• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Ze kunnen simpelweg niet iedereen testen @phtvs, geen capaciteit/testjes voor en staaltjes op sturen naar een buitenlands lab gaat ook lastig, daar is het ook druk. Ons zorgstelsel is ook helemaal niet toegerust voor dit soort epidemieën, in reguliere tijden loopt het zorgsysteem al op z'n tenen.

Ongetwijfeld is er genoeg kritiek mogelijk op de overheid, maar ik denk niet dat zij alles kunnen voorkomen. Helemaal omdat westerlingen zich niet zo makkelijk laten vertellen wat ze wel of niet mogen doen, ze nogal reislustig zijn en wellicht niet zouden accepteren als er hele steden of gebieden in quarantaine gezet worden. Wat dat betreft zijn we heel anders dan de Chinezen. Vandaag nog een klopjacht op een besmette Italiaanse man die uit het ziekenhuis gevlucht was.

Mensen raken in paniek, steeds meer en hoewel er geen enkele reden is om te denken dat voedsel schaars gaat worden, wordt er toch stevig gehamsterd. Gisteren in drie supermarkten kunnen zien dat pasta, rijst en blikvoer nu hardlopers zijn.

Ik denk dat de grootste uitdaging de capaciteit van de medische zorg is. Hoewel het de verspreiding van het virus niet te stoppen is, kan het wel vertraagd worden om een enorme piek in zorgvraag te voorkomen. Als ik lees dat bv. in Drenthe er maar 16 isolatie bedden beschikbaar zijn voor mogelijke patienten.....

Aan de positieve kant, in China lijkt het virus zich minder goed te kunnen verspreiden. Op een enkele dag na, daalt het aantal nieuwe besmettingen inmiddels en daarmee lijken de Chinese acties effect te hebben. In Europa komen er iedere dag besmettingen bij, maar echt explosief gaat dat niet, ik had een sterke stijging verwacht.

Handelaren die woekerprijzen gaan hanteren voor oa mondkapjes en desinfectie middelen moeten ter plaatse door de massa aangepakt worden.

Amazon heeft recent nog een miljoen producten verwijderd van het platform waarin de productbeschrijving claims worden gemaakt naar Corona. Ook maskers, zeep en desinfectant zijn verwijderd omdat verkopers woekerprijzen vragen. Ook Bol.com hanteert sinds kort strengere regels en heeft al verschillende producten verwijderd van verkopers die prijzen verhogen of claims maken dat het product beschermt tegen of geneest.

Mijn vrouw werkt in een medisch laboratorium hier in BE waar ze de testen doen.
Antwoord: "Het virus kan maximaal 10u overleven zonder gastheer"

edit: Voor wie vragen heeft waar het antwoord (nog) niet duidelijk is wil ik ze gerust voorleggen aan haar ;)

Heb je daar documentatie van? Ik dacht dat het virus-afhankelijk was hoe lang het kon overleven zonder gastheer.

@Ray , je zegt in bovenstaande post dat alleen Drenthe maar 16 isolatie-bedden heeft. Weet je waar die cijfers vandaan komen? Ik weet ook niet hoe dat berekend is, want een beetje ziekenhuis kan op elke afdeling mensen in isolatie leggen. Dat gebeurt momenteel ook enorm met de griep. Misschien zijn die cijfers gebaseerd op dat er op dit moment 16 bedden over zijn, maar dan nog vind ik het weinig.

Mensen die hetzelfde mankeren kun je met elkaar op zaal leggen en de hele zaal leg je in isolatie.

Ze kunnen simpelweg niet iedereen testen
Ik zeg ook niet niet dat ze iedereen moeten test, maar ze kunnen wel die personen die in risico gebieden geweest zijn verplichten zich te melden. Dan weet je wie het zijn en kun je ze in de gaten houden. Een simpele thermometer is genoeg om een indicatie te verkrijgen of er getest moet worden of dat het niet nodig is.
En ja, ik vind ook dat mensen zelf hierin een verantwoording hebben en daarop aangesproken mogen worden.

Laatst bewerkt:
@Jannes Het lokale sufferdje: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/157679/Zestien-bedden-beschikbaar-voor-Drentse-coronapatienten

Hoe lang een virus kan overleven op oppervlakten is zeer afhankelijk van de condities. Omdat veel onbekend is, gaat men nu uit van de langst mogelijke tijdsduur, zeker op plekken waar gewerkt wordt met dit virus.

Als we kijken naar bv. het Influenza virus, wel goed bekend, dat zie je heel veel verschillende tijdseenheden.

Bij 21 graden en 15% luchtvochtigheid (extreem droog) kan het influenza virus 9 - 15 uur overleven, in ideale gevallen misschien wel een wel een week.

Kijk je naar het influenza virus op bv. papier of deurkrukken, dan is het weer een stuk lager, maar houden ze voor de zekerheid alsnog 12 uur max aan. Komt er een zonnetje bij kijken, heb je het echter weer over minuten, ipv uren. Het hangt erg af van de omstandigheden en daarom worden uit voorzorg nogal ruime marges ingecalculeerd.

Ondanks de uren dat het influenza virus kan overleven op oppervlakten, is de algemene opinie dat indirecte transmissie geen grote rol speelt omdat influenzavirussen op handen binnen enkele minuten niet meer infectieus zijn. [Bean82, Tell06, Tell09, Webe08] Echter, door accumulatie van infectieus virus op oppervlakken in frequent gebruikte ruimten (het ziekenhuis bv.) is indirecte transmissie door handcontact een belangrijke risicofactor voor infectie, en in die omstandigheden is handhygiëne een belangrijk middel tot preventie van transmissie. [Gray09, Tell06, Tell09, Webe08] Bron: https://lci.rivm.nl/richtlijnen/influenza

Het is dus volgens mij de vraag hoe lang het COVID-19 virus voor indirecte besmettingen kan zorgen. Dat is nog geheel niet duidelijk, zoals nog zoveel rond dit nieuwe virus.

Dat in China het aantal nieuwe gevallen nu lijkt te stagneren en zelfs flink te dalen, geeft wel aan dat COVID-19 minder snel overgedragen kan worden dan de bekende influenza. De 80.000 gevallen daar geven aan dat iedere patiënt zo'n 2 a 3 nieuwe mensen besmet heeft, wat laag is, vergeleken met het influenza virus.

Het zal de komende paar weken nog wel spannend worden, hoeveel besmettingen erbij komen en of de medische zorg dat aankan.

@phtvs Reizigers uit risico gebieden moeten zichzelf al temperaturen en in de gaten houden. In China werd/wordt iedereen tweemaal daags opgebeld om de resultaten door te geven, dat doen we hier idd niet, waarschijnlijk omdat daar geen mankracht voor is. Idem met quarantaine, er wordt veel verwacht van de mensen zelf, controle nauwelijks mogelijk.

@Alberto
Zou je je vrouw willen vragen hoe zo’n eerste en tweede test op het Corona-virus werken? Dat vind ik namelijk best interessant. Zeker omdat je soms hoort dat de eerste test positief is en de tweede niet.
Zou het kunnen zijn dat de eerste test een snelle test is die minder specifiek is dan de tweede test?
En zijn het beide swaps uit de keelholte of is de tweede misschien een bloedtest waarbij specifiek gekeken wordt naar antistoffen tegen het Corona-virus.
Veel vragen, maar ik vind dat boeiend. :)

Ik heb over de testen begrepen dat ze pas het virus kunnen aantonen, als dit er in voldoende mate in zit.

Vandaar dat ze ook niet standaard iedereen testen die uit een risicogebied komt, het duurt even voordat het virus zich voldoende heeft ontwikkelt om het aan te kunnen tonen. Ook heb je altijd het risico op false positives en false negatives, om die zoveel mogelijk uit te sluiten moet je al minimaal tweemaal testen.

Vandaar dat je ook soms verwarrende uitslagen krijgt bij 'herstelde' mensen. Als het virus niet voor de volle 100% weg is, kan het weer terug aan het vermenigvuldigen slaan en kun je tussendoor een keer negatief testen.

Was het maar zo dat die testen zo accuraat zouden zijn dat ze ieder spoortje virus zouden kunnen detecteren, met 100% zekerheid. Dat is helaas dus niet zo.

Vooralsnog zijn de symptomen de beste indicator om aanleiding te geven voor een test, ook omdat mensen dan het meest besmettelijk zijn.

@Alberto
Zou je je vrouw willen vragen hoe zo’n eerste en tweede test op het Corona-virus werken? Dat vind ik namelijk best interessant. Zeker omdat je soms hoort dat de eerste test positief is en de tweede niet.
Zou het kunnen zijn dat de eerste test een snelle test is die minder specifiek is dan de tweede test?
En zijn het beide swaps uit de keelholte of is de tweede misschien een bloedtest waarbij specifiek gekeken wordt naar antistoffen tegen het Corona-virus.
Veel vragen, maar ik vind dat boeiend. :)

Ik kan je enkel meegeven hoe de procedure hier in BE werkt.

Procedure t.e.m. vorige week:
1. patiënt meldt zich bij de huisarts met klachten;
2. Huisarts neemt staal in de neus adhv een wisser;
3. Labo test of de patiënt het griepvirus heeft. Indien de grieptest (test1) positief is gaat men er van uit dat je een "gewone griep" hebt;
4. Is test 1 negatief (dus geen gewone griep) dan test men op Covid-19.
5. Indien test 1 positief is op Covid-19 gaat het staal voor dubbele check naar Leuven

Procedure sinds maandag:
1. patiënt meldt zich bij de huisarts met klachten;
2. Huisarts neemt staal in de neus adhv een wisser;
3. Indien het een risicopatiënt is doet men onmiddellijk corona-test (risicopatiënt = reis naar rood gebied, contact met andere besmette), Indien geen risicopatiënt (zie vorige procedure)

Momenteel worden in BE enkel testen gedaan adhv wisser uit de neus en niet via het bloed.

Vermoedelijk zal de procedure snel weer veranderen, want er duiken ook hier meer en meer patiënten op die niet uit risicogebied/contact komen en toch besmet blijken te zijn.

@Jannes Ik lees dat momenteel genetisch wordt getest of het virus aanwezig is of niet, maar dat men zoekt naar een test die antilichamen kan aantonen (en dat kan met bloed). Voor een genetische test heb je materiaal van de slijmvliezen nodig, neus, keel, longen, omdat daar het virusgehalte het hoogst is.

Qua aantal test werkte men eerste met twee laboratoria en is dat nu opgeschaald naar veertien zodat 1000 a 2000 tests per dag kunnen worden verwerkt. Ze zijn bezig met nog vijftien extra laboratoria, zodat dit nog verder kan worden uitgebreid. Zie: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/02/de-tijd-van-behoudend-testen-is-voorbij-a3992402

Als ik zo snel even hoofdreken, kom je dan op 2 a 4 duizend tests per dag met die vijftien er ook bij en omdat minimaal twee keer getest wordt, zo'n duizend a twee duizend personen per dag.

@Jannes Ik lees dat momenteel genetisch wordt getest of het virus aanwezig is of niet, maar dat men zoekt naar een test die antilichamen kan aantonen (en dat kan met bloed). Voor een genetische test heb je materiaal van de slijmvliezen nodig, neus, keel, longen, omdat daar het virusgehalte het hoogst is.

Qua aantal test werkte men eerste met twee laboratoria en is dat nu opgeschaald naar veertien zodat 1000 a 2000 tests per dag kunnen worden verwerkt. Ze zijn bezig met nog vijftien extra laboratoria, zodat dit nog verder kan worden uitgebreid. Zie: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/02/de-tijd-van-behoudend-testen-is-voorbij-a3992402

Als ik zo snel even hoofdreken, kom je dan op 2 a 4 duizend tests per dag met die vijftien er ook bij en omdat minimaal twee keer getest wordt, zo'n duizend a twee duizend personen per dag.

Deze link beantwoordt ook mijn vraag:
https://nos.nl/artikel/2325688-zo-wordt-getest-of-iemand-corona-heeft.html

Ik word op mijn wenken bediend, want deze kwam een paar uur nadat ik mijn vraag gesteld had. ;)

• Leuk
Waarderingen: Ray
Laatst bewerkt:
Artikel over hoe diverse landen omgaan met het corona virus: https://nos.nl/artikel/2325717-wc-p...enen-zo-reageren-andere-landen-op-corona.html

Gisteren gesproken met iemand die werkt op een bedrijventerrein wat vroeger van een enkel bedrijf was, maar de afgelopen is opgesplitst/verkocht aan een hele riedel bedrijven, die onvermijdelijk toch met de daar bestaande infrastructuur deels moeten samenwerken.

Nu blijkt een van de grote bedrijven daar nogal strenge maatregelen te hebben afgekondigd ivm het virus. Niet omdat ze bang zijn voor de gevolgen van het virus, maar vanwege eventuele aansprakelijkheid achteraf. Omdat dit ene bedrijf (bekende grote jongen in NL) deze maatregelen neemt, zijn nu de andere bedrijven bang om aansprakelijk gesteld te worden als ze niet minimaal net zulke stringente maatregelen treffen.

Dit bemoeilijkt nogal de werkzaamheden en ook proactief voorkomen van incidenten staat op een heel laag pitje nu. Uitsluitend en alleen het personeel wat zorg draagt voor productie, mag nog aan het werk, al het andere staat in de pauze stand.

Je moet er niet aan denken dat daar wat mis gaat door deze krampachtige stappen, dat is nu een extra zorg voor de facilitaire tak daar, want er wordt op grote schaal gewerkt met levensgevaarlijke stoffen en afvalstromen wat nu eenmaal een overkoepelend beheer vereist. :eek:

Corona virus minder besmettelijk dan de griep:
Er zijn enkele belangrijke verschillen tussen het coronavirus en de griep. Ten eerste gaat de overdracht van het coronavirus minder makkelijk; mensen die geen symptomen vertonen, kunnen het virus moeilijk aan anderen overdragen. Het betekent dat het virus minder besmettelijk is dan de griep. Mensen die het griepvirus onder de leden hebben maar nog niet ziek zijn, kunnen dit namelijk wel gemakkelijk doorgeven aan een ander. “Dit lijkt dus niet het geval te zijn bij COVID-19,” zegt Adhanom Ghebreyesus.
Bron: https://www.scientias.nl/coronaviru...telijk-dan-griep-maar-is-wel-veel-dodelijker/

De opmerkingen van Culsans onder het artikel zijn wellicht ook interessant te lezen. Betreft de test en verspreiding, want het is idd opvallend dat zelfs al zou je alle Chinese gevallen in de stad Wuhan plaatsen, met z'n 10 miljoen inwoners, minder dan 1% besmet is geraakt.

Het blijft altijd wat gissen met de cijfers, omdat heel veel mensen met lichte klachten niet op de radar verschijnen.

Om de knuppel in het spreekwoordelijke hoenderhok te gooien: Zou jij je laten testen op het Corona virus, met alles wat je denkt te weten over wat de overheid met deze gegevens mogelijkerwijs zou kunnen doen? Ik vraag mezelf oprecht af wat voor mij de meerwaarde zou zijn om me te laten testen. Ziek is ziek, virus is virus en dus uitzieken..... Of denk ik te simpel? Wat zou je wereldwijd zien als er tijdens een griepepidemie zichtbaar wordt voor iedereen waar de griephaarden zitten?

@DO-it Wat zou de overheid met deze gegevens kunnen doen? Wijdt daar eens over uit als het kan.

Doel van het testen is evt. quarantaine om de uitbraak wat langzamer te laten verlopen om het zorgstelsel niet meteen over te belasten.

Handige interactieve kaart met wereldwijd het aantal besmettingsgevallen: https://www.healthlynked.com/corona-virus-tracker/
Exacte locatie lijkt het ziekenhuis waar mensen terecht zijn gekomen, niet zozeer de woonplaats van de patiënten.
Vreemde kaart vermelding in Sneek. Kan nergens iets vinden over een besmet persoon in Sneek en in het ziekenhuis daar ligt geen besmet persoon weet ik uit betrouwbare bron ;)

• Leuk
Waarderingen: Ray
@phtvs Dat weet ik ook niet, hoe dat zit, de verschillende kaarten die rondgaan verschillen allemaal van elkaar.
De legenda bij de kaart van healthlynked is karig. WHO confirmed snap ik, dat is het officiële aantal wat ook het RIVM doorgeeft. Maar wat ik me voor moet stellen bij 'self reported positive' geen idee.

Er gaat veel foute informatie rond, tot en met lijsten die bewust zand in de ogen strooien.
Volgens het RIVM en de Veiligheidsregio Groningen is de ‘gelekte lijst’ met corona-besmettingen in Nederlandse ziekenhuizen een hoax. Op deze lijst staat ook het Martini Ziekenhuis. De Veiligheidsregio meldt maandag dat in Groningen nog geen besmettingen zijn geconstateerd.
Bron: https://www.oogtv.nl/2020/03/nog-ge...-gelekte-online-lijst-per-ziekenhuis-is-hoax/

Laatst bewerkt:
Het is bekend dat Propyleen Glycol (PG afgekort) een ingrediënt van e-liquid, erg effectief is tegen ziektekiemen in de lucht, met name het influenza virus. Hier wordt al 70 jaar onderzoek naar gedaan en kent reeds vele toepassingen.

Ze hebben in het verleden er zelfs apparaten voor trachten te ontwikkeling om dit als 'air sanitizer' in te zetten, dat bleek toch lastig om de concentratie constant te houden, met al die deuren en personeel wat heen en weer loopt. Ik kan het patent voor dat apparaat zo snel even niet terug vinden, er zijn echter meer publicaties over

Wel wordt PG standaard gebruikt in grote airco installaties die met verdampend water werken om bv. legionella en andere ziektekiemen uit de lucht tegen te gaan.

Daarom kwam in de dampwereld ook al snel de vraag of het gebruik van een e-sigaret besmetting kan voorkomen. Hoewel voor dit specifiek corona virus dit niet getest kan zijn, zijn de inschattingen hoopvol: https://www.quora.com/Would-the-PG-...k-r3lDvyNZvlzyFT7l3_7_aoYuIPc2jOLtka_grZR2huw

De wetenschap is het hier nog niet over eens en daarom de richtlijn dat claims voor air sanitizers alleen mogen vermelden: " "Temporarily reduces the number of airborne bacteria." Zie https://archive.epa.gov/pesticides/oppad001/web/html/dis-11.html

Blij dat ik damp met een e-sigaret, ipv nog steeds tabak rook wat juist de kans op besmetting vergroot.

Heb je eenmaal de griep, normaal of dit corona virus, dan heeft misschien knoflook zin, naast cranberries en vlierbessen een van de weinige natuurlijke middelen die helpen bij virusinfecties. Zelf heb ik de ervaring (ook bij velen in mijn omgeving) dat bij de gewone griep dagelijks een flinke kom stevige knoflooksoep de duur van het ziek zijn flink kan verkorten.

Lekker soep recept met een bol knoflook per kom: http://piroskainpaprikaland.blogspot.com/search/label/recept knoflooksoep

Terug
Bovenaan