Het is zondagochtend, en druilerig weer. En, wat doe je dan? Tja, dan nog maar even een traditioneel Oud-Hollandse antennemeting. Nu natuurlijk de Moxon richtantenne waar ik straalverliefd op ben.
Eerst laat ik zien hoe het Smith diagram eruit ziet als er geen antenne op de nano VNA is aangesloten. Dichtbij het centrum was toch goed presteren? Welnu, had dit een antenne geweest dan had het al in de vuilnisbak gelegen. Een nagenoeg totale reflectie van het zendvermogen, en dat is zonder antenne natuurlijk logisch.
Hier de Moxon richtantenne op de nano-VNA aangesloten. Gebruik je zo'n antenne, weet dan dat het "brilletje" vertikaal moet worden opgesteld, dus met een "glas" onder en het andere boven. Het straalt dan ver naar voren en naar links en rechts en niet naar achteren, boven of onder.
Grof gemeten op een breed frequentiegebied zie ik bij 870 MHz al een SWR =1:1,13 en dat is
zeer goed. Ik heb inmiddels vier van deze Moxons, en die geven elk dit beeld. Met de productiekwaliteit zit het bij deze antennes dus wel goed (zie mijn eerdere info, over exact welke het zijn).
Mijn complimenten, Ali!
(Maar pas op, ik heb ook een ander fabrikaat liggen dat erop lijkt maar dat beduidend slechter presteert).
Deze Moxon straalt dus niet alleen veel van het zendvermogen uit, maar doet dat ook nogeens gericht. In vergelijk met een rondstralende "omnidirectionele spriet" zoals de standaard antenne, reikt deze Moxon dus "verder dan ver".
Op het Smith diagram is ook te zien dat deze antenne rond 870 MHz nagenoeg over het midden van de Smith Chart loopt. Op de groene SWR grafiek is zichtbaar dat de antenne ook op 2,4 GHz functioneert (o.a. een Wifi frequentie).
Ik kan hier de setpoint niet op 868 MHz zetten omdat de stappen over dit brede frequentie-testgebied net te groot zijn.
Op een smaller testgebied lukt dat wel, en is nauwkeuriger, en dan wordt het:
SWR = 1:1,09
Preciezer gemeten, blijkt deze antenne dus werkelijk
excellent te zijn voor 868 MHz. En dat voor €15.
Nog even ten aanzien van de SWR waarde: Tussen 1:1,0 en 1:1,5 is ideaal. Tussen 1:1,5 en 1:1,9 is niet ideaal maar is nog acceptabel. Tussen 1:2,0 en 1:2,4 is de performance slecht. Tussen 1:2,5 en 1:2,9 idem, maar zou er bij langduriger zenden schade aan de module kunnen ontstaan. Bij 1:3,0 en hoger is de kans op schade aan de module groot.
Hetzelfde geldt er bij het aan zetten van een module zonder antenne. Nooit doen!
Zoals bovenaan van de nano-VNA (zonder antenne) is af te lezen, is de SWR dan "INF" = infinite = oneindig groot. Evenals dan, vrees ik, de omzet van de module-verkoper...