• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Wat ik erger vind is de foute teksten in de kranten, media dat een FFP2 of FFP3 maskers een filter hebben.
Dat plastic dingetje is een ventiel dat uitademen makkelijker maakt.
Dus feitelijk voor je omgeving zelfs minder goed dan een zakddoek.
Probleem met een zakdoek is dat je die weer aanraakt en daarna je collega (hand geven), neus, ogen of deurknop besmet.

Wat ik erger vind is de foute teksten in de kranten, media dat een FFP2 of FFP3 maskers een filter hebben.
Dat plastic dingetje is een ventiel dat uitademen makkelijker maakt.
Dus feitelijk voor je omgeving zelfs minder goed dan een zakddoek.
Probleem met een zakdoek is dat je die weer aanraakt en daarna je collega (hand geven), neus, ogen of deurknop besmet.
gebeurt zo vaak dat ze maar wat aan kletsen, kranten verkopen of kliks genereren, daar gaat het om.
In dit geval is het inderdaad vrij simpel: het zichtbare ventiel is voor uitademen en het eigenlijke P2/P3 filter is een deel van het masker; zie hier

• Leuk
Waarderingen: Ray
Elke week doe ik boodschappen in de Duitse Lidl en tank ik mijn auto vol. Scheelt weer euro’s.
Gisteren kwam ik in de Lidl en dit was wat ik zag:

5425497F-2621-4D1F-A977-F48F04C62370.jpeg AF967C4F-8A24-41F1-BE16-ED80A942BE11.jpeg B9101252-F761-4128-B0CA-F15E313C0678.jpeg

Geen melk, pasta, rijst en pastasaus. Ook veel groentes in pot/blik waren uitverkocht. Toen ik navraag ging doen, kreeg ik als antwoord: ‘Mensen zijn aan het hamsteren. Het is woensdag begonnen.’
Geen probleem gelukkig, maar ik vond het een heel vreemde gewaarwording. Blijkbaar halen mensen meer in huis, zodat het niet ineens op is in de supermarkt, met als gevolg dat het op is in de supermarkt... een self fulfilling prophecy.

Bijlagen

• 12022B4E-6FAC-4D38-8012-17BCAC88CD21.jpeg
    12022B4E-6FAC-4D38-8012-17BCAC88CD21.jpeg
    83 KB · Weergaven: 12
Dat zal inderdaad een vreemde gewaarwording zijn geweest.

Wat ik overigens ook vreemd vind is dat de besmette persoon in Leiden niet wordt geteld noch vermeld.

is er ook een kaart dat precies aangeeft in welke steden in Nederland de besmette mensen wonen?
ik vind alleen maar zo'n grote wereldkaart, die is niet erg precies.

Elke week doe ik boodschappen in de Duitse Lidl en tank ik mijn auto vol. Scheelt weer euro’s.

Bekijk bijlage 17839 Bekijk bijlage 17840 Bekijk bijlage 17841

Geen melk, pasta, rijst en pastasaus. Ook veel groentes in pot/blik waren uitverkocht. Toen ik navraag ging doen, kreeg ik als antwoord: ‘Mensen zijn aan het hamsteren. Het is woensdag begonnen.’
Geen probleem gelukkig, maar ik vond het een heel vreemde gewaarwording. Blijkbaar halen mensen meer in huis, zodat het niet ineens op is in de supermarkt, met als gevolg dat het op is in de supermarkt... een self fulfilling prophecy.
je moet ook niet op een weekend gaan.
Beste op een maandag ochtend,dan is 99% op het werk.

Hier stonden de kranten ook vol dat de winkels helemaal leeg waren. De enige vakken die leeg waren was van spullen die extreem in de aanbieding waren. Voor de rest was er geen verschil met een andere zaterdag avond. Het is een opgeblazen fenomeen wat heeft gedaan wat amerika niet lukte met een handelsverdrag. De economie in China heeft een knauw gekregen en de wereld weet nu dat ze te afhankelijk zijn daarvan. Verandert er iets? Nee, we gaan over een jaar gewoon weer voor zo goedkoop mogelijk. Waar het begon is een mix van een extreem grote stad met extreme luchtvervuiling. Langzaam komt er meer naar buiten dan alleen paniekzaaierij.

https://www.knack.be/nieuws/gezondh...INtlea8LjIqcURu4SIYC_nVVNwKO88mhbuKcFn4LfdbDI

Een stukje over de leefomstandigheden in China, wat de andere media niet laat zien.

Wat ik overigens ook vreemd vind is dat de besmette persoon in Leiden niet wordt geteld noch vermeld.

Leiden bleek een misplaatste grap te zijn, iemand had een nieuwsbericht aangepast en een 25jarig vrouw uit Leiden erin geknutseld.

Laatste wat ik las is dat we op 7 zitten; Tilburg (Loon op Zand)>3 , Amsterdam/Diemen>3, Delft>1

En een andere viroloog zegt weer dat het corona virus niet verwant is aan griep virus en de symptomen zijn gelijk.

Iets wat te vergelijken is met, hoeft niet verwant te zijn aan elkaar.

Het virus is te vergelijken met griep, maar het inderdaad niet verwant aan elkaar. Het griepvirus is het influenza-virus. Daar heb je er meerdere van.
Wij hebben het met z’n allen over ‘het’ Corona-virus. We weten allemaal welke we daarmee bedoelen (namelijk dat corona-virus dat de ziekte Covid-19 veroorzaakt), maar er zijn een heleboel verschillende Corona-virussen die weer andere infecties veroorzaken.

De viroloog uit Italië die zei dat je ‘het’ corona-virus en het influenza-virus kunt vergelijken met elkaar, bedoelde niet dat de virussen familie zijn van elkaar, maar dat ze zich op eenzelfde soort manier gedragen. Ze zijn niet hetzelfde, maar de manier van verspreiding, soorten symptomen e.d., kun je met elkaar vergelijken.

Nu was het al rennen in de zorg en ook nagenoeg alle huisartsen hebben het in normale tijden al druk, dus nu wordt er toch door ze gewaarschuwd:
Huisartsen zijn bang dat de druk op de gezondheidszorg door het coronavirus te groot wordt. Ze vrezen dat de zorg voor patiënten mét en zonder het virus in gedrang komt, onder meer omdat de huisartsen overbelast worden en de praktijken onvoldoende beschermingsmateriaal hebben.
Bron: https://nos.nl/artikel/2325508-huisartsen-vrezen-voortgang-zorg-door-coronavirus.html

Helaas zijn alle mondkapjes dan wel gehamsterd door bezorgde burgers, dan wel opgekocht door de gretige ondernemer die een gouden handeltje ziet.

Bij een vriend van mij op het werk, zijn de PBM's die openlijk voor het grijpen lagen, naar elders verplaatst. Wel handig idd anders zit je straks met een incident in je fabriek en kun je niet ingrijpen, wat weer een lokale SHTF tot gevolg kan hebben.

Paniek lijdt er zelfs toe dat het beheersen van deze uitbraak bemoeilijkt wordt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Handelaren die woekerprijzen gaan hanteren voor oa mondkapjes en desinfectie middelen moeten ter plaatse door de massa aangepakt worden .

Als ik er 50.000 had dan verstrekte ik ze met verstand erbij gratis in ( mijn ) besmet gebied .

Laatst bewerkt:
2. Is het al bekend hoe lang het virus actief kan blijven buiten het lichaam?

Mijn vrouw werkt in een medisch laboratorium hier in BE waar ze de testen doen.
Antwoord: "Gemiddeld kan een virus ongeveer 10u overleven zonder gastheer", bij ideale omstandigheden (of een ander type/soort) kan het merkelijk langer zijn.

Voor wie vragen heeft waar het antwoord (nog) niet duidelijk is wil ik ze gerust voorleggen aan haar ;)

Edit: Post zelf aangepast wegens niet geheel duidelijke/incorrecte info. De tijd die het Covid-19 kan overleven is op dit moment nog niet duidelijk. Het is dus momenteel nog gissen naar een exacte overlevingstijd buiten het lichaam.

Stukje bij beetje word duidelijk hoe ongeorganiseerd en amateuristisch Nederland bezig is. Patienten die klachten hebben worden niet getest, want protocol maar lopen vrij rond anderen te besmetten, mensen met klachten moeten smeken om getest te worden en blijken uiteindelijk idd besmet en hebben ondertussen ook weer anderen besmet (vooralsnog alleen gezinsleden), een compleet ziekenhuis moeten afsluiten omdat er iemand al een week lag die corona bleek te hebben, pas nu dringt het bij de overheid door dat er ook voor de ziekenhuizen een tekort optreed aan mondkapjes en andere sterielen materialen enz enz.

Bekijk bijlage 17839 Bekijk bijlage 17840 Bekijk bijlage 17841

Zou ik als ondernemer ook doen, wat schappen leeg of bijna leeg houden. Dan de prijzen een paar dubbeltjes omhoog en steeds een half vakje bijvullen. Tel uit je winst. :thumbsup:

Er is geen enkel te kort aan voedsel. Hooguit kopen klanten wat meer houdbaar voer en daar is de logistiek nog niet op aangepast. De winkels zullen gewoon meer gaan bestellen de komende weken en zéér waarschijnlijk de prijzen verhogen.

Vraag en aanbod, zo simpel als dat.:fluit:

Terug
Bovenaan