De warmte pompen zijn niet aan te slepen en ze zijn in een 5 jaar of minder terug verdient als de prijzen zo blijven.
Er zijn echter ook al wachttijden van 15 maanden, afhankelijk van het merk. En dat met prijzen van 15.000 euro of meer.
En voor hele extreem lage temperaturen moet je dan alsnog iets achter de hand hebben. Een ander alternatief is een elektrische ketel. Maar waar een warmte pomp van 1 vier of meer maakt blijft dan je kW een kW. En daar hangt dan een prijskaartje aan. Dus of je ligt krom bij aanschaf of erna.
Maar wat ik me nu afvraag is hoe de mensen het doen die niet de mogelijk hebben om een uitweg te nemen. En dan bedoel ik niet dat je niet even een lening kan afsluiten maar dat je in een huurhuis zit of een appartement 8 hoog hebt gekocht. Want dan stap je niet "even" van het gas af.
Vreten die straks het behang van de muur omdat ze anders de gasrekening niet kunnen betalen? En de prijs van petroleum is nu ook niet zo laag dat je daar hele dagen op gaat stoken ( lijkt mij) als je al een kachel hiervoor hebt. En zo ja, hoelang gaat je voorraad mee? Hoeveel gaat er doorheen per dag? Ik kan nog herinneren dat we een 200 liter olievat achter het huis hadden op een rek, maar niet hoe vaak de "ouwe" die liet afvullen.
Dus dat wordt dan een elektrische kachel, radiator of zo een blaas ding , want kou moet je niet hebben in je huis. Dat is niet alleen slecht voor je eigen leidingen maar die van het huis kunnen slecht tegen vorst. En dan zijn we weer bij het overbelaste netwerk. Dus iedereen om 17:00 de auto aan de stekker, de kookplaat aan en de straalkachel op stand 10. Want die stand 2 is veel te koud, dat houdt net de vorst buiten.
Waar voorheen verwarmen op een ander manier dan met gas meer een luxe probleem was, is het nu een echt probleem als straks die pijplijn, met vertraging dankzij Canada,, weer open gaat maar dat ze dan ook maar net leveren wat in het contract staat. Wij willen heel graag wat zij in overvloed hebben en dat weten ze maar al te goed. En zelfs als de prijs weer keldert, de Eon, vattenval en hoe ze ook heten hebben nu gezien dat ook een hoge prijs betaald wordt als het niet anders kan, en ze maken nu al weer record winsten.
Nu hier de zonnepanelen op het dak liggen en er stroom het net op gaat zal de warmtepomp niet lang weg blijven. Of lucht-water en op het systeem van de gasketel of lucht-lucht met in ieder ruimte een airco. En dan de hele zomer een virtuele accu volpompen om in de winter "gratis" te stoken.
En als de Eu daar nog een beetje aan mee betaald in de vorm van subsidie is dat helemaal mooi meegenomen ( maar dat zit er zoals het nu eruit ziet niet in)
Het is alleen jammer dat we op deze manier "gedwongen" worden om een toch niet onaanzienlijke investering te doen die ik eigenlijk pas voor een volgend huis gepland had. ( maar met de huidige huizen prijzen blijven de kids zowiezo tot hun 30 thuis wonen en dan heb ik het toch terug verdient
)
En dan komt er door de logeer kamer maar een dikke kabelgoot met de leidingen, om nu vloeren eruit te slopen gaat me net te ver. Ben je eindelijk van die "eeuwige" bouwput af en dan begint het weer. Hoewel ik daar bij het zien van de leidingen toch anders over ga denken en toch de sloophamer pak. Maar dat zien we dan wel.
Gek eigenlijk dat we met van alles rekening hebben gehouden, behalve met het dicht draaien van de gaskraan.