• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik hoor net via een whatsapp dat er in nederland (west) nu ook een coronabesmetting is. Ben benieuwd of het klopt.
Op een besmettingskaart die gisteren op de tv getoond werd was vrijwel heel west europa rood met uitzondering van o.a. denemarken en nederland. (denemarken werd vanochtend al rood)
Beetje vreemd als je bedenkt dat er heel veel van en naar nederland gereisd wordt van over de hele wereld.
En in de telegraaf zojuist een kop over de verschillende aanpak in het verenigde europa: "in duitsland quarantaine, hier een hand". Misschien zijn we toch niet zo in control als we graag denken.......

Mbt mondkapjes ik kwam deze video tegen op youtube om mondkapjes te behandelen met koper/zink sulfaat ikzelf ben niet zo'n chemicus
dus heb ik het eerst aan @vheeswijk gevraagd wat hij ervan vond , en hij vond het een post hier zeker waard dus bij deze de link naar die video

de man maakt een verwijzing naar een patent en ik heb het volgende hierover gevonden : https://patents.justia.com/assignee/innonix-technologies-incorporated
Graag aan @vheeswijk om uitleg over hoe het werkt

mvgr Will

PS Admins als jullie vinden dat deze link ergens anders hoor zoals DIY ,dan verplaatst u hem maar

En in de telegraaf zojuist een kop over de verschillende aanpak in het verenigde europa: "in duitsland quarantaine, hier een hand". Misschien zijn we toch niet zo in control als we graag denken.......
Bij elke crisis blijkt steeds weer dat de crisiscommmunicatie van Duitsland pro-actief is en die van Nederland re-actief. Dat is een groot verschil.
De visie in Duitsland is, meteen reageren met al de info die je hebt, ook eerlijk communiceren als je nog geen info hebt,en regelmatig stand van zaken doorgeven via betrouwbare kanalen(politie op Twitter, regionale Facebookaccounts van bestuurders/gemeenten)...geïnformeerd wachten, scheelt veel paniek en onduidelijkheid.
De visie van Nederland is, zolang mogelijk zwijgen, tot we dingen zeker weten......en dan zie je mensen op social media losgaan want die gaan gokken en fantaseren en mogelijkheden bespreken. Zorgt voor meer paniek.

Mbt mondkapjes ik kwam deze video tegen op youtube om mondkapjes te behandelen met koper/zink sulfaat ikzelf ben niet zo'n chemicus
dus heb ik het eerst aan @vheeswijk gevraagd wat hij ervan vond , en hij vond het een post hier zeker waard dus bij deze de link naar die video

de man maakt een verwijzing naar een patent en ik heb het volgende hierover gevonden : https://patents.justia.com/assignee/innonix-technologies-incorporated
Graag aan @vheeswijk om uitleg over hoe het werkt

mvgr Will

PS Admins als jullie vinden dat deze link ergens anders hoor zoals DIY ,dan verplaatst u hem maar

Ik heb de video en het patent gezien. Het is inderdaad zo dat Zink en Koper denaturerend werkt op ziekteverwekkers. Datzelfde geldt wel voor de azijn (5% gewone azijn), hoewel ik vermoed dat Citroenzuur (5%) hier even effectief is en het voordeel heeft dat het niet na enige tijd verdampt. De Zink- en Kopersulfaat oplossing kan dan ook voor andere oppervlakken worden gebruikt zoals deurknoppen en trapleuningen met als enige nadeel dat het afgeeft aan de handen (bittere smaak). Het patent gaat voornamelijk over modificatie van allerlei vezels (Cellulose en polypropyleen, polyvinylalcohol en -acetaat). Voor de prepper moeilijk zelf te doen.
Ik vond het patent moeilijk te verteren, maar ik ben chemicus en geen microbioloog.
Het voordeel van de werkwijze in de video is dat je doeken en maskers daarna kunt uitwassen en hergebruiken. De doeken en/of maskers eerst doen in zoweinig mogelijk water zodat het aanwezige zink en koper in het textiel het geheel goed kan ontsmetten (bv. een half uur laten staan) en daarna geheel met meer water uitwassen.
Daarna de doeken/maskers laten drogen en opnieuw behandelen zoals getoond in het filmpje en hergebruiken. De met de metaalzouten behandelde laag raakt het gezicht en lippen en ik verwacht dat het gebruik soms kan leiden tot een bittere smaak in de mond. In de gebruikte concentraties is het echter niet giftig.
Zinksulfaat en kopersulfaat zijn te verkrijgen bij Labshop.nl (Koper II sulfaat 5aq en zinksulfaat monohydraat).
Het is volgens mij zeer wel mogelijk de goedkopere mondkapjes aanzienlijk te 'boosten` met deze methode.

Net op Eenvandaag geweest. Volgens vooraanstaande Belgische viroloog is Chloriquine momenteel het beste medicijn.

Goedkoop
Voorhanden
Bewezen, getest en onderzocht
Weinig tot geen bijwerkingen

Zou ook preventief ingenomen kunnen worden, zodat je niet in quarantaine hoeft.

als dit onderwerp niet in deze topic past zal de mod het wel verplaatsen neem ik aan.

Ik maak mijn eigen ontsmettingsmiddel geschikt tegen virussen:

Het recept komt hier vandaan :https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK144054/

het bestaat uit maar drie ingrediënten, allemaal makkelijk verkrijgbaar ( ik heb begrepen dat links naar bedrijven hier niet mogen dus maar even zelf uitzoeken )

Formulation II

To produce final concentrations of isopropyl alcohol 75% v/v, glycerol 1.45% v/v, hydrogen peroxide 0.125% v/v:

Pour into a 1000 ml graduated flask:

isopropyl alcohol (with a purity of 99.8%), 751.5 ml
H2O2 3%, 41.7 ml
glycerol 98%, 14.5 ml

Top up the flask to 1000 ml with distilled water or water that has been boiled and cooled; shake the flask gently to mix the content.

H2O2= 3% waterstofperoxide

Laatst bewerkt:
Enige wat een mens kan doen is zeer regelmatig de handen wassen op de goede manier. Elke zeep is goed, speciaal desinfecterend of niet maakt geen verschil in effectiviteit.

Mbt mondkapjes ik kwam deze video tegen op youtube om mondkapjes te behandelen met koper/zink sulfaat.

Ik heb de video en het patent gezien. .

Ik maak mijn eigen ontsmettingsmiddel geschikt tegen virussen:

een mondkapje gewoon wassen met zeep/wasmiddel/dubro whatever lijkt mij dus voldoende als Ray gelijk heeft?

2 vragen trouwens:
1: Kan het virus door de huid naar binnen dringen of kan het alleen via ogen,neus,mond,oren gaan?
2: ik lees dat het virus niet via pakketjes kan worden overgedragen, dus ook voor verpakkingen in de supermarkt, deurhendels etc kan het ook niet?

Net op Eenvandaag geweest. Volgens vooraanstaande Belgische viroloog is Chloriquine momenteel het beste medicijn.

Goedkoop
Voorhanden

1 probleempje, is alleen op recept verkrijgbaar ;-)
(als je artritis patient bent zou dat waarschijnlijk een goed excuus zijn om middel te kunnen krijgen)

Goedkoop
Voorhanden

Ik weet niet of het toegestaan is om dit hier te bediscussieren, maar het lijkt me wel handig om hier een doosje van te preppen. Ik lees dat het alleen op recept verkrijgbaar is. Zou ik gewoon naar de huisarts kunnen gaan en zeggen dat ik naar een vakantieland wil waar malaria heerst?

2 vragen trouwens:
1: Kan het virus door de huid naar binnen dringen of kan het alleen via ogen,neus,mond,oren gaan?
2: ik lees dat het virus niet via pakketjes kan worden overgedragen, dus ook voor verpakkingen in de supermarkt, deurhendels etc kan het ook niet?

1. Het is een luchtweginfectie dus niet via de huid.

2. Dat ligt eraan. Een pakket uit China is te lang onderweg dus dat ik geen probleem. Maar als de postverwerker/ bezorger drager is en erop niest, dan blijft het virus ongeveer 11 dgn actief.

een mondkapje gewoon wassen met zeep/wasmiddel/dubro whatever lijkt mij dus voldoende als Ray gelijk heeft?
gewone zeep is absoluut niet effectief tegen een virus, deze link gaat naar een document waarin je dit kunt lezen.
Pagina acht, onder het kopje:
Review of Preparations Used for Hand Hygiene

daar staat onder andere:

Plain soaps have minimal, if any, antimicrobial activity.

en verderop over alcohol:

Alcohols have excellent in vitro germicidal activity against
gram-positive and gram-negative vegetative bacteria, includ-
ing multidrug-resistant pathogens (e.g., MRSA and VRE),
Mycobacterium tuberculosis, and various fungi (120–122,124–
129). Certain enveloped (lipophilic) viruses (e.g., herpes sim-
plex virus, human immunodeficiency virus [HIV], influenza
virus, respiratory syncytial virus, and vaccinia virus) are
susceptible to alcohols when tested in vitro (120,130,131

In Amerikaanse studies is aangetoond dat gewone zeep en water net zo goed schoonmaken als de huishoudproducten met antibacteriële werking. Sterker nog, door de toevoegingen wordt niet alleen vuil verwijderd maar worden bacteriën op je handen die juist goed voor ons zijn ook aangetast. Terwijl de dosis te laag is om echte bacteriën aan te pakken. Het met water wegspoelen van bacteriën met water is aangetoond even effectief en reinigend.Dus water en zeep en de rust nemen om goed te wassen is voldoende. En stukken gezonder dan dat je in aanraking komt met chemische extra’s. Want deze extra’s komen via de huid in het lichaam wat bij meer kans geeft op resistentie tegen antibiotica.
https://www.duurzaamthuis.nl/vermijdt-antibacteriele-zeep-en-schoonmaakmiddelen

Laatst bewerkt door een moderator:
Tweede coronapatient in Diemen link

Misschien een tip, ikzelf heb een full face snorkel masker van nog geen twee tientjes, lijkt mij efficienter omdat er slechts 1 in en uitlaat op zit, hier een doekje overheen spannen met azijn (net als de ouwe capucijners) voordeel dat dit ook de ogen beschermd. Nadeel niet je andere gaatjes zoals oren en aars. Maar beter iets dan niets.

[MOD]Linkdump aangepast[MOD]

Volgens een Italiaanse Viroloog is het wel te vergelijken met een griep en zijn mensen die er aan overlijden over het algemeen al ernstig ziek:

https://www.ad.nl/binnenland/italia...-coronavirus-we-zijn-niet-in-oorlog~a13bbb78/

Sinds twee weken werkt ze zonder pauze, de directeur van het laboratorium voor Microbiologie in Milaan die de tests op het coronavirus uitvoert. In een interview met de Italiaanse krant La Repubblica zegt Maria Rita Gismondo dat Italië doet alsof het in staat van oorlog verkeert, maar dat het om niet veel meer dan een normaal griepvirus gaat. Er is volgens haar sprake van ‘een bombardement van berichten die angst aanwakkeren en voor collectieve hersenspoeling zorgen’.

[...]

Mondkapjes zijn hoe dan ook een bron van verwarring. Gismondo draagt er geen tijdens het vraaggesprek. Niet nodig, is ze resoluut. Ze vindt dat juist mensen in de gezondheidszorg kalmte moeten bewaren. ,,Wie zich met gezondheidszorg bezighoudt, heeft de plicht het uit te leggen. Zodat alle vaders en moeders kalmeren. Maar als mensen overstelpt worden met video’s van uitgestorven steden, van ambulances met gillende sirenes enzovoort, dan creëer je paniek. De enorme hoeveelheid maatregelen die de Italiaanse overheid genomen heeft, lijken uit wetenschappelijk oogpunt overdreven. Maar mensen hebben een antwoord nodig. En verder wordt gezondheidszorg op politiek niveau vaak gebruikt voor eigen doelen. Daar zeg ik verder maar niks over. Behalve dat het onacceptabel is.”

Op de vraag hoe lang dit virus doorgaat: ,,Ik denk niet dat we volgende week niet meer over het coronavirus praten. In Italië hebben we maar erg weinig mensen die ziek zijn van alleen het coronavirus, die zijn op de helft van één hand te tellen. De anderen zijn patiënten met een afweersysteem dat al was aangetast door andere ziektes en die vanzelfsprekend ook complicaties zouden hebben gekregen van een gewone griep. De paar mensen die zijn overleden hadden kanker in een vergevorderd stadium of waren al levensgevaarlijk ziek. Eén ding moeten we niet vergeten, en dat is handen wassen. Het toilet is één deur verder.”

Laatst bewerkt:
Volgens een viroloog in het plaatselijke suffertje kwamen er twee jaar geleden in NL tijdens de griep epidemie 9444 mensen het leven.

Misschien een goed idee om hier geen chemicaliën recepten te plaatsen (in het engels) omdat niet iedereen even handig is en de juiste opleiding gevold heeft.
En dus weet wat hij/zij aan het doen is.

Voor je het weet gaat iemand gebruikte mondkapjes invriezen om te hergebruiken...

Terug
Bovenaan