Ik lees, zie, hoor zoveel paniek verhalen over het coronavirus, het is echt een hype geworden.
Naast de gevolgen van de ziekte, het sterftecijfer valt ook de besmettelijkheid mee. Het moet echt vrij direct worden overgedragen via kleine druppeltjes vocht uit de longen, neus of keel. Vele gezinsleden waarbij een persoon positief is getest, blijken niet besmet. Bv. vader en moeder wel, kind niet, zoals in Diemen.
Iedereen roept dat het zich razendsnel verspreid, maar dat doet het eigenlijk juist niet. Ondank de reislust van de mens en de overvolle steden waarin ze wonen.
In de meest zwaar getroffen regio ter wereld waar het virus al drie maanden rondwaart, de provincie Hubei (waar Wuhan in ligt), zijn van de kleine 60 miljoen inwoners maar 70.000 ziek geworden. Dat is nog geen 0,12%. Van die 0,12% is dan weer 3,4% gestorven, vaak thuis zonder enige tussenkomst van een ziekenhuis.
Iedereen snapt wel dat er bij een griepgolf veel meer mensen sterven dan bij dit corona virus, zelfs in Hubei.
De situatie in de wereld is ernstig, zekers en acties om het virus in te dammen lijken in China het gewenste resultaat te geven toen ze eindelijk het probleem onderkenden. Ook hier is het even hard werken. Omdat dit een nieuw virus is, gaan maatregelen uit van het ergste, just in case, maar nu er steeds meer bekend wordt over dit virus, kan gerichter gewerkt worden.
Naderende apocalyps, voedseltekorten of mega economische crisis omdat veel mensen niet meer kunnen werken, ik zie dat nergens in het plaatje. Het zou in Nederland eerst tien keer zo erg moeten worden dan in Hubei, voordat we echt zouden verzuipen in het probleem.
Dit is uiteraard mijn mening, voor echte zekerheden moet u nog een jaar of tien wachten.