• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2022

Wie denken jullie dat t gedaan heeft? Rusland, China, VS, of....?

Zoektocht naar 'saboteurs' Nord Stream in volle gang: 'Vooral onderzeeërs geschikt'​

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/bui...ord-stream-gas-pijpleiding-onderzeeer-aanslag

De vrees is dat de komende tijd ook andere onderzeese kritieke infrastructuur wordt vernield. Denk aan andere olie- en gasleidingen, stroomleidingen en internetkabels, waarvan er ook veel naar Nederland lopen.
@Mayo , was het misschien 1664396002282.png (en USA)...
https://www.preppers-shelter.nl/thr...ergie-chaos-van-2022.5375/page-11#post-126811

Hoe langer ik erover nadenk, hoe onwaarschijnlijker dat lijkt, maar andere kandidaten schuiven daarbij nog veel verder uit het gezichtsveld. Wat een rare wereld, hoe kwetsbaar zijn we en hoe snel hebben we er zelf zo'n zooitje van kunnen maken. Hoe dan ook, ondanks de ellende die er op ons af komt is het een enorm interessante tijd. Ik vraag mij al af, hoe (hoofdschuddend) toekomstige generaties op dat enorme gestuntel terug gaan kijken.

Ik heb zojuist even berekend op wat voor energierekening ik over 2023 uit zou komen, bij ongewijzigd verbruik en tegen de tarieven van 3,30 en 1,00. Haha, dat had zo'n 12.000 Euro geworden (tegenover 2600 Euro nu), genoeg om dus gillend gek(ker) van te worden. En met 10% besparen en met het komende energieprijs-plafond (op $%#!@ kniehoogte), wordt het toch nog zo'n 6,500 Euro. Zo'n reken exercitie is wel nuttig... Ik weet nu in ieder geval dat ik veeeel meer dan 10% moet gaan besparen;).
Ik heb vandaag slimme Wifi-schakelaars (met energiemeet-functie) in een paar stopcontacten geduwd, en dat maakt wel bewust van stroomvreters. Mijn zoons hebben allebei hun vaste computers aan zo te zien (185 en 200 Watt), maar ja, hun schoolwerk moet ook doorgaan. Elke avond achter die dingen is dan alweer 700 Euro. En ga zo maar door... Haha, ik ga gewoon binnen het rantsoen een beetje verder rantsoeneren...;)
Alles bij elkaar moet 30% besparing zonder al te veel pijn te realiseren zijn.

Ik verwachtte stroomuitval door overbelasting van het elektriciteitsnet deze winter, en verwacht dat nog wel op piekmomenten, maar dat een simpel tekort aan stroom een waarschijnlijker oorzaak zal zijn, wie had dat ooit gedacht. Afgeschakeld worden vanwege een te lage spanning op het stroomnet. Veel gekker moet het niet gaan worden.

@JJ&A

Wat ik bedoel is dat het internet prima zal blijven werken maar dat de dingen die veel data gebruiken dan beter kunnen worden overgeslagen.

1 film afspelen van 10 minuten is ongeveer gelijk aan 1.000.000 berichten op een forum posten.
De afbeelding boven in dit forum is 300.898 bytes groot.
Mijn tekst zal ongeveer uitkomen op 600 Bytes. Dus 500 berichten op een forum is gelijk aan 1 afbeelding.
Zelfs als het internet zo traag is als een slak dan zal het alsnog prima blijven functioneren om berichten uit te wisselen.
Maar eigenlijk hoeven we ons daar niet echt druk over te maken. Als het internet compleet plat zou liggen dan zijn er wel andere prioriteiten.

Laatst bewerkt:
Nog niet zo lang geleden, werd er in het nieuws verteld dat er zoveel stroom word aangeboden dat de kabels daar niet op berekend zijn.
En een paar dagen geleden werd er verteld, dat bedrijven die windmolen parken en zonnepanelen bezitten ontzettend geld veel verdienen.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
even narekenen wanneer je te horen hebt gekregen dat het terugleverbedrag omjaag zou gaan :cool:

Alle grote energiebedrijven zwichten; hogere energieprijs uitgesteld​

https://www.ad.nl/binnenland/alle-g...hten-hogere-energieprijs-uitgesteld~a02dc784/

"Met alleen het uitstellen van de prijsverhogingen per 1 oktober zijn Essent en Vattenfall er nog niet. Consumenten kunnen tot 12 maanden na dato de te laat gemelde prijsverhoging aanvechten bij de geschillencommissie. Dus alle prijsverhogingen die afgelopen 12 maanden werden doorgevoerd en die niet tijdig werden gemeld zijn aanvechtbaar.

Dat kan ook als het energiebedrijf de wettelijke termijn van 30 dagen niet heeft gehanteerd bij het verlagen van de terugleververgoeding.
Eneco verlaagde die vergoeding vanaf 5 september drastisch. De vergoeding was altijd het reguliere stroomtarief exclusief belasting maar werd verlaagd naar 9 cent per kWh. Ook die verlaging werd te laat gemeld aan consumenten
."

even narekenen wanneer je te horen hebt gekregen dat het terug lever bedrag stroom omlaag zou gaan :cool:

Alle grote energiebedrijven zwichten; hogere energieprijs uitgesteld​

https://www.ad.nl/binnenland/alle-g...hten-hogere-energieprijs-uitgesteld~a02dc784/

"Met alleen het uitstellen van de prijsverhogingen per 1 oktober zijn Essent en Vattenfall er nog niet. Consumenten kunnen tot 12 maanden na dato de te laat gemelde prijsverhoging aanvechten bij de geschillencommissie. Dus alle prijsverhogingen die afgelopen 12 maanden werden doorgevoerd en die niet tijdig werden gemeld zijn aanvechtbaar.

Dat kan ook als het energiebedrijf de wettelijke termijn van 30 dagen niet heeft gehanteerd bij het verlagen van de terug lever vergoeding.
Eneco verlaagde die vergoeding vanaf 5 september drastisch. De vergoeding was altijd het reguliere stroomtarief exclusief belasting maar werd verlaagd naar 9 cent per kWh. Ook die verlaging werd te laat gemeld aan consumenten
."

Beste @Mayo stel je de vraag aan mij???

• Leuk
Eigenlijk zouden we ons internet gewoon een keer moeten afkoppelen om te testen als EU. Of dat er dan in elk geval een Europees internet blijft werken. Als de server van preppers-shelter.nl bijvoorbeeld niet in de VS staat of in Noorwegen maar gewoon op het Europese continent dan zou die bij een kabelbreuk eigenlijk gewoon bereikbaar moeten zijn. Of dat echt zo is

Zelfs onze Netflix, en onze Google en onze Microsoft staan in theorie in Europa. Je hebt dan wel een redelijke kans dat het ierland is en dan heb je toch nog een stukje kabel in de zee :p

• Leuk
Ik zie wel veel meer buitenlands sprekende monteurs kabels in de straaten openleggen. Geniale zet van Putin: een russishe sprekend buurland binnenvallen, die buren rennen gillend alle hoeken vna Europa in en krijgen daar onderdak en werk. En ze spreken ook russisch (hint hint).
Hoezo 5e colonne?
Ikke waz in vaderland kable monteur.
Jij hebbe ook kabelz? Ikke plaatsen gratiz zwart kastje.

• Haha
Ik zie wel veel meer buitenlands sprekende monteurs kabels in de straaten openleggen. Geniale zet van Putin: een russishe sprekend buurland binnenvallen, die buren rennen gillend alle hoeken vna Europa in en krijgen daar onderdak en werk. En ze spreken ook russisch (hint hint).
Hoezo 5e colonne?

Die kan zo de complotterhoek in

Hoezo 5e colonne?
Ja dat is het masterplan, over vijf jaar een referendum onder de kabelleggers. Er zitten al meer dan 100.000 kabelleggers in Kazagstan ;)

Ook onderzeese internetkabels zijn kwetsbaar voor sabotage​

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/09/30/nord-stream-aanslag-is-wake-upcall-a4143738

Ze lopen van Londen naar New York en Bombay, van Marseille naar Algiers, uitgeslepen sporen van de negentiende-eeuwse wereldorde. Maar op de oceaanbodems gaat het allang niet meer om koperen telegraafkabels die oude grootmachten verbonden met elkaar en met hun overzeese wingewesten. Nu ligt er glasvezel en hebben telegrammen over de katoenprijs plaatsgemaakt voor selfies en afleveringen van The Rings of Power.
Belangrijker: de onderzeese kabels vervoeren ook staatsgeheimen, dissidente ideeën, terreurplannen, bitcoins, dickpics en flitstransacties ter waarde van miljarden per dag; vrijwel alle intercontinentale communicatie gaat erdoor.

En dat is dan nieuws?
Niemand heeft daar ooit aan gedacht als hij/zij/het een berichtje naar ome ali stuurde?
Ik bedoel het wordt nu als en wonder der techniek gepresenteerd waarvan niemand wist dat het bestond. Maar ik mag toch hopen dat toch iedereen hier hiervan op de hoogte was?
En dat het kwetsbaar is mag toch ook geen verrassing zijn .....

Laatst bewerkt:
Hallo lieve mensen.

Ik had het nooit durven dromen om het in een post te durven posten maar laten we het een beetje OT (on topic) houden.

Dit draadje ben ik gestart omdat ik de overtuiging had dat we in dit jaar 2022 een enorme chaos konden verwachten m.b.t. energie.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de chaos had verwacht m.b.t. overproductie en onvoldoende capaciteit van het netwerk.
Ik had niet verwacht dat door de oorlog in Oekraïne (die nog niet was gestart toen ik dit draadje startte) de chaos pas echt zou starten.

Nu hebben we nog 3 maanden te gaan om te kijken of mijn glazen bol wel of niet zuiver is geweest. Die chaos is sowieso wel uitgekomen maar (nog) niet op de manier die ik had voorspeld. Het kan nog steeds zo zijn dat iedereen straks met elektrisch verwarmen de infrastructuur om zeep zal helpen maar ik heb nu al de indruk dat ik het toch wat (te) negatief heb gezien.

Alles op het gebied van over of onderproductie m.b.t. energie zie ik graag terug in dit draadje. Het lamleggen van een glasvezelkabel lijkt me hier niet op zijn plaats. Uiteraard is het geen ramp om wat OT te raken op een forum maar start dan a.u.b. een apart draadje zodat het een beetje overzichtelijk blijft.

Dank u.

@Mayo , was het misschien Bekijk bijlage 23041 (en USA)...
https://www.preppers-shelter.nl/thr...ergie-chaos-van-2022.5375/page-11#post-126811

Hoe langer ik erover nadenk, hoe onwaarschijnlijker dat lijkt, maar andere kandidaten schuiven daarbij nog veel verder uit het gezichtsveld. Wat een rare wereld, hoe kwetsbaar zijn we en hoe snel hebben we er zelf zo'n zooitje van kunnen maken. Hoe dan ook, ondanks de ellende die er op ons af komt is het een enorm interessante tijd. Ik vraag mij al af, hoe (hoofdschuddend) toekomstige generaties op dat enorme gestuntel terug gaan kijken.

Ik heb zojuist even berekend op wat voor energierekening ik over 2023 uit zou komen, bij ongewijzigd verbruik en tegen de tarieven van 3,30 en 1,00. Haha, dat had zo'n 12.000 Euro geworden (tegenover 2600 Euro nu), genoeg om dus gillend gek(ker) van te worden. En met 10% besparen en met het komende energieprijs-plafond (op $%#!@ kniehoogte), wordt het toch nog zo'n 6,500 Euro. Zo'n reken exercitie is wel nuttig... Ik weet nu in ieder geval dat ik veeeel meer dan 10% moet gaan besparen;).
Ik heb vandaag slimme Wifi-schakelaars (met energiemeet-functie) in een paar stopcontacten geduwd, en dat maakt wel bewust van stroomvreters. Mijn zoons hebben allebei hun vaste computers aan zo te zien (185 en 200 Watt), maar ja, hun schoolwerk moet ook doorgaan. Elke avond achter die dingen is dan alweer 700 Euro. En ga zo maar door... Haha, ik ga gewoon binnen het rantsoen een beetje verder rantsoeneren...;)
Alles bij elkaar moet 30% besparing zonder al te veel pijn te realiseren zijn.

Ik verwachtte stroomuitval door overbelasting van het elektriciteitsnet deze winter, en verwacht dat nog wel op piekmomenten, maar dat een simpel tekort aan stroom een waarschijnlijker oorzaak zal zijn, wie had dat ooit gedacht. Afgeschakeld worden vanwege een te lage spanning op het stroomnet. Veel gekker moet het niet gaan worden.

Misschien in een energiezuinige laptop voor je zoons investeren bij zulke stroomprijzen? Dat verdien je binnen een paar maanden terug...

Alles op het gebied van over of onderproductie m.b.t. energie zie ik graag terug in dit draadje. Het lamleggen van een glasvezelkabel lijkt me nier niet op zijn plaats.
Eigenlijk met de mogelijkheid om vrijwel alles op afstand aan te sturen, en coordineren, is een lam gelegde glasvezelkabel relevant voor ons stroomnet verbonden als het is met vrijwel het gehele Europese continent. Boel in balans houden is lastig zonder info van andere producenten en landen.

Misschien in een energiezuinige laptop voor je zoons investeren bij zulke stroomprijzen? Dat verdien je binnen een paar maanden terug...

Hoi @PBear , goed idee, maar die hebben ze elk sowieso, voor school. Daarnaast hebben ze ieder een vaste computer, en dan nog redelijk gaming waardig ook. En ik maar typen op m'n zuinige oude kleine Acer Aspire One ...
Ik zal ze vragen om "de kerk in het midden te gaan houden", en dat gaat wel lukken. Haha, en anders krijgen ze een rekening want ik weet het verbruik. Die schakelende stopcontacten met energiemeting verdienen zich snel terug ;)

Ook dat nog. En die zitten daar al zo diep in de staatsschuld... 45% minder gas dan juist voor die oorlog is niet zomaar opgevangen en het zal het beetje industrie daar geen goed doen. Die arme Italianen, en de arme lieden die sowieso de ontstane schulden gaan dragen (wij allen). Het enige goede aan de Euro is misschien, dat je in Italië niet meer met postzegels of telefoonmuntjes (heb ik meegemaakt) moet betalen. We betalen daarvoor nu anders, en ietsje meer.
En, ... de Oostenrijkers? Je zou je bijna gaan afvragen of die misschien ook onderzeeboten hebben....

Terug
Bovenaan