• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2022

Bericht van Essent, gisteren in de mail:

Je hebt stroom en gas van Essent met variabele leveringstarieven. Dat betekent dat je tarieven afhankelijk zijn van de inkoopprijs op de markt. De energieprijzen stijgen nog steeds erg snel. Helaas gaan je variabele leveringstarieven daardoor per 1 oktober 2022 omhoog.
Het verschil tussen je huidige en nieuwe leveringstarieven* is:
Huidig tarief
Nieuw tarief
Stroom
Normaaltarief
Daltarief
€ 0,32503 per kWh
€ 0,26397 per kWh
€ 0,50336 per kWh
€ 0,38455 per kWh
Gas€ 1,51371 per m³€ 1,99440 per m³
Vaste leveringskosten per product per maand€ 5,84€ 5,84
Ik was prima tevreden met mijn variabele contracten voor gas (engie) en stroom (essent).
Maar nu heb ik echt het idee dat essent de boel belazerd. Ik kan nergens terug vinden dat ze het recht hebben om tussentijds de tarieven aan te apssen i.p.v. ieder half jaar, ze hebben de voorwaarden kennelijk goed verstopt.

Ik was prima tevreden met mijn variabele contracten voor gas (engie) en stroom (essent).
Maar nu heb ik echt het idee dat essent de boel belazerd. Ik kan nergens terug vinden dat ze het recht hebben om tussentijds de tarieven aan te apssen i.p.v. ieder half jaar, ze hebben de voorwaarden kennelijk goed verstopt.

Dat zal in je contract staan. Bij mij is het ook maandelijks (maar het is al drie maanden hetzelfde). Het zal ook wel stijgen, raar is wel dat het nieuws is dat de gasprijs gedaald is toch op de wereldmarkt?

Wij hebben ook variabel. Vanaf januari tot januari betalen we iets van 200 euro voor gas en licht. Als ze dit gaan verhogen, hoe weten ze dan hoeveel we tot 1 oktober hebben gebruikt en hoeveel vanaf 1 oktober tegen het verhoogde tarief? Wij hebben geen slimme meter en we denken nu dat we maar het best foto's kunnen gaan maken van wat we per week of zo aan stroom en gas gebruiken. Ik heb anders het idee dat we lichtelijk genaaid zullen worden,,,,😡
Want stel, gewoon stel, we gebruiken vanaf 1 oktober geen gas en elektra meer, wat betalen we dan over die 4 maanden tot januari? En wat doen ze met de rest tót oktober?
Ik ruik addertjes....

Misschien worden door dit gedoe volgend jaar warmtepompen wel n stuk goedkoper, omdat niemand ze meer wil hebben...
Aankopen en wachten met laten aansluiten tot de elektra weer betaalbaar is? ;)

En niemand had dat zien aankomen: effe chashen ???
Ik was er wel bang voor. Maar dat het zo snel, zo drastisch en zo schaamteloos doorzichtig zou worden uitgevoerd had ik niet kunnen bedenken.

Een echte regering zou dit nooit toestaan. Het laten uitzuigen van je burgers en kiezers door buitenlandse aandeelhouders *).
Maar helaas hebben een stel waailappen en slapjanussen aan het bewind.
Wereldvreemde figuren die met de rug naar de samenleving staan.

Goh, wat gek dat we in nederland de hoogste gastarieven van Europa hebben.
Laaiend ben ik !

*)
Eneco = Japans
Esssent = Duits
Engie = Frans
Nuon Vattenfall = Zweeds

ik had gisteravond ook al bedacht: je zult maar van je spaarcentjes van het gas af zijn gegaan en een electrische auto gekocht hebben... 😳

Mijn verbruik zat al onder de genoemde plafonds en ik wil op beide zo'n 20% bezuinigen en dus zal t nog minder worden.
Ik ga zelf deze herfst mn huis isoleren en even afwachten wat mijn gas&electra-prijzen eind januari gaan doen.

Het zal voor iedereen een andere manier van leven (moeten) worden, want dit is niet over na deze winter.

@Mayo , mooi want dan kan je voor minimaal 20% van dat plafond voor energieleverancier gaan spelen! Gewoon even een katrolletje en slang uitrollen naar de buurman, met een kWh meter en m3 meter ertussen, en je loopt binnen. :thumbup:
Niet doen natuurlijk, met gas...

Ik vraag mij af, hoevelen met een (nog) goedkoop contract zoiets niet al doen ;)

@Mayo , mooi want dan kan je voor minimaal 20% van dat plafond voor energieleverancier gaan spelen! Gewoon even een katrolletje en slang uitrollen naar de buurman, met een kWh meter en m3 meter ertussen, en je loopt binnen. :thumbup:
Niet doen natuurlijk, met gas...

Ik vraag mij af, hoevelen met een (nog) goedkoop contract zoiets niet al doen ;)

Dat is zoals mijn elektra verbinding van ons huisje in Polen geregeld is. Een lijntje van max 10 Amp naar het huis van mijn buurman.

In Polen geldt inmiddels een prijscap voor elektra verbruik tot 2000 KWh per jaar. Ons gezamelijk verbruik ligt daar nog ruimschoots onder. Bovendien leveren 2 van mijn zonnepanelen nog een beetje terug, ondanks dat de "slimme meter" daarvan enigszins hoteldebotel raakt.
De prijs per KWh lag afgelopen jaar op 0,72 zloty (ca 20 eurocent)

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Eneco = Japans
Esssent = Duits
Engie = Frans
Nuon Vattenfall = Zweeds
Mjah, ik ben blij met mijn lokale energieboer, ValleiEnergie.
Samen met andere lokalen energiecoöperaties zitten ze onder de koepel van OM-energie.
"Ze werken zonder winstoogmerk. Opbrengsten investeren ze in de regio omdat ze geloven in een lokale duurzame economie." Winst gaat dus niet naar de aandeelhouders nieuwste maserati.

Is jouw energiebedrijf te laat met de aankondiging van tariefswijziging, dan kan je bezwaar maken. Er moet wettelijk dertig dagen tussen aankondiging en tariefswijziging zitten.

Klanten kunnen dan ook bezwaar maken tegen de tariefswijziging, vervolgt de woordvoerder. Op Consuwijzer, een site van de ACM met tips voor consumenten, staat een voorbeeld van een klachtbrief. Consumenten kunnen deze brief gebruiken om te melden dat ze niet akkoord gaan met de verhoging.
Daarin vraag je de leverancier te bevestigen dat de tariefswijziging 30 dagen na de aankondiging ingaat, adviseert Mastenbroek. Dat zou dus vervolgens betekenen dat het hogere tarief niet op 1 oktober al ingaat, maar pas zo'n drie weken later. Dat kan flink schelen op een energierekening die verhoogd wordt.

(...) Als je geen bezwaar maakt, gaat de verhoging gewoon in. (...)
https://www.rtlnieuws.nl/economie/a...-mag-dat-wel-zo-kort-van-tevoren-nee-zegt-acm

Als je geen bezwaar maakt, gaat de verhoging gewoon in.

Ik had enkele dagen geleden via de online omgeving (van vattenfall) doorgekregen dat mijn maandelijks bedrag op 560 euro zou uitkomen.
Ik dacht deze eenvoudig te kunnen verlagen (want er zijn ondertussen flink wat zonnepanelen en ga over op elektrisch verwarmen icm petroleum) dus zou 280 euro wel een stuk reëler zijn. Helaas kon ik niet lager dan 510 euro dus ik dacht "even een mailtje sturen"
Ik kom tot de ontdekking dat ik niet eens een email kan sturen en begon al flink geïrriteerd te raken. Het is of bellen of whatsapp. Ik heb mijn complete lap tekst via copy/paste in een whatsapp bericht gestuurd en tot mijn verrassing/verbazing kreeg ik (na 8 uur) keurig een reactie dat ze mijn bedrag per direct hebben aangepast naar 280 euro. Dus dat ging een stuk soepeler dan ik had verwacht.

Ik ga het verbruik de komende maanden nauwlettend in de gaten houden en indien noodzakelijk zal ik het tussentijds wel verhogen/verlagen indien dit verantwoord is.

Ik heb ook een mailte gehad dat ze gezien hadden dat ik het zelf al had verhoogd. Even in de gaten houden of het genoeg is, met 90 euro zit ik vrij laag (maar het was vorig jaar 45 euro en ze hadden me zelf op 60 gezet wat ik naar 90 heb verhoogd). Maar ik betaal ook liever bij nu dan dat ik te veel betaal omdat er ook energiebedrijven failliet gaan (en nog zullen gaan).

Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar in Belgie (Engie een van de grotere bedrijven, de budgetbedrijven durfde ik dit jaar niet aan) vind ik het maar een puzzel. Je hebt een prijs, en dan moet je voor elke regering (Belgie heeft er veel) je belastingen er bij optellen, en dan heb je nog een prijs voor de netbeheerder die verschillend is per provincie (en die je zelf op moet zoeken). Het vastrecht is ook zo'n som. En dan moet je nog een indexatie er op toepassen (waarbij mijn startmaand natuurlijk niet 100 procent is mear 128 procent en ze zitten nu op 146 procent en volgende maand zal het wel flink meer zijn. En dat moet je dan doen voor gas en voor stroom. En ik heb een slimme meter die elk kwartier de stand naar hun door stuurt, maar daar doen ze blijkbaar niks mee. Ik kan niet eens bij ze zien wat de stand is (wel bij de netbeheerder).

Als ze nou in ieder geval gewoon mijn kwh prijs zouden geven en vaste kosten (dus inclusief belastingen voor de juiste provincie, ze weten mijn adres immers) zou dat al schelen. Dan kan ik zelf wel kijken bij de netbeheerder wat ik verbruikt heb en zou me dat 15 minuten in excell schelen :p

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Ik dacht deze eenvoudig te kunnen verlagen (want er zijn ondertussen flink wat zonnepanelen en ga over op elektrisch verwarmen icm petroleum) dus zou 280 euro wel een stuk reëler zijn. Helaas kon ik niet lager dan 510 euro dus ik dacht "even een mailtje sturen"
Ik kom tot de ontdekking dat ik niet eens een email kan sturen en begon al flink geïrriteerd te raken. Het is of bellen of whatsapp.
Ik had al gepost dat zelf verlagen tegengewerkt wordt. Werd een beetje lacherig over gedaan, want kwam uit Fries dagblad.
Maar is zo, dat blijkt maar weer.

Juist die grote energiemaatschappijen zijn slecht bereikbaar, of hebben mailadres onvindbaar gezet.
Slim dat je whatsapp gebruikte, en fijn dat ze reageerden.

Laatst bewerkt:
Ik had al gepost dat zelf verlagen tegengewerkt wordt. Werd een beetje lacherig over gedaan, want kwam uit Fries dagblad.

Juist die grote energiemaatschappijen zijn slecht bereikbaar, of hebben mailadres onvindbaar gezet.

@Stuudje , ik erger mij al langer over de toenemende onmogelijkheid om met organisaties contact op te nemen. Of het nu om energiebedrijven gaat of een post- of pakketdienst of postorderbedrijven e.d.. Telefonisch of per email zijn die meestal niet bereikbaar, en vaak alleen via een online-klachtenformulier dat verdwenen is zodra je het hebt ingevuld en op de <enter> toets drukt.

@martin 's bericht is dan wel een opsteker, maar is misschien een uitzondering.
We klagen nu wel dat de energie zo duur geworden is, maar misschien is de situatie nu zo dat we gewoon blij moeten zijn dat er nog energie uit het stopcontact en de gasleiding komt, tegen hoge kosten weliswaar...
En is de afnemende bereikbaarheid slechts een voorteken van erger, maar zijn we nog onwetend.
En spreken we straks weemoedig over deze tijd, met gas en elektra en hoge rekeningen.

Dit is natuurlijk wel een beetje "zwart-filosofisch", maar er zijn meer zaken die wel "iets minder" zullen worden, en waarvan wij ons de toekomstige situatie maar moeilijk kunnen voorstellen.
Misschien spreken we straks ook weemoedig over de tijd dat je als oudere nog een 24-uurs luier omgegord kreeg, met telefonische "zorg-op-afstand"? Of over het openbaar vervoer dat bestond en soms ook daadwerkelijk kwam. Of mijmeren we over de bakkers die bestonden en het echte brood dat we aten, onderwijl op ondefinieerbare brokjes kauwend uit een staats-voedselvoorziening-zak.

Ook al lijkt het er misschien op, ik ben geen pessimist of doemdenker, maar vooral optimist en realist.
Klagen helpt niet, en denken in oplossingen des te meer. We hebben nog heel wat en kunnen nu de bakens nog wel verzetten en die zaken bestendiger en beter inregelen. Maar de tijd dringt wel een beetje, en we zullen eerst wat hobbels moeten nemen.

Wat de stroomvoorziening betreft, toch wel de hoofdzaak in dit draadje, zie ik grotere storingen en leveringsonderbrekingen er toch wel onvermijdelijk van komen deze winter.
Het meer-verbruik zal er niet om gaan liegen in Europa, en of het stroomnet daartegen bestand is?
Daarnaast zijn Putin's EMP-wapens nu toch wel reëel risico.
Ik prijs mij gelukkig met een klein generator'tje, ook al kan dat maar tijdelijk nood lenigen (als het dan nog werkt), maar wie er nog geen een heeft...

Het zou mij toch wel benieuwen, of mijn "verminderd-optimisme";) over de leveringszekerheid van stroom terecht is. Wie kan daarover zinvols bijdragen? Zit er misschien iemand "dichter bij het vuur" die in een glazen bol kan kijken?

@Stuudje , ik erger mij al langer over de toenemende onmogelijkheid om met organisaties contact op te nemen. Of het nu om energiebedrijven gaat of een post- of pakketdienst of postorderbedrijven e.d.. Telefonisch of per email zijn die meestal niet bereikbaar, en vaak alleen via een online-klachtenformulier dat verdwenen is zodra je het hebt ingevuld en op de <enter> toets drukt.

@martin 's bericht is dan wel een opsteker, maar is misschien een uitzondering.
We klagen nu wel dat de energie zo duur geworden is, maar misschien is de situatie nu zo dat we gewoon blij moeten zijn dat er nog energie uit het stopcontact en de gasleiding komt, tegen hoge kosten weliswaar...
En is de afnemende bereikbaarheid slechts een voorteken van erger, maar zijn we nog onwetend.
En spreken we straks weemoedig over deze tijd, met gas en elektra en hoge rekeningen.

Dit is natuurlijk wel een beetje "zwart-filosofisch", maar er zijn meer zaken die wel "iets minder" zullen worden, en waarvan wij ons de toekomstige situatie maar moeilijk kunnen voorstellen.
Misschien spreken we straks ook weemoedig over de tijd dat je als oudere nog een 24-uurs luier omgegord kreeg, met telefonische "zorg-op-afstand"? Of over het openbaar vervoer dat bestond en soms ook daadwerkelijk kwam. Of mijmeren we over de bakkers die bestonden en het echte brood dat we aten, onderwijl op ondefinieerbare brokjes kauwend uit een staats-voedselvoorziening-zak.

Ook al lijkt het er misschien op, ik ben geen pessimist of doemdenker, maar vooral optimist en realist.
Klagen helpt niet, en denken in oplossingen des te meer. We hebben nog heel wat en kunnen nu de bakens nog wel verzetten en die zaken bestendiger en beter inregelen. Maar de tijd dringt wel een beetje, en we zullen eerst wat hobbels moeten nemen.

Wat de stroomvoorziening betreft, toch wel de hoofdzaak in dit draadje, zie ik grotere storingen en leveringsonderbrekingen er toch wel onvermijdelijk van komen deze winter.
Het meer-verbruik zal er niet om gaan liegen in Europa, en of het stroomnet daartegen bestand is?
Daarnaast zijn Putin's EMP-wapens nu toch wel reëel risico.
Ik prijs mij gelukkig met een klein generator'tje, ook al kan dat maar tijdelijk nood lenigen (als het dan nog werkt), maar wie er nog geen een heeft...

Het zou mij toch wel benieuwen, of mijn "verminderd-optimisme";) over de leveringszekerheid van stroom terecht is. Wie kan daarover zinvols bijdragen? Zit er misschien iemand "dichter bij het vuur" die in een glazen bol kan kijken?

Met een zonnepaneeltje, laadregelaar en accu kan je in een minimale elektriciteitsbehoefte voorzien, onafhankelijk van de verkrijgbaarheid van brandstoffen. Met een paar 12 volt LED-lampen hoef je niet in het donker te zitten en niet met kaarsen of pettoleumlampen te knoeien.

Aangezien hier in de Filipijnen elektra niet erg leveringszeker is, heb ik 2 stuks 25 Wattpiek paneeltjes ge-importeerd (Chinees 100 Wattpiek ), waar al een USB aansluiting op zit. Dus telefoons kunnen ook opgeladen worden.
Met een inverter van beperkte capaciteit kan je ook een laptop gaande houden voor een mobiele internet verbinding.
Mijn laptopje werkt overigens op 12 volt, dus die zou ook zonder inverter al gebruikt kunnen worden. Er zijn overigens speciale laptop-voedingen te koop, die 12 volt gelijkstroom kunnen omzetten naar een hoger gelijkstroomvoltage dat voor veel lsptops nodig is.

Als het langdurig mis gaat met de stroomvoorziening, zal je voorbereid moeten zijn om zonder koelkast of diepvries te overleven en de was met de hand te doen. Dat kon men voordat elektriciteit gangbaar werd ook al.
Investeer desnoods in een wasbord en een kuip.

Tip: als je klant bent bij Vattenfall, maar waarschijnlijk heeft elke energieleverancier dat, zet je "vaste klanten korting" aan.
Ook al ben je al jaren trouwe klant je moet deze optie zelf aanzetten.

Nog wat: controleer en controleer nogmaals je contract.
Ik had een vast contract, al vanaf 2014, bij een laatste digitale melding had ik ineens een variabel contract, maar eens contact opgenomen (na de bekende intelligentietest, hoe dat te doen) en nee dat was onmogelijk iedereen krijgt en heeft nu een variabel contract.
Maar ik verzin het niet, kijk net maar weer eens of ik stiekem digitale post heb en zie terloops dat ik toch een vast contract heb (met lage tarieven, sorry).

Ik weet niet hoe het zit bij anderen maatschappijen, maar bij Eneco kun je er voor keizen niet via automatische incasso, maar via accept giro, ideal of internet bankieren te betalen. Kost je in al die gevallen €2,50 per maand 'administratiekosten' (😠), maar je beslist dan wél zelf wat je maandelijks betaalt.
Ik had al aangegeven dat ik dat van plan ben te doen, de maand voordat mn variabele contract 'verloopt'.
Als het prijsplafond idd van de grond komt en goed werkt, dan hoeft het misschien niet meer, maar ik hou het wel als optie open.

Terug
Bovenaan