• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De (elektrische) energie chaos van 2024

@Stuudje, Helaas werkt dat niet zo; zie eens een voorbeeld aan de vorige paar jaren met het staal, dat ging heel onstabiel kostentechnisch. En dan heb je ook nog eens de wens van de klant wat het duurder maakt. (De vorige regering wilde alles heel snel energie neutraal.dit zorgde vioor een snelle stijging in de prijzen!
Die zien wij nu nog niet, maar zeer binnenkort wel.
Ik heb vele voorbeelden hiervan in mijn directe omgeving en twee kennissen van wie het hun vak is om huizen nul-op-de -meter te maken. Dus vertel me niet dat "het zo niet werkt".
 
Onzin...de gemiddelde extra kosten voor een nom-woning zijn zo'n €16.000.
Vergelijk dit met de gemiddelde energiekosten per maand: zo'n €130,- per maand

Een bestaande woning ombouwen naar nom-woning kan wel duurder uitpakken, maar kan in etappes, en met de vele subsidies kom je ook niet aan die 30.000.

De prijsstijging van woningen was afgelopen jaar gemiddeld 10%...daar ben je dus al bijna meer aan kwijt dan aan ombouwen naar nom-woning.

@Stuudje

mijn 2 onder 1 kap kwam niet in de buurt van die 16K.

Ik heb hem niet voor niks verkocht.

als het je eigen huis is wil je graag zsm dit soort zaken voor elkaar, niet 5 jaar lang ellende.

In ons geval.
vloer isolatie plaatsen
Dak isolatie eraf halen en nieuw plaatsen, omdat het dak al ouder was niet rendabel dus hele dak moest vervangen worden. (incl isolatie)
ca 14 panelen erbij erop leggen
Nieuw Glas in het hele huis
een een warmtepomp plaatsen.

alleen al het nieuwe dak was 40K incl plaatsen.
de vloerisolatie was het goedkoopste

ons plaatje ging helaas ver over de 60K heen en voor ons onbetaalbaar.

de nieuwe eigenaar was een jong stel die goedkoop deze verbeteringen konden financieren.


edit......

voor het verwijderen van het asbest moest nog een bedrijf komen maar toen was ik al afgehaakt om het huis zuiniger te maken
 
ik woon in een huis uit 1936.
toen ik vragen ging stellen over nom kreeg ik het advies om het plat te gooien en helemaal opnieuw te beginnen :lol:

als iemand nu komt die het voor 16000 komt regelen teken ik gelijk kunnen ze morgen beginnen!!
 
toen ik vragen ging stellen over nom kreeg ik het advies om het plat te gooien en helemaal opnieuw te beginnen

Dat advies kregen wij ook voor onze woning in Nederland. We hebben toen de knoop doorgehakt. Woning voor een prikkie verkocht aan onze zoon en zelf verhuisd naar Frankrijk. Voordeel daarvan was ook dat als we naar Nederland komen, we gratis onderdak hebben :cool: . Hij wilde sowieso al niet van het gas af. Er liggen wat panelen op het dak voor de goedkopere stroom. Straks kan hij het weer verkopen als dat nodig mocht zijn.
 
Ik heb vele voorbeelden hiervan in mijn directe omgeving en twee kennissen van wie het hun vak is om huizen nul-op-de -meter te maken. Dus vertel me niet dat "het zo niet werkt".
Doen die kennissen dit als aangenomen werk of op nacalculatie?

In het eerste geval ben ik zeker benieuwd wat hun offerte inhoudt, heb je een voorbeeld?
Er zijn al twee geïnteresseerden.
 
Ik heb vele voorbeelden hiervan in mijn directe omgeving en twee kennissen van wie het hun vak is om huizen nul-op-de -meter te maken. Dus vertel me niet dat "het zo niet werkt".

Het verschil tussen een "modern" huis en een huis wat voor de jaren 60 is gebouwd heeft een enorme impact op de noodzakelijke aanpassingen.

Mijn huis is uit de jaren 30 en de aanpassingen die nodig zouden zijn, zijn eigenlijk niet in geld uit te drukken.
Als ik in ons dorp rond me heen kijkt dan zijn er flink wat huizen uit de jaren 60 en ook daar is het vrijwel ondoenlijk om deze woningen aan te passen. Uiteraard is alles mogelijk, maar als je zowel de muren, als het dak, als de vloer moet gaan aanpassen om je isolatiewaarde dermate te verbeteren om met een warmtepomp uit de voeten te kunnen dan is dit echt een kostbare situatie. En dan zit ik nog met een houten vloer waardoor ik geen gebruik kan maken van vloerverwarming, en ULT verwarming geen optie is loopt ik volledig vast.

Ik ben bang dat die 16.000 euro niet echt de gemiddelde prijs is.
Met 16.000 euro heb ik niet eens voldoende om mijn dak te laten isoleren.
Trippel glas en het vervangen van de kozijnen komt op plus/min 15.000 euro.
Een warmtepomp komt op plus-min ook op 15.000 euro.
Ik kwam uit op een bedrag van 110.000 euro en dan zaten er nogal wat misten en maren aan vast.

En nu zal mijn woning verre van gemiddeld zijn, maar die 16.000 euro is in mijn ogen ook niet echt reëel.

Korte versie van dit soort zaken is (in mijn ogen) dat het voor nieuwbouw prima haalbaar is, maar voor bestaande (oude) woningen onhaalbaar c.q. onbetaalbaar. Mijn 2 centen zijn dat we iets te hard van stapel lopen m.b.t. de energietransitie. Omdat we 50 jaar hebben zitten slapen betekend niet automatisch dat je dan als een kip zonder kop dit goed kan maken met het forceren van aanpassingen waar we op voorhand al zeker van kunnen zijn dat het niet kan werken.

En dan komen we weer terug op de start van het draadje. De chaos is het gevolg van "we doen hetgeen we wensen, en we zien wel hoe we het in de praktijk gaan uitvoeren"

Zonder kerncentrales ga je het (op dit moment) niet kunnen redden. Daar hoef je niet echt voor gestudeerd te hebben om dat te concluderen.
Over 30 jaar zal het vermoedelijk wel mogelijk zijn zonder die kerncentrales.
 
Het verschil tussen een "modern" huis en een huis wat voor de jaren 60 is gebouwd heeft een enorme impact op de noodzakelijke aanpassingen.

Mijn huis is uit de jaren 30 en de aanpassingen die nodig zouden zijn, zijn eigenlijk niet in geld uit te drukken.
Als ik in ons dorp rond me heen kijkt dan zijn er flink wat huizen uit de jaren 60 en ook daar is het vrijwel ondoenlijk om deze woningen aan te passen. Uiteraard is alles mogelijk, maar als je zowel de muren, als het dak, als de vloer moet gaan aanpassen om je isolatiewaarde dermate te verbeteren om met een warmtepomp uit de voeten te kunnen dan is dit echt een kostbare situatie. En dan zit ik nog met een houten vloer waardoor ik geen gebruik kan maken van vloerverwarming, en ULT verwarming geen optie is loopt ik volledig vast.

Ik ben bang dat die 16.000 euro niet echt de gemiddelde prijs is.
Met 16.000 euro heb ik niet eens voldoende om mijn dak te laten isoleren.
Trippel glas en het vervangen van de kozijnen komt op plus/min 15.000 euro.
Een warmtepomp komt op plus-min ook op 15.000 euro.
Ik kwam uit op een bedrag van 110.000 euro en dan zaten er nogal wat misten en maren aan vast.

En nu zal mijn woning verre van gemiddeld zijn, maar die 16.000 euro is in mijn ogen ook niet echt reëel.

Korte versie van dit soort zaken is (in mijn ogen) dat het voor nieuwbouw prima haalbaar is, maar voor bestaande (oude) woningen onhaalbaar c.q. onbetaalbaar. Mijn 2 centen zijn dat we iets te hard van stapel lopen m.b.t. de energietransitie. Omdat we 50 jaar hebben zitten slapen betekend niet automatisch dat je dan als een kip zonder kop dit goed kan maken met het forceren van aanpassingen waar we op voorhand al zeker van kunnen zijn dat het niet kan werken.

En dan komen we weer terug op de start van het draadje. De chaos is het gevolg van "we doen hetgeen we wensen, en we zien wel hoe we het in de praktijk gaan uitvoeren"

Zonder kerncentrales ga je het (op dit moment) niet kunnen redden. Daar hoef je niet echt voor gestudeerd te hebben om dat te concluderen.
Over 30 jaar zal het vermoedelijk wel mogelijk zijn zonder die kerncentrales.

Natuurlijk heeft dat impact, maar als je al regelmatig onderhoud hebt gedaan kan dat ook meevallen. Kozijnen moeten toch een aantal keer vervangen zijn in die tijd (bijna 100 jaar voor jouw huis) en dan doe je dat meteen met beter glas? Het dak moet vervangen worden dan maar meteen isoleren? De muren worden nat, misschien wat crepe er op spuiten? Het maakt alles wel wat duurder maar je splitst de projecten op in plaats van dat je ineens voor 100.000 euro gaat verbouwen. Isolatie voor nieuwbouw kost dat ook trouwens, dat kan ook 100.000 euro schelen voor een woning.

Ik heb een huis uit 71 en sommige dingen doen we als we wat gespaard hebben en soms gaat er ook wat stuk. Voor isolatie moet het dak nog (de bedoeling was dit of volgend jaar) en de ramen van de huiskamer (dat klinkt raar, maar er zit een gesloten veranda aan vast waardoor het niet helemaal buitenramen zijn en dat heeft ook geen haast). En misschien de vloer van de keuken, maar dat durf ik niet omdat er steeds water in mijn kruipkelder staat.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk heeft dat impact, maar als je al regelmatig onderhoud hebt gedaan kan dat ook meevallen. Kozijnen moeten toch een aantal keer vervangen zijn in die tijd (bijna 100 jaar voor jouw huis) en dan doe je dat meteen met beter glas? Het dak moet vervangen worden dan maar meteen isoleren? De muren worden nat, misschien wat crepe er op spuiten? Het maakt alles wel wat duurder maar je splitst de projecten op in plaats van dat je ineens voor 100.000 euro gaat verbouwen. Isolatie voor nieuwbouw kost dat ook trouwens, dat kan ook 100.000 euro schelen voor een woning.
Precies. Je maakt een plan. ParisProofPlan. Je neemt het mee in het onderhoud van het huis. Dat moet sowieso onderhouden worden.
De aanpassingen die het meest opleveren kosten het minst geld...met een blowerdoortest zoek je de lekken en knelpunten van je huis op (de nulmeting zeg maar) en maak je een lijst van klussen die gedaan meegenomen worden in het onderhoud van het huis, zoals kierdicht maken van dak/muur aansluiting, kozijnen, deuren, en wtw-ventilatie, waterzijdig inregelen van de cv. Deze basisklussen wordt zelden uitgevoerd, terwijl er hier het meest winst is te behalen(en het minst kost)

Ook oude huizen en monumenten kunnen vergroenen. Wubbo Ockels was de oprichter van Groene Grachten, een organisatie die monumenten en oude panden verduurzaamt. Nog nooit aan de orde geweest om "het hele gebouw maar met de grond gelijk te maken".
Wubbo: "Er kan namelijk zoveel, maar dat weten veel mensen niet." https://www.degroenemenukaart.nl/nl

Duurzame huizenroute, ook al zo'n bron van informatie. Soms klussen mensen zelf, zoals bv iemand hier op het forum mooie foto's plaatste van zijn ondergrondse wateropslag...kost dan geen kapitaal bij een "spullenverkoper" die kant en klaar (duur)vat onder de grond graaft met machine en de rekening naar jou doorschuift.
Men helpt op duurzame fora elkaar als er een probleem opduikt, of meer nagedacht moet worden over een oplossing, of wegen naar subsidies.

Kortom, een plan voor je huis maken kost tijd, als je dat niet wilt investeren kost het geld. Laat je niet gek maken door de "spullenverkopers", die zijn er alleen om zoveel mogelijk uit jouw portemonnee te krijgen. Zij maken het duur. Bovendien wordt je zelf expert als je je in de duurzaamheid van je huis verdiept.


Blowerdoortest en nulmeting



Goed voorbeeld van een "spullenverkoper". Iemand heeft het dak laten herstellen, netjes afgewerkt van binnen...maar de aannemer heeft niet ook geïsoleerd, waardoor dat alsnog gedaan moet worden, dus moet het bewerkte deel afgebroken om te isoleren en weer afwerken. Gemiste kans. Dure grap. Vanwege te weinig kennis. Bij zowel aannemer als klant.



Interessant programma, als je geïnteresseerd bent in de goedkope koelere maatregelen, kost bijna niets, zomernachtventilatie, overstek.
https://npo.nl/start/serie/wat-houdt-ons-tegen/seizoen-3/cooler-zonder-airco/afspelen
 
Laatst bewerkt:
https://duurzamehuizenroute.nl/erva...flevoland-ik-betaal-slechts-30-euro-per-maand

Uit het artikel:
,,Eigenlijk moet je beginnen bij de schil. Dat konden wij makkelijk doen.” Een goede isolatie is daarbij de basis, legt hij uit. Zo bestaat bijna elk venster van het hoekhuis uit driedubbel glas. ,,Wanneer wij bij de ramen gaan zitten voelen we daardoor bijna niet dat het kouder is.’’Ook niet te missen in een verduurzaamd huis is de warmtepomp. Bij de verbouwing werd er daarom al op geanticipeerd dat de woning van het gas af moet: ,,Toen hebben we direct vloerverwarming aan laten brengen. Wanneer je dat later doet, is dat een behoorlijke ingreep.” Daarna kon de warmtepomp geïnstalleerd worden, die door de voorbereidingen zo rendabel mogelijk kan werken. Ook laat Van Laar een slim ventilatiesysteem installeren in zijn woning uit 1973.

In totaal kost de verduurzaming van de woning, met aftrek van de subsidies, ongeveer 15.000 euro.
Een bedrag dat hij binnen tien jaar heeft terugverdiend, verklaart hij. ,,Veel mensen weten niet waar ze moeten beginnen bij het verduurzamen van hun huis en weten bijvoorbeeld niet alles van de subsidiëring hiervoor.” Daarom biedt hij zijn hulp aan voor mensen die hun woning ook willen verduurzamen: ,,Soms denken mensen wel eens: daar heb je hem weer. Maar ik denk gewoon graag mee.’’

Zijn uiterst duurzame woning is benoemd tot meest duurzame woning van Flevoland. ,,Mensen mogen mij altijd bellen met vragen.”

Dus, als je vragen hebt...bel hem, of ga naar de open dagen van de Duurzame Huizenroute. Naar zijn huis of een huis in de buurt.



Op de website van duurzame huizen route kan je zoeken naar huizen die op je huis lijken. En lezen wat deze mensen gedaan hebben. Ik zocht het huis op van deze Harmen. https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/hoekwoning-1973-urk
Toegepaste maatregelen.
Vloerverwarming, Centrale balansventilatie, Na-isolatie schuin dak binnenkant (dakisolatie), Slimme meter, Drievoudig glas, Duurzaamheidslening, Energielabel, Zongericht, Na-isolatie spouw (spouwmuur), Inductie fornuis, Isolerende kozijnen, Lucht/water warmtepomp buitenlucht, Kierdichting, Leidingisolatie, Zonnepanelen (PV), Led lampen, Na-isolatie vloer, Energiezuinige vaatwasmachine, Zuinige wasdroger
 
Mijn hoekhuisje is uit 1952.

12 zonnepanelen goed voor ongeveer 4700kwh.

Ik heb spouwmuur isolatie
Vloer isolatie (houten vloer icyenne)
Plastic Kozijnen met hr++ glas. (Ik kan zelf niet meer schilderen).

Daarna airco's laten plaatsen, jaartje geprobeerd werkt prima om te verwarmen.en ook fijn voor in de zomer met al dat isolatie blijft de warmte erg lang hangen. Niet fijn voor een gehandicapt hartpatientje als ik, want ben 90% van m'n tijd thuis.

Ma de airco's kwam de nieuwe keuken, met inductie kookplaat. En daarna een warmtepompboiler voor het douchen.

Al met vind ik de investeringen wel mee vallen, omdat a de c.v's aan het doorroesten waren inclusief pijpen, moesten deze vervangen worden vroeg of laat...
De Keuken aan vernieuwing toe was dus meteen inductie
kozijnen waren nog wel ok, maar moesten geschilderd worden... elk 5 aar een schilder is ook een hoop geld... en gedoe.

Uiteindelijk de c.v ketel verkocht voor 100 piek en de meeste van de verwarmingen en buizen, naar de oud ijzerboer gebracht en kreeg daar ook nog eens 80 piek voor, ka-ching.
 
Ik heb vele voorbeelden hiervan in mijn directe omgeving en twee kennissen van wie het hun vak is om huizen nul-op-de -meter te maken. Dus vertel me niet dat "het zo niet werkt".

Hoi @Stuudje,

Da's hartstikke leuk dat jij voorbeelden hebt van 0-op-de-meter, maar het kan niet.
Laten we een voorbeeld nemen van een Youtube kanaal "Gridlessnes" die leven geheel off-grid, dus zij krijgen geen stroom, maar leveren ook geen stroom naar het net. (dit kanaal komt vanuit Canada, maar het principe is hetzelfde)
Zij hebben speciale apparatuur aangekocht, zodat dit met grotere spanningsverschillen kan werken.

Indien jouw kennissen NOM verkopen, dan is dat op basis van een aansluiting op het algemene netwerk, het is technisch NIET mogelijk om 0-op de meter te hebben zonder een aansluiting op het net.
Indien je toch wilt dat je NOM doet, dan moet je investeren, de normale koelkast die tussen 220~240VAC werkt die gaat het niet lang volhouden.

Je nul op de meter, dient altijd een aansluiting te hebben zodat deze 'leert' wat 230VAC is. (Of 110VAC is in America/Canada) Je kunt best een omvormer kopen voor je zonnepanelen, maar 99% van deze omvormers 'weten niet wat 230VAC is' en in een SHTF situatie, en je wilt off-grid zijn. Dan moet je echt significant investeren. circa 15k per woning. En dat is exclusief batterijen, en BTW.

Tsjuus,

Engineer
 
Laatst bewerkt:
Je snapt niet waar nul op de meter voor staat. Dat maakt een gesprek onmogelijk.
Het is geen offgridwoning. Dus je relaas gaat ook niet op.

We hebben hier op het forum een draadje over NOM woningen, misschien een idee om dat te lezen zodat je het niet verwisselt met offgrid woningen. Veel woningbouwverenigingen bouwen de huizen om naar NOM woningen.
Niet mijn kennissen. Ik kan je verzekeren, zoveel kennissen heb ik niet hoor.:lol::lol:
https://www.preppers-shelter.nl/threads/ombouw-naar-nul-op-de-meter-woning.4578/#post-123958
 
0 op de meter is een administratieve term. Je hebt zonnepanelen die in de zomer veel energie opleveren en in de winter maak je die op (dat je energieleverancier die gewoon in moet kopen omdat die geen energie van de zomer kan bewaren voor de winter is een detail). Dat is net zoiets als automerken die aan de CO2 normen voldoen door CO2 bij Tesla in te kopen (dat is ook een tijdje populair geweest).

Het gaat er om dat het huis dan netto geen stroom verbruikt, daar is een berekening voor gemaakt waarbij dat klopt. En financieel klopt dat voor de eigenaar ook (nog) zolang hij een 'terugdraaiende teller' * heeft.

* De teller draait niet echt terug, want het is meestal een digitale teller maar we doen net alsof dat die wel terugdraait en tellen de energie van de zonnepanelen op bij de afgenomen stroom.
 
Uitleg NOM woning.



Het is zelfs iets meer, het is je gebruik berekenen, je materialen/apparaten erop aanpassen, je gebruik aanpassen(overdag wassen als de zonnepanelen leveren bv) , een goede (wtw)ventilatie, zomernachtventilatie, een goede isolatieschil waarbij in de bouw of verbouwing veelal natuurlijke materialen gebruikt worden, dus cellulose ipv PIR, steenwol, glaswol of andere fossiele materialen.
Ze noemen die huizen niet voor niets "Altijd Lente"huizen vanwege het gezonde binnenklimaat.

https://www.plushuis.nu/blog/cellulose
 
@iedereen,

Mijn excuses, jullie hebben helemaal gelijk! 0-op-de-meter (=NOM) ik heb het verkeerd begrepen, ik dacht dat je geheel van het netwerk afgekoppeld wilde werken. Excuses; foutje in mijn grijze massa.

Wel een dingetje; het NOM is een fantastisch idee, je gaat er echter wel aardig voor betalen. De salderings regeling gaat er heel spoedig uit, dat was al bedoelt om volgend jaar eruit te gaan die hebben ze echter vanuit de politiek opgerekt, het is niet bekend tot wanneer en of ze dat in het nieuwe kabinet ook echt gaan oprekken.
Vanuit oogpunt van de burger is de huidige saldering helemaal fantastisch! Vanuit een bedrijfsmatig idee (zoals een kantoorpand) maakt het niet echt veel uit, ze kunnen een klein beetje besparen door PV-panelen te gebruiken door een lagere aansluiting te nemen. Voor de energie leveranciers, is de saldering een ramp; je weet niet wanneer er extra vermogen beschikbaar is (een energie leverend bedrijf moet ettelijke uren hebben om bij te schakelen) maar wel á la minute reageren op extra vermogen of te weinig vermogen (waar laat je het extra vermogen, waar haal je het te kort vermogen vandaan? )

Resultaat; de saldering gaat er snel uit, duurt nog een paar jaar, en dan heeft de NOM geen zin, je betaald er namelijk evengoed voor. Te weten:
-Je betaald voor teruglevering
-Je betaald voor het extra opgenomen vermogen
Conclusie; je betaald altijd. (welkom in NL! :D )

Wat wel een goed plan is; leg net zoveel panelen neer als wat je verbruikt, en als ik een (ongenodigd) advies mag geven; leg deze op je schuur, niet op je dak (bij kortsluiting, dan brand je schuur af en niet je huis) met vier paneeltjes doe je echt al een hele hoop!

Tsjuus!

De Electro Engineer


PS.
Nogmaals excuses, ik had het verkeerd begrepen betreffende NOM/van het netwerk af.
 
Ahum, NOM heeft niks te maken met saldering.
En over saldering is al veel geschreven.
Nul op je meter, is nul op je meter. Of te wel je levert ook niks terug. Geen elektriek, geen gas, geen water. Nul, 0, dus.
 
Ahum, NOM heeft niks te maken met saldering.
En over saldering is al veel geschreven.
Nul op je meter, is nul op je meter. Of te wel je levert ook niks terug. Geen elektriek, geen gas, geen water. Nul, 0, dus.

Ik dacht dat het er bij NOM om ging, dat je PER SALDO nul op de meter hebt, over langere periode gezien.
Dat is iets anders dan "off-grid" wat jij beschrijft.
Bij NOM kan je best wat uit het net gebruiken, zolang je ook maar eenzelfde hoeveelheid teruglevert.
Voor elektra kan dat werken, voor gas en water niet.

Als de saldering wordt afgeschaft, kan je NOM hebben, maar toch nog een fikse elektra rekening gepresenteerd krijgen, als je in de koude periode veel moet opnemen, dat je in de zomer weliswaar kan terugleveren, maar dan financiel slecht gecompenseerd wordt, door lage productievergoeding en terugleverheffing.

In dat geval hebben NOM en saldering wel met elkaar te maken.
 
Ahum, NOM heeft niks te maken met saldering.
En over saldering is al veel geschreven.
Nul op je meter, is nul op je meter. Of te wel je levert ook niks terug. Geen elektriek, geen gas, geen water. Nul, 0, dus.

Nul op de meter is dat je 0 betaald, niet dat er echt een nul op je meter staat. Je levert niks terug klopt als je administratief bedoelt. Natuurlijk lever je wel terug op momenten dat de zon schijnt. En dan nog is het theoretisch, niet iedereen verbruikt evenveel energie en niet elk jaar is er precies evenveel zon en zijn de winters dezelfde temperatuur.

2024-07-29 12_31_11-Window.png
 
Terug
Bovenaan