• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2022

Met een zonnepaneeltje, laadregelaar en accu kan je in een minimale elektriciteitsbehoefte voorzien, onafhankelijk van de verkrijgbaarheid van brandstoffen. Met een paar 12 volt LED-lampen hoef je niet in het donker te zitten en niet met kaarsen of pettoleumlampen te knoeien.

Helemaal waar @PBear , en in het draadje van een werkelijk formidabel;) voormalig lid ("V 423") staan meer voorbeelden van- en tips over basic elektriciteit-noodvoorzieningen, waaronder ook van jou als ik mij niet vergis. https://www.preppers-shelter.nl/thr...-thuis-voor-alleen-het-meest-essentiële.5340/
Ik heb inmiddels ook een klein basic systeempje, maar dat is eigenlijk alleen goed voor inderdaad wat basic 12V Ledlampjes, een telefoonoplader en een radio/portofoon.

Bij mijn verzuchting dat ik binnenkort toch wel leveringsproblemen voorzie, gaat het mij er meer om, om de koelkast en de vriezer draaiend te houden, en de CV of de airco-verwarming, gedurende wellicht een paar dagen of een of twee weken. En dat red ik niet met mijn basic-noodvoorziening; vandaar een kleine generator.

Tip: als je klant bent bij Vattenfall, maar waarschijnlijk heeft elke energieleverancier dat, zet je "vaste klanten korting" aan.
Ook al ben je al jaren trouwe klant je moet deze optie zelf aanzetten.

Leuke tip maar helaas pindakaas.

1664043141249.png

Die optie is er een paar maanden spoorloos verdwenen.

Ik ga a.s. weekend eens experimenteren met dit geval:

1664052388245.png

De korte versie is dat het geen succes is.

De warmte ervaar is als "raar".
Het is lastig te omschrijven maar het is niet aangenaam.
Het lijkt alsof er een onzichtbare zon op je huid aan het schijnen is maar mijn brein gaat in een soort kortsluiting want ik zie geen zon maar ik voel het wel.

Los hiervan is de WAF factor ook negatief.
Het is een raar lomp zwart ding en je kunt het ook niet echt regelen.

Dus...

Dan kan je nog beter een ouderwetste elektrische kachel aanschaffen van bijvoorbeeld:
https://www.gamma.nl/assortiment/handson-werkplaatskachel-2000w/p/B529388

Dan heb je in ieder geval nog het idee dat het een normale manier van stralingswarmte is, en je kunt het regelen.

Experiment is in ieder geval geslaagd want nu weet ik zeker dat dit geen alternatief is.

Het is goed mogelijk dat dit persoonlijk is en dat het voor anderen wel een alternatief is. Dus koop dat ding en ik hoor graag wat de ervaring is.

Bekijk bijlage 23015

De korte versie is dat het geen succes is.

De warmte ervaar is als "raar".
Het is lastig te omschrijven maar het is niet aangenaam.
Het lijkt alsof er een onzichtbare zon op je huid aan het schijnen is maar mijn brein gaat in een soort kortsluiting want ik zie geen zon maar ik voel het wel.

Los hiervan is de WAF factor ook negatief.
Het is een raar lomp zwart ding en je kunt het ook niet echt regelen.

Dus...

Dan kan je nog beter een ouderwetste elektrische kachel aanschaffen van bijvoorbeeld:
https://www.gamma.nl/assortiment/handson-werkplaatskachel-2000w/p/B529388

Dan heb je in ieder geval nog het idee dat het een normale manier van stralingswarmte is, en je kunt het regelen.

Experiment is in ieder geval geslaagd want nu weet ik zeker dat dit geen alternatief is.

Het is goed mogelijk dat dit persoonlijk is en dat het voor anderen wel een alternatief is. Dus koop dat ding en ik hoor graag wat de ervaring is.

Jammer @martin. Een zonnetjesbehang helpt misschien?

Ik heb zelf in een kasje een gas-straler hangen, en dat is toch wel lekker. Doe ik dat ding aan dan voel ik mij vandaag de dag een rijk man, alleen kan je dat nu niemand meer vertellen. En na oktober helemaal niet meer want dan loopt m'n contract af en wordt Jetten m'n gasboer. Met de tarieven die hij rekent, moeten we allemaal wel veel rijker zijn dan anderen in de rest van Europa. Wat een geluk!

Energiemaatschappijen werken zich in bochten om toch zoveel mogelijk te verdienen, dat is zo met het te laat doorgeven van de nieuwe tarieven(waar je bezwaar tegen moet maken) maar ook door maandelijks te salderen in te voeren. Een advocaat pikt dat niet en begint een rechtszaak tegen de energiemaatschappij.

Een consument met zonnepanelen is een rechtszaak gestart tegen Budget Thuis – het energiebedrijf achter Budget Energie – omdat het niet op jaarbasis, maar op maandbasis de salderingsregeling toepast.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zon...en-budget-energie-wegens-maandelijks-salderen

Voor wie de laatste paar dagen (= dus te laat) een bericht heeft gekregen van zijn/haar energie-maatschappij dat de prijzen per 1 oktober omhoog gaan: hier kun je de brief vinden om bezwaar te maken: https://www.consuwijzer.nl/voorbeel...eeldbrief-klacht-over-termijn-tariefwijziging

Hopelijk wordt per 1 november al een prijsplafond doorgevoerd/gesimuleerd, waardoor het nog enigszins betaalbaar blijft.
Door nu deze verhoging af te wijzen, rek je het waarschijnlijk net tot 1 november 🤞

@Mayo, dat is mooi. Maar hoe ga je nu die brief bij je energieleverancier krijgen die alleen communiceert via een robot, facebook, whatsapp of telefoon?
Als je inlogt bij je leverancier dan krijg je alle brieven van hun te zien maar je ziet nooit jouw reacties dan wel brieven.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
@Mayo, dat is mooi. Maar hoe ga je nu die brief bij je energieleverancier krijgen die alleen communiceert via een robot, facebook, whatsapp of telefoon?
Als je inlogt bij je leverancier dan krijg je alle brieven van hun te zien maar je ziet nooit jouw reacties dan wel brieven.

Goeie vraag! Ik heb er zelf nog geen gebruik van gemaakt.
Volgens mij kun je de brief online invullen en dus via Whatsapp en Facebook (messenger?) doorgeven als er geen (fysiek) adres bekend is?

Om welk energiebedrijf gaat het, er circuleren wel adressen en emails, en twitter is met de #DTV (durf te vragen) ook altijd goede bron van informatie

Het postadres van de Essent klantenservice Het adres hiervan is Hoofdkantoor 's-Hertogenbosch, Willemsplein 4, 5211 AK, Den Bosch

Om welk energiebedrijf gaat het, er circuleren wel adressen en emails, en twitter is met de #DTV (durf te vragen) ook altijd goede bron van informatie

Het postadres van de Essent klantenservice Het adres hiervan is Hoofdkantoor 's-Hertogenbosch, Willemsplein 4, 5211 AK, Den Bosch

Misschien zijn de adressen van de overige energieschurken te achterhalen via de Kamer van Koophandel. Hun inschrijvingsnummer en plaats van inschrijving hoort op hun correspondentie te staan.

Vattenfall is alleen via whatsapp te bereiken. Als je dat doet en je upload een doc/pdf dan krijg je de melding dat dat niet wordt ondersteund.
Maar als je op de naam klikt krijg je de bedrijfsinfo te zien plus een adres: vattenfall@vattenfall.nl
Niet origineel qua naam, maar als het maar werkt.

Ander dingetje bij vattenfall: meterstanden doorgeven. Dat kan wel maar ook weer niet. Wel als je verhuist of opstapt maar niet als jij dat wilt doen.
Hoe ze dan mjn ferrarismeter willen uitlezen is mij een raadsel.

Misschien zijn de adressen van de overige energieschurken te achterhalen via de Kamer van Koophandel. Hun inschrijvingsnummer en plaats van inschrijving hoort op hun correspondentie te staan
O maar dat is geen probleem: een postbus adres. Alleen dat is voor normale vragen nogal omslachtig. Waarom krijg ik als ik inlog wel post en berichten van hun kant maar kan daar niet gewoon (lees eenvoudig/makkelijk) op reageren. Ik ben toch ingelogd met een naam en een wachtwoord ?

Ik ben twee weken geleden begonnen met het bouwen van een bescheiden noodstroomvoorziening voor thuis. Ons basisverbruik is sowieso altijd vrij laag met 2kWh per dag. Het systeem wordt gebouwd met het idee dat de verlichting en de koelkast aan kan blijven. De koelkast vebruikt 100 watt als hij draait, tijdens het opstaren ongeveer 700 watt. We hebben maar een paar lampen in huis, allemaal led. Als die allemaal aanstaan is dat bij elkaar zo'n 70 watt. In het systeem zit een omvormer van 450 watt continue en 900 watt piek. Ruim voldoende dus. Voor de energieopslag heb ik 315ah aan accu's, maar het is loodzuur dus kan ik er net geen 2kWh uithalen. Ik denk dat als we heel zuinig aan doen, we drie dagen zonder stroom kunnen redden. Maar om de accu's te laden heb ik nu 180 watt aan zonnestroom en voor nood een generator. Als de boel klaar gaan we uiteraard testen hoe lang we het uitzingen.

Ik denk dat als we heel zuinig aan doen, we drie dagen zonder stroom kunnen redden.

Dat is denk ik te positief. In Spanje heb ik 500 ah aan accu's en alleen een koelkast een paar lampjes en een klein alarmsysteem. Na 48 uur extreem bewolkt weer is het helaas op. Zonder die koelkast haal ik net 3 dagen. Nu komt het in spanje gelukkig vrijwel nooit voor dat het 48 uur extreem bewolkt is maar heb het dus wel 1 keer meegemaakt.

Dat is denk ik te positief. In Spanje heb ik 500 ah aan accu's en alleen een koelkast een paar lampjes en een klein alarmsysteem. Na 48 uur extreem bewolkt weer is het helaas op. Zonder die koelkast haal ik net 3 dagen. Nu komt het in spanje gelukkig vrijwel nooit voor dat het 48 uur extreem bewolkt is maar heb het dus wel 1 keer meegemaakt.

Dat verbaast me wel. Ik heb een 150w paneel en een 180Ah Gelaccu en die kon met bewolkt weer prima 3 dagen voor de koelkast, een paar ledlampjes en twee telefoonopladers zorgen. Nu heb ik wel de meest zuinige koelkast met een daggebruik van 160w , een koelkast kan ook 300w of meer per dag gebruiken, en jij hebt er een alarmsysteem achter zitten, maar als je zonder de koelkast net 3 dagen red, dan verbruikt je alarmsysteem best veel.(60% van 500x12=3600w) ofwel grofweg 1Kw per dag wat je stroomverbruik is voor een alarmsysteem en een paar lampjes.

Het is dat ik tegenwoordig dat zonnesysteempje alleen nog maar als backup zie, anders had ik er een extra paneel en een extra accu achter gezet, maar gedurende 4 jaar heeft dat systeem als enige stroomvoorziening gewerkt( met een 2.5Kw generator voor de bouwwerkzaamheden) totdat ik 3 jaar geleden eindelijk een stroomaansluiting kreeg. En hier in de Ardennen komen 3 bewolkte dagen achter elkaar wel regelmatig voor.

Als ik naar de afgelopen maanden kijk dan schommelt het dagtelwerk tussen de 1,3 en 1,5 kWh per dag en in de nacht is het stabiel 0,8 kWh. Dan komen wij op 2,3 kWh maximaal, maar daar zit dan ook het gebruik van de waterkoker, koffieautomaat (vaak!), oven, wasmachine en 4 dagen per week dat er iemand thuiswerkt bij. Alleen mijn werkplek thuis verbruikt continue minstens 70 watt en als ik in overleg zit 90 dus minstens 350 watt per dag, vaak 450 watt.

Ik denk wel dat ik wat aan te positieve kant reken, maar dat zal met name aan de opwekkant zijn. 180 watt aan zonnepanelen is erg weinig. Ik moet eerst een creatieve manier bedenken om deze 180 watt aan de schutting te bevestigen. Als dat lukt kan ik er nog weel een kleine 400 watt bij doen denk ik.

Geen boete voor energiebedrijven die prijsverhoging te laat aankondigden​

https://www.rtlnieuws.nl/economie/b...kening-gasprijzen-electricieit-klantenservice

Een wijziging in je contract, wat het verhogen van de tarieven is, moet volgens de wet 30 dagen van tevoren worden aangekondigd.
In de algemene voorwaarden van de bedrijven staat dat ze dit soort wijzigingen uiterlijk 10 kalenderdagen voor ingang van de nieuwe tarieven moeten doorgeven. De wet gaat echter altijd boven algemene voorwaarden.

"Intussen worden de energiebedrijven platgebeld door klanten die vragen hebben over hun tarieven en contract.
De antwoordtermijn bij Eneco als iemand het contactformulier invult, is opgelopen van 5 naar 20 dagen, zo bevestigt een woordvoerder."

Waar chaos heerst, komen ook de oplichters hun graantje meepikken, opletten dus.

De Fraudehelpdesk ontvangt meldingen over valse e-mails uit naam van Eneco. In deze e-mail wordt de indruk gewekt dat er goed nieuws is over de gasprijzen: u krijgt geld terug.
Eneco zou namelijk al enige tijd investeren in ‘Qatargas’, waardoor klanten van Eneco nu recht hebben op een vergoeding. In de e-mail staat dat een teruggave wordt gestort op uw rekening. Onderaan staat een QR-code die u kunt scannen.
https://www.fraudehelpdesk.nl/alert/valse-e-mail-eneco/

Het zal wel niet alleen bij Eneco blijven.

Goed nieuws voor mensen met zonnepanelen: salderen op jaarbasis wordt de norm​

Energieminister Rob Jetten is van plan de wet zo te wijzigen, dat saldering op jaarbasis verplicht wordt, zo schrijft hij in antwoorden op Kamervragen van CDA. Die partij trok bij het ministerie aan de bel, nadat consumentenorganisaties als Independer en Vereniging Eigen Huis in een artikel van Nu.NL spraken over fouten die energieleveranciers maakten in hun energienota en de manier waarop zij de teruglevering van zonnepanelen verrekenen.
https://www.gelderlander.nl/wonen/g...salderen-op-jaarbasis-wordt-de-norm~af484e5b/

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Terug
Bovenaan