• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2022

Wat een gepruts.
In Frankrijk is het niet veel beter. Wij kregen bericht dat onze zonnepanelen die we afgelopen jaar op onze bol hadden laten plaatsen losgekoppeld moeten worden van het elektriciteitsnet omdat overbelasting van het net dreigt. Probleem is alleen dat de omvormer dienst weigert als hij niet met het net verbonden is.

In Frankrijk is het niet veel beter. Wij kregen bericht dat onze zonnepanelen die we afgelopen jaar op onze bol hadden laten plaatsen losgekoppeld moeten worden van het elektriciteitsnet omdat overbelasting van het net dreigt. Probleem is alleen dat de omvormer dienst weigert als hij niet met het net verbonden is.

Het moet niet gekker worden, wat een blamage.

Ik kan iedereen adviseren om eens goed te luisteren naar Het Dorp van Sonneveld.
Ze leefden verkeerd.......

Vroeger waren er twee keuzes: of ziekenfonds of particulier verzekerd. In het ziekenfonds zat eigenlijk alles. Nooit een rekening hoeven te betalen.
Maar we leefden verkeerd en alles moest commerciëler en geen overheid bemoeienis meer.....

Vroeger had iedereen maar 1 nuts leverancier. Die van de overheid.
Maar we leefden verkeerd en alles moest commerciëler en geen overheid bemoeienis meer.....
Netbeheerders hebben alles overgenomen maar nooit geld in de infra gestoken. Dus daar plukken we nu de vruchten van (als ze rijp worden).

Vroeger was er één NS.
Nu heb je tig partijen die wat willen met OV maar ook hier kost de infra geld om te onderhouden.

...........
Vroeger had iedereen maar 1 nuts leverancier. Die van de overheid.
Netbeheerders hebben alles overgenomen maar nooit geld in de infra gestoken. Dus daar plukken we nu de vruchten van (als ze rijp worden).
..........
Tennet, eigenaar van het hoogspanningsnet in Nederland en Enexis (daar in het zuiden) zijn netbeheerders en beide zijn in overheidshanden. Tennet van de overheid in Den Haag, Enexis is van vijf provincies en gemeenten.

Ik heb mij verdiept in de uitbreiding van een enkel knooppuntje hier in de buurt tbv een enkel windmolenpark en wat boeren met zonnepanelen.

Daarvoor moest er 1 transformator komen en 10km aan ondergrondse leidingen, waarvoor tegenwoordig maar heel beperkt gegraven moet worden. De planning duurde zes maanden, de uitvoering duurde zes maanden en de vergunningsprocedures inclusief 14 bezwaar makende boeren duurde 6,5 jaar.

Daar in het zuiden is meer nodig, zelfs hele nieuwe hoogspanningsmasten.
Tennet is bezig het hoogspanningsnet uit te breiden – een investering van 2 miljard euro in de komende tien jaar – om de capaciteit te verhogen. Dat proces verloopt moeizaam wegens de zoektocht naar nieuwe locaties voor hoogspanningsmasten en verdeelstations en langdurige vergunningsprocedures. Ook komen er nieuwe hoogspanningsstations in Halsteren, Boxmeer en Tilburg. Limburg krijgt ‘netversterking’ in Graetheide, Born en Lutterade.
Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/0...euwe-bedrijven-in-brabant-en-limburg-a4132905

Hierbij geldt uiteraard het NIMBY principe, iedereen wil wel graag stroom, maar geen hoogspanningsmasten in de buurt of vervelende graafwerkzaamheden op je grond. Boeren (bezitten nu eenmaal 80% van alle grond) willen compensatie of gooien de kont tegen de krib uit onvrede met het stikstofdossier waarin elke meter grond meetelt voor wat je mag uitstoten. Bovendien krijg je voor een grote windmolen op je land een halve ton per jaar. De vergoeding voor een hoogspanningsmast kan daar niet aan tippen.

Met bestaande procedures, wetten en afstemming met alle individuele landeigenaren, bezwaarprocedures en rechtsgangen, zal dit niet snel gaan. En dan komen we toch weer terug bij die overheid @petroman, dat is de enige die bestaande procedures, wetten en bezwaarprocedures kan veranderen.

De overheid moet hier de regie nemen, want het kan niet zo zijn dat lagere overheden als gemeentes dikke zakken geld aannemen voor datacenters van Meta en de landelijke overheid en provincies met de handen in het haar zitten qua capaciteit. Die regie ontbreekt echter momenteel volledig, er was ook eerder geen noodzaak toe, maar dat wordt nu wel eens tijd. Misschien tijd voor een een extra ministerspost, het ministerie van nutsvoorzieningen, want ook bij onze drinkwatervoorziening spelen vergelijkbare problemen.

En dan komen we toch weer terug bij die overheid @petroman, dat is de enige die bestaande procedures, wetten en bezwaarprocedures kan veranderen.

Mee eens maar dat willen wij, de bevolking, anno 2022 niet meer !
Vroeger werd er een snelweg aangelegd. Nu mag en kan en gaat iedereen daar wat van vinden.
Vroeger had de overheid het voor het zeggen, min of meer. Maar dat was niet goed. Dat moest anders. Nu is het anders en nu zeg je we moeten weer een overheid hebben met "ballen"....

Dit is in Belgie ook, de netwerkbeheerder sluit het dan tijdelijk af van het electriciteitsnet als er te veel overcapaciteit is. Je hoeft ze gelukkig niet zelf af te koppelen, maar het komt geregeld voor dat de panelen niks opleveren. Wel raar dat ze dat in Frankrijk niet zo kunnen doen op het moment dat er te veel opgewekt wordt.

Laatst bewerkt:
https://www.nu.nl/klimaat/6206277/k...elektriciteitsprobleem-haast-onoplosbaar.html

Energie chaos in 2030,

Wat ik vreemd vind is dat de aparaten in huis zuiniger zijn geworden de laatste 20 jaar.
Er zijn dan wel wat appaten bij gekomen die constant aan staan of in standby; media-box. Router, mobiel opladen.

Maar dat word weer gecompenseerd door led verlichting en flatscreen, stofzuiger <900 watt.

Ik denk dat de innovatie het net te boven gaat: warmte pompen, elektrisch rijden, industrie... maar wellicht ook de massa immigratie

Als je kijkt hoeveel huizen en bedrijven er bijgekomen zijn in de afgelopen 20 jaar, en dan elektrisch rijden bij optelt kom je een heel end.
En dan het niet up-daten van het net. Deels door niet willen maar ik denk het grootste deel door vergunningen en protest, Iedereen wil stroom, maar niemand wil een kabel achter zijn huis.

Verreweg de meeste stroom wordt niet door huishoudens gebruikt. Meer apparaten die zuiniger zijn, de huishoudens nemen anno 2020 veel minder stroom af dan pak 'em beet 30 jaar geleden. Nu is 1500 kWh per jaar de standaard ,dat was eerder 3500 kWh.

Nu capaciteit schaars wordt op het stroomnet en uitbreiding gefaseerd plaats gaat vinden, is wat regie nodig. Hiertoe wordt opgeroepen door de netbeheerders. Nu is het nog wie het eerst komt wie het eerst maalt in de wet en kunnen de netbeheerders zelf geen andere criteria hanteren wie het eerst erbij komt. Daarom is het kabinet aan zet om hierin keuzes te maken: https://nos.nl/artikel/2432546-netbeheerders-willen-dat-overheid-aan-energieplanologie-gaat-doen

Als ik de Rus zou zijn kwam er alleen gas via Nord-Stream 2. Alles of niets. Maar voorlopig laten we onze hele economie kapot maken omdat we solidair moeten zijn met de gene die de hele Nord-stream gesaboteerd heeft.

Het zou voor degenen die niet door werk, scholing, familie of huisdieren (o.a. aquarium!) gebonden zijn aan verblijf in eigen land, wel eens voordeliger kunnen uitpakken om de koude maanden door te brengen in een warm land, dan de gas/elektra rekening te moeten betalen.

Wel voor vertrek even de water- en/of cv- leidingen aftappen en een klein verwarmingselementje onder de watermeter te monteren en die dan goed in te pakken om narigheid bij de terugkeer te voorkomen.

Ha, dat heb ik mijn pa en zijn vriendin ook aangeraden @PBear, januari en februari lekker in Spanje gaan zitten. Ze gaan wel vaker en dat kost zo'n 2400 euro met z'n twee. Die prijs is minimaal gehalveerd, waarschijnlijk nog meer als in jan en feb slechts tot 12 graden gestookt hoeft te worden in de twee Nederlandse huizen.

Het zou voor degenen die niet door werk, scholing, familie of huisdieren (o.a. aquarium!) gebonden zijn aan verblijf in eigen land, wel eens voordeliger kunnen uitpakken om de koude maanden door te brengen in een warm land, dan de gas/elektra rekening te moeten betalen.

Wel voor vertrek even de water- en/of cv- leidingen aftappen en een klein verwarmingselementje onder de watermeter te monteren en die dan goed in te pakken om narigheid bij de terugkeer te voorkomen.
Als je op een flat woont met aan alle kanten oude mensen, dan hoef je niet te stoken met vloer en want verwarming.
En er zijn zat mensen die "overwinteren" in een warm land. Alleen voor de werkende bevolking is dat niet weggelegd.
En met alle maatregelen die je hier door je strot gedrukt krijgt denk ik er steeds vaker aan om maar helemaal te vertrekken als de kans zich voor doet.
Alsof die postzegel waarop we wonen de wereld gaat redden van de ondergang. Ze verschuiven het probleem maar lossen het niet op. En dat op onze kosten.

Dit nieuwsbericht viel mij ook op, vooral omdat Australie dus nauwelijks aan duurzaam doet en 80% van de elektriciteit wordt opgewekt met steenkolen en ze ook nog omkomen in het aardgas. Zoals altijd zijn er meerdere oorzaken tegelijkertijd die bij elkaar opgeteld hun energieprobleem veroorzaakt: Grote vraag door het huidige weer en opstart na corona, oorlog Rusland laat prijzen stijgen van gas en steenkool. Beroerd onderhoud waardoor 1/3 van de antieke kolencentrales plat liggen. Zie: https://www.theguardian.com/austral...caps-to-the-suspension-of-electricity-trading

Ach over niet al te lange tijd is Poetin vervangen, is het westen erachter dat ze toch wel erg profijt hebben van een geode relatie met de Russen en vloeit het gas weer spotgoedkoop via de Nord Stream pijplijn naar de EU.
Dat is waar Europa op gokt lijkt het, maar of de Russen Poetin af gaan zetten? Ik denk het niet.

Ik maak me wel zorgen over de winter en vraag me af wat ik nu kan doen om me voor te bereiden. Mijn bedoeling was flink petroleum in te slaan op het moment dat de prijs in de zomer een beetje genormaliseerd was, maar dat gaat niet meer gebeuren. De prijs gaat alleen maar omhoog, ik denk dat ik voor deze prijs maar ga inslaan (even kijken want Qlima Sense lijkt goedkoper dan de prijs aan de pomp nu, ik ken alleen Qlima sense niet maar ik denk niet dat het slechter is dan gezuiverde petroleum van de pomp). Putin heeft de juiste knop al gevonden waarmee hij ons kan straffen https://nos.nl/artikel/2432962-berl...ven-door-te-dreigen-met-dichtdraaien-gaskraan

Terug
Bovenaan