@maupspam , zoals
@Pjotr Prep terecht aangeeft, is een "bami-porto" antenne in principe op 136–174 MHz (VHF) en 400–520 MHz (UHF) afgesteld. Vaak blijkt zo'n antenne dan wel goed op UHF te functioneren en slechter op VHF (of omgekeerd) want echt goede antennes kosten geld. Maar, er zijn ook wel goede bij; je moet het treffen.
Interessant is het om een antenne m.b.v. een nano-VNA door te meten.
https://www.eleshop.nl/nanovna-h.html
Ali heeft ze ook, en goedkoper. Ik heb er eentje, en bij sommige antennes is het gewoon schrikken wat ze "presteren".
Om op jouw vraag terug te komen: het is best mogelijk dat jouw porto-antenne "toevallig" 868 MHz aan kan. Ik zou het voor je doormeten als je in de buurt zou zijn, maar wellicht organiseren we ergens in het midden van het land eens een Meshtastic-middag. Bij jou of
@petroman in de tuin wellicht, of op jullie Gooise matrassen?!
Ik zou zonder doormeten niet snel een onbekende of twijfelachtige antenne aansluiten. Het risico is, dat de SWR zo hoog is, dat het meeste (of alles) aan zendvermogen wordt gereflecteerd door de antenne. Een beetje hetzelfde effect als een module zonder antenne aan zetten... je kunt daar een module mee vernielen...
Ik zoek straks mijn nano-VNA er eens bij, en plaats wel wat SWR-plaatjes van een paar antennes.
Verloopjes zijn er volop te verkrijgen, en zijn goedkoop. Het is alleen even oppassen om dan de goede te kiezen.
Een RG174 kabel zoals uit jouw Ali-link heeft in het 868 MHz frequentiegebied een attenuation (verzwakking) van 26,9 dB voor 30,5 m lengte en dat is best veel. Relatief is het natuurlijk, en gaat het om stukjes van 10-30 cm dan zou ik mij echt geen zorgen maken over het verlies aan zendvermogen.
Je ziet in de onderstaande tabellen ook kabel die veel beter presteert, dus kan je die krijgen dan verlies je minder aan zendvermogen. Zelf zou ik een module eerder direct aan de antenne hangen, maar die Eelco van Veron trekt ook een kabel naar buiten dus het is te doen. Hij zal dan wel een betere kabel dan RG174 gebruiken vermoed ik.
Ik zie RG58 kabel bij Ali, en die heeft minder verlies. Schelen doet het...
Maar, alles is relatief, en de magneetvoet antenne die ik hierboven noemde heeft dezelfde RG174 kabel.
http://rfelektronik.se/manuals/Datasheets/Coaxial_Cable_Attenuation_Chart.pdf