanelen verrekenen.
https://www.gelderlander.nl/wonen/g...salderen-op-jaarbasis-wordt-de-norm~af484e5b/

Lol. Het mag niet, ze doen het toch en nu gaan ze de wet aanpassen om nog duidelijker te maken dat het niet mag. Beter kunnen ze handhaven en beboeten. Maandelijks salderen? Dan voor iedere maand het volledige maandbedrag terugbetalen aan de consument.

Ik vind dit een slappe oplossing.

dat motiveert niet om zuinig te leven.

Daar is de noodmaatregel ook niet voor bedoeld. Het is puur en alleen bedoeld dat mensen hun rekening kunnen betalen. Het is geen cadeautje of beloning. Maar van wat ik begrepen heb inmiddels is dat die motie het wss niet gaat redden.

Aanbieders van dynamische contracten rekenen uurprijzen. Een dag van tevoren maken ze bekend hoeveel elektriciteit op een bepaald tijdstip gaat kosten. De prijzen zijn laag als er bijvoorbeeld veel groene energie is door wind of zon. Afgelopen donderdag bijvoorbeeld was de stroom tussen 11.00 en 14.00 uur gratis, alleen de belasting (7 cent) moest worden betaald.
premium https://www.gelderlander.nl/economi...contract-met-wisselende-uurtarieven~a6611c32/

Terug
Bovenaan