• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2022

Explosies waargenomen bij ‘mysterieuze’ lekken in Nord Stream 1 en 2​

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/09/2...erieuze-lekken-in-nord-stream-1-en-2-a4143279

"Binnen een paar uur zijn drie lekken gevonden in Nord Stream 1 en 2. Dat meldt persbureau Reuters op basis van Nord Stream AG, de beheerder van het netwerk, dinsdag. Ook hebben Zweedse seismologen inmiddels twee explosies in zee gemeten.

Er was maandagavond sprake van een enorme drukdaling in de leidingen en daardoor werd onderzoek gedaan naar eventuele lekken. De gaspijpleiding loopt via de Oostzee van Rusland naar Duitsland. Hoewel de leidingen op het moment niet in gebruik zijn, bevatten ze wel gas. Duitsland doet onderzoek naar de lekken."

Is het gas dat nu wegstroomt van 'ons' of nog van Rusland?

Eneco gaat zich aan de wet houden: 'Kan nadelig zijn voor klanten'​

https://www.rtlnieuws.nl/economie/a...nergieprijzen-30-dagen-waarschuwen-gas-stroom

Eneco gaat vanaf 1 november klanten eerder inlichten over veranderingen in hun energietarieven. Het energiebedrijf belooft minimaal dertig dagen voordat een prijswijziging wordt ingevoerd klanten hierover te informeren. Maar volgens energieminister Rob Jetten duurt dat nog te lang. "Het moet meteen gebeuren en anders moet de ACM ingrijpen."

'Slimme' meter laat het afweten nu energierekening de lucht inschiet​

https://fd.nl/bedrijfsleven/1450959...-afweten-nu-energierekening-de-lucht-inschiet

Helaas achter een (gratis) inlog-wall, maar wel de moeite waard. Ik ben in ieder geval blij dat ik geen 'slimme' meter heb!

Uit recente rapportages die binnen de energiesector worden gebruikt, blijkt dat het uitlezen van de meters structureel misgaat: het 'storingspercentage' is 4% tot 4,5%. Dit kan gaan om meer dan een half miljoen gas- en stroommeters. Exacte aantallen kunnen de netbeheerders niet geven. Onderling hebben energieleveranciers en netbeheerders afgesproken dat hooguit 1% in storing mag zijn.
'Zelf zijn we niet tevreden met het storingspercentage', zegt branchevereniging Netbeheer Nederland hierover. De oorzaak is vaak een 'slecht bereik': de meter maakt geen contact met een zendmast. Tot nu toe waren netbeheerders vooral bezig met snelle plaatsing van de miljoenen meters, aldus een woordvoerder: 'Nu moeten we de kwaliteitsslag maken'.

• Leuk
Waarderingen: Erny
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Doorsnee Nederlander verbruikt veel meer dan energieprijsplafond​

https://www.telegraaf.nl/financieel...r-verbruikt-veel-meer-dan-energieprijsplafond

"Een aanzienlijke meerderheid van de Nederlandse huishoudens (77%) verbruikt meer elektriciteit dan het voorgestelde energieprijsplafond. Ook voor gas geldt dat 65% van de huishoudens niet onder het plafond vallen. Dit concludeert energiebedrijf Zonneplan uit de meest recente verbruiksgegevens van 2021 van de zes regionale netbeheerders."

'Bijna 74% verbruikt echter meer dan 2500 kWh, waarbij 18% zelfs meer dan 5000 kWh verbruikt.'.....
Ik neem aan dat die laatste 18% de mensen zijn met een warmtepomp, maar 74% die méér dan 2500Kwh verbruikt....

Dat zijn veel mensen die heel veel stroom gebruiken!
Ik vraag me dan toch af wat ze doen of aan apparaten hebben dat het verbruik zo hoog is :(

Volgens mij valt iedereen onder het plafond. Het was ook niet de insteek van het kabinet om alles te compenseren, maar alleen het eerste deel van je verbruik. Ook kan dit ervoor zorgen dat mensen zuiniger worden met het verbruik.

Als je alles elektrisch hebt zoals het kabinet per se wil en je daarnaast ook je Tesla aan de stroom hangt, dan betaal je de hoofdprijs idd. Ik las al in de krant dat steeds meer mensen afzien van een warmtepomp en nog even snel een nieuwe CV aanschaffen.

De klimaatplannen waren al verre van realistisch, maar het wordt nu gewoon onhaalbaar.

Driekwart huiseigenaren tegen gedwongen warmtepomp, dan maar snel nog gasketel
Als huiseigenaren erover mochten stemmen, zou woonminister Hugo de Jonge (CDA) afzien van zijn omstreden plan voor een verplichte hybride warmtepomp vanaf 2026. Uit een enquête blijkt dat driekwart van de eigenaren het plan niet steunt. Bijna de helft wil dan snel nog een gewone gasketel installeren.
https://www.telegraaf.nl/financieel...dwongen-warmtepomp-dan-maar-snel-nog-gasketel

🤯

Eneco en Greenchoice negeren Jetten: tariefswijziging gaat door​

https://www.rtlnieuws.nl/economie/b...ster-jetten-tariefswijziging-gaat-gewoon-door

Als klanten het niet eens zijn met de tariefsverhoging kunnen ze weggaan is de boodschap van de bedrijven. Dat dit betekent dat klanten bij een overstap alsnog torenhoge tarieven gaan betalen bij een andere leverancier is volgens de voorlichter niet het probleem van Eneco: "De tarieven moeten klanten zelf beoordelen."
Greenchoice zegt hetzelfde in een statement: "Klanten die met ingang van 1 oktober een nieuw tarief hebben gekregen kunnen altijd per direct en zonder opzegtermijn overstappen naar een andere leverancier."

Wie denken jullie dat t gedaan heeft? Rusland, China, VS, of....?

Zoektocht naar 'saboteurs' Nord Stream in volle gang: 'Vooral onderzeeërs geschikt'​

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/bui...ord-stream-gas-pijpleiding-onderzeeer-aanslag

De vrees is dat de komende tijd ook andere onderzeese kritieke infrastructuur wordt vernield. Denk aan andere olie- en gasleidingen, stroomleidingen en internetkabels, waarvan er ook veel naar Nederland lopen.

Lijkt me sterk dat "men" niet weet welke duikboten daar rondvaren.
Dat gebied (Oostzee) is van ousher altijd al strak in de gaten gehouden omdat het 1 van de open vaarwegen is vanuit Rusland.
En tijdens ww2 van de Duitsers.

Zolang (rest)gas er nog uitstroomt loopt er geen zeewater in. Zodra dat laatste gebeurd wordt repareren snel slechter.

Bij sabotage van Noorse pijpleidingen wordt het koud bij ons. 'Gas op rantsoen'​

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5336197/noors-gas-pijpleidingen-sabotage-export-winter

"Een mogelijke sabotage van de Noorse gaspijpleidingen zoals dat maandag gebeurde bij de gaspijpleidingen Nord Stream 1 en 2 die van Rusland naar Duitsland lopen, zou grote gevolgen hebben voor de Europese economie en samenleving.
"Het wordt catastrofaal", zegt energie-expert Jilles van den Beukel van het Haags Centrum voor Strategische Studies (HCSS). We krijgen dan in grote delen van Europa een tekort aan gas dat niet meer snel ergens anders te halen valt. "Dan volgt rantsoenering van gas en zouden bedrijven moeten worden afgesloten. En huishoudens mogen niet warmer stoken dan 18 graden.""

Ik vraag me af hoe ze dat zouden willen afdwingen...?

Gelukkig hebben wij allemaal onze maatregelen genomen en zullen geen last hebben van eventueel 'gas op rantsoen'. Toch? 🤨

Ik vraag me af hoe ze dat zouden willen afdwingen...?

Dan komt Rutte persoonlijk je thermostaat aflezen 🤣

Maar ik denk dat gas op rantsoen gaat dan. Of je krijgt maximaal een x aantal kuub of je krijgt alleen op bepaalde uren van de dag gas geleverd. Bizar dat we ons zo afhankelijk gemaakt hebben van Russisch gas, Oekraïens graan en weet ik wat nog al niet meer. En dan pesten ze de boeren hier ook nog weg zodat als er elders een kink in de kabel komt, er niet voldoende voedsel beschikbaar is.

Wellicht wat :off:...

Nu zijn er 2 gasleidingen opgeblazen en zijn we komende winter meer afhankelijk van gas (via n zee-leiding) uit Noorwegen.
Maar er lopen natuurlijk nog veel méér leidingen door zee, ook bv data-leidingen.

Stel dat de data-leiding naar Nederland doorgeknipt wordt (dat schijnt nogal n belangrijke te zijn)
Hebben we dan meteen helemáál geen internet meer, of kunnen we dan de amerikaanse websites niet meer bereiken, of...?
Ik heb eigenlijk geen idee! 😳

Hebben we dan meteen helemáál geen internet meer

Ik denk dat @martin ons dat kan vertellen maar wat ik vermoed is dat we helemaal geen websites meer kunnen bereiken omdat de DNS omzetting volgens mij niet in Nederland zelf plaatsvind. Maar er liggen meerdere kabels. Dus het doorknippen van één kabel zal weinig effect hebben.
Stel dat het mogelijk zou zijn om heel het internet plat te leggen, dan hebben we een levensgroot gevaarlijk probleem want er is bitter weinig wat geen internet nodig heeft om te werken tegenwoordig.
De scheepvaart komt compleet stil te liggen evenals het openbaar vervoer en het vliegverkeer. Uiteraard het bankverkeer en daarmee alles wat daarvan afhankelijk is. Zelfs het luchtalarm gaat via een internet verbinding tegenwoordig.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat @martin ons dat kan vertellen maar wat ik vermoed is dat we helemaal geen websites meer kunnen bereiken omdat de DNS omzetting volgens mij niet in Nederland zelf plaatsvind

Het internet is "by design" zo gemaakt dat het vrijwel niet plat te leggen is. Binnen het gebruikte protocol (TCP/IP) zit er een methode van routering die altijd een weg zal proberen te kiezen van A naar B.

Via deze link zie je globaal welke kabels er liggen.
https://www.submarinecablemap.com/

Stel je gaat via Amsterdam naar Brussel (om maar iets te noemen) dan zal je normaal gezien via de kortste route gaan.
Stel er is een letterlijke kabelbreuk ergens in Antwerpen dan zal er een andere route worden gekozen. Het is in theorie mogelijk dat het pakket dan via een straalzender zal worden verzonden tussen Vlissingen/Breskens en stel dat dit ook niet zou werken dan kan het makkelijk via engeland worden omgeleid en dan vanuit Engeland weer terug naar Zeebrugge.

Los hiervan heb je te maken met DNS servers. Die zorgen ervoor dat de naam van een website zal worden omgezet naar een ip nummer. De techniek is ook hier zeer robuust en er zijn flink wat backup mogelijkheden.

Als je als overheid er bewust voor kiest om alles via een paar knooppunten te laten verlopen (lees: de mogelijkheid om alles te onderscheppen) dan is het alsnog erg kwetsbaar. In Nederland ga je het niet snel meemaken dat het internet plat zal liggen. Het is wel mogelijk dat bepaalde datacentra plat kunnen liggen als er kabels naar dat datacentrum defect raken.

Dus kort samengevat: Het internet blijft wel werken, al is het via een straalverbinding en is het zo traag als een slak. In het ergste geval geen full-hd of 4K maar een trage overdracht.

Het internet blijft wel werken, al is het via een straalverbinding en is het zo traag als een slak. In het ergste geval geen full-hd of 4K maar een trage overdracht.
Bedankt @martin
Als het internet zo traag word als een slak hoe onderhouden we dan contact, om met elkaar door de nood situatie heen te komen, of staan we dan op ons zelf.:oops:
Ja verschillenden heb zend en ontvangst spullen, en er zijn ook afspraken kleinschalig.

Terug
Bovenaan