@Stuudje , ik erger mij al langer over de toenemende onmogelijkheid om met organisaties contact op te nemen. Of het nu om energiebedrijven gaat of een post- of pakketdienst of postorderbedrijven e.d.. Telefonisch of per email zijn die meestal niet bereikbaar, en vaak alleen via een online-klachtenformulier dat verdwenen is zodra je het hebt ingevuld en op de <enter> toets drukt.
@martin 's bericht is dan wel een opsteker, maar is misschien een uitzondering.
We klagen nu wel dat de energie zo duur geworden is, maar misschien is de situatie nu zo dat we gewoon blij moeten zijn dat er nog energie uit het stopcontact en de gasleiding komt, tegen hoge kosten weliswaar...
En is de afnemende bereikbaarheid slechts een voorteken van erger, maar zijn we nog onwetend.
En spreken we straks weemoedig over deze tijd, met gas en elektra en hoge rekeningen.
Dit is natuurlijk wel een beetje "zwart-filosofisch", maar er zijn meer zaken die wel "iets minder" zullen worden, en waarvan wij ons de toekomstige situatie maar moeilijk kunnen voorstellen.
Misschien spreken we straks ook weemoedig over de tijd dat je als oudere nog een 24-uurs luier omgegord kreeg, met telefonische "zorg-op-afstand"? Of over het openbaar vervoer dat bestond en soms ook daadwerkelijk kwam. Of mijmeren we over de bakkers die bestonden en het echte brood dat we aten, onderwijl op ondefinieerbare brokjes kauwend uit een staats-voedselvoorziening-zak.
Ook al lijkt het er misschien op, ik ben geen pessimist of doemdenker, maar vooral optimist en realist.
Klagen helpt niet, en denken in oplossingen des te meer. We hebben nog heel wat en kunnen nu de bakens nog wel verzetten en die zaken bestendiger en beter inregelen. Maar de tijd dringt wel een beetje, en we zullen eerst wat hobbels moeten nemen.
Wat de stroomvoorziening betreft, toch wel de hoofdzaak in dit draadje, zie ik grotere storingen en leveringsonderbrekingen er toch wel onvermijdelijk van komen deze winter.
Het meer-verbruik zal er niet om gaan liegen in Europa, en of het stroomnet daartegen bestand is?
Daarnaast zijn Putin's EMP-wapens nu toch wel reëel risico.
Ik prijs mij gelukkig met een klein generator'tje, ook al kan dat maar tijdelijk nood lenigen (als het dan nog werkt), maar wie er nog geen een heeft...
Het zou mij toch wel benieuwen, of mijn "verminderd-optimisme"
over de leveringszekerheid van stroom terecht is. Wie kan daarover zinvols bijdragen? Zit er misschien iemand "dichter bij het vuur" die in een glazen bol kan kijken?