F
forumlid 1447
Gast
In België is cash het enige verplicht te accepteren betaalmiddel.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Vooralsnog lijkt het er op dat de weg gevolgd wordt naar meer controle over de financien van de burger. Zie de ontwikkelingen rond Centrale Bank crypto-currencies, het wegpesten van contant geld en negatieve rente op spaartegooed) Daardoor kunnen zowel overheid als banken je inkomen en vermogen (verder) belasten.
De laatste alinea van @PBear past denk ik meer in Geld, Goud, Zilver en economie. Maar ik wil er toch even op reageren.
Financiële wereld is een zeer complexe puinhoop geworden om te spreken van echte complot theorieën met of zonder kwade bedoelingen. Maar er zijn nog genoeg voorbeelden in de wereld die aantonen dat de banken ons harder nodig hebben dan andersom. Geld heeft overigens nooit waarde gehad. Het is en blijft een schuld aan jezelf. Pas wanneer jij het weer uitgeeft krijgt het waarde.
Maar nu komt er een probleem in de redenering.
Nederland leent aan -0.317 (25-3-2021), ze krijgen dus geld om geld te lenen.
Dit gaat over een lening op 10 jaar.
Aflossen dus zonder rente te betalen, ze krijgen zelfs nog extra geld.
België leent op het moment aan -0.067, dus ook negatief.
Waarom moet de belasting dan omhoog?
We werken al duizenden jaren met zichtbare betalingen, dat pakt men de mens niet af.
En banken en regeringen weten ,als ze het financiële geldsysteem (zichtbaar) beheren,
dat het volk in revolte gaat.
Daarvoor is de negatieve rente toch veel te laag? Dat gaat geen eeuwen, maar millenia duren voordat het een deuk in een pakje boter slaat.Kennelijk is de ECB bezig de renteschulden over de staatsschulden van van Europese banken overheden te verminderen door negatieve rente te rekenen....
Als heel wat jaren geleden kreeg een vriend van geld gestort omdat de internationale rente negatief was. Euribor hypotheek uit Zwitserland als ik me niet vergis. Maar dan moet je wel een hypotheek nemen zonder vaste afspraak over de rente. Voor hetzelfde geldt kan de hypotheek rente stijgen naar boven de 10% zoals in 1980....., wat nodig is omdat het geld voor rentebetalingen nooit gecreërd is. Het is een vorm van monetaire financiering (die overigens volgens het Verdrag van Maastricht in de Europese Unie verboden is...). Met het massaal opkopen van overheids-obligaties is er feitelijk ook sprake van monetaire financiering. Ook koopt de ECB sinds enige tijd ook bedrijfsobligaties op (alleen van grootbedrijven). De particulier en het MKB moet nog steeds rente overzijn lening/hypotheek betalen, Als schijnt er een Deense bank te zijn waar je een hypotheek met negatieve rente kan afsluiten.
Dat is speculatie, waarbij de aanname waar ik boven wat tegengas geeft al op z'n minst de waarheid zou moeten zijn.Ik neem aan dat de belasting omhoog moet, omdat uiteindelijk de burger gaat opdraaien voor de staatsschulden.
Het afschaffen van contant geld vergemakkelijk het om een greep in de "beurs" (t.z.t. digitaal!) te kunnen doen.
Als je straks je inkomen alleen nog maar met digitaal centrale-bank geld kan ontvangen en uitgeven, is er geen ontkomen meer aan, tenzij je op ruilhandel kan terugvallen, of burgers ongehoorzaam zijn en hun eigen betaalmiddelen gaan creëren/gebruiken. Voorzover dat al niet strafbaar is, kan het strafrecht gemakkleijk genoeg aangepast worden.
Ik zie "het volk" nog niet zo snel in revolte gaan: "gelukkige slaven zijn de ergste vijanden van de vrijheid". Dat plastic geld geeft toch een groot gemak bij het afrekenen aan de kassa, nietwaar? Gemakzucht wint doorgaans van de ratio. En velen houden zich liever bezig met de sportuitslagen dan zich te verdiepen in de toekomst van het financieel systeem.
Ik ken de casus niet, vele voorstellen voor wetten halen het niet vanwege hele andere redenen dan wat de wet tracht te regelen. De kwaliteit van zo'n wet, hoe het in de praktijk werkt tussen al die duizenden andere wetten bv. Of bv. als het zou betekenen dat je als consument of bedrijf mag gaan eisen dat je allerlei zaken ook met cash zou moeten kunnen betalen, wordt dat weinig praktisch. Je huur, belastingen, etc allemaal weer ergens aan loketten kunnen betalen? 't Liefst om de hoek natuurlijk?Om het proces naar digitaal centrale bank geld, zoveel mogelijk te vertragen, vind ik het van belang zo lang mogelijk contant geld te blijven gebruiken en ook naar een concurrent te stappen als de winkel mijn contant geld weigert. Ik verkeerin de gelukkige omstandigheid, dat ook ik geheel schuldenvrij ben.
Verder tref ik voorbereidingen om toch nog grotendeels over mijn spaargeld te kunnen beschikken bij het onwettig verklaren van contant geld. Zoveel mogelijk zelfvoorzienend worden is daar een van de methoden voor. Ik ga er niet van uit dat de overheid nog mijn AOW zal blijven betalen - of het deposito-garantiestelsel zal handhaven - wanneer het financieel systeem ècht crasht.
In Zweden is weliswaar een wet aangenomen, dat het contant geld niet mag verdwijnen, maar Nederland heeft geweigerd zo'n wet in te stellen, ondanks een verzoek daartoe van de stichting Ons Geld. Dat geeft toch te denken...