V
Verwijderd lid 482
Gast
Na weken het internet door gespit te hebben is de warmtepomp de beste oplossing. Infrarood klinkt mooi naar verwarmt niet echt. Ik moet wel iets hebben wat ook de muren en de daarin gelegen leidingen vorstvrij houdt. De meeste oplossingen zijn perfect voor als je nieuw bouwt. Maar hier schakelen we over van gas naar stroom. Maar wel met de hele "natte" kant van het verhaal. Daarbij moet ik een aantal ruimtes alleen maar vorstvrij houden, dus minimaal verwarmen.Als je elektrische verwarming wil, kijk dan eens naar infrarood straling via hetzij plaatradiators of kwarts-stralers die je monteert op de plekken waar je aangenaam wil vertoeven. Daarmee hoeft niet de hele ruimte verwarmd te worden, zoals dat met convectie of ventilator kachels het geval is. Het loont ook om de infrarood verwarming uit te schakelen op plekken waar je langer dan 5 minuten niet bent, want infrarood warmt binnen enkele minuten op.
Dat alles maakt heel wat uit op je stroomrekening. Wel een noodkacheltje op olie o.i.d achter de hand houden voor als de elektriciteit uitvalt, lijkt me.
En het is geen willen maar door de huidige omstandigheden een moeten. Als je een investering van zoveel al na 4 tot 5 jaar terug verdiend, dan wil je niet nog 10 jaar gas betalen.