• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Ik ben benieuwd hoeveel mensen van dit forum mondkapjes dragen op straat.

De discussie of ze werken of niet daar gelaten. Het sociale stigma en het doorbreken van de “sociale norm” c.q. “Het valt allemaal wel mee, doe normaal.” is pittig lastig merk ik zelf.

Raar aangekeken worden op straat is daar wel een onderdeel van.

Grtz,
Zoom

Als je ze strikt en goed gebruikt zou je ze elk uur moeten vervangen, dus je moet er wel een bult van hebben om te beginnen. Als ik niet heel dichtbij iemand moet zijn, om eerste hulp te verlenen bv. ga ik ze niet dragen. Heb er voor dat geval wel twee op zak, want je zult net zien, dat juist nu niemand durft in te grijpen bij een schuimbekkend persoon op de grond.

Beetje afstand houden, niet te veel/vaak drukke plekken opzoeken als 't even kan en mocht het extreem worden, duizenden gevallen om mij heen (dus niet alleen NL), dan blijf ik thuis.

Een prepper heeft thuis genoeg om weken, maanden, tot aan de zomer in huis te blijven. Nog met de luxe van stromend water, werkend riool, elektra, verwarming en 't internet voor contacten, informatie en sommig werk. Preppers plannen voor situaties waarin ook dat uitvalt, deze Bug-In zal de lastigste niet zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Regio Lombardije in Italië op slot. Niet reizen van en naar het gebied en ook binnen het gebied is reizen verboden. De regeling geldt in ieder geval tot 3 april en treft zo’n 10 miljoen inwoners van de regio, waar Milaan ook deel van uit maakt.

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/grote-ingreep-italie-lombardije-gaat-op-slot~ac9366c1/

Voor de buhne neem ik aan. Organisatievermogen en discipline van de italianen heb ik toch al niet zo hoog zitten en gebleken is dat ze eerder nog niet in staat waren om een paar dorpen af te sluiten.
Maar je kunt ook denken "niet geschoten is altijd mis". Feit is wel dat noord-italie de link is voor de meeste besmettingen die we hier hebben ontdekt.

Ik ben wel benieuwd wat voor volkswoede er in het Noorden uitbreekt, als een paar Vindicatters toch het virus onder de leden blijken te hebben. Een paar die met de bus aankwamen, zijn zonder symptomen(?) in de bus gestapt, anders mochten ze niet mee huis, maar bij aankomst moesten plots een paar getest worden(?).

• Leuk
Waarderingen: Erny
Ik ben wel benieuwd wat voor volkswoede er in het Noorden uitbreekt, als een paar Vindicatters toch het virus onder de leden blijken te hebben. Een paar die met de bus aankwamen, zijn zonder symptomen(?) in de bus gestapt, anders mochten ze niet mee huis, maar bij aankomst moesten plots een paar getest worden(?).

Ze blijken het virus niet bij zich te hebben.
Maar dat moet je lezen als: ze hebben het virus niet kunnen aantonen. Dit moet je weer interpreteren als A) ze hebben het virus inderdaad niet bij zich of B) het virus is nog in zulke kleine hoeveelheden aanwezig, dat ze het nog niet hebben kunnen aantonen.

• Leuk
Waarderingen: Ray
Om de knuppel in het spreekwoordelijke hoenderhok te gooien: Zou jij je laten testen op het Corona virus, met alles wat je denkt te weten over wat de overheid met deze gegevens mogelijkerwijs zou kunnen doen? Ik vraag mezelf oprecht af wat voor mij de meerwaarde zou zijn om me te laten testen. Ziek is ziek, virus is virus en dus uitzieken..... Of denk ik te simpel? Wat zou je wereldwijd zien als er tijdens een griepepidemie zichtbaar wordt voor iedereen waar de griephaarden zitten?

Ja, ik zou me laten testen. De overheid en zelfs het lab waar het onderzoek wordt uitgevoerd heeft enkel de resultaten of jij het virus bij je draagt of niet. Er worden geen andere DNA/RNA onderzoeken uitgevoerd op het materiaal. Zo werken de apparaten niet. Lees maar eens in op PCR. Dat staat voor polymerase chain reaction. Dan worden er specifieke primers toegevoegd aan het materiaal en die primers kunnen binden aan specifieke stukken van het virus. Vervolgens wordt het vermeerderd. (Simpel uitgelegd en details weggelaten.) Door die vermeerdering kan gezien worden of het specifieke stukje van het virus aanwezig is (positieve test) of afwezig (negatieve test). Verder wordt er niks gemeten.

En over de griep: alles wat met griepverschijnselen een ziekenhuis binnenkomt, wordt getest op griep (influenza). In ziekenhuizen gaan speciale protocollen in tijdens het griepseizoen. Dat is elk jaar zo. Nu is het protocol uitgebreid met een extra stap: ook testen op Corona indien influenza negatief is. Het kan zijn dat de testen op Corona en influenza nu gelijk lopen, omdat de kans op Corona groter is geworden.

Laatst bewerkt:
@DO-it Wat zou de overheid met deze gegevens kunnen doen? Wijdt daar eens over uit als het kan.

Volgens mij wordt dat elders op het forum uitgebreid benoemt. Al kan ik het nu natuurlijk niet vinden. Het gaat mij erom dat ik niet weet wat er gaat gebeuren met wat de overheid doet met al het verzamelde materiaal. Bij mij in het achterhoofd zit bv de uitleg voor de hielprik bij baby’s. Dit zou zijn om iets uit te sluiten, vervolgens wordt het materiaal wel bewaard en opgeslagen.

@Jannes dank voor je uitleg, maar wat zou de meerwaarde zijn om me te laten testen? Behalve dan dat ik zou weten dat ik Corona heb. Mijn huisarts weet niet eens dat ik de griep heb (ooit heb ik wel eens gebeld en advies was, het virus goed uit te vieren (is dat een goede term?)). Laat staan dat ik naar een ziekenhuis ga hiervoor. Tegen de tijd dat mijn ziek langer dan 14 dagen zou duren, dan zou ik een huisarts gaan bellen. Ik zou, als ik ziek zou worden, (natuurlijk heb ik mijn maatregelen genomen en kan ik) thuis blijven.

Voor nu maak ik me er niet druk om. Daarmee wil ik niet bagataliseren dat het niet erg is als mensen hun geliefden of bekende zouden verliezen aan dit nare virus! Iemand verliezen is heel pijnlijk en dan ook nog eens aan zo’n ‘nieuw’ virus.

Wat ik veel interessanter vind, is de manier waarop overheden te werk gaan. Het is een ‘mooie’ oefening om hele gebieden stil te kunnen leggen (zie ook Noord Italië). Daarbij vermoed ik dat men het Coronavirus te schuld gaat geven van de recessie, die gaat komen (of al aanwezig is, maar wellicht nog niet heel merkbaar is). Dat is natuurlijk voor mensen veel makkelijker te begrijpen. Scheelt de overheid een hoop uitleg en maar weinig mensen die verder kijken en weten wat er daadwerkelijk aan de hand is. Al denk ik dat dit een discussie is voor een nieuw thema (of is die er al?)

Net twee berichten gevonden, lijken wel elkaars tegengestelden. Van het eerste bericht weet ik niet wanneer die geplaatst is:
https://www.italie.nl/italia-varia/coronavirus-vakantie/

Tweede bericht komt van nu.nl:
https://www.nu.nl/buitenland/603584...n-inwoners-in-quarantaine-om-coronavirus.html

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is al heel dicht bij mij .
Namelijk Helenaveen ( nog geen 30 km ) .
Zo zie je maar ! Wegrennen kan niet en uit de buurt gaan lukt !? ook niet want je weet niet waar het plots ook opduikt .

Morgen is hier een grote Zwarte Markt .. mensen uit een straal van 50 of meer km .
Wat gaat men ( ik ) doen ?
Thuis blijven of toch op jacht met voorzorgsmaatregelen.

Ik ben er nog niet uit .
Máár mij kennende ga ik gewoon

Vandaag dus in aller vroegte daar naar toe , naar dat Evenement .

Vele kramen leeg ! Vele Corona gesprekken en een dikke grote allochtoon met veeeeele kleine flesjes desinfectie gel a 10 euro op klein tafeltje .
Normaal 1.25 per stuk in ander land vertelde mij iemand . Merk weet ik nu niet meer .

10 EURO voor 100 ml

Aan zijn drie rolkoffers te zien had ie er misschien wel honderden bij zich .

Ik had hem niet binnengelaten of verwijderd . Organisatie had dus moeten ingrijpen vind ik .

@Jannes dank voor je uitleg, maar wat zou de meerwaarde zijn om me te laten testen? Behalve dan dat ik zou weten dat ik Corona heb. Mijn huisarts weet niet eens dat ik de griep heb (ooit heb ik wel eens gebeld en advies was, het virus goed uit te vieren (is dat een goede term?)). Laat staan dat ik naar een ziekenhuis ga hiervoor. Tegen de tijd dat mijn ziek langer dan 14 dagen zou duren, dan zou ik een huisarts gaan bellen. Ik zou, als ik ziek zou worden, (natuurlijk heb ik mijn maatregelen genomen en kan ik) thuis blijven.

Ik begrijp je vraag of het meerwaarde heeft om te testen. Misschien ligt het aan hoever het virus zich al verspreid heeft onder de bevolking. In de beginfase heeft het zeker nut, omdat er dan nog een poging gedaan kan worden het virus niet verder te laten verspreiden. Iets wat vooral de zwakkere in onze maatschappij ten goede komt.
Voor mijn gevoel gaan we langzamerhand naar een situatie dat het achterhalen waar een besmetting vandaan komt niet mee relevant is.

Ik vind het ook interessant om de overheden bezig te zien. Elk op hun eigen wijze.
Duitsland is goed(pro-actief) bezig...dagelijkse updates info, per kreiss/regio, info is makkelijk te vinden.
Engeland heeft een pro-actieve aanpak.Dit doen we nu. Dit gaan we doen in volgende fasen.Een 'rustig' maar duidelijke uiteenzetting op hoofdlijnen met inzicht in dynamiek/impact. Geen paniek, wel duidelijkheid. link
Geen zwabberende info,die steeds achter de feiten aanloopt, zoals dat Nederland doet met zijn reactieve aanpak. Alles is goed, tot blijkt dat het niet zo goed meer is en dan gaan we wel kijken wat we dan doen, met teveel "deskundigen" op tv, vage onduidelijke reisadviezen die steeds te laat komen, evenementen niet verbieden,scholen niet sluiten(komt nog wel)mensen die moeten leuren om getest te kunnen worden, tegengestelde informatie,informatie onduidelijk brengen, zoals Bruins die vertelde dat ouderen in verpleeghuizen opgevangen moesten worden..klopt niet, was nooit zo bedoeld,wél is het altijd al zo geweest dat heel zieke mensen die niet meer te redden zijn niet een plek op IC krijgen...en dat geldt zeker in tijden waar elk bed telt(dat zie je nu ook in Italië).

En ja, @DO-it economen maken zich zorgen en zullen de corona de schuld geven van een crisis. Maar he, we wisten al dat er crisis zou komen, en ten tweede, economen maken zich altijd zorgen, dat is hun vak. Ze zullen nooit zeggen dat het goed gaat, omdat er dán wel weer andere zorgen zijn omdat het nog beter had moeten gaan en er ooit weer een crisis aankomt die ze moeten voorspellen.

Bij aankomst in Polen vandaag direct een sms-je op mijn telefoon van het Poolse ministerie van Volksgezondheid met heldere informatie over het voorkomen van besmetting en wat te doen ingeval van vermoeden van besmetting.
En niet alles in het Pools, maar zelfs in foutloos Engels.
Momenteel pas 8 geinfecteerden geidentificeerd in Polen.

Ik zat juist te kijken naar IC plekken in NL, nav. berichten dat er in de provincies zoals Zeeland en Drenthe, maar zo'n 16 plekken per provincie zijn. Was benieuwd hoeveel capaciteit er is, voor de zeer ernstig zieken, die IC opname behoeven.

Blijkt dat er jaarlijks 77.000 patienten op de IC belanden, hier een link met wat data, daarbij opgemerkt dat het totaal aantal IC plekken hier niet genoemd worden, dat getal gemiddeld 15, min 2, max 37 zal per ziekenhuis zijn, niet het totaal in NL schat ik: https://www.stichting-nice.nl/datainbeeld/public

Goed 77.000 per jaar, zijn 211 opnamen per dag.

Deze tweede bron vermeld ook 76.000 opnames per jaar op de IC. Pagina 29 van dit PDF document uit 2008 geeft het aantal ziekenhuizen met IC: https://www.google.com/url?sa=t&rct...ari-2008.pdf&usg=AOvVaw0pCAx069hFyNH3tcZJGMGu

Ik lees er 96 ziekenhuizen zijn met een IC afdeling en in totaal 1254 bedden (in 2008).
Als ik het gemiddelde van 15 bedden per IC afdeling pak uit het eerste en recentere document, 15 x 96 kom je op 1440 bedden.

Grote vraag is hoeveel daarvan vrij zijn uiteraard en niet al in gebruik.

Grote vraag is hoeveel daarvan vrij zijn uiteraard en niet al in gebruik.

En hoeveel geschikt om in isolatie te verplegen. Sommige ic’s hebben allemaal aparte kamers, maar de ic’s die ik tot nu toe gezien heb, zijn zalen met bedden en gordijnen ertussen.
Stel, men neemt een ic met 12 bedden totaal. Dan schat ik in dat er ca. 2 daarvan de mogelijkheid bieden om in isolatie te verplegen en de andere 10 liggen bij elkaar.

Of ga je het dan andersom doen? Leg je dan diegene met Corona bij elkaar en gebruik je de isolatiekamers voor diegenen die géén Corona hebben?

Catgorie 1, 2 en 3 gooi ik hier op een hoop idd @Jannes en dan speelt isolatie nog, al lijkt me dat bij patienten die aan de beademing liggen de kans op onderlinge besmetting nihil is.

En hoeveel geschikt om in isolatie te verplegen. Sommige ic’s hebben allemaal aparte kamers, maar de ic’s die ik tot nu toe gezien heb, zijn zalen met bedden en gordijnen ertussen.
Stel, men neemt een ic met 12 bedden totaal. Dan schat ik in dat er ca. 2 daarvan de mogelijkheid bieden om in isolatie te verplegen en de andere 10 liggen bij elkaar.

Of ga je het dan andersom doen? Leg je dan diegene met Corona bij elkaar en gebruik je de isolatiekamers voor diegenen die géén Corona hebben?

Jannes, zou jij misschien kunnen vertellen wat de beste manier voor thuisbehandeling is van Covid-19? Uiteraard pas in het geval van overvolle ziekenhuizen.

Grtz, zoom

Er is al een groot tekort aan IC-bedden. Vriend van me uit Utrecht werd twee weken geleden naar ziekenhuis in Gelderland gebracht voor IC-bed+beademing. (gelukkig waren er elders nog wel bedden...hij had het anders niet overleefd)

• Leuk
Waarderingen: Ray
Laatst bewerkt:
Jannes, zou jij misschien kunnen vertellen wat de beste manier voor thuisbehandeling is van Covid-19? Uiteraard pas in het geval van overvolle ziekenhuizen.

Grtz, zoom

Geen idee eerlijk gezegd. Ben geen arts. Mijn gevoel zegt: net zoals bij de griep. Dus veel slapen, rusten en goed drinken. Eet als je er enigszins zin in hebt.
Volgens mij kun je verder niet zoveel. Je kunt iemand thuis tenslotte niet aan de beademing leggen.

Wel heb ik gezorgd voor meer voorraad medicijnen, ook met het oog op tekorten en rantsoeneringen: paracetamol, ibuprofen, neusspray (verstopte neus is irritant en het kan helpen bijholteontsteking en oorontsteking te voorkomen), ors, broomhexine (vastzittende hoest), loratadine.

Aanvulling: ik bedenkt me net dat er helemaal geen behandeling is voor covid-19. Er zijn wel testen met hoge dosis vitamine C intraveneus en met een oud malaria-medicijn, maar het is te vroeg om daar conclusies uit te kunnen trekken. Bovendien niet geschikt voor de thuissituatie. Je kunt natuurlijk wel gaan inlezen over hoge dosis vitamine C.
Oftewel: ik vermoed dat een arts ongeveer dit antwoord zou geven: ziek uit. :)

Laatst bewerkt:
Ik ben toch benieuwd wanneer er wat uniformiteit en duidelijkheid gaat komen over het aanpakken van deze crisis (in Nederland maar ook in Europa). De lappendeken van maatregelen die per stad per provincie en per land verschillen helpen ook niet echt mee. Ik snap dat de situatie en het aantal besmette personen per land verschillen maar hier valt veel meer duidelijkheid in te creëren voor de bevolking.

Daarnaast gezien hoe wijd verbreid het nu is lijkt me niet dat dit nog volledig in te dammen valt. Immers zelfs al zou je het middels strenge regels in Nederland terugdringen zal je met open grenzen nooit alle buitenlandse gevallen kunnen weren en die blijven er voorlopig wel.

De huidige strategie lijkt me dan ook vooral het vertragen van de verspreiding om zo paniek onder de bevolking en onnodige overbelasting van het zorgstelsel te voorkomen. Op zich heb ik wel vertrouwen in dat de doorgaans hoogopgeleide medische professionals in Nederland doen wat nodig is maar het lijkt erop dat de politiek nog iets te veel met economie in het achterhoofd zit.

Het is in Nederland wel erg afwachtend, kijk bijvoorbeeld naar die studenten uit Groningen, of het reisadvies naar Noord-italie wat pas vandaag negatief is geworden, of het advies in Noord-Brabant om bij ziekte 'liever binnen te blijven'. Het is allemaal erg vrijblijvend en je kunt natuurlijk nooit vermijden dat er een enkeling is die zich niet aan de regels houdt. Maar door het zo vrijblijvend te houden hou je een grotere groep mensen die zich niet aan regels houdt.

Als ik zo deze brief lees van de voorzitter van de vereniging van intersivisten (
https://nvic.nl/covid-19-bericht-van-de-voorzitter) lijkt me toch dat de situatie door de politiek nog een beetje wordt onderschat. Dat blijkt ook uit dit bericht (https://www.telegraaf.nl/video/1287078306/coronapatient-mocht-niks-zeggen-van-ggd) waarin een kamerlid vertelt aan de Tweede kamer dat zij persoonlijk iemand kende met het virus die door de GGD maar niet getest werd en dat uiteindelijk ook werd verzocht om de besmetting nog even onder de pet te houden. Dat stemt niet hoopvol over de mate waarin we er bovenop zitten.

Wat ik gewoon vooral mis en wat denk ik wenselijk zou zijn voor de maatschappij is meer duidelijkheid. Wat weten we nu, wat doen we nu, wat verwachten we straks en wat doen we straks. Tot die tijd moeten we ons maar gewoon zelf blijven inlezen denk ik :(

Edit: Hier nog een interessant opinieistuk van Prof. Martin de Jong van de Erasmus Universiteit wat een beetje bevestigd wat velen hier al weten dat de Europese overheden het een beetje onderschatten https://www.eur.nl/en/news/eyes-wide-shut-europes-state-denial-handling-coronavirus

Terug
Bovenaan