• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2022

Aanbieders van dynamische contracten rekenen uurprijzen. Een dag van tevoren maken ze bekend hoeveel elektriciteit op een bepaald tijdstip gaat kosten. De prijzen zijn laag als er bijvoorbeeld veel groene energie is door wind of zon. Afgelopen donderdag bijvoorbeeld was de stroom tussen 11.00 en 14.00 uur gratis, alleen de belasting (7 cent) moest worden betaald.
premium https://www.gelderlander.nl/economi...contract-met-wisselende-uurtarieven~a6611c32/

Op zich een mooi idee, maar je hebt er alleen wat aan als je je gebruik kunt verschuiven naar momenten dat het goedkoop/gratis is?

Ik werk thuis en gebruik dus altijd stroom tussen 8 en 17 uur. Ik kan moeilijk tegen mn baas zeggen dat ik nu niet inlog omdat de stroomprijs me niet uitkomt...
Ook mn koelkast staat 24 uur/etmaal aan en 's avonds heb ik licht aan en wil ik misschien tv kijken.
Het enige dat ik kan verschuiven zou mn wasmachine zijn..?

Ik ben benieuwd hoe het bevalt om een dynamisch contract te hebben (weet zo gauw even niet wie op het forum dit gedaan heeft).

Daar is de noodmaatregel ook niet voor bedoeld. Het is puur en alleen bedoeld dat mensen hun rekening kunnen betalen. Het is geen cadeautje of beloning. Maar van wat ik begrepen heb inmiddels is dat die motie het wss niet gaat redden.

waar het mij om ging is dat bijv wij investeren in 9 zonnepanelen en daardoor een lagere rekening hebben.
maar we moesten het wel ophoesten.
de buurman doet dat niet en die krijgt 380 euro.
maar gelukkig gaat het plan niet door.

De meeste zware verbruikers komen tegenwoordig met een tijdschakeling. Dus je kan je Was, droog of vaatwasmachine laten starten op het moment dat de stroom (bijna) niets kost. En als je je boiler op dat tijdstip gewoon tot de max laat opstoken al je in de avond genoeg warm water hebben.

waar het mij om ging is dat bijv wij investeren in 9 zonnepanelen en daardoor een lagere rekening hebben.
maar we moesten het wel ophoesten.
de buurman doet dat niet en die krijgt 380 euro.
maar gelukkig gaat het plan niet door.

Voor zover ik nu begrijp is dat - lós van je maandbedrag - iedereen met een variabel contract die € 190 in november en december zal ontvangen.
Alleen als je een vast contract hebt met een laag maandbedrag (hóe laag staat er niet bij..), dan ontvang je het niet.
Maar, is de redenering: dan heb je het ook niet nodig .

Dat jij dat lage maandbedrag voor elkaar gekregen hebt door te investeren in zonnepanelen of isolatie, daar wordt inderdaad niet naar gekeken.
Zou naar mij idee ook érg moeilijk vast te stellen zijn...?
Wat moeten ze dan doen, aan iedereen met een laag maandbedrag vragen de facturen van isolatie of panelen te overleggen?
En wat dan met mensen die een laag maandbedrag hebben doordat ze een goed geisoleerd huis kant-en-klaar gekocht hebben?

Het is nu gewoon een brede regeling geworden die redelijk snel uit te voeren is en waar de meeste mensen die het nodig hebben het geld ook krijgen.

Laatst bewerkt:
Op zich een mooi idee, maar je hebt er alleen wat aan als je je gebruik kunt verschuiven naar momenten dat het goedkoop/gratis is?

Ik werk thuis en gebruik dus altijd stroom tussen 8 en 17 uur. Ik kan moeilijk tegen mn baas zeggen dat ik nu niet inlog omdat de stroomprijs me niet uitkomt...
Ook mn koelkast staat 24 uur/etmaal aan en 's avonds heb ik licht aan en wil ik misschien tv kijken.
Het enige dat ik kan verschuiven zou mn wasmachine zijn..?

Ik ben benieuwd hoe het bevalt om een dynamisch contract te hebben (weet zo gauw even niet wie op het forum dit gedaan heeft).

Dag beste @Mayo ,

Inderdaad de wasmachine kan je qua tijdstip aanpassen, en als je werkt met een laptop die kan je ook op een ander tijdstip weer opladen, printen zou heel misschien ook later kunnen haha.
Ik vraag me af of de koelkast meer gaat gebruiken als het alleen aan zet op goedkopere tijden en dan de stekker er uit of via een tijdklok aan en uit laat gaan, het is maar een idee.
Als je er een sport van maakt om alles uit te kienen dan moet het schelen, ik denk bij heel veel dingen na of er verbeteringen mogelijk zijn.
Maar dat kan voor een ander vervelend zijn bij veel na te denken, bij ons is het ook ontwikkelt omdat we jaren lang als extreem minima hebben geleefd.

We konden het geld wel beter gebruiken, zoals voor de gezondheid van mijn vrouw, en de broodnodige ontspanning door met ons campertje te rijden en ergens in alle rust te staan.

https://twitter.com/PieterOmtzigt
Omtzigt: Bevestiging van de regering Ter dekking van het energieplafond - gaat de btw of elektriciteit en gas van 9% naar 21% op 1 januari - gaat de energiebelasting op gas en elektriciteit omhoog (en niet omlaag) per 1/1/23 - is de belastingkorting per huishouden 200 euro/jaar lager.
Correctie: het gaat om de energiebelasting op gas (de verlaging van 6,31 gaat niet door) en elektriciteit (de verlaging met 7,06 cent/kWh gaat niet door. En de verhoging van de belastingvermindering (284 euro/jaar) gaat niet door. Btw zou altijd stijgen van 9% naar 21% per 1/1

Omtzigt: Bevestiging van de regering Ter dekking van het energieplafond - gaat de btw of elektriciteit en gas van 9% naar 21% op 1 januari - gaat de energiebelasting op gas en elektriciteit omhoog (en niet omlaag) per 1/1/23 - is de belastingkorting per huishouden 200 euro/jaar lager.
Correctie: het gaat om de energiebelasting op gas (de verlaging van 6,31 gaat niet door) en elektriciteit (de verlaging met 7,06 cent/kWh gaat niet door. En de verhoging van de belastingvermindering (284 euro/jaar) gaat niet door. Btw zou altijd stijgen van 9% naar 21% per 1/1

Is daarmee het energieplafond daarmee een sigaar uit eigen doos geworden ?

Is daarmee het energieplafond daarmee een sigaar uit eigen doos geworden ?

Dat was het al vanaf het begin. Via de belasting moet je het alsnog ophoesten. Alleen dat nu ook de laagste inkomens ook geholpen worden en niet alleen de mensen met een uitkering.

Dit waren vanaf het begin dat ze ingevoerd werden toch al tijdelijke maatregelen..?
Maw: we wisten toch dat het per 1/1 zou stoppen?

Dit waren vanaf het begin dat ze ingevoerd werden toch al tijdelijke maatregelen..?
Maw: we wisten toch dat het per 1/1 zou stoppen?

Politici moeten zich nu eenmaal profileren en stemmen trekken op dit onderwerp is in deze tijden kinderspel. Maar hij corrigeert zichzelf al.

Met de invoering van het prijsplafond is de uiteindelijke prijs per kWh en kuub opeens niet zo interessant. Dalen de tarieven onder dat plafond dan tellen ze wel weer mee. Misschien wel terecht omdat de overheid het verschil bijpast en dat dus al tientallen miljarden gaat kosten. Mocht de prijs lager zijn dan het plafond, willen ze niet nog meer inkomsten mislopen.

De verhoging van de korting op geldt dit jaar wel en wordt kennelijk niet verlengd. Er zal nog wel een hoop over gesteggeld door de politiek. Pas op 1 januari zal het plaatje voor 2023 duidelijk zijn.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Behalve niet ingezetene Nederlanders dan, die wel de volle mep inkomstenbelasting in NL betalen, waaronder ondergetekende :mad:

ja, ik denk dat je wel n huis in Nederland moet hebben inderdaad...

en ondertussen in Duitsland...

Duitse overheid betaalt één gasrekening om huishoudens te compenseren​

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/bui...gasrekening-huishoudens-duitsland-compensatie

Nog dit jaar krijgt iedereen een eenmalige betaling die gelijk staat aan de kosten van één maand gasgebruik.

Een prijsplafond komt er tussen maart 2023-april 2024, waarbij huishoudens dan nog maar 0,12 euro per kilowattuur voor de eerste 80 procent van het gasverbruik van het vorig jaar betalen.

Volgens Berlijn moet het energieverbruik met 20 procent worden verminderd om de winter en de jaren daarna zonder rantsoenering door te komen.

ja, ik denk dat je wel n huis in Nederland moet hebben inderdaad...

en ondertussen in Duitsland...

Duitse overheid betaalt één gasrekening om huishoudens te compenseren​

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/bui...gasrekening-huishoudens-duitsland-compensatie

Nog dit jaar krijgt iedereen een eenmalige betaling die gelijk staat aan de kosten van één maand gasgebruik.

Een prijsplafond komt er tussen maart 2023-april 2024, waarbij huishoudens dan nog maar 0,12 euro per kilowattuur voor de eerste 80 procent van het gasverbruik van het vorig jaar betalen.

Volgens Berlijn moet het energieverbruik met 20 procent worden verminderd om de winter en de jaren daarna zonder rantsoenering door te komen.

Ik ben inmiddels een in de Filipijnen verblijvende Pools ingezetene, dus helaas pindakaas als het om compensatie gaat. Overigens heeft mijn huisje in Duitsland geen aansluiting op gas, elektra of waternet. Echt off-grid dus. Maar ik woon daar maar een paar weken per jaar. Een vakamtie-klus-BOL dus.

De compensatie is omdat mensen in NL een extreem hoge energie rekening hebben.
groot deel is belasting.

je moet een energie rekening in NL betalen om een vergoeding te krijgen.
ik heb nog een tweede adres in NL maar betaal daar wel 80 per maand voor energiekosten maar aan de eigenaar vd woning. ik krijg de compensatie daar dus niet.

maar dat lijkt me logisch.

Ik zit volgens de app van het energiebedrijf nu al over het bedrag van vorige maand voor elektriciteit en gas (bij hetzelfde gebruik). En het is pas de 13e. Wel apart dat dan in de kranten steeds stond dat de prijzen daalden.

De slimme meter in België is trouwens ook niet heel slim, want hij stuurt geen tussenstanden naar het energiebedrijf. Dus ze doen een schatting waarbij ze natuurlijk schatten dat je in deze dure maanden meer gas verbruikt (wat bij de meeste mensen ook zo zal zijn vanwege de verwarming, maar als je op een andere manier verwarmt betaal je dus eigenlijk te veel ondanks de slimme meter).

Omdat we de komende maanden 196 euro in Belgie krijgen die verrekend wordt via je voorschot factuur heb ik mijn voorschot factuur maar verhoogd naar 196 euro. Want ik verwacht niet dat ze maandelijks geld terug gaan storten. Ik ben benieuwd of ik nu 0 euro ga betalen.

• Leuk
Waarderingen: Mayo

Weer loopt het stroomnet vol, problemen in Almere en Zaltbommel​

https://www.rtlnieuws.nl/economie/a...-flevoland-friesland-noord-holland-gelderland

Door de toenemende vraag naar elektriciteit en de snelle opkomst van zonne- en windenergie raakt ons stroomnet overbelast. Er zijn plannen om de capaciteit uit te breiden, maar daar is veel geld voor nodig en de uitvoering kost bovendien veel tijd, onder meer door de lange trajecten voor vergunningen.

Ook hebben de netbeheerders al langer moeite om technisch personeel te vinden om de werkzaamheden uit te voeren.
Dat betekent dat er zeker tot 2030 dit soort problemen zullen zijn op het stroomnet, zegt een woordvoerder van Liander.

Terug
Bovenaan