• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

In Amerikaanse studies is aangetoond dat gewone zeep en water net zo goed schoonmaken als de huishoudproducten met antibacteriële werking.
we hebben het mogelijk over verschillende dingen hier; je hebt het over antibacteriële zeep versus gewone zeep.
waar ik het over heb is iets heel anders, namelijk een virusdodend middel.
Zelfs speciale antibacteriële producten hebben geen enkele invloed op een virus.
Het document waar ik uit citeerde komt rechtstreeks van "Centers for Disease Control and Prevention".

Het punt bij het handen wassen is, dat je het vetlaagje op de huid wilt afbreken en wegspoelen waarin bacteriën en virussen kunnen overleven. Elke afzonderlijke bacterie of virus doden is niet het doel en ook niet nuttig. Het vetlaagje op de huid wegspoelen gaat met iedere zeep.

Ieder afzonderlijke bacterie of virus doden is ook onmogelijk, zelfs speciale middelen doden maar 99,9% en verreweg de meeste 'overlevers' ontstaan omdat het al onmogelijk is om voor de volle 100% nauwkeurig je handen te wassen en geen rimpeltje te missen.

Wellicht rustgevend voor de hersenen, als er op het etiket van je zeep staat dat het bacteriën en virussen doodt, maar verder niet nuttig.

Vraag je eens af, waarom zouden chirurgen eerst hun handen zeer uitgebreid wassen, daarna insmeren met desinfectant en alsnog handschoenen aantrekken? Zouden die niet de beste zeep die er is gebruiken?

Sinds 1 van mijn katten in 2016 overleed aan FIP, een spontane mutatie van een veelvoorkomend corona-virus :confused:
gebruik ik Virkon S om te dweilen en om oppervlakten af te nemen.
link naar de site: https://www.virkon.nl/

Ik heb in de keuken en kelder (waar de kattenbakken staan) altijd een spuitfles met water en Virkon staan en sproei hier elke dag de vloer mee.
Virkon S is een middel dat gebruikt wordt bij de intensieve veeteelt, ter voorkoming en bij uitbraak van oa Mond-en klauwzeer, vogelgriep, afrikaanse varkenspest etc.

Het wordt in ziekenhuizen, laboratoria ed gebruikt voor onstmetting en is bewezen effectief tegen corona-virussen zoals SARS en MERS:
https://www.virkon.nl/virkon-coronavirus (link naar de website van Virkon S over corona)

Het is een aangenaam ruikend poeder dat je oplost in water.

Misschien een goed idee om hier geen chemicaliën recepten te plaatsen (in het engels) omdat niet iedereen even handig is en de juiste opleiding gevold heeft.
En dus weet wat hij/zij aan het doen is.
ik begrijp je punt, maar ik probeer huidige relevante info te delen.
Ik laat de Engelse tekst zoals hij is zodat ik zelf geen vertaalfout kan maken en de lezer als hij is geïnteresseerd zijn eigen interpretatie kan geven.
Uiteraard is het zo dat als je de tekst niet goed begrijpt je er gewoon niets mee moet doen.
https://translate.google.com/ geeft trouwens ook een vrij goede vertaling in het Nederlands.

Sinds 1 van mijn katten in 2016 overleed aan FIP, een spontane mutatie van een veelvoorkomend corona-virus :confused:
r.
goeie tip, vooral omdat je het zelf in de praktijk gebruikt.
Net even snel de site bekeken, heb goede indruk van dit product.

ik begrijp je punt, maar ik probeer huidige relevante info te delen.

Ten aanzien van ontsmetting is er al heel veel geschreven ten tijde van de Ebola uitbraak.
Haal een paar flessen brand-alcohol bij de action en je kan daar als het moet goed mee ontsmetten.
Wil je meer haal dan alcohol bij de drogist.
In mijn ogen is het zelf gaan brouwen van cocktails een vorm van paniek en alleen maar "nuttig" als kennis bij een gebeurtenis die lang duurt en het totale leven zoals we dat kennen ontwricht.
De griepepedemie van 2 jaar geleden koste 9444 mensen het leven in NL.

Wat kun je er tegen doen?

Ik zou zeggen laat je geen oor aannaaien. 99% van wat gezegt wordt over deze dingen is onzin.
Mijn advies is om de media dus te negeren, gewoon je ding doen en vooral niet de hersendode massa volgen.

Een beetje prepper en/of persoon met gezond verstand is allang voorbereid op tijdelijke gecreëerde problemen die zullen ontstaan door (onzinnige) maatregelen van de overheid.

Angst is een slechte raadgever!

Wat kun je er tegen doen ?
Nou niet van die dubbelzinnige opmerkingen of zeer persoonlijke meningen plaatsen.

Angst is altijd een slechte raadgever.

een mondkapje gewoon wassen met zeep/wasmiddel/dubro whatever lijkt mij dus voldoende als Ray gelijk heeft?

Nee, niet doen! Want er zit dan misschien geen virus of andere rommel meer op of in je mondkapje, maar je wast ‘m ‘kapot’. Een mondkapje is niet gemaakt om te wassen.

2 vragen trouwens:
1: Kan het virus door de huid naar binnen dringen of kan het alleen via ogen,neus,mond,oren gaan?
2: ik lees dat het virus niet via pakketjes kan worden overgedragen, dus ook voor verpakkingen in de supermarkt, deurhendels etc kan het ook niet?

1. Nee. Virussen zijn te groot om door je huid naar binnen te dringen. Via beschadigde huid zal het wel kunnen (een snee of open schaafwond bijvoorbeeld). Het virus kan via je slijmvliezen naar binnen. Deze zitten bijv in je mond, neus, ogen, maar niet in je oren.
2. Virussen kunnen doorgaans niet lang overleven buiten het lichaam. Pakketjes uit China zijn te lang onderweg voor virussen om te kunnen overleven. Als, zoals @Harry Nack zegt, een besmette bezorger erop niest, kun je wel besmet raken.

Ik weet niet of het toegestaan is om dit hier te bediscussieren, maar het lijkt me wel handig om hier een doosje van te preppen. Ik lees dat het alleen op recept verkrijgbaar is. Zou ik gewoon naar de huisarts kunnen gaan en zeggen dat ik naar een vakantieland wil waar malaria heerst?
Een huisarts zal doorgaans je een middel geven ter preventie van malaria en niet een middel dat je kunt nemen als je inmiddels malaria hebt. Trouwens, het middel wat nu goed lijkt te werken tegen Covid-19 is een oud malaria-middel. Je huisarts heeft het meteen door als je specifiek daarom vraagt. Ik denk dat het geen zin heeft het te vragen.

1. Het is een luchtweginfectie dus niet via de huid.

2. Dat ligt eraan. Een pakket uit China is te lang onderweg dus dat ik geen probleem. Maar als de postverwerker/ bezorger drager is en erop niest, dan blijft het virus ongeveer 11 dgn actief.
1. Het is inderdaad een luchtweginfectie, maar een luchtweginfectie heet zo omdat het de luchtwegen infecteert. Niet omdat dat de route van besmetting is. Als ik met hepatitis besmet bloed in een schaafwond krijg, krijg ik nog steeds hepatitis (leverontsteking) en geen huidontsteking.
2. Is het al bekend hoe lang het virus actief kan blijven buiten het lichaam?

Nee, want mondkapjes moet je zeker niet gaan uitwassen, maar binnen het uur vervangen/weggooien.
Mondkapjes moet je inderdaad niet wassen, maar perse binnen een uur weggooien/vervangen hoeft ook niet. Het mondkapje moet vervangen worden, zodra deze vochtig aanvoelt. Dit voel je dus met je gezicht en dus niet voelen met je vingers aan het buitenkant van het masker. ;) Doorgaans is een mondmasker ook wel vochtig met een uur.

@Stuudje een virus is niet hetzelfde als een bacterie !! je moet die twee niet met elkaar vergelijken , zover als ik weet , een bacterie is een organisme
wat uit 1 cel bestaat , een virus is niet meer dan wat genetisch materiaal met daaromheen een eiwitmantel , een virus hecht zich aan een
lichaamscel , gaat daarin en vermenigvuldigd zich dan (kaapt jou cel in feite ) . veel medicatie en schoonmaak middelen die effectief zijn tegen bacterieen hoeven niet te werken voor een virus , vandaar ook dat anti-biotica niet werkt tegen een virus als griep ed .

In het filmpje van die man legt hij uit dat de azijn een omgeving maakt waar de eiwit cel van het virus eigenlijk mee '' wordt open gemaakt '' waarna het koper en zinksulfaat zijn werk doen , wat ik begreep van is dat koper sulfaat zorgt ervoor dat het virus niet meer kan muteren (vermenigvuldigen en de zink sulfaat doet iets van dat virus zich niet meer kan hechten aan andere cellen , dit laatste was mij niet duidelijk maar begreep wel dat je beide nodig had .
( Dat is het jammere ervan als je geen of zeer weinig kennis ergens van hebt .)
@miss-elliot er zijn inderdaad ook ''stof'' masker van stof en die kun je dus goed met dat mengsel behandelen net als die 2 mondkapjes op elkaar
punt is wel en dat geldt voor alle maskers ze moeten goed rondom afsluiten want je kan een FFp3 mondkapje hebben ,maar als dat niet goed aansluit
is de werking niet echt efficient . en dit soort virussen zitten in vloeistoffen , dus druppeltjes die men uit hoest of niest en jahet virus kan dus in druppels
op een oppervlak zitten zoals een deurknop ed en ka je dus ook op die manier besmetten . zaak is dus alles schoon te houden

Voor @miss-elliot hier het model van een stoffen mondkapje men gebruik daar lagen stof , maar ik weet niet in hoeverre zoiets als fulter werkt !!!
dus wees gewaarschuwd , pas daar mee op , anderzijds als je niets hebt is alles beter als niets en mocht je zo'n stoffen masker wassen zou ik het in de kookwas doen :cool: ( https://www.craftpassion.com/face-mask-sewing-pattern/ )

gr will

Laatst bewerkt:
link naar de site: https://www.virkon.nl/

Ik heb in de keuken en kelder (waar de kattenbakken staan) altijd een spuitfles met water en Virkon staan en sproei hier elke dag de vloer mee.
Virkon S is een middel dat gebruikt wordt bij de intensieve veeteelt, ter voorkoming en bij uitbraak van oa Mond-en klauwzeer, vogelgriep, afrikaanse varkenspest etc.

Het wordt in ziekenhuizen, laboratoria ed gebruikt voor onstmetting en is bewezen effectief tegen corona-virussen zoals SARS en MERS:
https://www.virkon.nl/virkon-coronavirus (link naar de website van Virkon S over corona)

Het is een aangenaam ruikend poeder dat je oplost in water.

Heb je je ingelezen over de gevaren van dit middel? Moet je het zelf nog oplossen of krijg je het al in oplossing?
Wanneer ik dit middel gebruiksklaar maak, moet ik handschoenen aan en werken in een zogenaamde zuurkast. In geen geval mag ik het inademen. Het is een heel vervelend goedje.
Ik ben dan ook zeer verbaasd dat je als particulier mag werken met dit middel.

goeie tip, vooral omdat je het zelf in de praktijk gebruikt.
Net even snel de site bekeken, heb goede indruk van dit product.

Lees je aub even in.

Misschien, hopelijk(!), is de virkon voor particulieren niet zo agressief als wat ik gewend ben.

• Leuk
Waarderingen: Ray
Ik heb nu zelf genoeg eten, drinken en andere huishoudelijke producten in huis om het zeker wel een aantal dagen vol te houden mochten we allemaal "huis arrest" hebben. Zelf maak ik het me graag iets moeilijker dan het werkelijk is, ik ben van plan om toch naar buiten te gaan mocht er een quarantaine komen in het gebied waar ik woon (toch een pittig grote stad). Om familie van me op te halen (persoonlijke principes). Voor dit zal ik toch 5x de deur uit moeten voor een aantal uren. Hiervoor heb ik stofmaskers ingekocht.

Zelf vindt ik een potentiele quarantaine een erg reële dreiging, omdat ik in een aardig grote stad woon. M'n broer en ik denken namelijk dat als er niemand in en uit mag gaan. Er ook nauwelijks tot amper eten meer binnen komt, en dat elke supermarkt dicht zal zijn. Na schatting gaat het eten in de supermarkt maximaal (een grote maximaal 1 tot 2 dagen mee) en dan is het op.... Dit zie ik zelf als een reële dreiging en probeer ik me zo goed mogelijk op voor te bereiden.

Een bacterie is veel lastiger ineffectief te maken dan een virus. Juist die celwand van de bacterie beschermt hem en sommige varianten produceren sporen die helemaal hardnekkig zijn uit schakelen. Denk bv. aan botulisme.

Virussen zijn juist erg kwetsbaar. Virussen als Influenza, verkoudheid en ook dit COVID-19 virus zijn nog degelijk genoeg om blootstelling aan de lucht te kunnen overleven en daarmee relatief 'degelijk' in tegenstelling tot bv HIV of Ebola. Toch gaan alle virussen bijzonder rap dood aan enige blootstelling van basische middelen, zeep bv, of zuren, denk aan azijn. Ook alcohol doet het goed, UV licht, dunne bleek, of zelf elk middel wat maar in je keukenkastje staat.

Daarom zijn speciale ontsmettingsmiddelen, speciale handzeep, of geprepareerde mondkapjes helemaal niet nodig. De reden dat medische professionals zich inpakken en maximaal beschermen is simpelweg omdat we heel veel niet weten over dit virus. Misschien overleeft het maar vijf seconden op een deurklink, misschien wel vijf uur, maar we weten het simpelweg nog niet.

- Zelf vind ik maar dat er een hoop paniek gaande is.

- Mondkapjes tekorten dreigen voor medisch professionals omdat mensen ze massaal gaan hamsteren. Daarom ben je dus een prepper, je hebt die dingen allang in huis en graait nu niet mee in de huidige beperkte voorraad. Dat geldt voor alle middelen, water, eten, medicijnen, beschermingsmiddelen, brandstof.

- Wereldwijd zijn er, vooralsnog, drie keer minder doden gevallen dan twee jaar geleden alleen in NL tijdens een gewone griepgolf. Dat aantal zal vast nog stijgen, maar er is bijzonder weinig reden om aan te nemen dat COVID-19 wereldwijd honderdduizenden slachtoffers gaat eisen, zoals de gewone griep jaarlijks ongemerkt wel doet, 240.000 tot 646.000, ieder jaar.

- De besmettelijkheid lijkt niet erg groot. Van al die mensen waarbij een contact onderzoek heeft plaatsgevonden, zijn er weinig nieuwe gevallen opgedoken. Langs elkaar heen lopen is kennelijk het probleem niet, het moet dus vrij direct overgedragen worden. Druppeltjes vocht met virus erin door iemand uitgehoest, geproest en vochtig gesproken, moeten vrij snel contact maken met jouw slijmvliezen of ogen. Door de lucht of via contact. Anders zou je rond elk gevonden geval, heel snel een enorme toename van het aantal besmettingen zien in ieder land. Nu zie je dat alleen in China (lijkt af te remmen daar), Zuid-Korea (door een secte die het verborgen hield) en Italie. Gelukkig maar dat het niet zo besmettelijk lijkt als onze normale griep.

- De dodelijkheid lijkt ook enorm mee te vallen, al is dit een nieuw virus wat ons immuunsysteem nog moet leren kennen. Vooral mensen met een slechter immuunsysteem zullen het eerste omvallen, zou dit virus een jaarlijks terugkomend fenomeen worden, dan zakt het qua sterfte aantallen snel tot onder de normale griep.

- Veel simpele basis vragen, bv. hoelang het virus op oppervlakten of in de lucht kan overleven, 5 sec, 5 min, 5 uur, of dat het warmere temperaturen slecht verdraagt, zijn echter niet duidelijk. Ook niet of dit virus een aanleg heeft voor mutaties net als onze gewone griep, al lijkt het daar nog niet op. Dit zorgt er wel voor dat bij bekende gevallen, de genomen maatregelen uitgaan van het ergste, zolang niet anders bewezen is.

Wie weet praten we over een half jaar over De Coronavirus Gekte, die honderden miljarden aan beurswaarde deed verdampen en de hele mensheid in rep en roer had, terwijl er ondertussen tien keer meer mensen stierven aan de gewone griep.

Misschien is het wel goed dat de hele wereld, alle landen, ongeacht wat voor regime dan ook, eens met elkaar een gemeenschappelijk probleem moeten oplossen. ;)

Heb je je ingelezen over de gevaren van dit middel? Moet je het zelf nog oplossen of krijg je het al in oplossing.
Wanneer ik dit middel gebruiksklaar maak, moet ik handschoenen aan en werken in een zogenaamde zuurkast. In geen geval mag in het inademen. Het is een heel vervelend goedje.
Ik ben dan ook zeer verbaast dat je als particulier mag werken met dit middel.
Lees je aub even in.
Misschien, hopelijk(!), is de virkon voor particulieren niet zo agressief als wat ik gewend ben.

Hi @Jannes , ik weet niet waar jij mee werkt, maar dit is volkomen veilig.

Zie ook de website: https://www.zoolac.nl/nl/virkon-s-5-kg.html en bv de folder voor kennels, catteries en dierenartspraktijken (PDFbestand):
https://cdn.webshopapp.com/shops/276355/files/308486834/honden-en-kattenfolder-2019-lxs-web.pdf

Ook hier wordt gezegd dat je, net als ik doe, ermee kunt dweilen, afnemen, sprayen etc.

Laatst bewerkt:
Mondkapjes moet je inderdaad niet wassen, maar perse binnen een uur weggooien/vervangen hoeft ook niet. Het mondkapje moet vervangen worden, zodra deze vochtig aanvoelt. Dit voel je dus met je gezicht en dus niet voelen met je vingers aan het buitenkant van het masker. ;) Doorgaans is een mondmasker ook wel vochtig met een uur.
Gaat de virus dood aan hoge temp? misschien mondkapje in de magnetron doen dan een optie is.

@Stuudje
. en dit soort virussen zitten in vloeistoffen , dus druppeltjes die men uit hoest of niest en jahet virus kan dus in druppels

gr will
virus word dus "vervoerd" door vloeistof/lichaamsvocht.
is een stuk keukenpapier/toilet papier voor je mond niet een beter idee dan, dan een mondkapje? (gezien deze gemaakt zijn om vloeistoffen te absorberen)
1: je sluit er je hele mond mee af.
2: Je kan heel snel vervangen, wat met een mondkapje ook kan maar dat word duur grapje.

Iedereen heeft het over afdekken van mond en ogen, maar niemand heeft het over de oren.

volgens mij is zo'n fles over het hoofd trekken nog het beste idee haha.
Sluit alle openingen (ogen,mond,oren) af, bovenkant en onderkant genoeg ruimte waar zuurstof in kan, en zeer makkelijk schoon te maken (even in een sopje) en goedkoop.
coronavirus-masks16.jpg

Edit: ik denk dat de maker van dit filmpje ook hier op het forum zit en mijn idee heeft gejat o_O:lol:

Laatst bewerkt:
Toch gaan alle virussen bijzonder rap dood aan enige blootstelling van basische middelen, zeep bv, of zuren, denk aan azijn. Ook alcohol doet het goed, UV licht, dunne bleek, of zelf elk middel wat maar in je keukenkastje staat.
het komt mij voor dat het voorgaande feitelijk onjuist is, elk middel uit het keukenkastje doodt een virus.......
we hebben het hier over een mogelijk serieus risico, vooral voor ouderen, het lijkt me dus verstandig om zoveel mogelijk de huidige stand der wetenschap te volgen.
- Veel simpele basis vragen, bv. hoelang het virus op oppervlakten of in de lucht kan overleven, 5 sec, 5 min, 5 uur,
als dit virus vergelijkbaar is met Sars en Mers dan lijkt het erop dat het virus ongeveer 9 uur actief kan blijven op diverse oppervlaktes
The analysis of 22 studies reveals that human coronaviruses such as Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) coronavirus, Middle East Respiratory Syndrome (MERS) coronavirus or endemic human coronaviruses (HCoV) can persist on inanimate surfaces like metal, glass or plastic for up to 9 days, but can be efficiently inactivated by surface disinfection procedures with 62–71% ethanol, 0.5% hydrogen peroxide or 0.1% sodium hypochlorite within 1 minute.
NL:
Uit de analyse van 22 onderzoeken blijkt dat menselijke coronavirussen zoals het ernstige acuut ademhalingssyndroom (SARS) coronavirus, het Midden-Oosten ademhalingssyndroom (MERS) coronavirus of endemische menselijke coronavirussen (HCoV) tot 9 dagen kunnen blijven bestaan op levenloze oppervlakken zoals metaal, glas of plastic , maar kan efficiënt worden geïnactiveerd door oppervlakte-desinfectieprocedures met 62-71% ethanol, 0,5% waterstofperoxide of 0,1% natriumhypochloriet binnen 1 minuut.
Bron

In de meeste mondkapjes zit een metalen strip die ervoor zorgt dat het kapje goed aansluit op de neus. In de magnetron stoppen is niet aan te raden. Wat eventueel in noodgevallen mogelijk zou kunnen zijn (disclaimer) is om het kapje op hogere (niet te hoog) temperaturen in de oven te stoppen. Afhankelijk van de gebruikte materialen uiteraard. Nogmaals dit moet eerst goed onderzocht worden.

Gaat de virus dood aan hoge temp? misschien mondkapje in de magnetron doen dan een optie is.

virus word dus "vervoerd" door vloeistof/lichaamsvocht.
is een stuk keukenpapier/toilet papier voor je mond niet een beter idee dan, dan een mondkapje? (gezien deze gemaakt zijn om vloeistoffen te absorberen)
1: je sluit er je hele mond mee af.
2: Je kan heel snel vervangen, wat met een mondkapje ook kan maar dat word duur grapje.

Iedereen heeft het over afdekken van mond en ogen, maar niemand heeft het over de oren.

volgens mij is zo'n fles over het hoofd trekken nog het beste idee haha.
Sluit alle openingen (ogen,mond,oren) af, bovenkant en onderkant genoeg ruimte waar zuurstof in kan, en zeer makkelijk schoon te maken (even in een sopje) en goedkoop.
coronavirus-masks16.jpg

Edit: ik denk dat de maker van dit filmpje ook hier op het forum zit en mijn idee heeft gejat o_O:lol:

Laatst bewerkt:
Dit soort virussen kan 9 uur op papier/karton actief blijven bij een temperatuur van 4 graden Celcius. Op andere materialen bij lage temperaturen zelfs 9 dagen.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195670120300463

het komt mij voor dat het voorgaande feitelijk onjuist is, elk middel uit het keukenkastje doodt een virus.......
we hebben het hier over een mogelijk serieus risico, vooral voor ouderen, het lijkt me dus verstandig om zoveel mogelijk de huidige stand der wetenschap te volgen.

als dit virus vergelijkbaar is met Sars en Mers dan lijkt het erop dat het virus ongeveer 9 uur actief kan blijven op diverse oppervlaktes
The analysis of 22 studies reveals that human coronaviruses such as Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) coronavirus, Middle East Respiratory Syndrome (MERS) coronavirus or endemic human coronaviruses (HCoV) can persist on inanimate surfaces like metal, glass or plastic for up to 9 days, but can be efficiently inactivated by surface disinfection procedures with 62–71% ethanol, 0.5% hydrogen peroxide or 0.1% sodium hypochlorite within 1 minute.
NL:
Uit de analyse van 22 onderzoeken blijkt dat menselijke coronavirussen zoals het ernstige acuut ademhalingssyndroom (SARS) coronavirus, het Midden-Oosten ademhalingssyndroom (MERS) coronavirus of endemische menselijke coronavirussen (HCoV) tot 9 dagen kunnen blijven bestaan op levenloze oppervlakken zoals metaal, glas of plastic , maar kan efficiënt worden geïnactiveerd door oppervlakte-desinfectieprocedures met 62-71% ethanol, 0,5% waterstofperoxide of 0,1% natriumhypochloriet binnen 1 minuut.
Bron

Wie weet praten we over een half jaar over De Coronavirus Gekte, die honderden miljarden aan beurswaarde deed verdampen en de hele mensheid in rep en roer had, terwijl er ondertussen tien keer meer mensen stierven aan de gewone griep.
Dat heb ik ook al gedacht. Ik merk ook dat ik me meer voorbereid (heb) op hamstergedrag van mensen om me heen dan op Covid-19 zelf.

Hi @Jannes , ik weet niet waar jij mee werkt, maar dit is volkomen veilig.

Zie ook de website: https://www.zoolac.nl/nl/virkon-s-5-kg.html en bv de folder voor kennels, catteries en dierenartspraktijken (PDFbestand):
https://cdn.webshopapp.com/shops/276355/files/308486834/honden-en-kattenfolder-2019-lxs-web.pdf

Ook hier wordt gezegd dat je, net als ik doe, ermee kunt dweilen, afnemen, sprayen etc.

Ik zal eens kijken welke virkon wij precies hebben.

Zou ik niet doen. Mondkapjes hebben een metalen strip voor over de neus.

Je hoeft niet bang te zijn voor je oren, want daar waar geen huid zit, zit oorsmeer. Daar dringt echt geen virus naar binnen.

Terug
Bovenaan