• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2022

Mij lijkt voor kantoor een infraroodpaneel fijner. Boven je, of onder je bureau.

Ik heb er zelf een onder de tafel staan...lekkere stralingswarmte, warme benen en voeten, en tussen de kieren van de steigerplankentafel stijgt de warmte op dus meteen warme armen en handen als ik aan de laptop werk. Ik zou er niet mijn hele huis mee verwarmen, maar als bijverwarming prima. Mijn voeten zijn nooit meer koud!
Afgelopen jaar gebruikt, de cv kon minder aan, aan elektriciteit heb ik niet erg veel meer gebruikt, op de jaarrekening zit ik lager dan vorig jaar.

Wij hebben zo'n infraroodstraler als @martin bedoelt, aan ons bed hangen en in de afgelopen avonden als bijverwarming gebruikt. De onze heeft 3 kwartsbuis elementen van 500 Watt elk, die afzonderlijk ingeschakeld kunnen worden. Hij is volstrekt geruisloos en straalt warm oranjerood licht uit.
Voelt prettig aan en geeft binnen een paar seconden warmte.

Voor betere benutting van de energie, zou je kunnen overwegen om rondom spiegels op te hangen. (Geeft ook extra verwarmende effecten in de slaapkamer ;)) Dan hoef je je niet als een wentelteefje te gedragen in bed, om de warmte aan ommezijde te genieten.

In slaapkamers waar rondom spiegels hangen krijg je het zo al warm ( is mij verteld door een vriend ;))

Het kabinet is nog niet helemaal klaar met het maken van de maatregel.
In elk geval gaat er vanaf 1 januari een maximale prijs gelden voor de eerste 1200 kuub gas en de eerste 2400 kilowattuur stroom die wordt gebruikt. Gedacht wordt aan een prijs van maximaal 1,50 euro voor een kuub gas en 70 cent voor een kilowattuur elektriciteit, maar die bedragen kunnen de komende weken nog veranderen.
https://www.gelderlander.nl/politie...r-dan-290-euro-per-maand-te-betalen~a588e4d9/

• Wow
Waarderingen: Mayo
Het kabinet is nog niet helemaal klaar met het maken van de maatregel.
In elk geval gaat er vanaf 1 januari een maximale prijs gelden voor de eerste 1200 kuub gas en de eerste 2400 kilowattuur stroom die wordt gebruikt. Gedacht wordt aan een prijs van maximaal 1,50 euro voor een kuub gas en 70 cent voor een kilowattuur elektriciteit, maar die bedragen kunnen de komende weken nog veranderen.
https://www.gelderlander.nl/politie...r-dan-290-euro-per-maand-te-betalen~a588e4d9/

Ik las het ook net.
Op dit moment betaal ik €1,125 per m3 gas en €0,233 per kwh met mijn variabel contract, dus als de leverancier deze nieuwe prijzen gaat rekenen moet ik behoorlijk méér afrekenen dan nu 🤨

Ik heb nog vast contract...maar velen niet en deze getallen klinken al beter dan de 4 euro voor gas en 1 euro voor stroom die ik nu steeds hoor. Overigens kom ik nooit aan die hoeveelheden, 300 tot max 500 gas (dit jaar 275)en 875 stroom, met absoluut veel dekentjes en op tijd naar bed...dus ik kan redelijk uitrekenen wat ik kwijt ben.
Sowieso, een prijsplafond voelt beter dan aan je lot overgelaten worden...of je lot, ik bedoel dan de willekeur van de winstmarges van een energiebedrijf.

(sorry, klonk dat gefrustreerd, mjah, ben ik ook)

4 euro voor gas en 1 euro voor stroom
Waar halen ze die bedragen vandaan?
Oxxio heeft op het moment 1,68 voor gas en 0,36 voor stroom.
Waar zit jij met je variabel bedrag @Mayo? Gezien je een stuk lager zit.
Lijkt erop dat ze wat laat zijn met hun energieplafond of het plafond wat te hoog bouwen. Daar ga ik dus niets aan hebben. Blij gemaakt met een dode muis dus. Blijkbaar hebben de energielevergoden een flinke duim in de regeringspap.

Waar halen ze die bedragen vandaan?
Oxxio heeft op het moment 1,68 voor gas en 0,36 voor stroom.
Waar zit jij met je variabel bedrag @Mayo? Gezien je een stuk lager zit.
Lijkt erop dat ze wat laat zijn met hun energieplafond of het plafond wat te hoog bouwen. Daar ga ik dus niets aan hebben. Blij gemaakt met een dode muis dus. Blijkbaar hebben de energielevergoden een flinke duim in de regeringspap.

ik zit bij Eneco, met n variabel contract 👍

Wij hebben zo'n infraroodstraler als @martin bedoelt, aan ons bed hangen en in de afgelopen avonden als bijverwarming gebruikt

Voor betere benutting van de energie, zou je kunnen overwegen om rondom spiegels op te hangen. (Geeft ook extra verwarmende effecten in de slaapkamer ;)) Dan hoef je je niet als een wentelteefje te gedragen in bed, om de warmte aan ommezijde te genieten.

Je zou een deken of dekbed kunnen gaan gebruiken.... 🤪

Je zou een deken of dekbed kunnen gaan gebruiken.... 🤪
Ja maar dan scherm je je weer af van die warmtestraling....
Ik zou , als je dan toch exra warmte nodig hebt, gaan voor een elektrische (onder)deken. En een muts opzetten. De meeste warmte verlies je via je (onbedenkte) hoofd.

Maar als het tot zo ver komt , haal ik liever een sub zero slaapzak bij @frans81 ;-)
En 1 is geen dus worden het er twee.

Ik zou , als je dan toch exra warmte nodig hebt, gaan voor een elektrische (onder)deken. En een muts opzetten. De meeste warmte verlies je via je (onbedenkte) hoofd.

Maar als het tot zo ver komt , haal ik liever een sub zero slaapzak bij @frans81 ;-)

Ik heb nog maar twee sub zero's. En die heb ik hard nodig.
Zelfs zojuist 1 weer uit de verkoop gehaald omdat ze allemaal voor een tientje op de eerste rang willen zitten.
En idd de meeste warmte verlies jui uiteindelijk via het hoofd daar dat hoofd op temp moet blijven bij extreme kou. Dus baklava aan en muts.

Laagjes mensen, laagjes. Lekker ouderwetse wollen dekens. Een slaapmuts, een kruik om je bed voor te verwarmen. En vroeger had men bedgordijnen, dat was ook tegen de kou. Een bedstee werkte ook.
En bedsokken en een lange nachtpon(ja ook voor de heren)
1663705302414.png

De elektrische onderdeken ga ik gebruiken, zodra ik weer uit de Filipijnen terugkom en het bed verschoon dat een half jaartje stof heeft gevangen. De infraroodstraler is nu voor een paar koele avondjes voor ons vertrek in gebruik.
Inderdaad, voor koude nachten een ouderwetse slaapmuts (je weet wel, zo'n alcoholvrije puntmuts met flos...) gebruiken is ook een prima energiebespaarder. :thumbup:

Ik lees een blog over het gemiddelde gebruik van stroom en gas wat ons energieplafond wordt. De schrijver is niet blij met de stroomprijs en rekent voor dat het voor hem goedkoper wordt de warmtepomp uit te zetten en met gas te stoken. Hij zal niet de enige zijn.
"Ergo: als dit het definitieve voorstel wordt, dan gaat hier de warmtepomp uit en zullen we op gas gaan stoken."
https://geldsnor.nl/de-energierekening-het-prijsplafond-een-beetje-dom/

Ik lees een blog over het gemiddelde gebruik van stroom en gas wat ons energieplafond wordt. De schrijver is niet blij met de stroomprijs en rekent voor dat het voor hem goedkoper wordt de warmtepomp uit te zetten en met gas te stoken. Hij zal niet de enige zijn.
"Ergo: als dit het definitieve voorstel wordt, dan gaat hier de warmtepomp uit en zullen we op gas gaan stoken."

Haha, tja, @Stuudje, iedereen naar de zin maken kunnen ze het inderdaad niet. Ik vind het wel leuk om ook zo'n reactie eens te lezen, ook al zullen de meesten ook daar hun eigen gedachten over hebben.

De zin "Nog nooit is een product minder schaars en goedkoper geworden door het verbruik te subsidiëren en de rekening elders te leggen. Om dat wel te denken moet je behoorlijk wereldvreemd zijn, of doorgesnoven, of allebei." in dat blog vind ik bijzonder leuk en treffend (en humorvol), want zo is het natuurlijk ook. De rekening krijgen we t.z.t. nog wel voorgelegd.

Ik prijs mij gelukkig met allerlei opties. Stoken op @petroman nensap, diesel, aardgas-CV, met warmtepomp (airco's) en zelfs direct-elektrisch (oliegevulde radiator en straalkachel) en eventueel beperkt op propaangas.
Ik sla straks gewoon aan het rekenen, en zorg er dan wel voor dat ik precies m'n contingent aan aardgas verbruik zolang dat voordeliger is dan de andere opties, en pas mijn manier van verwarmen voortdurend aan.

Dat neemt niet weg, dat ik het terugdraaien van de thermostaat en gewoon "de tering naar de nering zetten" wel verstandiger had gevonden dan subsidiëren en symptoombestrijding.

ik had gisteravond ook al bedacht: je zult maar van je spaarcentjes van het gas af zijn gegaan en een electrische auto gekocht hebben... 😳

Mijn verbruik zat al onder de genoemde plafonds en ik wil op beide zo'n 20% bezuinigen en dus zal t nog minder worden.
Ik ga zelf deze herfst mn huis isoleren en even afwachten wat mijn gas&electra-prijzen eind januari gaan doen.

Het zal voor iedereen een andere manier van leven (moeten) worden, want dit is niet over na deze winter.

Oei, gelukkig de cv nog niet de deur uitgedaan :)
Maar voordeel met zonnepanelen is dat je zelf de warmte op kn wekken voor je warmtepomp, al hebben sommige mensen een overschot van gas opwekking lijkt me lastig om dat in een pijp te krijgen...😈

Bericht van Essent, gisteren in de mail:

Je hebt stroom en gas van Essent met variabele leveringstarieven. Dat betekent dat je tarieven afhankelijk zijn van de inkoopprijs op de markt. De energieprijzen stijgen nog steeds erg snel. Helaas gaan je variabele leveringstarieven daardoor per 1 oktober 2022 omhoog.
Het verschil tussen je huidige en nieuwe leveringstarieven* is:
Huidig tarief
Nieuw tarief
Stroom
Normaaltarief
Daltarief
€ 0,32503 per kWh
€ 0,26397 per kWh
€ 0,50336 per kWh
€ 0,38455 per kWh
Gas€ 1,51371 per m³€ 1,99440 per m³
Vaste leveringskosten per product per maand€ 5,84€ 5,84

• Wow
Waarderingen: Mayo
Bericht van Essent, gisteren in de mail:

Je hebt stroom en gas van Essent met variabele leveringstarieven. Dat betekent dat je tarieven afhankelijk zijn van de inkoopprijs op de markt. De energieprijzen stijgen nog steeds erg snel. Helaas gaan je variabele leveringstarieven daardoor per 1 oktober 2022 omhoog.
Het verschil tussen je huidige en nieuwe leveringstarieven* is:
Huidig tarief
Nieuw tarief
Stroom
Normaaltarief
Daltarief
€ 0,32503 per kWh
€ 0,26397 per kWh
€ 0,50336 per kWh
€ 0,38455 per kWh
Gas€ 1,51371 per m³€ 1,99440 per m³
Vaste leveringskosten per product per maand€ 5,84€ 5,84

Daar ben je lekker mee dan 🤨
Ik vind het een beetje vreemd dat de energieleveranciers op 1 oktober nog de prijzen verhogen terwijl, als het goed, is het prijsplafond per 1 november in werking gaat.
Voelt wel als 'nog gauw even flink geld binnenharken'.. 👎

Ik zag het ook net. Ik ben benieuwd wat het in Belgie gaat doen dan. De kerstverlichting laten we maar op zolder liggen dit jaar.

Terug
Bovenaan