• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Apart dat boederijdieren mijden als voorzorg gemeld wordt.
Is er dan nog een besmettingspad ?
Volgens mij is het omdat ze nog niet weten aan welke dier deze specifieke virus gelinked is.
Alle corona virussen tot nu toe bekend hebben een dierlijke oorsprong.

Ik zag gisteren een filmpje met Italianen die een mooi soort van mondkapje voor hadden .
Máár hun neuzen kwamen er in vrije ademstand bovenuit .
Oké excuses, we hebben grote neuzen .
Ik vraag mij echt af met wat voor idee ze zo rondlopen , met alleen de mond bedekt :confused:

5A16B4EA-2263-4D80-8376-9363C66E4152.jpeg Handen wassen. Altijd een dingetje en vrijwel niemand leert het goed van zijn/haar ouders.
Sterker nog: zelf weet ik hoe het moet en mijn kinderen (en ikzelf...:lips:) passen 2 soorten handen wassen toe: ‘de-even-snel’-methode en de ‘mama-werk’-methode.

Even een reminder.

Ik hoor toch ook weer vandaag diverse berichten dat mondkapjes helemaal geen zin hebben en alleen bedoeld zijn tegen spetters. Ook de FPP versies lekken aan de randen en zijn daarom niet effectief tegen de griep of het coronavirus. Filmpje over wat er gebeurt mocht je niezen met zo'n kapje op, maakt ook somber, het spuit er langs alle kanten met kracht uit.

Of iedereen voor Jan met de korte achternaam rondloopt met die dingen op... antwoord was Ja.

Bij het dragen van FPP mondkapjes hoort een heel protocol, dat luistert nogal nauw anders hebben ze zelfs voor verplegend personeel weinig nut.

Geluk bij een ongeluk is dat het corona virus een heel mild virus lijkt. Het sterftepercentage van 2 a 3% is waarschijnlijk te hoog. Het aantal mensen wat besmet is en geen of slecht hele milde verschijnselen krijgt is logischerwijs veel groter dan het aantal niet geregistreerde gevallen die er wel aan overlijden.

Nu twee dagen na Italie ook al gevallen in Zwitserland, Oostenrijk, Kroatie, het is een kwestie van tijd voordat het hier opduikt. Enige wat een mens kan doen is zeer regelmatig de handen wassen op de goede manier. Elke zeep is goed, speciaal desinfecterend of niet maakt geen verschil in effectiviteit.

Voornaamste effect voor een maatschappij is het ontregelende effect van de maatregelen om het virus ingedamd te houden. Dat kan flinke logistieke problemen geven. Een beetje prepper heeft reeds een voorraadje van de essentiële zaken in huis, toiletpapier en zeep zou ik nog eens nakijken.

Voor de rest kan een mens weinig anders doen dan drukke plekken te mijden, meer via het internet en telefoon communiceren met je naasten en de boel uitzitten.

In de prepvoorraad heb ik een literfles ontsmettingsmiddel zoals je die ook in ziekenhuizen tegenkomt (blauwe vloeistof) en een paar 100ml flesjes voor onderweg.
Alcohol is volgens mij een belangrijk onderdeel van dat soort middeltjes en daar heb ik zat van, alleen heet het dan "spiritus".

Zoeken op het gebruik van spiritus als ontsmettingsmiddel levert heel veel flauwekulverhalen op maar ook een zeer helder en zinnig artikel op de site van het nederlnads tijdschrift voor de geneeskunde.
https://www.ntvg.nl/artikelen/brand...oor-spiritus-ketonatus-ter-desinfectie-van-de

1983102090000a.jpg

Het zou dus moeten kunnen.

ik las dat:
1: Mensen die eenmaal het virus hebben gehad daarna weer besmet kunnen worden
2: Mensen die genezen zijn niet altijd genezen zijn maar het virus in een soort standby is komen te staan wanneer het lichaamlijke afweersysteem sterk en gezond is, en als het imuunsysteem weer wat afzwakt het corona virus weer opduikt. (net als een koortslip)
3: Sommige (denken) dat het om een biologische aanslag gaat door 1 of ander overheid.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kijk al een tijdje mee, ben ( nog ) geen echte prepper, ik heb ook niet alle 15 pagina's doorgelezen,
dus als het navolgende al bekend is kun je het negeren, en anders heeft iemand er misschien iets aan:

• Ik heb aardig wat info gevonden op Reddits prepper sub met de mega thread Coronavirus and Mask Mega Thread
  • een Reddit Prepper heeft een aparte sub aangemaakt: PandemicPreps .
  • Dr. John Campbell geeft, mijns inziens, goede feitelijke up-to-date informatie over corona en hoe je het beste te voorbereiden. Dit is zijn kanaal
  • maskers: het zal niemand ontgaan zijn dat dit inmiddels een probleem geworden is; of vrijwel niet verkrijgbaar of tegen extreem hoge prijzen.
Hier heb ik gisteren nog een aantal dingen aangeschaft, oa:3M halfgelaatsmaskers en de P3 filters daarvoor.

ik zal dit topic uiteraard blijven volgen en zal waarschijnlijk ook een hoop leren van de andere topics die er zijn, want ik zal nu toch echt moeten gaan voorbereiden, voedsel inslaan et cetera et cetera.

[MOD] Link naar webshop verwijderd [MOD]

TV, een Nederlands discussie programma, geen idee welke, ik kijk ze te weinig om aan de koppen te zien welk programma het is. Spreker over de mondkapjes was iemand van het RIVM, maar alweer ik herkende z'n kop niet. Hem werd gevraagd waarom op de site van het RIVM geen adviezen over mondkapjes staan.

Ga je zoeken op de site van het RIVM, vind je dit:
Heeft het zin om mondkapjes te dragen om je te beschermen tegen het nieuwe coronavirus (COVID-19)?
In Nederland adviseren we alleen mondkapjes voor medisch personeel. Het probleem is dat het alleen helpt als je speciale maskers gebruikt die zich heel goed sluiten over je neus en mond. Je moet de maskers heel nauwkeurig gebruiken en ze regelmatig wisselen. Dat is in het dagelijks gebruik bijna niet mogelijk.
Bron: https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden#Vragen over voorkomen besmetting

Ondertussen zijn de woekerhandelaars aan de slag, BOL weert ze: https://www.nu.nl/economie/6033460/...e-zogenaamd-tegen-coronavirus-beschermen.html

Laatst bewerkt:
Hmmm... Situatie in het hotel op Tenerife waar die duizend+ mensen zitten. Beelden van binnen in het hotel.
Wat zien we... mensen rondlopend met diverse soorten mondkapjes en mensen zonder mondkapjes...
Dame met mondkapje zit achter soort voorlichtingstafel en zit met haar hand aan haar mondkapje. Dame die voor de tafel staat en iets wil zeggen doet haar mondkapje naar beneden om verstaanbaar te zijn.... Mensen hangend over railing van balkon... vlak naast elkaar... zonder mondkapjes... om met elkaar te kunnen praten...
o_O

ps... kreeg waarschuwend appje van mn moeder... waar ik mijn knoflook had staan... want.... er komt straks een tekort aan knoflook (en gember) wegens importproblemen vanuit China (waar al die knoflook jarenlang in vriezers bewaard wordt voordat het hier de supermarkt in gaat). En nu zou de knoflook heel duur worden en roofgoed worden. Dus ik moest oppassen, ook met mijn knoflookoogst van afgelopen jaar én de knoflook op de tuin.... :eek::lol::lol::lol:
Geen idee waar ze dit vandaan heeft, ze is ook al 84, vast uit het Dagblad vh Noorden??? Die valt nogal op door de zwaar slechte journalistiek (beetje Telegraaf/AD niveau). ;)
Maar zo laten mensen zich dus heel gemakkelijk bang maken. :rolleyes:

Tss, gember en knoflooktekort was vanmorgen ook onderwerp op de koffieochtend met de ouderen.
Niet panikeren,nuchter blijven. Ik zag de regionale krant al oproepjes doen voor mensen die bang zijn en vanalles doen qua maatregelen. Paniek hypen ipv informeren. Zo onnodig.

Helaas zijn ouderen soms ook makkelijke doelgroep van oplichters.

"Helaas wordt één op de vijf senioren lastig gevallen met babbeltrucs," zegt Liane den Haan, directeur-bestuurder van ANBO. "En veel mensen trappen er helaas toch in. Criminelen komen steeds met nieuwe babbeltrucs om mensen geld afhandig te maken of te beroven. Een paar maanden geleden kwamen nep-verpleegkundigen bij senioren aan de deur die zogenaamd bloed wilden afnemen. Afgelopen maand werden meer dan tweehonderd ouderen slachtoffer van mensen die ouderen opbelden en zeiden dat ze van de Belastingdienst waren. En nu proberen oplichters om het met het coronavirus bij mensen binnen te komen. Het is ongelofelijk, maar het gebeurt. En daarom waarschuwen we iedereen om alert te zijn en niemand binnen te laten."
https://nieuwsbladijmuiden.nl/112/misdaad/waarschuwing-tegen-babbeltrucs-over-coronavirus-686434

Morgenavond (27-2) op NPO1 van 20:30 tot 21:30 uur: "Het coronvirus: feiten en fabels".

Rechtstreeks programma naar aanleiding dat het COVID-19 virus opduikt in Nederland.
Vragen van het publiek, in de uitzending maar ook via de online en social kanalen van de NOS, zijn leidend.
Rob Tip legt de vragen voor aan experts en Saida Maggé geeft concrete informatie en uitleg bij het scherm.
Verder komen verslaggevers en corespondenten aan het woord in liveschakelingen en reportages.

Ik ben benieuwd.

Het virus is nu letterlijk in de landen om ons heen geland en zal hier binnenkort ook wel aangetroffen worden.
Maatregelen om de verspreiding te vertragen blijven nuttig, om overbelasting van de ziekenhuizen te voorkomen.

Altijd handig de pagina van het RIVM erbij te hebben, waarop ook links naar het ECDC en WHO: https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19

Morgen ook een uitzending van de NOS op NPO1 om 20:35 over het virus, de onzin en zinnige informatie die rond gaat (zoals @Mayo ook vermeld zie ik nu): https://nos.nl/artikel/2324678-donderdagavond-extra-nos-uitzending-over-het-coronavirus.html

Helaas kan een mens zelf weinig doen, behalve straks een beetje afstand bewaren en vaak, op de goede manier de handen te wassen.

Wie heeft dan wel de agenda om paniek te zaaien @Postbezorger ?

Lijkt mij juist gezond verstand om paniek te voorkomen. Informatie is zo'n manier. Dat is wat de RIVM geeft, oa in de televisie-uitzending vanavond, en op hun website.

Vitamine D ondersteunt het immuunsysteem, een tekort zorgt voor een minder goed werkend immuunsysteem. Dat is de reden dat aan COPD patienten in een lopend onderzoek extra vitamine D geadviseerd wordt.
Het coronavirus is makkelijker te krijgen voor iedereen wiens immuunsysteem verzwakt is, de ouderen, zwakken en zieken dus...

Coronavirussen kunnen infecties aan de longen en luchtwegen veroorzaken. Er zijn verschillende soorten, waarvan MERS en SARS de bekendste zijn. In de Chinese stad Wuhan werden in december de eerste mensen ziek van een nieuw soort coronavirus. Over dit specifieke coronavirus is nog veel onbekend.
Wel zien onderzoekers dat de mensen die overlijden aan het virus vaak al onderliggende hart- of longproblemen hebben. Het zijn dus vooral kwetsbare mensen die aan het virus overlijden. Het grootste deel van de besmette mensen wordt gewoon weer beter. Mensen met milde klachten genezen na een paar dagen. Mensen die in het ziekenhuis zijn opgenomen, zijn na een paar weken hersteld. Link

Het blijft even afwachten, het is nu bijna pas 2 maanden geleden dat het coronavirus in het nieuws kwam. We weten de gevolgen die gaan komen nog niet. Sommigen beweren dat 14% van de herstelde corona geïnfecteerden wederom ziekte verschijnselen krijgen. Dat impliceert dat het in de cellen blijft opgeslagen net als Herpes virus, ook las ik dat er HIV medicatie ingezet is met succes. Ik vind het veel te vroeg om te juichen en het af te doen als een wat aangedikt griepje waar alleen ouderen en zwakken last van hebben. Het is er puur nog te vroeg voor.

Terug
Bovenaan