• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Einde van Contant Geld

Geld heb ik altijd bij me. Mn pa zei me vroeger toen ik nog een jonge meid was; zorg dat je altijd voldoende geld bij je hebt zodat, als er wat is, je nog bij huis kan komen.
Sindsdien altijd geld op zak. Vroeger

Wel jammer @preparator dat ik de link van dvhn.nl niet lezen kan. Ik kan hem zowel incognito als op archive.ph niet openen.
Wat jaren heb gedaan een knip met een beetje geld er in en een waar meer in zat mocht je berooft worden kan je de persoon tevreden stellen met wat hij denkt alles van je te hebben., en kan je verder gaan.

Dat is wel een handige tip.

Contant geld maakt een comeback:

https://www.nporadio1.nl/nieuws/eco...ben-niet-ondenkbaar-dat-je-bank-gehackt-wordt
https://dvhn.nl/economie/Contant-geld-in-huis-voor-als-pinnen-niet-meer-kan-29254453.html

Alleen niet zo handig dat er niet benadrukt wordt dat 5x10 of 10x5 een stuk handiger is dan het preppen van één briefje van 50.

Aanvulling
Het dvhn artikel zit achter de betaalmuur net zoals bij andere regionale dagbladen.
Een citaat:

Dat is inderdaad handiger, zo handig dat ik ze regelmatig nodig heb (of mijn vrouw pakt ze) en dan zijn ze weer op ;)

Wat jaren heb gedaan een knip met een beetje geld er in, en een waar meer in zat mocht je berooft worden, dan ben je alleen een beetje geld, en heb je de persoon tevreden gesteld, en vind er geen geweldpleging plaats om aan al je geld te komen, en hij gaat snel op de vlucht, en kan je verder gaan.

Ja dat deed ik ook, in een broekzak een briefje van 10 euro (gulden was het misschien nog) dan kun je dat geven. Tegenwoordig zijn het vooral pasjes, die spreid ik ook. Een paar zitten in mijn telefoon en een paar in mijn portemonee (maar dat is meer tegen verlies en omdat ik mijn portemonee niet altijd meer bij heb, ik kom ook niet meer zo vaak op plaatsen/momenten waar je een grotere kans hebt om overvallen te worden).

Ja dat deed ik ook, in een broekzak een briefje van 10 euro (gulden was het misschien nog) dan kun je dat geven. Tegenwoordig zijn het vooral pasjes, die spreid ik ook.

Ha @marzman ik zou wel het tientje voor hem los laat, en ren snel weg, terwijl de "be rover" het tientje na rent met een windje, zo krijg ik dan een voorsprong,

🤣 maar ik verspreid geen pasjes, daar hebben ze ook niets aan zonder pincode, en dat rennen ze als nog achter je aan om de code af te dwingen. :thumbup:

‘Contant geld wordt zo minder waard'​

Als centrale banken echt zeggenschap krijgen over ons digitale geld, bestaat het risico dat zij in de toekomst voor langere tijd negatieve rente kunnen introduceren. Door een digitale euro van de centrale bank te laten voortbestaan naast de contante euro, ontstaat een nieuw instrument voor centrale bankiers, zegt macro-econoom Edin Mujagic. ‘Die hoeven in de toekomst niet de rente te bepalen, maar de wisselkoers tussen die twee.’

Over de mogelijkheid het heffen van negatieve rente schreef ik 2 jasr gekeden al in een draadje over de CBDC.
Hiermee kunnen Centrale Banken belasting gaan heffen, buiten democratische goedkeuring om.
Hoewel onze regering toch al aan de leiband loopt van banken en grootbedrijven, wordt ze hiermee feitelijk buitenspel gezet.

Dit zou wel eens een doorslag kunnen zijn dat mensen massaal naar een alternatief gaan kijken in de cryptowereld. Een decentrale munt die door iedereen met een telefoon te gebruiken is. Dan heb je de cb niet nodig, kan men geen negatieve rente geven, wellicht een positieve rente ib de zin van proof of stake of iets dergelijks.
Het probleem zit hem alleen in de acceptatie...
Zoals mensen zeggen ik wil cash want dan weet ik wat ik uit kan geven; zeg ik met een bankieren app kun je hetzelfde zien en is dit ook nog eens veiliger voor als je je portemonee kwijtraakt.
Al met almivm privacy ben ik meer een voorstander van cash, maar met een cryotomunt hoeft privacy ook geen probleen meer te zijn.

Stel er is iets in NL aan de hand en je wilt met je geld over de grens waar controles kunt verwachten, bij hoeveel geld wat je bij je hebt kan het problemen geven, hoeveel mag je bij je hebben???
Ze kunnen er ook van maken dat het zwart geld is, en het tegendeel is niet te bewijzen.

Ze maken er geen probleem van als je goed wat geld op de bank hebt en dat gaan ze ook niet controleren.

Ik heb de vraag ook gesteld aan de Copilot:

Als je de grens van de EU oversteekt met contant geld, moet je dit aangeven als het bedrag 10.000 euro of meer bedraagt1. Dit geldt voor zowel banknoten als munteenheid1. Als je minder hebt, hoort dit meestal niet aan specifieke meldingsverplichtingen2.

De douaneautoriteiten hebben het recht om je, je bagage en je vervoermiddel te controleren1. Ze kunnen ook ongedekte contant geld in beslag nemen als je de declaratie niet op tijd hebt ingediend of als er aanwijzingen zijn dat het geld in verband staat met criminele activiteiten1.

Heb je plannen om naar een specifiek EU-land te reizen, of wil je meer weten over de regels in een bepaald land?

Ik heb de vraag ook gesteld aan de Copilot:

Als je de grens van de EU oversteekt met contant geld, moet je dit aangeven als het bedrag 10.000 euro of meer bedraagt.
@JJ&A , ik zou er wel 101 keer de grens met België voor willen oversteken. Een middagje werk is dat! Misschien weet jouw Copilot ook wie mij wil helpen met het aanreiken, want helemaal alleen zwoegen dat is niet eerlijk?😉

maar met een cryotomunt
Het grote probleem met een cryptomunt is dat de waarde nogal kan verschillen van dag tot dag. De bitcoin kan vandaag 60.000 dollar waard zijn en morgen de helft. Leuk om erin te beleggen als je geld en tijd hebt maar als vervanging van de eurotjes denk ik niet geschikt.

Dit zou wel eens een doorslag kunnen zijn dat mensen massaal naar een alternatief gaan kijken in de cryptowereld. Een decentrale munt die door iedereen met een telefoon te gebruiken is. Dan heb je de cb niet nodig, kan men geen negatieve rente geven, wellicht een positieve rente ib de zin van proof of stake of iets dergelijks.
Het probleem zit hem alleen in de acceptatie...
Zoals mensen zeggen ik wil cash want dan weet ik wat ik uit kan geven; zeg ik met een bankieren app kun je hetzelfde zien en is dit ook nog eens veiliger voor als je je portemonee kwijtraakt.
Al met almivm privacy ben ik meer een voorstander van cash, maar met een cryotomunt hoeft privacy ook geen probleen meer te zijn.

Tegen de tijd dat je er op brede(re) schaal mee kunt betalen wordt crypto ongetwijfeld zodanig 'gereguleerd' dat ook daar alles volledig transparant is en men er belasting over dient te betalen. Ten slotte ligt élke transactie in de blockchain vast en is in theorie openbaar.
De CBDC wordt trouwens ook een soort van crypto, want blockchain.

Het grote probleem met een cryptomunt is dat de waarde nogal kan verschillen van dag tot dag. De bitcoin kan vandaag 60.000 dollar waard zijn en morgen de helft. Leuk om erin te beleggen als je geld en tijd hebt maar als vervanging van de eurotjes denk ik niet geschikt.
Stable coins hebben die schommelingen nauwelijk. En als je de stap wil maken moet je de waardebepaling loslaten van de valuta die men nu gebruikt. Ons huidige geld is ook niet gekoppelt aan iets.

Tegen de tijd dat je er op brede(re) schaal mee kunt betalen wordt crypto ongetwijfeld zodanig 'gereguleerd' dat ook daar alles volledig transparant is en men er belasting over dient te betalen. Ten slotte ligt élke transactie in de blockchain vast en is in theorie openbaar.
De CBDC wordt trouwens ook een soort van crypto, want blockchain.
Ik betaal lieber belasting dan dat ik betaal aan de bank.

Dat is wel waar @joepmeloen , met een cryptomunt is privacy geen probleem, en zonder stroom en internet is een cryptomunt dat ook niet meer!
Geheel probleemloos, is het!😁
Zonder stroom doet die digitale euro ook niet veel

Daarom is al dat digitale gewoon SHIT @joepmeloen . Tenminste, totdat internet en de gehele computerzooi SHTF bestendig is, en dat duurt nog wel een eeuwtje denk ik. De tijd dat tastbare reserves (goud, zilver, onroerend goed etc.) wel het allerbeste zijn, daarin leven wij nog steeds wat mij betreft.

Mag je tegenwoordig nog voor een aardig bedrag ik je bezit hebben zonder dat je met moet doorgeven???
En kan je het nog ongelimiteerd kopen zonder dat het word geregistreerd???

Als dat geheel vrij is dan gaat daar ook heel wat zwart geld in zitten, en word het zo wit gewassen.
Of moet het betalen er mee ook geregistreerd worden, bvb je koopt er een nieuwe elektrische auto voor als voorbeeld.

Laatst bewerkt:
Daarom is al dat digitale gewoon SHIT @joepmeloen . Tenminste, totdat internet en de gehele computerzooi SHTF bestendig is, en dat duurt nog wel een eeuwtje denk ik. De tijd dat tastbare reserves (goud, zilver, onroerend goed etc.) wel het allerbeste zijn, daarin leven wij nog steeds wat mij betreft.

Ik begrijp je, maar je werkgever /uitkering ontvangt men ook niet meer in een loonzakje.
Dus wil je cash, gaat het eerst langs digitaal.
En het plan zoals het er nu ligt:
Digitaal is het 100,- waard en zet je het om in cash is het 80,- vandaar dat ik zeg, dat als dat erdoorheen komt men waarschijnlijk naar een alternatief gaat zoeken in de vorm van bijvoorbeeld crypto...

Mag je tegenwoordig nog voor een aardig bedrag ik je bezit hebben zonder dat je met moet doorgeven???
En kan je het nog ongelimiteerd kopen zonder dat het word geregistreerd???

Als dat geheel vrij is dan gaat daar ook heel wat zwart geld in zitten, en word het zo wit gewassen.
Of moet het betalen er mee ook geregistreerd worden, bvb je koopt er een nieuwe elektrische auto voor als voorbeeld.

Afgerond tot 10k, dacht eerder te lezen tot 9k. Kun je met cash betalen zonder dat er onderzoek naar je word gedaan.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/grote-aankopen-met-contant-geld#:~:text=Op dit moment mag u,vanaf € 3.000 te verbieden.

En voor je vermogen voordat je belasting plichtig bent:
https://www.nn.nl/Beter-met-geld/Wat-is-vermogensbelasting.htm
zonder fiscale partner € 57.000,- en met fiscale partner € 114.000,-.

@joepmeloen , dat wordt dan wel een heel enge wereld.
Volledige controle door de overheid. (Zijn banken ook overheid? Maakt niet zoveel uit eigenlijk.)

Hier zijn vast al films over gemaakt. Vermoed dat die niet eindigen met „ en ze leefden nog lang en gelukkig“.

En het plan zoals het er nu ligt:
Digitaal is het 100,- waard en zet je het om in cash is het 80,- vandaar dat ik zeg, dat als dat erdoorheen komt men waarschijnlijk naar een alternatief gaat zoeken in de vorm van bijvoorbeeld crypto...
Heb ik iets gemist @joepmeloen , welk volkomen idioot plan is dat dan, en van wie?

Vertel mij nu niet, dat ik dan €80 contant in handen krijg als ik voor €100 geld uit een automaat haal? Ik vermoed dan toch ... dat er iemand een vreemde droom heeft gehad, of dat het fake news is...?

Terug
Bovenaan