• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

Ander dingetje. Ik vond van de week een berichtje op (ik denk) Facebook, Ik kan het niet terug vinden.
Daar viel per ongeluk een node met ground op een radiator. Toen was ineens het bereik significant beter. Ik wil dat wel proberen maar is dat aan te raden?
"Een node met ground" op een radiator @maupspam ?

Ik weet wel dat het bereik van een portofoon soms aanzienlijk kan worden verbeterd door een stukje koperdraad aan de "massa" van een antenne te hangen, bijvoorbeeld door het onder de antenne te klemmen juist voordat die volledig is aangedraaid. Het goudkleurige zeskant-warteltje van de Meshtastic antenne en het antennevoetje op de module vormen ook die "massa".

Zou je daarom een stukje blik met een gat klemmen, dan kan het best zijn dat ook zo'n "ground-plane" (in plaats van een draad) de antenne efficiënter doet uitstralen. Mijn kennis schiet hier tekort, maar uitproberen is de moeite waard. Misschien dat de nabijheid van die radiator een soortgelijk "ground plane" effect had?

Misschien dat er toch wat signaal via de "ground"verstuurd wordt. En een radiator zit aan "aarde". En die is best groot. Voordat het signaal helemaal geabsorbeerd is dan ben je misschien wel kilometers ver.
Just a thought.

Laatst bewerkt:
Misschien dat er toch wat signaal via de "ground"verstuurd wordt. En een radiator zit aan "aarde". En die is best groot. Voordat het signaal helemaal geabsorbeerd is dan ben je misschien wel kilometers ver.
Just a thought.
@maupspam , de "ground plane" absorbeert geen signaal, maar reflecteert dat juist. Staat een spriet-antenne op een autodak, dan zorgt dat ervoor dat alle straling erboven wordt afgegeven, en dat maakt de antenne efficiënter.

Zou er signaal door de aarde worden geabsorbeerd en verstuurd, dan had jij bij de zendmast in Hilversum vast voortdurend gloeiende kuiten gehad, en had je aan de kassa niet kunnen laten zien wat @phtvs in het humordraadje toonde😉
Dan was je onder het middel weggepropagandeerd geweest...😁

"In telecommunication, a ground plane is a flat or nearly flat horizontal conducting surface that serves as part of an antenna, to reflect the radio waves from the other antenna elements. The plane does not necessarily have to be connected to ground to be used as a reflecting surface for radio waves."

@maupspam , de "ground plane" absorbeert geen signaal, maar reflecteert dat juist. Staat een spriet-antenne op een autodak, dan zorgt dat ervoor dat alle straling erboven wordt afgegeven, en dat maakt de antenne efficiënter.

Zou er signaal door de aarde worden geabsorbeerd en verstuurd, dan had jij bij de zendmast in Hilversum vast voortdurend gloeiende kuiten gehad, en had je aan de kassa niet kunnen laten zien wat @phtvs in het humordraadje toonde😉
Dan was je onder het middel weggepropagandeerd geweest...😁

"In de telecommunicatie is een grondvlak een plat of bijna vlak horizontaal geleidend oppervlak dat dient als onderdeel van een antenne om de radiogolven van de andere antenne-elementen te reflecteren. Het vlak hoeft niet noodzakelijkerwijs met aarde te zijn verbonden om als reflecterend oppervlak voor radiogolven te kunnen worden gebruikt.."

Even vertaald "https://www.google.com/search?q=ver...vARiOBcICDhAuGIAEGLEDGMcBGNED&sclient=gws-wiz" voor leden die geen Engels op school hebben gehad.

Laatst bewerkt:
Ik ben jullie nog wat antennemetingen schuldig. Een expert ben ik niet, maar met mijn nano-VNA kom ik wel een eindje. Dat apparaatje kan veel antenne-eigenschappen meten, waaronder ook de Standing Wave Ratio (SWR) Waarover ik eerder schreef.

Een SWR van 1:1,0 is een theoretisch ideaal waarbij er geen zendvermogen terug wordt gereflecteerd naar de zender. Echt goede antennes hebben een waarde dicht daarbij, maar 1:1,5 is nog goed en alles tot en met 1:2,0 is nog acceptabel.

Hieronder een kleine staafantenne zoals die bij de modules wordt geleverd. In dit voorbeeld even grof gemeten over een frequentiebereik van 50 kHz tot 3 GHz. Dat bandbereik omvat signalen van 50.000 wisselingen ("golfjes") per seconde tot 3.000.000.000 per seconde.
De Meshtastic module zendt op 868 MHz.
De groene cijfertjes en grafiek laten de SWR zien. En de delen van de groene grafiek die dicht tegen de onderste horizontale lijn liggen, laten zien in welk frequentiebereik de antenne het beste uitstraalt. Hier zie ik dus twee bereiken (de dalen).
IMG_20240203_165852.jpg
Bij 870 MHz is de SWR = 1:1,21 en dus niet slecht. Om te weten wat het precies bij 868 MHz is, moet ik de frequentie-range verkleinen, maar deze antenne is er zo te zien wel voor geschikt.
IMG_20240203_164251.jpg
Ook is zichtbaar dat deze antenne bij 1860 MHz schijnt te functioneren met SWR = 1:1,68. Een typisch beeld van een antenne die voor meerdere frequenties geschikt kan zijn.

Een flinke verrassing vind ik de goedkope magneetvoet-sprietantenne die ik in een eerdere post noemde. Die is zo te zien over een breed frequentiegebied bruikbaar. Een SWR van 1:1,38 voor 870 MHz is niet slecht, en bij 868 MHz waarschijnlijk nog ietsje beter. De tweede grijze lijn van onder is de SWR = 1:2,0 lijn, ter vergelijk. Alles daaronder is dus nog bruikbaar, en dus alle frequenties t/m 3 GHz (behalve de zeer lage). Ik heb de antenne hier wel op een stalen ondergrond staan zodat het enige "ground plane" (raadpleeg @JJ&A 😉) heeft.
IMG_20240203_194825.jpg
Hierboven is op de "Smith Chart" (in geel op de grijs aangegeven ringen) in een oogopslag te zien dat deze antenne over een uitzonderlijk breed frequentiegebied presteert. Het midden van dit diagram is ideaal en zou worden doorlopen bij SWR = 1:1,0 dus geen reflectie en alle zendvermogen uitgestraald. Bij oplopende frequentie is het een spiraal die dicht om het midden loopt. In de andere plaatjes is de Smith Chart ook uitleesbaar, maar is het veelal een geel puntje bij een nauwe testbandbreedte.

Hieronder, heb ik de kleine staafantenne nog eens gemeten, maar dan op een veel kleiner frequentiegebied van 866-870 MHz, dus nauwkeuriger. Bij 868,0 MHz is de SWR = 1:1,25 en dat is prima.
IMG_20240203_205450.jpg
De goedkope magneetvoet-sprietantenne die ik in een eerdere post noemde blijkt nu SWR = 1:1,39 te hebben, en dat is nog best goed.
IMG_20240203_210700.jpg
In een volgende post wil ik proberen om een willekeurige bami-porto-antenne te meten, even ingedachtig @maupspam 's vraag. Die zijn in principe niet voor 868 MHz geschikt, maar... we gaan het zien...

Laatst bewerkt:
Ik heb een 38 cm lange "Retevis" spriet antenne gemeten die voor 136-174 MHz en 400-480MHz geschikt zou moeten zijn.
Allereerst het volgende... Mijn nano-VNA heeft drie calibratie-SMA's (open, kortgesloten en 50 Ohm), en die zijn SMA male en passen direct op de SMA female van de nano-VNA. Na calibratie passen de module antennes daar ook direct op, want die zijn ook SMA male.

sma-rp-sma-resma-connector-difference-blog.jpg
De Baofeng-antennes zijn echter SMA female, dus moest ik een tweezijdige SMA male kabel en een tweezijdige SMA-female adapter gebruiken die ik na calibratie moest weghalen. Met signaalvertraging is dat te verhelpen, maar dat ging mij nu even te ver voor deze globale indruk. De werkelijkheid zal er dus een pietsje anders uitzien, maar in grote lijnen is het als volgt...

Bij 420 MHz lees ik SWR = 1:1,64.
IMG_20240203_215935.jpg

Bij 120 MHz lees ik SWR = 2,78 en dat is niet goed. De VHF range begint echter bij 136 MHz, maar ook is te zien dat de SWR rechts van de 120 (een dal) zeker niet beter is. Nu zal de gebrekkige calibratie ook wel meespelen, maar hier is redelijk te zien hoe verschillend een antenne zelfs in een frequentie (deel) gebied kan presteren.
IMG_20240203_220024.jpg

In het UHF gebied van 400-480MHz doet 420 MHz (dal) het dus goed, maar iets hoger beduidend slechter. Het tweede dal rechts van 420 MHz is overigens 600 MHz en dus buiten het porto-ontvangstbereik.

Noot, zijsprong t.a.v. portofoongebruik: goed om te weten is dus, dat het zinvol is om frequenties bij portofoon-verkeer iets gespreid te kiezen. Wil je VHF frequenties afspreken met een ander, kies er dan bijvoorbeeld 3 of 4 gespreid over 136-174 MHz. Mochten antennes niet ideaal zijn, dan is er een goede kans dat toch een van die frequenties "werkt".

@maupspam , ik heb hieronder de pointer op 870 MHz gezet, en lees SWR = 1:16,67. Dus absoluut afgrijselijk Niet-OK voor een 868 MHz Meshtastic module. De kans is groot dat de module wordt beschadigd omdat deze portofoon-antenne veel zendvermogen reflecteert.
IMG_20240203_220105.jpg
De calibratie was natuurlijk "uien", en de SWR-grafiek van deze antenne zal vast lager liggen denk ik, maar het geeft wel een idee...

Excuses nog voor de "verdraaide foto's". Maar dat was wel weer goed voor soepele nekspieren😁

Laatst bewerkt:
Het is zondagochtend, en druilerig weer. En, wat doe je dan? Tja, dan nog maar even een traditioneel Oud-Hollandse antennemeting. Nu natuurlijk de Moxon richtantenne waar ik straalverliefd op ben.🤪

Eerst laat ik zien hoe het Smith diagram eruit ziet als er geen antenne op de nano VNA is aangesloten. Dichtbij het centrum was toch goed presteren? Welnu, had dit een antenne geweest dan had het al in de vuilnisbak gelegen. Een nagenoeg totale reflectie van het zendvermogen, en dat is zonder antenne natuurlijk logisch.
img_20240204_081400-jpg.25744
IMG_20240204_081400.jpg
Hier de Moxon richtantenne op de nano-VNA aangesloten. Gebruik je zo'n antenne, weet dan dat het "brilletje" vertikaal moet worden opgesteld, dus met een "glas" onder en het andere boven. Het straalt dan ver naar voren en naar links en rechts en niet naar achteren, boven of onder.
IMG_20240204_081635.jpg

Grof gemeten op een breed frequentiegebied zie ik bij 870 MHz al een SWR =1:1,13 en dat is zeer goed. Ik heb inmiddels vier van deze Moxons, en die geven elk dit beeld. Met de productiekwaliteit zit het bij deze antennes dus wel goed (zie mijn eerdere info, over exact welke het zijn).
Mijn complimenten, Ali!👍
(Maar pas op, ik heb ook een ander fabrikaat liggen dat erop lijkt maar dat beduidend slechter presteert).

Deze Moxon straalt dus niet alleen veel van het zendvermogen uit, maar doet dat ook nogeens gericht. In vergelijk met een rondstralende "omnidirectionele spriet" zoals de standaard antenne, reikt deze Moxon dus "verder dan ver".😉
IMG_20240204_084107.jpg
Op het Smith diagram is ook te zien dat deze antenne rond 870 MHz nagenoeg over het midden van de Smith Chart loopt. Op de groene SWR grafiek is zichtbaar dat de antenne ook op 2,4 GHz functioneert (o.a. een Wifi frequentie).

Ik kan hier de setpoint niet op 868 MHz zetten omdat de stappen over dit brede frequentie-testgebied net te groot zijn.
Op een smaller testgebied lukt dat wel, en is nauwkeuriger, en dan wordt het:
IMG_20240204_091653.jpg
SWR = 1:1,09👍

Preciezer gemeten, blijkt deze antenne dus werkelijk excellent te zijn voor 868 MHz. En dat voor €15.

Nog even ten aanzien van de SWR waarde: Tussen 1:1,0 en 1:1,5 is ideaal. Tussen 1:1,5 en 1:1,9 is niet ideaal maar is nog acceptabel. Tussen 1:2,0 en 1:2,4 is de performance slecht. Tussen 1:2,5 en 1:2,9 idem, maar zou er bij langduriger zenden schade aan de module kunnen ontstaan. Bij 1:3,0 en hoger is de kans op schade aan de module groot.

Hetzelfde geldt er bij het aan zetten van een module zonder antenne. Nooit doen!
Zoals bovenaan van de nano-VNA (zonder antenne) is af te lezen, is de SWR dan "INF" = infinite = oneindig groot. Evenals dan, vrees ik, de omzet van de module-verkoper...😁

Laatst bewerkt:
Hieronder nog even foto's van de beide zijden van de Moxon antenne.
IMG_20240204_101953.jpg
IMG_20240204_102013.jpg
Screenshot_20240204-102406.png

Gekocht bij (kies de SMA versie):

https://nl.aliexpress.com/item/1005004349336740.html?browser_id=83259d6093ad42a7ab8ba78e162dd782&aff_trace_key&aff_platform=msite&m_page_id=001182a3f3300017d0dc62f16249cb6a31b0d821ea&pdp_npi=2@dis!USD!!15.65!!!!!@210318d116606233624494657e82b5!12000028856332825!sea&algo_pvid=96f4de60-3c2b-49e3-b95a-d78e25ab3266&gatewayAdapt=glo2nld

Tot slot: aanschaf is niet direct noodzakelijk want de meegeleverde standaard antenne zal doorgaans tussen de SWR 1:1,25 en 1:1,70 liggen vermoed ik. Maar voor het extra bereik en tegen deze kosten is "going to the max" wel leuk natuurlijk. De prijs in de screenprint is nog geen €12 voor nieuwe klanten van Ali, terwijl het zo'n €15 is voor bestaande klanten.
Maar, haha (speciaal even voor de Groningers en Zeeuwen genoemd😆) meld je jezelf er met een ander emailadres maar hetzelfde postadres opnieuw aan dan verdien je dus €3!😁

Tot slot: aanschaf is niet direct noodzakelijk want de meegeleverde standaard antenne zal doorgaans tussen de SWR 1:1,25 en 1:1,70 liggen vermoed ik.

Ik zou heel graag een praktijktest willen zien.
Dus een test met de standaard antenne en dan kijken hoe ver je komt.
En hierna aan 1 kant een Moxon, en nogmaals een afstandstest.
En dan als 3e aan 2 kanten een Moxon en kijken hoe ver je komt.
Ik moet nog steeds op zoek naar zowel een goede behuizing, en tijd. Zodra ik die 2 dingen gevonden hebt kan ik poging ondernemen om 1 vaste opstelling te maken en deze test zelf (ook) uit te voeren.
En ik moet nog steeds een verantwoorde manier bedenken om een die visdraad over een hoge boom (15 a 20 meter) te gooien zodat ik hier een UTP kabel aan kan optrekken, om hier dan als laatste mijn Meshtastic aan kan plaatsen.

En ik moet nog steeds een verantwoorde manier bedenken om een die visdraad over een hoge boom (15 a 20 meter) te gooien zodat ik hier een UTP kabel aan kan optrekken, om hier dan als laatste mijn Meshtastic aan kan plaatsen.
@martin , en een compoondbougje?
https://www.preppers-shelter.nl/threads/kruisboog-kopen-of-een-handboog.3069/page-6#post-138999
Draad-eind aan pijl, over de hoge boomtak, de teruggekomen pijl uit de hoofdhuid trekken😁, het daarmee teruggekomen draad-eind door een lusje aan het andere draad-einde steken (met daaraan ook de FTP-draad met module). Draad inhalen, vastbinden, en... klaar!😉
Verzwaar je de module met een paar moeren of zo, dan daalt die ook weer af zodra je de draad viert.

Laatst bewerkt:
Maar als een berichtje 3,6 seconden duurt kun je er toch 100 versturen in een uur.

Oh, werkt dat zo. Ik dacht dat je voor berichten ontvangen ook moest zenden (zoals bij internet) en dan ben je eigenlijk heel de tijd aan het zenden. Maar als het alleen telt als je daadwerkelijk berichten verstuurd valt het wel mee.

Oh, werkt dat zo. Ik dacht dat je voor berichten ontvangen ook moest zenden (zoals bij internet) en dan ben je eigenlijk heel de tijd aan het zenden. Maar als het alleen telt als je daadwerkelijk berichten verstuurd valt het wel mee.
Dat klopt, het gaat over het totaal aantal minuten dat de module daadwerkelijk zendt per uur. Je kunt het in de app ook aflezen op de tweede tab van links. Zie je daar AirUtilTX 1,7% staan dan is dat 1,7% van 60 minuten. Pas bij 10% is de 6 minuten bereikt.

In het Engels zie ik nog wel staan😎:
"Override Duty Cycle Limit
Setting this option to 'true' means the device will ignore the hourly duty cycle limit in Europe. This means that you might violate regulations if the device transmits too much."

Maar, haha, wat dat nu weer betekent?😁

Ik zie dit op mijn node:

47924458

UNK: 47924458​

UNSETUNK3 days ago-19.75db/0%/-48.75raw

Zijn de aliens eindelijk geland?
Hmmm, @maupspam , ik zou zeggen dat je 3 dagen geleden door de Klingons ontvoerd bent geweest, met coördinaten ergens in de Pillars of Creation nebula, hun module nog niet op EU868 ingesteld (unset?), en geen accustaat of voltage maar de temperatuur van het heelal?
In ieder geval fijn, dat je weer terug bent!😉 Verder, vind ik het een raadsel...
Eagle-Nebula.jpg

Ik heb een MQTT server opgezet. Het lijkt er op dat de node met de MQTT server praat. Maar ik denk dat ik nog te geisoleerd ben.
Ik verwacht dat als er iemand mijn server als MQTT gebruikt dat de berichtjes heen en weer gaan.
Is er iemand die wat wil testen?Server: carma4you.nl. geen gebruiker/passwoord/TLS voor nu.

Terug
Bovenaan