• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Er werd/wordt flink gemopperd op China dat de cijfers onder de pet hield/niet goed bijhield...maar ze deden het fantastisch qua aanpak vind ik. Provincies en steden afsluiten, testen, snel een noodziekenhuis bouwen, thuisquarantaine, verpleging die zo hard en lang werkte dat sommigen het zelf niet overleefden.
Die cijfers, dat gaat in Europa en vooral Nederland helemaal niet zo goed, of net zo niet goed als in China.Ik vraag me dus af of het onvoorspelbare van de cijfers hoort bij deze nieuwe ziekte, alsof men nog moet wennen sneller in te grijpen en te reageren...de tijd zal het leren, zoals bij elke nieuwe ziekte kan je veel pas achteraf analyseren.

Israël beslist vandaag of ze alle mensen uit buitenland gaan weren.
Italië heeft alsnog besloten de besmette regio op slot te zetten en evenementen af te zeggen en scholen te sluiten, iets wat in China meteen gebeurde. Engeland heeft de crisisprotocollen al bekend gemaakt, Duitsland heeft de boel (voor nu)goed en duidelijk georganiseerd.
Zuid-Korea steekt erbovenuit wat testen van mensen betreft,10.000 mensen per dag worden er getest. link
Dat werkte goed tot een besmette dame (patiënt 31) een hele (sektarische) kerk besmette. De meeste besmettingen zijn daarnaartoe te leiden. Dat is een dure en leerzame les: Er hoeft er maar één te zijn die te eigenwijs is om zich aan de adviezen te houden.

Het is noodzakelijk om een piek te voorkomen, uitsmeren over de tijd zorgt dat het gezondheidssysteem niet overbelast raakt. Handen wassen, in je elleboog hoesten, en afstand houden zijn daarvoor belangrijke methode.
ESn0HGpXkAIsExD

Na zijn tijd als huisarts werkte Bon 21 jaar als inspecteur bij de inspectie voor gezondheidszorg en jeugd, vooral in het noorden van het land. Vroeger viel de infectieziektebestrijding ook onder de inspectie. Vanuit zijn ervaring weet Bon (68) “hoe belangrijk eenduidige en heldere communicatie met de bevolking is om een virus de kop in te drukken”, zegt hij. En juist dat mist hij nu.

link

Er hoeft er maar één te zijn die te eigenwijs is om zich aan de adviezen te houden.
Ik denk ook dat dat het probleem is met het advies van de overheid. Het is te vrijblijvend. Er zijn mensen besmet met Corona zonder dat men weet hoe ze besmet zijn geraakt en dat aantal groeit met de dag. Ergens loopt er dus minimaal één persoon rond die dat niet zou moeten doen. Of dat die persoon(en) zich willens en wetens niet aan de adviezen houd, moet uiteraard nog blijken maar wat minder vrijblijvend advies bij een verdenking van besmetting zou wat mij betreft wel mogen.

Wetenschappers betogen dat de reactie van individuen op de verspreiding van het virus minstens zo belangrijk of zelfs belangrijker is dan die van overheden.
Bron: https://www.scientias.nl/het-nieuwe-coronavirus-een-halt-toeroepen-dat-begint-bij-jou/

(Origineel stuk van Britse en Nederlandse wetenschappers in The Lancet: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30567-5/fulltext)

In welke mate zijn mensen vrijwillig bereidt om hun bewegingen en contacten te beperken?

Ik denk dat het controleren of alle mensen met symptomen netjes thuis blijven, een ondoenlijke zaak is @pthvs. Dat zijn er vele duizenden, tienduizend, misschien wel twintigduizend waarvan de overgrote meerderheid de normale seizoensgriep heeft.

In Tsjechie moet iedereen die in Italie geweest is verplicht 2 weken thuis blijven, op een boete van 120.000 Euro. Ziekte briefjes daarvoor worden via de post afgegeven of via mail.
Praag 6 heeft alle scholen gesloten omdat er bij een gezin met 3 kinderen corona is vastgesteld. Iedereen die het land binnen komt krijgt een sms, net als in Polen.

Geen Corona dus bij Vindicat, dat zich in goed overleg met GGD en burgermeester netjes aan alle instructies heeft gehouden.

Andere instructies voor skiërs uit Duitsland: Bij thuiskomst zijn ze getest op het coronavirus, de uitslag was in alle gevallen negatief. Dat neemt echter niet weg dat met zekerheid uitgesloten kan worden dat ze het virus niet hebben, zo is de lezing van de Kreis Borken.
https://www.tubantia.nl/dossier-cor...e-contacten-beperken-na-ski-vakantie~a281aa57

• Leuk
Waarderingen: Ray
Dit is toch wel een dingetje. Hulpdiensten die niet langs willen komen omdat ze bang zijn voor besmetting terwijl er iemand dood ligt te gaan. Deze vrouw had misschien gered kunnen worden als de ambulance wel op tijd was gekomen. En na het overlijden van de vrouw, is zelfs de begrafenis ondernemer niet van plan om het lichaam op te komen halen...

Italiaanse Gomorra-acteur: ’Mijn zus ligt hier dood en niemand helpt ons’

„Mijn dode zus ligt hier bij mij. Niemand helpt ons”, vertelt hij wanhopig in een emotionele video bij het bed van zijn zus waar zij zaterdag plots is overleden aan de gevolgen van corona.
https://www.telegraaf.nl/entertainm...-mijn-zus-ligt-hier-dood-en-niemand-helpt-ons

Ja, zag docu van het weekend, was al uitgelekt en mensen probeerden nog weg te komen met OV....
Maar geld alleen voor Italianen zelf.

Iedere buitenlander die vertrekt is een geval minder in Italie. Dat daardoor de hele wereld besmet raakt is niet hun probleem. Net zoals China de buitenlanders liet vertrekken maar eigen volk thuis opsluit.

Op slot, betekent in Italië vooral bewegingen beperken,niet verplaatsen als het niet noodzakelijk is.
Dus niet uit eten, niet naar verjaardag, niet al die leuke uitjes, zodat mensen die wél moeten verplaatsen, vanwege noodzakelijk werk bijvoorbeeld, zo min mogelijk risico lopen, en niet de kwetsbaren aansteken.

Dat is nog wat anders dan het Hollandse elkaar geen handen schudden.

Er zijn wel meer plekken waar het heftig aan toe gaat. HongKong zet iedereen die uit besmette gebieden binnenkomt twee weken in thuisquarantaine, Israël sluit voor toeristen, Ierland staakt al de StPatrickfeesten en optochten.Polen schrapt alle grote events.

Ik ga verf bestellen, dit lijkt me uitgelezen moment om plafond te witten en binnenshuis te schilderen. Niet ziek, wel actief, en vooral thuis bezig zijn, hele goede combinatie.
(nee,thuisblijven wordt hier nog niet geadviseerd, maar het kan wel, en alle beetjes helpen, dus waarom niet)

Na het een en ander t hebben gelezen en gegoogled kwam ik langs een artikel waar het einde der tijden (volgens de bijbel) werd beschreven. Het begint met een epidemie (misschien wel dit virus) daarna komen er tijden van oorlogen en onrust. En vele rampen van ongekende omvang. Na die tijden word het donker geen zon maan of sterren aan de hemel. Daarna komt Jesus naar de aarde vergezeld door engelen. Misschien is dit het wel, ik heb geen idee. Het lijkt mij meer een virus maar wie weet.

Via een ander forum vond ik dit bericht, waar iemand een Facebookbericht van een Italiaanse arts uit Bergamo heeft vertaald. Klinkt toch vrij heftig.

"Ik heb de laatste week met verbazing de reorganisatie van het ziekenhuis gade geslagen. Afspraken werden afgezegd, afdelingen werden heringericht. Overal kwamen bedden te staan; op de hal, in wachtruimtes... Bij de ingangen werden containers geplaatst om mensen te kunnen scheiden en ontsmetten. Dit alles in afwachting van... wat, eigenlijk? We hadden geen idee van de oorlog die nog komen zou."

(...)

"Het enige woord dat de lading dekt is 'dramatisch'. De oorlog is in volle gang en we zijn de klok rond aan het strijden. Eén na één komen ze binnen: de pechvogels die het virus opliepen. Ze komen niet zomaar, ze hebben geprobeerd om thuis uit te zieken. Een week, tien dagen, soms twee weken. Maar het gaat niet meer. Ze krijgen geen lucht. Ze kunnen niet ademen."

(...)

"We testen op het virus. Covid-19. De resultaten zijn constant: positief. Positief. Positief. Wanneer we nog de moeite nemen om een longfoto te maken is het beeld altijd hetzelfde: zware dubbele longontsteking. De afdelingen lopen vol. Overal liggen patiënten. Op zalen, op de hal, in de wachtruimtes. Overal. De gewone griep doet dit niet. Dit is een tragedie."

(...)

"De longontsteking is gevaarlijk en we kunnen weinig doen. We geven patiënten zuurstof. Vaak is dat niet toereikend. In schrijnende gevallen moeten we de ECMO gebruiken: een apparaat dat het bloed uit een patiënt trekt, er zuurstof aan toevoegt, en het vervolgens weer terug in de patiënt pompt. Daar wordt niemand beter van; de ECMO is een manier om de tijd te rekken en ondertussen hopen we dat het afweersysteem van de patiënt het virus kan verslaan. We hebben veel te weinig apparatuur om iedereen van de nodige zorg te voorzien."

(...)

"Er zijn geen chirurgen meer. Geen urologen, orthopedisten... We zijn allemaal slechts doktoren. Een laatste verdedigingsmuur tegen deze tsunami waartegen we welbeschouwd geen enkele kans maken."

(..)

"We zijn uitgeput. Ik heb mijn familie in geen tijden meer gezien. Ik moet geduldig zijn. We moeten allemaal geduldig zijn. Ik weet dat u het maar niks vind; thuis moeten blijven, maar doe het in godsnaam."

(...)

"Ga niet hamsteren, zorg gewoon dat u af en toe op een rustig moment wat koopt. En koop boodschappen voor uw oudere en zwakke familieleden zodat zij binnen kunnen blijven. Met ons gedrag hebben we de levens van tientallen anderen in onze hand. U en de uwen, en nog velen meer."

Half uurtje geleden gemeld door het RIVM, nu 362 besmette gevallen in Nederland positief getest.

De toename van het aantal besmettingen is voor de tweede dag op rij lager dan de piek van nieuwe besmettingen afgelopen weekend. Nog veel te vroeg om daar houtsnijdende conclusies aan te verbinden, maar het stemt hoopvol dat het niet exponentieel toeneemt zoals in Italië het geval is. Dat scenario wil men in Nederland vermijden omdat je dan alleen hele dorpen/steden/gebieden in quarantaine kunt zetten.

Lichtpunt: coronavirus indammen is goed mogelijk. Zuid-Korea lijkt de epidemie te smoren. Het kost geld en toewijding: bijna 200.000 testen, 15.000 per dag, en diverse isolatie-maatregelen.
Aantal nieuwe infecties daalt gestaag.

Grappig hoe dit toch ons allemaal bezig houdt. Degene die mij een beetje kennen weten dat ik behoorlijk nuchter ben, Dat neemt niet weg dat ik uit voorzorgmaatregel mijn moeder even minstens een paar dagen niet zal zien (ik eet met haar tweemaal per week). Een collega heeft griepverschijnselen zoals lichte koorts, hoesten en naar ademhalingsmoeilijkheden. Daarnaast is zij eind februari voor een begrafenis in Brabant geweest. Naar haar eigen zeggen heeft zij contact gehad met RIVM, GGD en twee niet nader genoemde instellingen die kennelijk allemaal hebben gezegd dat zij niet tot de risicogroep behoort (zij is rond 55 jaar) maar wel met het advies thuis te blijven. Maar willen haar dus niet testen.
Deze dame zit tegenover mij op werk. Ik heb eerder de indruk dat zij gewoon de seizoensgriep zal hebben maar wil geen risico's nemen met mijn moedertje van bijna 80. Better safe than sorry. Even aankijken wat de berichten over die collega zijn de komende dagen.

De toename van het aantal besmettingen is voor de tweede dag op rij lager dan de piek van nieuwe besmettingen afgelopen weekend. Nog veel te vroeg om daar houtsnijdende conclusies aan te verbinden, maar het stemt hoopvol dat het niet exponentieel toeneemt zoals in Italië het geval is.

Of zou het kunnen komen doordat het RIVM heeft besloten o.a. gezinsleden van corona-patienten niet meer te testen..?
Lijkt een soort 'Trump-actie': als je niet test blijven de aantallen besmettingen lekker laag o_O

" Gezinsleden van patiënten die zelf klachten krijgen, worden alleen nog getest als ze in de zorg werken, ouder zijn dan 70 jaar of mogelijk opgenomen moeten worden in het ziekenhuis."
(link naar het artikel in de Telegraaf waar dit citaat in staat: https://www.telegraaf.nl/nieuws/110...besmet-met-coronavirus-op-canarische-eilanden )

Ondertussen zijn er wel 28 besmettingen vastgeteld in ziekenhuizen, waarbij de besmette personen niet in besmette gebieden zijn geweest, noch contact hebben gehad met patienten..
(link naar het artikel in de Telegraaf https://www.telegraaf.nl/nieuws/73328782/28-medewerkers-ziekenhuis-tilburg-besmet-met-coronavirus )

Of zou het kunnen komen doordat het RIVM heeft besloten o.a. gezinsleden van corona-patienten niet meer te testen..?
Lijkt een soort 'Trump-actie': als je niet test blijven de aantallen besmettingen lekker laag o_O

" Gezinsleden van patiënten die zelf klachten krijgen, worden alleen nog getest als ze in de zorg werken, ouder zijn dan 70 jaar of mogelijk opgenomen moeten worden in het ziekenhuis."
(link naar het artikel in de Telegraaf waar dit citaat in staat: https://www.telegraaf.nl/nieuws/110...besmet-met-coronavirus-op-canarische-eilanden )
Volgens het protocol van het RIVM moeten gezinsleden toch al twee weken vooral thuisblijven. Ze mogen niet werken en moeten lichamelijk contact met anderen vermijden. Testen heeft volgens het RIVM weinig meerwaarde. “Bij klachten moet je ervan uitgaan dat het ook corona is. We kunnen de capaciteit beter gebruiken.” link

Het zal deze week spannend worden @Mayo, welke getallen de komende dagen worden gemeld.

Of dat getal wel of niet juist is omdat ze minder zouden testen, ze een doofpot hanteren, compleet incompetent zijn of andere redenen, dat blijft speculeren en kun je inderdaad alle kanten mee op. Wellicht houden ze daarom op het oude forum alle mediaberichten bij en dat bleek netjes hand in hand te lopen met het RIVM, al beginnen ze daar nu achter te lopen vergeleken met het RIVM.

Als het virus vrij rond kon waren, zou je ipv van de huidige daling van nieuwe gevallen, juist een sterke stijging zien. Dus na die 100 van afgelopen weekend naar 200, 400, 800, etc nieuwe gevallen per dag. Dat is kennelijk niet het geval momenteel.

In China zelf, Zuid-Korea, Italie en Iran, zijn ze de regie helemaal kwijtgeraakt en zijn stevige maatregelen nodig, wat in China gewerkt lijkt te hebben. In de rest van de wereld valt de toename van besmettingen nog steeds mee, voor een pandemie, want zo mag je het toch wel noemen inmiddels.

Hopelijk is er morgen geen toename in stijging te zien in NL en blijft het bij een dagelijkse 50 erbij, het liefst steeds lager. Als we volgende week maandag 700 of minder gevallen in totaal hebben, kunnen we voorzichtig spreken van een succesvolle indamming van het virus, lopen de getallen op naar ruim boven de 1000 of zelfs 2000 gevallen, dan krijgen we toch Italiaanse toestanden.

Vooral de situatie in Brabant is erg zorgelijk, omdat daar heel wat gevallen rondlopen die niet direct te koppelen zijn aan een bron zoals een reisje naar Italie of contact met corona patient. Daarom daar nu de oproep het kalm aan te doen met je sociale leven en de discussie rond het niet laten doorgaan van grote evenementen, wat mij persoonlijk een slimme zet lijkt in deze regio.

Zoveel mogelijk indammen en zo langzaam mogelijk laten verspreiden is de enige manier om overbelasting van sowieso de medische zorg te voorkomen, maar uiteraard ook de hele maatschappij.

De onzekerheden en onbekendheid van het virus maakt heel veel mensen nerveus. Helemaal degenen die een zware longontsteking niet kunnen hebben. Want dat is een verschil met het normale griepvirus, het hoge aantal dubbele longontstekingen.

In positieve zin valt op te merken dat nog steeds blijkt dat dit virus minder besmettelijk is dat de normale griep, anders had het tempo van besmettingen veel hoger gelegen en zou het onbegonnen werk zijn om het in te dammen.

Nogmaals, ik denk dat we een cruciale week tegemoet zien.

Terug
Bovenaan