RockyFlats
Ruttaan
@Mayo , was het misschien (en USA)...Wie denken jullie dat t gedaan heeft? Rusland, China, VS, of....?
Zoektocht naar 'saboteurs' Nord Stream in volle gang: 'Vooral onderzeeërs geschikt'
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/bui...ord-stream-gas-pijpleiding-onderzeeer-aanslag
De vrees is dat de komende tijd ook andere onderzeese kritieke infrastructuur wordt vernield. Denk aan andere olie- en gasleidingen, stroomleidingen en internetkabels, waarvan er ook veel naar Nederland lopen.
https://www.preppers-shelter.nl/thr...ergie-chaos-van-2022.5375/page-11#post-126811
Hoe langer ik erover nadenk, hoe onwaarschijnlijker dat lijkt, maar andere kandidaten schuiven daarbij nog veel verder uit het gezichtsveld. Wat een rare wereld, hoe kwetsbaar zijn we en hoe snel hebben we er zelf zo'n zooitje van kunnen maken. Hoe dan ook, ondanks de ellende die er op ons af komt is het een enorm interessante tijd. Ik vraag mij al af, hoe (hoofdschuddend) toekomstige generaties op dat enorme gestuntel terug gaan kijken.
Ik heb zojuist even berekend op wat voor energierekening ik over 2023 uit zou komen, bij ongewijzigd verbruik en tegen de tarieven van 3,30 en 1,00. Haha, dat had zo'n 12.000 Euro geworden (tegenover 2600 Euro nu), genoeg om dus gillend gek(ker) van te worden. En met 10% besparen en met het komende energieprijs-plafond (op $%#!@ kniehoogte), wordt het toch nog zo'n 6,500 Euro. Zo'n reken exercitie is wel nuttig... Ik weet nu in ieder geval dat ik veeeel meer dan 10% moet gaan besparen.
Ik heb vandaag slimme Wifi-schakelaars (met energiemeet-functie) in een paar stopcontacten geduwd, en dat maakt wel bewust van stroomvreters. Mijn zoons hebben allebei hun vaste computers aan zo te zien (185 en 200 Watt), maar ja, hun schoolwerk moet ook doorgaan. Elke avond achter die dingen is dan alweer 700 Euro. En ga zo maar door... Haha, ik ga gewoon binnen het rantsoen een beetje verder rantsoeneren...
Alles bij elkaar moet 30% besparing zonder al te veel pijn te realiseren zijn.
Ik verwachtte stroomuitval door overbelasting van het elektriciteitsnet deze winter, en verwacht dat nog wel op piekmomenten, maar dat een simpel tekort aan stroom een waarschijnlijker oorzaak zal zijn, wie had dat ooit gedacht. Afgeschakeld worden vanwege een te lage spanning op het stroomnet. Veel gekker moet het niet gaan worden.