• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

De cijfers uit het Midden Oosten...zoals we weten is Iran er slecht aan toe.

ESxjVI8WsAUeGux

De cijfers uit het Midden Oosten...zoals we weten is Iran er slecht aan toe.
Ik vind het hoge aantal herstelden in Iran wel opmerkelijk, in Italie zijn volgens het nieuwsoverzicht van de NOS van vandaag op 10.000 besmettingen pas 1000 mensen hersteld. https://nos.nl/artikel/2326636-coro...n-in-brabant-en-vierde-dode-in-nederland.html

Daarnaast heb ik het idee dat de cijfers steeds minder betrouwbaar worden. Zoals al genoemd in dit topic test het RIVM simpelweg niet genoeg mensen. Aan de ene kant snap ik dat zuinig om wordt gegaan met middelen. Aan de andere kant worden de cijfers nu volstrekt onbetrouwbaar. Maar mij lijkt bovendien ook dat besmettingsroute zo lastiger te volgen wordt. Men gaat er nu immers maar vanuit dat naaste familieleden netjes in Quarantaine gaan en verder met niemand in contact komen.

En ik kan me met de chaos in Italie ook niet voorstellen dat die cijfers nog kloppen. Als er al niet genoeg medische hulp beschikbaar is om mensen in kritische omstandigheden te helpen, hoe kan er dan wel accuraat worden getest?

Ik denk dat er vele stille besmettingen zijn .
Besmettingen die dus niet gerelateerd kunnen worden aan ontmoette personages . Niet iedereen heeft daar een goed geheugen voor .
Vergeten ontmoetingen met het virus zullen we het maar noemen .

Dus idd er staan ons spannende weken te wachten en het overdragen gaat stilletjes zijn gang .
Het is bij mij nog maar 4 km vandaan sinds gisteren . Paar dagen eerder was het 30 .

Ja ik ben nog steeds zeer nuchter in het zomaar aannemen van info uit de media .
Ook hebben er inmiddels velen hier in de regio de Griep . De ...normale griep .
Dus ? wanneer heet griep GRIEP . Of is het toch ook Corona gerelateerd !?

Of zou het kunnen komen doordat het RIVM heeft besloten o.a. gezinsleden van corona-patienten niet meer te testen..?
Lijkt een soort 'Trump-actie': als je niet test blijven de aantallen besmettingen lekker laag o_O

et zal deze week spannend worden @Mayo, welke getallen de komende dagen worden gemeld.

Of dat getal wel of niet juist is omdat ze minder zouden testen, ze een doofpot hanteren, compleet incompetent zijn of andere redenen, dat blijft speculeren en kun je inderdaad alle kanten mee op. Wellicht houden ze daarom op het oude forum alle mediaberichten bij en dat bleek netjes hand in hand te lopen met het RIVM, al beginnen ze daar nu achter te lopen vergeleken met het RIVM.

Er dreigt een tekort aan Eswaps. Dat zijn die wattenstaafjes in medium die gebruikt worden om te testen op Corona. Dezelfde staafjes worden gebruikt voor onderzoek op influenza, legionella, RS-virus, etc.
Daarom moet er zuinig omgegaan worden hiermee.

Het lijkt mij dan een zeer logische keuze om kritisch te gaan kijken wie je wel onderzoekt op Corona en wie niet. En ja, het gevolg van minder testen is het vinden van minder positieven. Het is nog veel te vroeg om conclusies te trekken uit het dalende aantal besmettingen per dag, omdat er zoveel meer meespeelt.

Ik lees af en toe verhalen van "zieke" mensen die getest willen worden. Ik moet eerlijk bekennen, ik vind dat onzin. Als je je ziek voelt en vermoedt dat je corona hebt, blijf je gewoon thuis uitzieken. Gedraag je alsof je vreselijk besmettelijk bent en blijf in huis, een zelfopgelegde quarantaine gaat om maar twee weken. Even je BV(=boerenverstand) aanzetten. Gisteren! Als je denkt dat je zwanger bent maar nog geen test kocht drink je alvast geen alcohol en laat je de rauwe kaas en vis staan. Voor je kindje. Als je nu ziek wordt maar (nog) geen test kreeg, blijf je thuis. Voor je oma.
Door zelf verantwoording te nemen kan een uitbraak voorkomen worden(en stop met Hollands zeuren om dingen waar je volgens jou "recht op hebt" en bel je huisarts ook niet voor elk wissewasje)

Ben je ernstig ziek, dan moet je naar ziekenhuis voor behandeling. Als dokters dán noodzaak zien om te testen is dat okee, maar men kan ook behandelen op aandoeningen zonder test. Want er is nog geen specifieke behandeling tegen het coronavirus. Op dit moment worden enkel de symptomen van ernstig zieke mensen behandeld. Zo kunnen artsen bijvoorbeeld extra zuurstof geven aan patiënten die benauwd of kortademig zijn.

En iedereen die niet ziek is, let een beetje op je buren, ook die stille in de straat, vraag of het goed gaat of dat je wat voor ze kan doen, geef je telefoonnummer bv,zodat ze iemand hebben om te bellen als het mis gaat en ze zelf geen sociaal systeem hebben. Boodschapje voor de deur zetten is zoveel moeite niet.Heb je een buur die in de zorg werkt, vraag of je wat voor hen kan doen, zij zullen zwaar belast worden door zorg verlenen. Ze lopen de poten onder hun lijf vandaan(in Italie al bijvoorbeeld) en kunnen ook steun gebruiken, al is het om thuis rust te hebben.
Gewoon doen, niet mauwen en soms stapje meer doen en zo met zijn allen zorgen dat een uitbraak beperkt blijft.
epidemie.png

Kritiek op aanpak Corona virus NL overheid, met name over de besmettelijkheid van mensen zonder symptomen: https://www.irishtimes.com/news/wor...-security-helped-coronavirus-spread-1.4199027

Probleem met Brabant is dat er veel mensen blijken te zijn met het corona virus met zeer milde klachten. Hierdoor is de kans dat het virus onder de radar zich verder verspreidt veel groter: https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...e-radar-brabant-schrapt-evenementen~bf5cdf46/

Ook de hoge score onder ziekenhuispersoneel baart zorgen, hoe ze dat probleem moeten gaan tackelen om rappe verspreiding te voorkomen, geen idee. Ze gaan daar echt een volgende fase in qua bestrijding en omgang met het virus.

Kom vooral wel samen bij elkaar en bid, is de strekking van het Reformatorisch dagblad, want
Christenen belijden dat ziekte en gezondheid hun niet toevallig overkomen. Niet corona heerst, maar God regeert. Het coronavirus is slechts een tweede oorzaak, een middel in Gods hand. Hij zendt ziekte zoals ooit de plagen in Egypte, om de mens tot inkeer te brengen. Christenen hoeven daarvoor niet te verwijzen naar China, Iran of Italië. Ze hoeven ook geen verwijten te maken aan een overheid die abortus en euthanasie verdedigt of Nederland een genderideologie opdringt. Laten ze de hand in eigen boezem steken en zichzelf onderzoeken.
Bron: https://www.rd.nl/opinie/commentaar/niet-corona-heerst-maar-god-regeert-1.1638981

Want dat ging in Zuid-Korea ook zo goed.... :confused:

We kunnen duimen dat de lente vlot losbarst in volle glorie met veel zon en hoge temperaturen, al is het helemaal niet zeker dat het virus dan zijn opmars staakt: https://www.nu.nl/klimaat/6032793/gaan-lentetemperaturen-ons-beschermen-tegen-het-coronavirus.html

Dat had ik laatst al gezien in de plaatselijke kruidvat. Vrijdag was een levering binnengekomen die normaal gesproken voldoende moet zijn voor twee weken, zaterdagavond was alles al op. Paracetamol, ibuprofen en dat soort zaken. De verkoopster zei dat mensen echt aan het hamsteren waren en soms wel 10 pakjes tegelijk meenemen.

Het is verstandig én begrijpelijk dat familie en mantelzorgers die verkouden of grieperig zijn, op dit moment niet bij kwetsbare ouderen op bezoek gaan. We willen immers niet dat ouderen worden besmet met het coronavirus. Maar dat heeft wel grote impact: veel ouderen krijgen minder bezoek en aandacht. ANBO opent daarom vandaag een telefoonlijn voor ouderen die zich zorgen maken over het coronavirus of graag een praatje willen maken.
https://www.anbo.nl/nieuws/minder-s...nbo-medewerkers-zitten-klaar-voor-een-praatje

Ook de WHO spreekt nu over een pandemie, dat werd tijd.

Vandaag een flinke toename van het aantal besmettingen en steeds meer aanwijzingen dat in Brabant het virus vrij rondwaart. 4% positief getest onder de ziekenhuismedewerkers en 9% van de patiënten bij de steekproef van afgelopen weekend. Als ze dat daar niet rigoureus indammen, vrees ik het ergste voor de rest van NL.

Wat @Jannes al zei, de testen raken op en het getal wat nog gecommuniceerd wordt, heeft steeds minder betrekking op de daadwerkelijke verspreiding van het virus. Het sympathieke initiatief van onze collega's op het oude forum om het RIVM te controleren adhv mediaberichten over besmettingen, is begrijpelijkerwijs ook het spoor inmiddels bijster.

Ik hoorde en passant op TV Merkel zeggen ook rekening te houden met het slechtste scenario van op termijn 70% besmetting onder de bevolking. Dat is tenminste eerlijk zeggen waar het op staat. Dat bericht wordt breed opgepakt door buitenlandse media. Google naar "Merkel 70%" levert pagina's aan zoekresultaten.

In Amerika is de paniek nu ook compleet, honderden nieuwe besmettingen erbij. Naomi Campbell zit in wit pak met mondmaskertje in 't vliegtuig en Carbi B schreeuwt wat hysterisch in de camera. Lekker boeien zou je zeggen, maar dat geeft z'n weerklank in de maatschappij daar, als zulke beroemdheden wegkruipen in hun luxe holletje. Trump mag z'n grijze borstharen wel nat maken.

Denemarken gaat op slot vanaf nu: geen school, geen werk tenzij je thuis kan werken, of als je werkt in gezondheidszorg, ouderenzorg of politie.

• Leuk
Waarderingen: Ray
Komt er op neer, dat essentiële zaken als de zorg en politie gevraagd wordt te blijven werken...

Net gehoord: Premier Conte gaat (opnieuw) verder dan verwacht. Niet alleen in Lombardije worden alle commerciele activiteiten stilgelegd. Maar in heel Italië. Alles behalve supermarkten en apotheken en postkantoren gaat dicht.

Laat het even op je inwerken. In Italië moeten alle winkels (los van apotheken / food) dicht. Alle.
In NL lopen we circa 10 dagen achter op Italië...

Zo, interessante aflevering van Op1...politie die scenario's bespreekt van draaiboeken die gemaakt worden...bv welke taken kunnen ze laten vallen, hoe moet het met arrestaties en corona, moeten ze nog wel voetbalwedstrijden beveiligen, hoe ziet lockdown havengebied eruit...en hoe zorgen ze dat er geen paniek komt.

Gezondheid is bepalend,en niet veiligheid....

Ik zit alleen maar in het hoofd met wat als de scholen sluiten? De kinderopvang zal dan ook z’n deuren sluiten. En ik vermoed dat ik wel onder zogenaamd essentiële beroepen val.

In Duitsland kiezen ze ervoor om scholen en kinderopvang open te houden, zodat brandweer, politie, zorg, winkelmedewerkers etc. niet huis op de kinderen aan het passen is.

Als meneer Jannes maar thuis mag blijven wanneer ik werken moet, vind ik het geen probleem. Maar wat met zijn salaris?

Op het werk al even gelezen qua regels. Als ouders krijgen we 1 dag calamiteitenverlof om alternatieve opvang te regelen. Daarna worden het vakantiedagen of onbetaald verlof, mits je leidinggevende dit goedkeurt. Wat ik betwijfel.

Vermoedelijk moeten we als buren en vrienden wat gaan regelen, want opa en oma moeten we ontzien toch? Maar als we dat moeten doen, wordt het effect van minder contact ook deels teniet gedaan.

@Jannes Dat is precies waarom ik eerder schreef dat we de mensen die werken in zorg en politie en essentiële functies moeten helpen omdat ze het al zwaar genoeg met werk hebben. In Oostenrijk blijven de scholen open voor personeel van zorg en veiligheid...dat levert dan "oppas" op zodat die ouders hun werk kunnen blijven doen en voorkomt dat de kinderen juist bij opa en oma,de kwetsbare groep, gebracht worden. School met kleinere klasjes en minder kans op besmetting.

Ik heb voor de woongemeenschap ook al nagedacht(voorgedacht eigenlijk) hoe een en ander aangepakt kan worden.
Scholen moeten ook antwoord hebben op de vraag hoe het nu moet met de examens, die beginnen ook bijna.

@Jannes Dat is precies waarom ik eerder schreef dat we de mensen die werken in zorg en politie en essentiële functies moeten helpen omdat ze het al zwaar genoeg met werk hebben. In Oostenrijk blijven de scholen open voor personeel van zorg en veiligheid...dat levert dan "oppas" op zodat die ouders hun werk kunnen blijven doen en voorkomt dat de kinderen juist bij opa en oma,de kwetsbare groep, gebracht worden. School met kleinere klasjes en minder kans op besmetting.

Ik heb voor de woongemeenschap ook al nagedacht(voorgedacht eigenlijk) hoe een en ander aangepakt kan worden.
Scholen moeten ook antwoord hebben op de vraag hoe het nu moet met de examens, die beginnen ook bijna.

Ik mag hopen dat ze daarover nadenken alvorens te zeggen: ‘Morgen gaan de kinderopvang en de scholen dicht.’

Ook al krijgen ouders allemaal calamiteitenverlof, hoeveel werknemers mis je dan op 1 dag op de werkvloer.

Hopelijk maak ik me druk om niks. Of ze laten het spul open, of meneer Jannes zit thuis.

Terug
Bovenaan