• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Ik mag hopen dat ze daarover nadenken alvorens te zeggen: ‘Morgen gaan de kinderopvang en de scholen dicht.’

Ook al krijgen ouders allemaal calamiteitenverlof, hoeveel werknemers mis je dan op 1 dag op de werkvloer.

Hopelijk maak ik me druk om niks. Of ze laten het spul open, of meneer Jannes zit thuis.

Ik zit al vanaf maandag thuis. Kinderopvang stuurt kinderen met verkoudheidsklachten terug, van normaal 2 groepen met 16 kinderen hebben ze nu maar 1 groep met 10 kids over gehouden. Opa en oma laten we dan voor de zekerheid met rust.
Gelukkig kan ik wel vanuit thuis werken (werkgever in Zeeland is blij om mensen uit NB thuis te laten).
Ik moet toegeven dat het een goede oefening is om in isolatie te blijven, ben mijn bug-in plan aan het testen, zie ik gelijk wat er sneller op gaat en of de dag schema werkt zoals verwacht... :)
Vrouwtjelief gaat nog naar buiten, ze heeft een privé kantoor en kan makkelijk contacten beperken, maar ik vrees dat het niet lang duurt voordat we Full Bug-in kunnen gaan toepassen.

Trump heeft inmiddels als het Europese vliegverkeer verboden. Alleen vrachtvervoer word nog toegestaan. Dit verbod houd 30 dagen stand, de vraag is of het echt 30 dagen zijn of dat het naar mate de rijd vordert meer word. En daarnaast de mogelijke economische gevolgen. De tijd zal het ons leren

Nieuwe richtlijnen van de overheid:

1. Alle bijeenkomsten met meer dan 100 personen worden tot in ieder geval einde van de maand afgelast, dit geldt ook voor theaters, concerten, congressen enz.
2. Als je verkoudheidsklachten hebt, blijf thuis
3. Iedereen die kan werkt thuis
4. Alleen met koorts of als de klachten verergeren de huisarts bellen

Dit geldt voor het HELE land.

Gezien de wereldwijde angst voor het toch nog redelijk onbekende , zullen er vele verkeerde beslissingen genomen worden . Daarmee de vraag of deze nog hersteld kunnen worden worden na besef van wat het aangericht heeft . En nog gaat doen .

Zien ze het als Collateral Damage?

Nieuwe richtlijnen van de overheid:

1. Alle bijeenkomsten met meer dan 100 personen worden tot in ieder geval einde van de maand afgelast, dit geldt ook voor theaters, concerten, congressen enz.
2. Als je verkoudheidsklachten hebt, blijf thuis
3. Iedereen die kan werkt thuis
4. Alleen met koorts of als de klachten verergeren de huisarts bellen

Dit geldt voor het HELE land.

Aanvulling: voor mensen met vitale werkzaamheden, bijv zorg, brandweer, politie etc. is alleen een verkoudheid niet genoeg om thuis te blijven. Deze mensen moeten óók koorts hebben.

De NVMM verwacht dat Nederland de trend in Italië zal volgen. "Ingrijpende acties in Italië lijken nu effect te hebben, maar zijn te laat ingezet, zoals ook door Italië wordt aangegeven", staat in de brief. De artsen schrijven dat nu niet optreden uiteindelijk tot meer schade zal leiden. "Alleen drastische maatregelen in de beginfase kunnen het risico voor burgers beperken."
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/23...matie-rivm-loopt-achter-en-is-incompleet.html

In tegenstelling tot andere concerten gaat het geplande concert van Stake in Vera vanavond wél door, worden minder dan 100 bezoekers verwacht. Bof ik ff dat ze niet populairder zijn. :cool:

Maar... dat besmettingsgebeuren in Brabant... hebben die besmettingen nou echt niets van doen met het afgelopen carnaval? :confused:

België zet flink in met maatregelen, scholen dicht, tot 1 april.
Alle recreatieve activiteiten, sportieve, culturele, folkloristische, ongeacht hun grootte, worden geannuleerd. Alle cafés, restaurants, worden gesloten.
Enkel winkels die essentiële diensten leveren, blijven continu open. Het gaat dan om apothekers, voedingswinkels en winkels voor dierenvoeder. Alle andere winkels blijven open tijdens de week, maar sluiten in het weekend.

De scholen gaan echter niet helemaal dicht. In de scholen zal er opvang voorzien worden voor kinderen van ouders die in de medische sector werken en voor kinderen van veiligheidspersoneel.
Ook als kinderen alleen door grootouders kunnen worden opgevangen, zal opvang op school mogelijk zijn. "Ouderen - zij behoren tot de risicogroep - mogen geen kinderen opvangen", aldus Wilmes. Creches blijven open. De maatregelen gelden tot en met 3 april. link

Maar... dat besmettingsgebeuren in Brabant... hebben die besmettingen nou echt niets van doen met het afgelopen carnaval

Niet alleen door de carnaval, denk ik. Het was vakantie, dus wat denk je van al die skiënde vakantiegangers? Noord Italië schijnt heel populair te zijn.

• Leuk
Waarderingen: Erny
Je zag in het begin ook een duidelijke overlap met vakantieregio's in Nederland en Italië. Toen het virus in Italië de kop op begon te steken, was de noordelijke regio in Nederland al terug van vakantie. Deze regio's zijn dan ook redelijk bespaard gebleven. Brabanders zat toen nog massaal in de skigebieden, vandaar dat daar (in combinatie met carnavalviering) het virus zo snel opdook.

De week is nog niet voorbij, maar er is al een hoop duidelijk geworden.

De verspreiding van dit virus kan niet gestopt worden, maar zal zich vroeger of later verspreiden over de hele wereldbevolking. Net zoals het Mexicaanse virus dat heeft gedaan en iedereen daar immuun voor is geworden. Dat zijn de getallen waar o.a. Merkel het over heeft, als ze zegt dat op termijn een besmettingsgraad verwacht wordt van 70%.

Alle maatregelen hebben slechts een doel, het voorkomen van een enorme piek in de gezondheidszorg, niets meer, niets minder.

Daarnaast wordt er naarstig gezocht naar medicatie voor de meest ernstige gevallen, chloroquine en het nog niet geregistreerde Remdesivir zijn kanshebbers. Bij het eerste type SARS-CoV virus werkte lopinavir/ritonavir in combinatie met andere middelen effectief, deze is nu weer in beeld.
Chloroquine en lopinavir/ritonavir zijn beschikbaar en het bijwerkingenpatroon is bekend en te anticiperen. Het starten met een van deze middelen bij bewezen SARS-CoV-2-infectie bij patiënten met ernstige symptomen kan worden overwogen naast optimale ‘supportive care’.
en meer over behandelopties: https://lci.rivm.nl/covid-19/bijlage/medicamenteuze-behandelopties

Het allerbelangrijkste blijft nu de piek in de zorg te voorkomen. Een overbelast zorgsysteem zorgt voor het meeste leed en sterfgevallen. Alles moet ingezet worden om dit te voorkomen, niet zozeer de uiteindelijke verspreiding van COVID-19.

Inmiddels weer 109 nieuwe gevallen in Nederland met een totaal van 804. 5 nieuwe doden brengt het totaal op 10.

Een bericht van gisteren, maar het delen waard. In Italië is de situatie inmiddels zo chaotisch dat er zelfs tenten worden opgezet om patiënten te kunnen ontvangen en behandelen.
Via een bericht op internet uit een verpleegkundige uit Brescia haar zorgen: "De situatie wordt steeds erger", zegt de verpleegkundige in Brescia. Ze vertelt dat er de afgelopen tien dagen al 38 doden vielen. Alleen in dat ene ziekenhuis. "Op de eerste hulp bepalen ze wie blijft leven en wie doodgaat. Jullie begrijpen wat dat betekent." [...] "Ze weten niet waar ze patiënten moeten plaatsen", zegt de verpleegkundige. "En degenen die overlijden, gaan in hun eentje dood, want de familie mag niet aanwezig zijn. Zo is de situatie op dit moment. Er heerst veel angst."

https://nos.nl/artikel/2326908-nood...ge-wij-bepalen-wie-leeft-en-wie-doodgaat.html

‘Als dit alle maatregelen zijn, hebben jullie over een week vierduizend besmettingen.’

‘Ik zeg niet dat ik de Nederlandse reactie niet begrijp. Ook wij hebben het virus hier onderschat in het begin, net zoals jullie nu doen. De eerste week was het don’t worry. De tweede week: worry. De derde week: game over. Wat ik niet begrijp, is dat jullie bij ons kunnen zien hoe de ziekte zich verspreidt en daar toch niets mee doen. Zeker omdat nu al bekend is dat jullie meerdere brandhaarden hebben.’ link

Laatst bewerkt:
Zijn deze sterf gevallen allemaal op leeftijd en hadden ze een normale griep of andere complicatie wel overleefd...
Ach jongens zoveel vragen, beste lijkt mij om alles dicht te gooien, zonde van de economie, sorry voor mijn baas maar gezondheid van mensen moet nu gewoon voorgaan, anders is straks iedereen echt ziek en zijn de gevolgen niet te overzien.

Hier nog een brief van 8 maart, over de te verwachten piek en behandeling. Van de voorzitter van de nvic.

Omdat vandaag m'n pa ziek is geworden, is het van belang de temperatuur op te nemen. Uiteraard is het batterijtje leeg van het digitale thermometertje en had hij het ding gemold in een poging er een nieuwe in te zetten. Een kleine zoektocht bij de lokale drogisten gaf geen soelaas, overal zijn de koortsthermometers uitverkocht. o_O

Dus uit m'n eigen middelen een ouderwetse kwikthermometer gepakt en afgeleverd.

Uurtje later, precies hetzelfde probleem bij een oude tante van me, elektronische ding weigert en m'n tweede en laatste kwikthermometer ligt nu daar.

Mocht ik zelf ziek worden, moet het met zo'n lange thermometer van -40 tot +115 graden, lekker lastig.

Handige pagina mbt analoge thermometer versus digitale meuk: https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/75642-de-analoge-koortsthermometer-van-glas.html

@joepmeloen De sterfgevallen zijn heel vaak op leeftijd en met complicaties. Echter, bij mensen die aan de beademing moeten is de categorie veertigers en vijftigers over vertegenwoordigd. Deels te verklaren omdat hele oude mensen met complicaties afzien van IC opname, maar waardoor dat komt is verder uiteraard onbekend.

@Ray ik heb dat probleem lang geleden al een keer gehad in het weekend :rolleyes: en heb sindsdien van beide ,
de analoge kwikthermometer en de digitale thermometer er 2 van in huis onder het mom beter mee verlegen dan om verlegen :D
het enigste nadeel van die kwik dingen is je wilt ze niet breken en je moet wat meer geduld hebben :cool:
gr will

• Leuk
Waarderingen: Ray
De analoge thermometers die je nu kan kopen bevatten geen kwik maar Galinstan.

Sterkte @Ray, met je vader. Blijft spannend als ze zo oud zijn en ziek worden.

Dank je, de man doet ieder jaar mee met de griepgolven en gezien de symptomen, lijkt het meer om een gewone griep te gaan. 's Morgens z'n ontbijtje gehad en bij de koffie werd 'ie misselijk en was het kotsen, diarree en koorts opeens. Ik dacht eerst aan een voedselvergiftiging, vanwege het plotselinge optreden, maar ze hebben allebei hetzelfde gegeten bij 't ontbijt. De avond ervoor hebben we alle drie hetzelfde gegeten, dus dat zal het niet zijn. We houden de temperatuur nu even in de gaten.

Mijn thermometers zijn nog met kwik uit de kringloop. Gelukkig is kwik afgeschaft en bevatten de nieuwe in de winkel idd allemaal galinstan en dat is wel zo handig mocht zo'n ding eens breken.

Vorig jaar winter (2018/2019) stierven hier in NL alleen al een kleine 10.000 mensen aan de griep. Geen kip die je er over hoort (ook geen mens ;))
Jaarlijks sterven er wereldwijd 300.000 tot 600.000 mensen aan de griep. Niemand die het interesseert, je hoort er niemand over.
Nu met deze griep is er een ware paniekvoetbal gaande. Ook hier. En waarom? Omdat je er dood aan kan gaan?
Deze corona heeft sinds december wereldwijd "nog maar" 4000 doden op zijn naam staan. Griep al enkele tienduizenden. Niet iedere corona besmette krijgt koorts of word er ziek van. Ik snotter en hoest veel, komt door de pollen. Mensen lopen met een boog om mij heen. o_O Better safe than sorry? Nee angst. Niets meer, niets minder.

Niemand die al deze maatregelen neemt bij een gewone griepgolf. DAT zou nog eens vele mensen levens kunnen sparen wereldwijd. Maar nee, hoort bij het leven. Gewoon door gaan. :cool:

Echt waar zijn we mee bezig? Omdat het onbekend is? Omdat je er longontsteking van kan krijgen? Kan met een gewone griep ook. Dan nog de bangmakerij dat ze mensen maar dood laten gaan vanwege hoge leeftijd.
Ik snap niet dat de mensheid zich zo laat opjutten door met name media (politiek is er inmiddels ook niet vies van) dat ze gaan hamsteren niet meer ergens heen durven en zich in huis opsluiten. En ja, ze zijn er.

Ik vraag mij sterk af wat voor een agenda er achter zit, zien hoe ze mensen door middel van angst kunnen controleren, beheren, sturen ..... ?
Aandacht van andere zaken afleiden? 5G, MH 17, handelsoorlog, economie een nieuwe start geven na eerst het ten gronde brengen er van? Want vele bedrijven gaan dit heel hard voelen. En geen verzekering die de schade vergoed. Daar gaat je bedrijf.

Ik ben misschien TE nuchter, maar aan deze paniekvoetbal doe ik niet mee. Ik vind het te zot voor woorden hoe het er nu ineens aan toe gaat. Angst is een slecht raadgever! Gebruik je verstand. Ga niet als een blind schaap de paniek kudde achterna.

Voor de goede orde, ik behoor zeker tot de risico groep met mijn astma en zwakke gezondheid.

Antilichaam gevonden door erasmus.

Wetenschappers van het Erasmus MC en de Universiteit Utrecht claimen de vondst van een antilichaam tegen COVID-19. De wetenschappelijke publicatie van de groep van tien wetenschappers ligt ter beoordeling klaar bij het toonaangevende tijdschrift Nature, meldt Erasmus Magazine, dat de ontdekking een wereldprimeur noemt.

[MOD] quote toegevoegd,een link posten zonder quote is een linkdump en niet toegestaan[MOD]

Terug
Bovenaan