maupspam
Senior Prepper
Haha, mooi @logan1202 , ik had nooit gedacht om ooit aan Telegram te beginnen, maar nu moet het maar
Ik heb mij inmiddels aangemeld.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Haha, mooi @logan1202 , ik had nooit gedacht om ooit aan Telegram te beginnen, maar nu moet het maar
Van @martin begreep ik dat dat kan, of tenminste via internet verbinden met de MQTT server voor berichtenverkeer.Ik loop mss ook wat vooruit.
Is het mogelijk de module via wifi met internet te verbinden? Of loopt dit via de pc en een kabeltje.
Wifi staat 24/7 aan namelijk.
Laten jullie je pc eigenlijk continu aan staan hiervoor. Of is het zoals een vrachtwagenchauffeur met een bakkie? Gewoon kijken of er iemand reageert?
Ik loop mss ook wat vooruit.
Is het mogelijk de module via wifi met internet te verbinden? Of loopt dit via de pc en een kabeltje.
Wifi staat 24/7 aan namelijk.
@Enki , ATAK biedt de mogelijkheid om ook andere data dan alleen tekst uit te wisselen, toch? Via Meshtastic verbonden zal een PDF of foto wel lang onderweg zijn, maar als het kan en zodra we toch zeëen van tijd hebben tussen het ratten villen en kruisboog schieten door...ATAK zal voor de meeste waarschijnlijk nog onbekend zijn, het is de Android Team Awareness Kit; de civiele versie van wat het US leger gebruikt: Android Tactical Assault Kit. De basis is een kaart (zoals google maps, openstreetmap, bing e.d.) verreikt met hoogte-data. Zo wordt een platte kaart dus opeens een soort van 3D. Voor Nederland niet zo heel belangrijk, maar bijvoorbeeld hier in Zweden absoluut wel belangrijk, met alle heuvels en bergen.
Laten jullie je pc eigenlijk continu aan staan hiervoor. Of is het zoals een vrachtwagenchauffeur met een bakkie? Gewoon kijken of er iemand reageert?
@Enki , ATAK biedt de mogelijkheid om ook andere data dan alleen tekst uit te wisselen, toch? Via Meshtastic verbonden zal een PDF of foto wel lang onderweg zijn, maar als het kan en zodra we toch zeëen van tijd hebben tussen het ratten villen en kruisboog schieten door...
Ik geloof dat ATAK machtig mooi is, maar ik zie in gedachten veel oogjes totdat het alleen door Meshtastic met de wereld verbonden is
De herkomst ervan, en dat het ATAK "gratis" is en geen open-source, verzekert mij ervan, dat er in principe wordt meegekeken door de maker zodra dat voor hen opportuun is. Tenzij Meshtastic dat bemoeilijkt, zodra er geen verdere connectie (internet) meer is.
Als maker van die app zou ik er wel voor zorgen dat ATAK ook via Meshtastic bijvoorbeeld locatiegegevens verstuurt, en wellicht ook andere, ongemerkt.
Daarmee, zullen we dan moeten leven tenzij we als gebruikers alleen via een Meshtastic-privekanaal communiceren.
Oftewel: dat lijkt mij dan een must, onder bepaalde omstandigheden.
Mooi dat jullie het groots aanpakken. Binnenkort de MQTT verbinding leggen, en straks een super-node op die bunker!
Wat als je instelt ham operator te zijn Is het dan wel versleuteld of juist niet??
Is dat zo? is dat niet mede afhankelijk van de frequentie die je gebruikt? en moet je je sowieso niet houden aan de duty cycle?Als HAM operator ben je niet gelimiteerd aan de zend beperking van tijdsduur. Maar doorgaans mag je niet iets encrypted versturen.
@Enki , dat klopt, maar als ATAK stiekum info zou verzenden dan komt die info vast ook weer ontsleuteld bij een ontvangende ATAK binnen. Zowel de verzendende ATAK app als de ontvangende "in hetzelfde complot" zogezegd. Het is natuurlijk maar de vraag of dat gebeurt, maar was ik die maker van de app dan zou ik er wel alles aan hebben gedaan om dat voor elkaar te krijgen Zeker weten... Niets komt voor niets, en zeker niet uit die hoek...Het Meshtastic stuk is in ieder geval encrypted, daar kan niemand meekijken zonder de AES sleutels.
Zo is het.Verder hebben we een eigen TAK server in de bunker en heeft elke ATAK client z'n eigen TLS certificaat, wat dus ook weer zorgt voor goede encryptie, ook daar is afluisteren niet mogelijk.
Het zou kunnen dat de android client stiekem wat data doorstuurt, maar bij een SHTF zonder internet toegang wens ik 't veel succes met proberen
Maar het blijft een goed punt; ik zal de clients voorzien van een VPN naar de bunker, waar alle verkeer overheen gaat, zodat we daar kunnen zien of er rare verbindingen gemaakt worden.