• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2022

Het meest intetessante wat ik op het gebied van lokale warmte-opslag ben tegengekomen is het project in Boekel (Noord-Brabant) met een wijk-warmte opslag in basalt, ter grootte van een standaard container. De warmte die in de zomer opgeslagen wordt, kan een half jaar later in de winter gebruikt worden om de aangesloten woningen te verwarmen. Dat moet met de huidige gasprijzen toch een forse besparing opleveren, dunkt mij.
Waarom niet meer initiatieven op dit terrein? Omdat het te decentraal is?
@PBear, het kwam al eens ter sprake, en ik meen dat het inderdaad te grootschalig was maar tegelijk ook relatief duur en niet helemaal niet vrij van mankementen. Bovendien heeft water een veel hogere specifieke warmtecapaciteit dan basalt, maar kent wel de 100°C begrenzing.

Chaos op een ander vlak. Mijn netbeheerder wees mij op de optie slimme meter aanschaffen. Ik dacht laat ik eens kijken, wat denk je wat er als eerste staat?
Wij hebben een tekort aan slimme meters.
Hierdoor duurt het helaas langer voordat wij nieuwe aanvragen kunnen uitvoeren.

Die hele transitie is wat te hoog gegrepen vrees ik.

Dat gaat ervoor zorgen dat nog meer energie bedrijven op de fles gaan. Op zonnige dagen heb je nu al negatieve tarieven en dan moeten ze een steeds grotere groep zonnepaneel bezitters een forse vergoeding geven. Één keer raden wat de kw/u prijzen gaan doen. Super slecht plan die 80% regeling. Maar zoals met bijna alles wat de politiek verzint, is ook 'iedereen aan de zonnepanelen' niet echt goed doordacht.
@phtvs

dan moeten ze de prijzen verlagen.
dan hoef je ook geen hoge prijzen te betalen,

@phtvs

dan moeten ze de prijzen verlagen.
dan hoef je ook geen hoge prijzen te betalen,
Kwestie van vraag en aanbod. Eneco krijgt op zonnige dagen geld toe als ze elektriciteit afnemen. Als ze dan op zulke dagen hun klanten moeten betalen voor de opgewekte elektriciteit dan is dat bedrijf zo failliet. Want de elektriciteit die teruggeleverd word aan het net, kunnen ze al niet kwijt.

Chaos op een ander vlak. Mijn netbeheerder wees mij op de optie slimme meter aanschaffen. Ik dacht laat ik eens kijken, wat denk je wat er als eerste staat?
Wij hebben een tekort aan slimme meters.
Hierdoor duurt het helaas langer voordat wij nieuwe aanvragen kunnen uitvoeren.

Die hele transitie is wat te hoog gegrepen vrees ik.
Het is me ook wat, in het oogpunt van milieu waar men zo snel naar verwijsd, vind ik het zo zonde om goed werkende meters (tenzij afgekeurd) te vervangen voor "slimme" meters die je zogenaamd gaan helpen energie "zuiniger" te zijn... denk aam het materiaal en het dieseltje van de monteur. Die gemaakte kosten had ik liever gemaakt zien worden in de uitbreiding van het lichtnet!

Laatst bewerkt:
Gasprijs flink omlaag nu landen haast maken met vullen reserves

De Europese aardgasprijzen zijn maandagmorgen flink gezakt. Dat gebeurde na het bericht dat Duitsland zijn gasvoorraden sneller vult dan waar rekening mee werd gehouden.
https://www.ad.nl/binnenland/gaspri...en-haast-maken-met-vullen-reserves~a7dc9abf9/

Even verderop in hetzelfde artikel....
De prijs op de Amsterdamse gasbeurs daalde voorbeurs met 16 procent, tot 286 euro per megawattuur. Afgelopen week stegen de prijzen nog met 40 procent.

Nu begrijp ik best dat ze proberen om het positief te brengen, maar een stijging van 40% en vervolgens een daling van 16% kan ik niet als iets positiefs zien.

Nu begrijp ik best dat ze proberen om het positief te brengen, maar een stijging van 40% en vervolgens een daling van 16% kan ik niet als iets positiefs zien.
Dat zie je ook in het publiceren van winstcijfers. Je maakt bijvoorbeeld eerst 10.000.000 winst, dan ga je naar 5.000.000 en krijg je als tekst "winst is gehalveerd". Dan ga je van 5.000.000 naar 1 euro en krijg je "Bedrijf X blijft winst maken in een lastige markt" en dan ga je van 1 euro naar 4 euro winst en publiceer je "Het gaat bedrijf X weer voor de wind. De winst is verviervoudigd."

Gisteren grote stroomstoring in Flevoland, brandende kabels, brand in onderstation. Bij zo'n storing hoort de stroom automatisch te worden uitgeschakeld, maar dat gebeurde niet. Doordat de kortsluiting zo lang duurde, raakten hoogspanningskabels oververhit en gingen ze laag hangen.
https://nos.nl/artikel/2443016-grote-stroomstoring-flevoland-na-brand-noodvoorzieningen-werkten-niet

De schade aan de infrastructuur van het spoor tussen Dronten en Lelystad loopt in de miljoenen na de stroomstoring. Tot minstens 15 september gaan daardoor geen treinen rijden, maar de verwachting is dat door de enorme schade die datum nog verder verschuift, meldt ProRail vandaag.
https://nos.nl/artikel/2443136-in-b...na-stroomstoring-flevoland-loopt-in-miljoenen

Gisteren grote stroomstoring in Flevoland,

Omdat ik denk (de overtuiging heb) dat deze storing los staat van mijn voorspelling dat de chaos zal ontstaan door overproductie van zonne-energie heb ik de link niet gemaakt.
Maar nu je er toch over begin plak ik de teletekst melding die ik las toen dit naar buiten kwam.

1662240150893.png

Dat de trein het niet doet is vervelend, maar apparaten stuk geeft flink meer ellende. Is dat met van die schakelaars op te lossen?

Het probleem zit hem meer in de techniek van "een schakelende voeding"
Deze voeding/adapter werkt tussen de 80 en 260 volt (ongeveer) zodat je voor heel de wereld dezelfde adapter kunt gebruiken (moet je alleen de input stekker nog specifiek afstemmen voor het juiste land)
Stel dat je een normale (ouderwetse) voeding zou hebben dan zal dit apparaat bij een bepaalde overspanning niet meer werken en zal de zekering er uit klappen. Met een schakelende voeding is dat wat lastiger omdat het juist de bedoeling is dat deze voeding blijft werken, ongeacht de input. Als je dure apparatuur bezit zou je een goede UPS voor deze apparatuur kunnen zetten. Dan heb je in het ergste geval een defecte UPS maar een nog werkend elektronisch apparaat. Die goedkope stekkerdozen die zogenaamd dit probleem kunnen verhelpen kun je beter links laten liggen.

Haha, hoehoe, wat een mop... Het zou eigenlijk in het humor-draadje thuishoren, maar je zult maar alles op alles hebben gezet om het gasverbruik drastisch terug te dringen.... Zoals ik... twee airco's gekocht... En dan komt het kabinet (mogelijk) met het plan om het gebruikelijke verbruik aan gas en elektra tegen de oude tarieven af te rekenen! ;)

Ik voel me dan ergens wel een beetje zwaar "getild", haha, maar ben er evengoed heel erg blij om voor ieder ander:thumbup:
Tenminste ... als het doorgaat dan.
Het zou voor menigeen heel wat zorgen wegnemen...
Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt...

ABN Amro: 'Energierekening levert nog geen betalingsproblemen op'​

https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamh...ekening-levert-nog-geen-betalingsproblemen-op

Er is nog geen sprake van grote betalingsproblemen bij de energierekening, zo concludeert ABN Amro op basis van een analyse van hun transactiedata. Prijsstijgingen van meer dan 150 procent ziet de bank slechts bij 1,5 procent tot 2 procent van de huishoudens. 'De meeste mensen betalen de termijnnota's en ook de jaarnota's worden evenveel betaald als andere jaren', aldus hoofdeconoom Sandra Phlippen.

Haha, hoehoe, wat een mop... Het zou eigenlijk in het humor-draadje thuishoren, maar je zult maar alles op alles hebben gezet om het gasverbruik drastisch terug te dringen.... Zoals ik... twee airco's gekocht... En dan komt het kabinet (mogelijk) met het plan om het gebruikelijke verbruik aan gas en elektra tegen de oude tarieven af te rekenen! ;)

Ik voel me dan ergens wel een beetje zwaar "getild", haha, maar ben er evengoed heel erg blij om voor ieder ander:thumbup:
Tenminste ... als het doorgaat dan.
Het zou voor menigeen heel wat zorgen wegnemen...
Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt...

Het lijkt inderdaad wat sneu voor je, dat je je investeringen minder snel gaat terug verdienen. Maar evengoed ben je nu minder afhankelijk van het grillige beleid van de NL overheid.
Ik moet nog zien, dat er ook volgend jaar ruimte is om de brandstofprijzen van overheidswege te drukken. Uiteindelijk moeten die subsidies door de consument opgebracht worden, of het nu via belastingen of accijnzen gaat, of via prijsverhoging van alle andere producten waar energie voor nodig is, of om de komende looneisen aan de consumenten te kunnen doorberekenen.

Het lijkt me gewis, dat de snelheid waarmee de prijsinflatie toeneemt - op een dipje na misschien - verder zal toenemen: voorbode van hyperinflatie.

ABN Amro: 'Energierekening levert nog geen betalingsproblemen op'​

https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamh...ekening-levert-nog-geen-betalingsproblemen-op

Er is nog geen sprake van grote betalingsproblemen bij de energierekening, zo concludeert ABN Amro op basis van een analyse van hun transactiedata. Prijsstijgingen van meer dan 150 procent ziet de bank slechts bij 1,5 procent tot 2 procent van de huishoudens. 'De meeste mensen betalen de termijnnota's en ook de jaarnota's worden evenveel betaald als andere jaren', aldus hoofdeconoom Sandra Phlippen.

Het is duidelijk dat ABN-AMRO hem knijpt als een ouwe dief dat het tekort van de overheid nog verder toeneemt door subsidieren met geld dat de overheid niet heeft: dwz inflatie weer een versnelling hoger.
Dit is het eindspel voor commerciele banken. Hierna introductie van de Central Bank Digital Currencies, waarbij commerciele banken buiten spel staan.

En dan komt het kabinet (mogelijk) met het plan om het gebruikelijke verbruik aan gas en elektra tegen de oude tarieven af te rekenen!

Als ik het zo lees vind ik het eigenlijk zo gek nog niet.
Op deze manier blijft er een prikkel om zuinig om te gaan met energie en je moet niet voor iedere situatie een uniek rekenmodel maken. (dus het is relatief makkelijk uitvoerbaar)

Natuurlijk is het een sigaar uit eigen doos want alles wat men "geeft" zal betaald moeten worden uit belastinggeld. Maar dan nog ben ik enigszins verrast want het had een stuk dommer/krommer kunnen zijn.

Dus @RockyFlats sluit die airco's maar aan want je gaat ze toch nodig hebben.
Die 1169 m3 gas en 2479 kWh elektriciteit heb je met dat landhuis van je al binnen 4 maanden opgestookt.

Ik ga a.s. weekend eens experimenteren met dit geval:
1663610290834.png
Ik ben bang dat het een flop gaat worden maar ik hou jullie op de hoogte.

Beste @martin , het siert jou natuurlijk, dat je mij zo fijntjes troost... Ik voel mij nu ook echt heel anders dan juist daarvoor.:lol:

Terrasverwarmers in huis? Waarom eigenlijk niet? Veel goedkoper dan een modieus IR paneel, en je brengt dan echte power in de woonkamer. De parkiet heeft dan wellicht een mylar voorbindschortje nodig tegen staartschroei, maar je kunt wel naakt in de woonkamer gaan zitten, en dat is wel bevrijdend. Of sterker nog, je moet nakend gaan want die straling moet natuurlijk wel de huid raken en geen isolerende kleding. Fijn is ook, dat de lucht zelf niet wordt verwarmd, dus daar bespaar je ijskoud heel wat energie. Je moet natuurlijk wel rondom geraakt worden door die straling, om bevriezen van ledematen en edele delen te voorkomen, dus alle Renoirs van de muren en wandvullend ophangen die dingen. En precies in het midden gaan zitten, want schroeiplekken op de blanke huid is ook weer zoiets. Een interessant experiment 😜 @martin !

[plaagmodus off] Ik vind het geen slecht idee. Het voelt dan ook bij een lagere ruimtetemperatuur vast behaaglijker, en zeker als die dingen een beetje regelbaar zijn. Ik zou er dan minimaal twee kopen, of misschien drie of vier voor een grotere ruimte, en eerst tijdelijk op een statief o.i.d. om de beste plaatsing uit te proberen.
Met oordopjes tegen de brom van die dingen natuurlijk (grapje, sorry, ik kon het niet laten).
Het is, dat ik al van die ultieme airco-luchtverwarming heb in mijn lustslot want anders zou ik het misschien ook uitproberen.;)

Beste @martin , het siert jou natuurlijk, dat je mij zo fijntjes troost... Ik voel mij nu ook echt heel anders dan juist daarvoor.:lol:

Terrasverwarmers in huis? Waarom eigenlijk niet? Veel goedkoper dan een modieus IR paneel, en je brengt dan echte power in de woonkamer. De parkiet heeft dan wellicht een mylar voorbindschortje nodig tegen staartschroei, maar je kunt wel naakt in de woonkamer gaan zitten, en dat is wel bevrijdend. Of sterker nog, je moet nakend gaan want die straling moet natuurlijk wel de huid raken en geen isolerende kleding. Fijn is ook, dat de lucht zelf niet wordt verwarmd, dus daar bespaar je ijskoud heel wat energie. Je moet natuurlijk wel rondom geraakt worden door die straling, om bevriezen van ledematen en edele delen te voorkomen, dus alle Renoirs van de muren en wandvullend ophangen die dingen. En precies in het midden gaan zitten, want schroeiplekken op de blanke huid is ook weer zoiets. Een interessant experiment 😜 @martin !

[plaagmodus off] Ik vind het geen slecht idee. Het voelt dan ook bij een lagere ruimtetemperatuur vast behaaglijker, en zeker als die dingen een beetje regelbaar zijn. Ik zou er dan minimaal twee kopen, of misschien drie of vier voor een grotere ruimte, en eerst tijdelijk op een statief o.i.d. om de beste plaatsing uit te proberen.
Met oordopjes tegen de brom van die dingen natuurlijk (grapje, sorry, ik kon het niet laten).
Het is, dat ik al van die ultieme airco-luchtverwarming heb in mijn lustslot want anders zou ik het misschien ook uitproberen.;)

Wij hebben zo'n infraroodstraler als @martin bedoelt, aan ons bed hangen en in de afgelopen avonden als bijverwarming gebruikt. De onze heeft 3 kwartsbuis elementen van 500 Watt elk, die afzonderlijk ingeschakeld kunnen worden. Hij is volstrekt geruisloos en straalt warm oranjerood licht uit.
Voelt prettig aan en geeft binnen een paar seconden warmte.

Voor betere benutting van de energie, zou je kunnen overwegen om rondom spiegels op te hangen. (Geeft ook extra verwarmende effecten in de slaapkamer ;)) Dan hoef je je niet als een wentelteefje te gedragen in bed, om de warmte aan ommezijde te genieten.

aan ons bed hangen en in de afgelopen avonden als bijverwarming gebruikt.

Nu ga ik dit zeker niet in de slaapkamer hangen omdat ik het heerlijk vind dat het in de slaapkamer -5 graden is en dan lekker het bed in duiken met of een kruik, of voorverwarmd door een elektrische deken. Ik ga deze ophangen in mijn "kantoor" en kijken hoe ik dat ga ervaren. Ik verwacht er trouwens niet veel van. Maar ik hou jullie op de hoogte.

Terug
Bovenaan