• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe kom jij aan drinkwater bij een storing of vervuiling? Ben je voorbereid?

Hoe kom jij aan drinkwater

• Ik heb een enorme voorraad schoon water opgeslagen

Stemmen: 10 50.0%
  • Ik heb een waterfilter

Stemmen: 14 70.0%
  • Ik heb chemische zuivering

Stemmen: 4 20.0%
  • Ik heb ze allemaal

Stemmen: 8 40.0%
  • Ik heb ze geen van allen

Stemmen: 1 5.0%
  • Ik heb wat anders, namelijk.....

Stemmen: 4 20.0%

• Totaal aantal stemmers
    20
Een oom van mij werkte bij het RIVM om water te testen. Naast drinkwater testte hij ook oppervlakte water. Ik ben lang geleden een keer mee geweest naar het lab en zag daar inderdaad aquaria staan met vissen erin waar continu vers kraantjes water doorheen stroomt. Ze konden dus aan het gedrag van de vissen zien of er problemen waren. Ook werden er veel monsters genomen om te testen. Dit is ergens begin jaren '70 geweest. Kan zomaar zijn dat de vissen plaats gemaakt hebben voor sensoren. Maar drinkwater wordt in ieder geval continu getest.

Het waterlaboratorium
https://www.hetwaterlaboratorium.nl/

Wat doen vissen-de waterzuivering?
Drinkwater-zuiveringsbedrijven gebruiken vissen om te meten of het water wel geschikt is om drinkwater van te maken. Dat water moet natuurlijk niet vervuild zijn! Drinkwaterbedrijven die water gebruiken uit de rivieren Rijn en Maas hebben bijvoorbeeld speciale vissenkommen waar vissen zoals Goudwindes in zwemmen. Goudwindes houden er van om tegen de stroom in te zwemmen. In hun vissenkom stroomt het water continu.
https://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/wetenschap-techniek/wat-doen-vissen-de-waterzuivering

Pas op, poepbacterie! Hoe komt E. coli nou in ons drinkwater terecht?​

Meestal komen drinkwaterbedrijven er al heel snel achter dat er een vervuilende bacterie zoals E. coli in het drinkwater zit. Ze testen het water nagenoeg continu. De besmetting komt altijd van buitenaf, schrijft Vitens. "Bij bijvoorbeeld werkzaamheden, een leidingbreuk of een scheurtje in een voorraadkelder (ontstaan door bijv. een boomwortel, hoge grondwaterstanden, storm, etc.) kan organisch materiaal zoals aarde van buiten naar binnen komen."
https://www.hartvannederland.nl/adv...hoe-komt-e-coli-nou-in-ons-drinkwater-terecht

Een oom van mij werkte bij het RIVM om water te testen. Naast drinkwater testte hij ook oppervlakte water. Ik ben lang geleden een keer mee geweest naar het lab en zag daar inderdaad aquaria staan met vissen erin waar continu vers kraantjes water doorheen stroomt. Ze konden dus aan het gedrag van de vissen zien of er problemen waren.
Dat is heel mooi maar dan moet er ook micro leven in het aquarium zitten die ze ook in de gaten houden, wat vissen verdragen ook nog veel rommel en bezwijken ook niet zo snel, maar inderdaad het geeft wel een indicatie.
Twee aquariums achter elkaar zetten, het water moet dan eerst door de een stromen en dan door de ander, het vis moet dan gescheiden blijven.

In de bak met de microleven moet rondom een heel "micro filter" zijn zodat het microleven er niet uit de bak weg stroomt, dus in feite heb je en kunststof zeefbak in het aquarium.

Goedendag allemaal. Ik ben mij ook aan het verdiepen in juiste plan van aanpak. Ik lees over aliexpr jerrycans, waar je leidingwater wilt opslaan, waarna je zorg hebt voor houdbaarheid. Beetje watertank met kraantje a 10 ltr betaal je ca 12 euro. Waarom zou je dan niet voor pet flessen van supermarkt huismerk kiezen, die slechts 33ct per liter kosten, atmosferisch verpakt en ongeopend mogelijk 20 jaar meegaan? Voor minder geld (3,5 euro 10literexcl statiegeld) heb je minder zorgen en evenveel drinkbare voorraad. Als werkvat snap ik het, maar als opslag lijkt mij zon jerrycan overpriced en slechts voor korte termijn?

Ik doe het niet omdat ze in flessen opgeslagen zijn die over lange tijd microplastics loslaten. Goede Jerricans zijn van het type materiaal die dat niet doen, ook UV straling resistent. Ze zijn wat robuster en kunnen vaak tegen een stootje.

Maar uiteindelijk is het een keuze die je maakt.

Bij Amazon 6x 20 L in de juiste jerricans met 1 kraan ben je 44 euro kwijt. Minder bulk en kleindere vaten is natuurlijk altijd duurder.

Je betaald ca 11 liter voor een 20ltr jerrycan, niet 10ltr.
Deze jerrycans zijn foodgrade, stapelbaar en steeds opnieuw te vullen en gebruiken.

Dus na 2x vullen met bijna-gratis water uit de kraan, zijn ze al goedkoper dan PET-flessen.

PET-flessen zijn moeilijk stapelbaar, kwestbaar (héél dun kunststof), moeilijk schoon te maken (persoonlijk zou ik ze niet opnieuw vullen en dan de inhoud lang bewaren) en je blijft met een berg afval zitten.
Ik heb 20 jerrycans water van 20ltr in voorraad, die zijn in 2 rijen van 3 naast elkaar en dan 3 hoog gestapeld (plus 2 'los').
Dat staat superstevig en neemt een vloeroppervlak van nog geen 75 bij 60cm in beslag.

Als je uitgaat van 1,5ltr PET-flessen heb je,voor dezelfde hoeveelheid water, 400/1,5 = 267 PET-flessen nodig, die je maar 1x kunt gebruiken.

Succes daarmee.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of een petfles inderdaad niet gunstiger is. Je hebt het over stapelbaar en kosten, richting winkel komt het ook aan op een pellet (verpakt per 6), prima stapelbaar.

Voordelen:
*makkelijker weggeven / ruilen / meenemen
*eentje lek / stuk is het verlies beperkt
*kant en klaar
*koolzuur (antibacterieel) nadeel?
*makkelijk afmeten (randsoen beperken)
*gewicht beter verdelen (oude zolder / mensen)

Nadelen:
*Kosten (extra statiegeld)
*houdbaarheidsdatum
*micropkastics / weekmakers

Ikzelf heb overigens niet zoveel problemen met de nadelen... sterker nog heb meer vertrouwen in een kant en klare petfles dan een jerrycan van partij X, die ikzelf secure / hygienisch moet (bij) vullen.

Pakken barleduque zal ik je in iedergeval afraden voor lange termijn (heb ze ook niet helemaal netjes opgeslage) maar pak was bol gaan staan (botulisme?) en de buitenste verf vergaan. Wellicht nog drinkbaar, maar ik gun de plantjes ook wat.
Er zit ook een verschil tussen de flessen, zo voelen de duurdere wel wat steviger

Je betaald ca 11 liter voor een 20ltr jerrycan, niet 10ltr.
Deze jerrycans zijn foodgrade, stapelbaar en steeds opnieuw te vullen en gebruiken.

Dus na 2x vullen met bijna-gratis water uit de kraan, zijn ze al goedkoper dan PET-flessen.

PET-flessen zijn moeilijk stapelbaar, kwestbaar (héél dun kunststof), moeilijk schoon te maken (persoonlijk zou ik ze niet opnieuw vullen en dan de inhoud lang bewaren) en je blijft met een berg afval zitten.
Ik heb 20 jerrycans water van 20ltr in voorraad, die zijn in 2 rijen van 3 naast elkaar en dan 3 hoog gestapeld (plus 2 'los').
Dat staat superstevig en neemt een vloeroppervlak van nog geen 75 bij 60cm in beslag.

Als je uitgaat van 1,5ltr PET-flessen heb je,voor dezelfde hoeveelheid water, 400/1,5 = 267 PET-flessen nodig, die je maar 1x kunt gebruiken.

Succes daarmee.

Hee @Mayo
Welke jerrycans gebruik jij? Want mijn ervaring is dat niet alle soorten evengoed stapelbaar zijn.

GreetZ,
Pjotr78

richting winkel komt het ook aan op een pellet
Dat klopt, maar dan zit de hele pallet nog in stevig plastic gewikkeld.
Als je eenmaal die six-packs van 1,5ltr flessen thuis hebt is stapelen een heel stuk lastiger (ik heb het geprobeerd).

Ik vind de nadelen die je noemt wel erg belangrijk...
maar dat is een persoonlijke mening

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Microplastics die los laten. Ik moet daar meer onderzoek naar doen. Ook de pet flessen zijn food grade, maar is deze degradatie in 20 jaar groter dan de genoemde jerrycans? Of wat wij nu al dagelijks binnenkrijgen? Wanneer de zombies buiten lopen, denk ik dat micro-plastic niet de grootste zorg is. Of mijn lege flessen collectie.... Maar eens, is er een beter & gezonder alternatief, is het het overwegen waard.

Persoonlijk ben ik meer bang voor tussentijdse vervuiling van het water, zeker als het blijkt als je het net nodig hebt. Heb ervaring met de jacuzzi als je het even vergeet te behandelen. (Yek...) En dat is net de kracht van voorverpakt water. Wat stapelbaarheid: Heb al een aantal 1,5 ltr flessen van een Duitse supermarkt, zijn samen verpakt per 6. Kan je een aardig hoge stabiele stapel mee maken.

Ps, zag van de week een filmpje van een prepper met 2 emmers, waarbij de bovenste emmer 2 keramieken domes met actieve koolstof erin had om water te filteren, onderste opvangbak met een kraan bevestigd. Heb er gelijk een aantal domes besteld bij ali 5.50 pst. (Schijnt in Korea veelgebruikt te zijn).

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
Laatst bewerkt:
Ik doe het niet omdat ze in flessen opgeslagen zijn die over lange tijd microplastics loslaten. Goede Jerricans zijn van het type materiaal die dat niet doen, ook UV straling resistent. Ze zijn wat robuster en kunnen vaak tegen een stootje.

Maar uiteindelijk is het een keuze die je maakt.

Bij Amazon 6x 20 L in de juiste jerricans met 1 kraan ben je 44 euro kwijt. Minder bulk en kleindere vaten is natuurlijk altijd duurder.
@hamsterham , daar heeft @Red zeker een punt.

De grootste nadelen zie ik echter in:
- Kwetsbaarheid van een dunne PET fles;
- Een fles neemt meer ruimte in beslag;
- Het is minder geschikt voor filter-zuiveren van hoeveelheden water en voor hergebruik;
- Met flessen heb je een veel groter contactoppervlak waarover stoffen vanuit de kunststof wand in het water kunnen uitlogen. Stel 20 flessen van 1 liter. Die hebben elk dan al gauw een oppervlak van 600 cm2, totaal 12.000 cm2. Een jerrycan van 20 liter (35x26x30 cm) heeft een oppervlak van slechts circa 2740 cm2. Dat is 4,37 maal groter bij flessen.

Maar, om eerlijk te zijn, zou ik mijzelf echt niet druk maken over het uitlogen van stoffen uit PET flessen. Die ene roadkill rat die we straks opknagen maar een snippertje arsenicum had geslikt, ligt eerder wat zwaarder op de maag😁

Flessen water kopen en opslaan is eenvoudig, maar het blijft duur water en het statiegeld zie je nooit meer terug

Flessen hebben natuurlijk ook de voordelen die jij en @joepmeloen noemden. Beide gebruiken, ieder waarvoor ze het geschiktst zijn, is het toverwoord.

Een groot voordeel van jerrycans vind ik, dat je ze met water van €2,39 per m3 kunt vullen, dus €0,05 voor 20 liter en dat is minder dan de €7 plus statiegeld die jij betaalt. En, dat je ze bij voortduring kunt vullen en hergebruiken. Ik zie het water dat er bij een SHTF in zit, slechts als een start. Eens is dat op, en heb je iets nodig om te gaan zuiveren en opslaan: jerrycans.

• Leuk
Waarderingen: Red
Dank je wel @Mayo
Die zien er goed uit, hebben deze inderdaad de "nokjes" en "deukjes" waardoor ze solide blijven staan?

GreetZ,
Pjotr78

Klopt. De dop, handgreep en andere uitsteeksels bovenop zijn corresponderende holtes in de bodem.
Ze staan echt stevig gestapeld, vooral als ze gevuld zijn. Je loopt ze niet zomaar omver als je er tegenaan loopt

Wat betreft microplastics. Natuurlijk ben je in een shtf daar niet mee bezig. Maar ik rouleer het water. En drink niet meer uit plastic flessen. Dus dan zou ik het echt alleen kopen om op te slaan en dat vind ik zonde.

Ik sla op wat ik ook dagelijks gebruik 😌.

Mineraal water is hetzelfde grondwater wat uit de tap komt (alleen uit een bepaalde regio) en er zijn bubbels aan toegevoegd. Dus ik zou er niet op rekenen dat daar niks mee gebeurd. Nog afgezien van dat je het tegen uv en warmte moet beschermen.

Als ik water wegzet in de jerrycans doe ik er zo'n water tablet bij die het zuivert. (Is ook bedoeld voor waterzuivering/opslag voor drinkwater op boten ed) dus het gaat echt schoon weg.

Wat betreft microplastics. Natuurlijk ben je in een shtf daar niet mee bezig. Maar ik rouleer het water. En drink niet meer uit plastic flessen. Dus dan zou ik het echt alleen kopen om op te slaan en dat vind ik zonde.
Maar waarom rouleer je het water @Red , of bedoel je regelmatig verversen? Tenminste, zolang er nog goed water uit de kraan komt, is er m.i. geen reden om chemisch nabehandeld water uit de voorraad te gaan drinken. Sterker nog, je breekt op die manier de voorraad aan en hebt tijdelijk minder voorraad. En voor de prijs van het drinkwater hoef je het ook niet te doen.

Terug
Bovenaan