• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

Ik wil dit ook gaan proberen, eerst met eentje. Maar moet je solderen om de batterij te bevestigen? En is die batterij van 7 euro oplaadbaar? Of kan je ook een powerbank en usb gebruiken voor stroom?

En wat voor kastje hebben jullie er omheen gedaan?

Ik heb het bijgeleverde plastic doosje vsn de Meshtastic unit gebruikt als kastje. Een gaatje geboord voor de antenne aansluiting en een sleufje uitgesneden voor de USB connector. Een 18650 oplaadbare batterij past dan juist onder de print als je het doosje dichtklapt.
Er is een printconnector bijgeleverd die aan de plus (rode draad) en de minpool (zwarte draad) van de batterij gesoldeerd kunnen worden.

Tegen meerprijs zijn Meshtastic units te koop, waar op de achterzijde van de print reeds een batterijhouder opgesoldeerd zit.

Ik wil dit ook gaan proberen, eerst met eentje. Maar moet je solderen om de batterij te bevestigen? En is die batterij van 7 euro oplaadbaar? Of kan je ook een powerbank en usb gebruiken voor stroom?

En wat voor kastje hebben jullie er omheen gedaan?

Probeer het eerst met 5V micro USB van een adapter zou ik zeggen, of inderdaad van een powerbank. Sommige powerbanken schakelen uit bij het lage verbruik, maar meestal werkt het prima.

Ik hang er nogal eens zo'n batterijhouder/powerbank aan met twee losse 18650's en dat gaat prima met de 5V via de micro USB poort. Dan geen solderen.
Screenshot_20240124-212050.png
Wil je direct een 3,7V Li-ion batterij zoals 18650 (of een lipo accu) verbinden dan moet dat via het kleine stekkerdoosje naast de antenne.

Als kastje zou je een diepvriesdoosje kunnen gebruiken, of voor enkele dagen testen best een stevig plastic zakje.

Is dat stekkertje voor de 3volt of de 5volt?
Je kunt de module via de 5V micro USB poort voeden (uit powerbank of netadapter of andere 5V USB uit).

Maar ook via het kleine stekkerdoosje naast de antenne. Dat is voor 3,7-4,2V, dus direct op een 18650 of lipo, en daarvoor is het meegeleverde stekkertje. Let op de polariteit. Rood is plus en zwart is min.

Thx Rocky, dan ga ik daar geen 5 volt opzetten uit een module die binnenkort komt.
Maar mooi via de usb.
Module 18650
Deze module wil ik weer voeden met een solar paneeltje.

Of het daarmee wil gaan lukken is onzeker, ik heb niet het idee dat die batterijhouder erg efficiënt met de beschikbare stroom omgaat.
Het paneeltje zou Max 750mA zijn bij 5 volt. Dan twee batterijtjes erin van ca 3000mA.

kastje eromheen en lekker prutsen 😊

Laatst bewerkt:
Kastje eromheen en lekker prutsen 😊
Electronica onderdelen zaken hadden wat jaren geleden nog kastjes in allerlei formaten, voor zelfbouwer electroninga.
Ik zal ook even op het internet rondkijken.

Misschien zijn er onder ons dit een 3D-printers hebben en tegen een leuke vergoeding wel de kanstjes wil uitprinten.

@martin bedankt voor het document met de uitleg :)

Ik moet zeggen dat het veel simpeler is dan ik dacht, heb het gewoon op mijn werk even tussendoor kunnen doen (flashen in de browser had ik niet verwacht :), alles is in een paar minuutjes klaar ). Code voor het connecten komt op het schermpje. Alleen geen andere netwerken, misschien kan ik hem nog iets verplaatsen of een keer met een powerbank er aan gaan zoeken of ik iets ontvang.

@martin bedankt voor het document met de uitleg :)

Ik moet zeggen dat het veel simpeler is dan ik dacht, heb het gewoon op mijn werk even tussendoor kunnen doen (flashen in de browser had ik niet verwacht :), alles is in een paar minuutjes klaar ). Code voor het connecten komt op het schermpje. Alleen geen andere netwerken, misschien kan ik hem nog iets verplaatsen of een keer met een powerbank er aan gaan zoeken of ik iets ontvang.
@marzman , proficiat! Weer een potentiële node erbij, mooi!

Wat dat zoeken naar andere nodes betreft, is het volgende wellicht een aardige. Ik kocht eens een goedkoop sprietje met magneetvoet dat het prima doet op het autodak. Het heeft een SMA connector die direct op de module past. Wel is het magneetje vrij zwak, maar met een extra neodymium magneetje eronder met cellotape zit de antenne stabiel vast.

Daarmee zou je eenvoudig woon-werk of cross-country kunnen scannen op verdere nodes. Er blijft dan nog wel de vraag in hoeverre bestaande nodes zich bloot geven als de eigen node niet zendt... Verzend je zelf een bericht dan ontvang je een ontvangstbevestiging (die wordt vastgelegd als vinkje bij het bericht). Maar verzend je zelf niets, dan zie je een node alleen als die in de buurt is en toevallig zelf een bericht uitzendt. De oplossing zit hem dus in het zelf geregeld uitzenden van een vooraf ingesteld bericht. Bijvoorbeeld iedere 30 seconden "mobiele node - vaste locatie <eigen vaste locatie - globaal, dus ongeveer maar bijvoorbeeld km verderop>". Je hoeft dan niet voortdurend op de app te turen, onderwijl bermpaaltjes nog net ontwijkend, maar leest het resultaat na de rit eenvoudig uit.
Veel plezier bij de "war-driving", oftewel "good hunting" @marzman !
Screenshot_20240131-093200.png
Screenshot_20240131-094223.png

Ik heb wel iets verstuurd ook als test, maar daar kwam geen antwoord op, maar ik zit ook binnen met het ding op mijn bureau.

Zo'n antenne klinkt wel goed ;)

Ik heb wel iets verstuurd ook als test, maar daar kwam geen antwoord op, maar ik zit ook binnen met het ding op mijn bureau.

Zo'n antenne klinkt wel goed ;)
Binnen, op het bureau, zal de ontvangst beperkt zijn en waarschijnlijk niet "rondstralend" maar gefocust op net de richting waar niets zit. Het rondstralende sprietje dat ik toonde is niet de meest ideale antenne, maar werkt best goed mobiel. Het heeft ook het stalen autodak nodig als "ground plane" maar op een stalen plaatje gekleefd zou het ook buiten aan huis wellicht aardig kunnen werken. De kosten zijn het in ieder geval niet. Let wel op de SMA connector, want een andere past niet.

Laatst bewerkt:
Binnen, op het bureau, zal de ontvangst beperkt zijn en waarschijnlijk niet "rondstralend" maar gefocust op net de richting waar niets zit. Het rondstralende sprietje dat ik toonde is niet de meest ideale antenne, maar werkt best goed mobiel. Het heeft ook het stalen autodak nodig als "ground plane" maar op een stalen plaatje gekleefd zou het ook buiten aan huis wellicht aardig kunnen werken. De kosten zijn het in ieder geval niet. Let wel op de SMA connector, want een andere past niet.

Ik heb voor mijn portofoon een andere antenne gekocht. Nu heb ik er dus één over. Bestaat er een verloopje dat 2 kanten SMA heeft? En kan ik deze dan als langere/betere antenne voor de Meshtastic gebruiken?

Edit: Deze kabel kan ik dus gebruiken om naar buiten te gaan en een meter omhoog. Gesteld dat dit werkt.
https://nl.aliexpress.com/item/1005..._id=202401310152131550339860694520001169317_1

De antenne moet wel afgestemd zijn op de 868Mhz. Anders heeft het geen nut en kan de module zelfs defect raken.

De porto antenne zit waarschijnlijk ergens rond de 433mhz.

Ah, ok. Klopt ja.
Maar kan ik zo'n type kabel wel als verlenging gebruiken om de huidige antenne naar buiten te krijgen?

Je kan idd een verlengkabeltje gebruiken. Sms male naar female.
Echter zal het tx en rx signaal gaan afnemen. Heel lang is niet aan te bevelen.

Een geschikte antenne zoals van Rocky compenseert dit weer door dat deze wat groter is. (Simplistisch gezien)

Ik ga zelf overigens ook een kabeltje van ca 10 cm ertussen plaatsen om het inbouwen in een doosje te vereenvoudigen.

Ander dingetje. Ik vond van de week een berichtje op (ik denk) Facebook, Ik kan het niet terug vinden.
Daar viel per ongeluk een node met ground op een radiator. Toen was ineens het bereik significant beter. Ik wil dat wel proberen maar is dat aan te raden?

Laatst bewerkt:

@maupspam , zoals @Pjotr Prep terecht aangeeft, is een "bami-porto" antenne in principe op 136–174 MHz (VHF) en 400–520 MHz (UHF) afgesteld. Vaak blijkt zo'n antenne dan wel goed op UHF te functioneren en slechter op VHF (of omgekeerd) want echt goede antennes kosten geld. Maar, er zijn ook wel goede bij; je moet het treffen.

Interessant is het om een antenne m.b.v. een nano-VNA door te meten. https://www.eleshop.nl/nanovna-h.html
Ali heeft ze ook, en goedkoper. Ik heb er eentje, en bij sommige antennes is het gewoon schrikken wat ze "presteren".

Om op jouw vraag terug te komen: het is best mogelijk dat jouw porto-antenne "toevallig" 868 MHz aan kan. Ik zou het voor je doormeten als je in de buurt zou zijn, maar wellicht organiseren we ergens in het midden van het land eens een Meshtastic-middag. Bij jou of @petroman in de tuin wellicht, of op jullie Gooise matrassen?!😉

Ik zou zonder doormeten niet snel een onbekende of twijfelachtige antenne aansluiten. Het risico is, dat de SWR zo hoog is, dat het meeste (of alles) aan zendvermogen wordt gereflecteerd door de antenne. Een beetje hetzelfde effect als een module zonder antenne aan zetten... je kunt daar een module mee vernielen...

Ik zoek straks mijn nano-VNA er eens bij, en plaats wel wat SWR-plaatjes van een paar antennes.

Verloopjes zijn er volop te verkrijgen, en zijn goedkoop. Het is alleen even oppassen om dan de goede te kiezen.
Een RG174 kabel zoals uit jouw Ali-link heeft in het 868 MHz frequentiegebied een attenuation (verzwakking) van 26,9 dB voor 30,5 m lengte en dat is best veel. Relatief is het natuurlijk, en gaat het om stukjes van 10-30 cm dan zou ik mij echt geen zorgen maken over het verlies aan zendvermogen.
Je ziet in de onderstaande tabellen ook kabel die veel beter presteert, dus kan je die krijgen dan verlies je minder aan zendvermogen. Zelf zou ik een module eerder direct aan de antenne hangen, maar die Eelco van Veron trekt ook een kabel naar buiten dus het is te doen. Hij zal dan wel een betere kabel dan RG174 gebruiken vermoed ik.
Ik zie RG58 kabel bij Ali, en die heeft minder verlies. Schelen doet het...
Screenshot_20240131-191221.png
Maar, alles is relatief, en de magneetvoet antenne die ik hierboven noemde heeft dezelfde RG174 kabel.😉
http://rfelektronik.se/manuals/Datasheets/Coaxial_Cable_Attenuation_Chart.pdf

Terug
Bovenaan