Zo grappig om te zien hoe iedereen zijn eigen opvattingen heeft waar hij/zij bij zweert. Denk dat dat ook heel mooi het belangrijkste punt illustreert: ieder lijf is anders, en dan is het bij ieder individu ook nog een anders tijdens verschillende levensfases.
Wat voor de een, op het ene moment, hét dieet is, werkt voor de ander averechts. Dat maakt dit onderwerp dan ook vrij lastig.
Nou ben ik zelf wel veel bezig met voeding en gezondheid. Mijn belangrijkste "stelregel" is: als je gezond eet en gezond beweegt, dan is jouw gewicht jouw gezonde gewicht. Als je denkt gezond te eten en gezond te bewegen, maar toch last hebt van een ongezond gewicht of andere lichamelijke ongemakken, dan is het raadzaam om eens te kijken of de dingen die jij eet wel zo gezond zijn voor jouw lijf (ondanks dat jouw buurman precies hetzelfde eet en super gezond en slank is).
Als je dus gezond eet, en gezond beweegt, je lichamelijk helemaal top voelt en toch maat 42 of 32 hebt terwijl je graag maat 36 zou hebben, denk ik dat je jezelf en je lijf een heel groot plezier doet door te accepteren dat dit gewicht blijkbaar past bij jouw lijf. Dan kan je wel allerlei diëten gaan volgen, maar meestal word je daar én niet gelukkiger, en niet gezonder van, en bereik je op de lange termijn ook niet je streefgewicht omdat dat streefgewicht nou eenmaal niet bij jouw lijf past.
Maar goed, paar van de dingen waar ik me aan hou qua gezonde voeding: geen geraffineerde suikers, geen witmeel, geen synthetische bewerkte troepzooi. Vooral voeding die de bloedsuikerspiegel zoveel mogelijk stabiel houdt, dus geen snelle suikers. En bovenal: voeding die daadwerkelijk voedt: oftewel waar mijn lijf daadwerkelijk iets aan heeft. Dus ik let vooral op wát ik in, en nauwelijks op hoeveel ik eet. Dus liever onbeperkt groente, dan beperkte troep.
Daarnaast vooral veel variëren in voedingsstoffen: ik eet niet koolhydraatarm, maar let er wel op dat koolhydraten niet de grootste groep vormen. Veel mensen eten bij ontbijt en lunch brood, en dan 's avonds pasta, aardappelen of rijst. Dan zit je dus op bijna alleen maar koolhydraten. Daar waak ik dus voor door voldoende groente en fruit te eten, en bv ook voldoende eiwitten en vetten ((good) fat is not bad!). Ik drink alleen water en thee, naast gezonder is het ook nog eens veel goedkoper waardoor ik ondanks mijn beperkte budget toch m'n bio gezonde voer kan kopen.
Wat betreft sport, dat is voor mij naast hobby echt trainen en dus niet een middel om op gewicht te blijven. Ik let er dan ook niet op waarmee ik de meeste calorieën verbrand, maar vind het wél heel belangrijk dat het verantwoord gaat. Sinds ik mijn been brak huppelde ik van blessure naar blessure, dus zorg ik er nu voor dat mijn schenen, enkels en knieën wat ontzien worden door niet te veel/eenzijdig te belasten. Dus naast hardlopen ook fietsen, wandelen, skeeleren, ach ik vind zo veel leuk. Tijdens m'n burn out merkte ik dat ik meer vroeg van mijn lijf dan ik had, dus heb ik (noodgedwongen) heel erg gas terug genomen.
Daarnaast zorg ik met sporten dat ik in de lagere hartslagzones blijf om dus a niet te veel te vragen, en b om zo effectief mogelijk conditie op te bouwen. Daarover kan bediscussieerd worden dat HIIT effectiever is, maar daarbij kom ik weer bij bovengenoemde probleem van blessures uit, waardoor voor mijn lijf rustige duurlopen dus effectiever zijn
Krachttraining (niet met gewichten maar gewoon met een matje en een fitball) vind ik ook heel leuk, maar ben ik niet zo consequent in. Ik raak nogal gauw verveeld met dat soort dingen
Oh ja zou ik het haast nog vergeten: de darmen! Het is een nogal ondergeschoven kindje maar zó belangrijk voor een goede gezondheid! Je kan nog zo gezond bezig zijn, maar als er iets mis is in je darmen is het mis in heel je lijf. Daarom ontbijt ik met kefir met psylliumvezels, slik ik nog extra probiotica, probeer ik na het avondeten altijd te gaan wandelen en zorg ik dat ik voldoende water drink. (O.a.) ivm het sporten drink ik sowieso geen alcohol op een handvol uitzonderingen na, en ook andere dingen die ik sowieso al deed zijn gunstig voor de darmen (voldoende bewegen, geen geraffineerde suikers, voldoende groente etc).
Nou ja het is weer een heel lange lap tekst geworden maar van mezelf mag ik dat goed praten door te zeggen dat ik voeding en gezondheid echt héél belangrijk vind. Ik denk dat je gezondheid je allerbelangrijkste prep is.