• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

Laten jullie je pc eigenlijk continu aan staan hiervoor. Of is het zoals een vrachtwagenchauffeur met een bakkie? Gewoon kijken of er iemand reageert?

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
Ik loop mss ook wat vooruit.

Is het mogelijk de module via wifi met internet te verbinden? Of loopt dit via de pc en een kabeltje.

Wifi staat 24/7 aan namelijk.
Van @martin begreep ik dat dat kan, of tenminste via internet verbinden met de MQTT server voor berichtenverkeer.

Het zou mij niets verbazen, als er binnenkort een setup volgt van hem, waarmee wij via internet en MQTT verbindingen kunnen leggen.
Meshtastic functioneert dan zoals gebruikelijk als draadloos netwerk, maar verbind je jouw module dan ook nog met Wifi direct via de router met de MQTT server, dan kan je op de telefoon berichten uitwisselen met een ander ver weg die hetzelfde deed. Even chatten met @logan1202 of @PBear of @Enki bijvoorbeeld. Zolang het internet functioneert...

Ik betwijfel wel of langere afstanden zoals naar Zweden of zelfs de Philipijnen ooit draadloos zullen kunnen via Meshtastic, tenzij er "super-nodes" komen die honderden of zelfs duizenden km kunnen overbruggen. Via satellieten wellicht, waarom niet?

Maar rijpt de mesh gewoon uit met hooggeplaatste nodes dan zie ik 500-800 km in vogelvlucht nog wel eens gebeuren zonder internet, bij het maximum van 7 hops.
Wel even vanuit de veronderstelling dat tussenliggende "super-nodes" dan gevoelige antennes kunnen hebben en een groter zendvermogen.
En, met een een kleine hoop dat het berichtenverkeer-volume dan toch nog te managen zou zijn (maar vraag mij dan niet hoe). Toekomstmuziek...?

Laten jullie je pc eigenlijk continu aan staan hiervoor. Of is het zoals een vrachtwagenchauffeur met een bakkie? Gewoon kijken of er iemand reageert?

Nee, ik laat geen pc aanstaan voor deze toepassing. Ik heb wel enkele raspberry pi's 24 uur per dag aanstaan maar dat is voor home automation en andere toepassingen (zoals centrale opslag, NAS, etc)

Maar ik moet echt aan de slag om het ook daadwerkelijk aan te sluiten. Ik moet even kijken hoe het zit met de berichten die verzonden zijn, en die je op een later tijdstip probeert op te vragen. Ik ga er blindelings vanuit dat deze gewoon terug te lezen zijn, maar dat is wel een van de eerste dingen die ik zal moeten nakijken.

Ik loop mss ook wat vooruit.

Is het mogelijk de module via wifi met internet te verbinden? Of loopt dit via de pc en een kabeltje.

Wifi staat 24/7 aan namelijk.

Het is mogelijk om met de module te verbinding via BT of via WIFI. Het is helaas wel of/of.
Zodra je heb gekozen voor WIFI dan kun je via een koppeling met MQTT de modules ook via deze methode aan elkaar te knopen.

Ik zal over 1 tot max 2 weken hier een duidelijke instructie over maken inclusief kanaalinstellingen en een QR code zodat je het gelijk kunt instellen zonder lastig typewerk.

En een grafische voorstelling van enkele nodes en een MQTT knooppunt zal het mogelijk wat kunnen verduidelijken.

Grappig dat er meerdere actief bezig zijn met Meshtastic, ik ben zelf ook wat aan 't experimenteren ermee.
Heb 10 modules met batterij, 6 externe antenne's. Het idee is dus ook om 6 modules met externe antenne op slimme plekken te plaatsen.

1 ervan zal bij onze bunker bovenin de radiomast komen, 60m hoog boven op een 300 meter hoge berg dus. Die zal dus een heel mooi bereik hebben en gaat als repeater werken, met vaste stroomvoorziening. Dit kan echter pas als de sneeuw en ijs weer weg zijn.

1 zal hier thuis op een 16m hoge uitschuifbare radiomast komen, zo'n 30km van de bunker af; als het meezit zit die op 16m hoog genoeg om signaal van de module bij de bunker te kunnen ontvangen.

1 op kantoor, op zo'n 5 km van de bunker vandaan; die zal vrijwel zeker verbinding kunnen maken, met eerdere expirementen met LoRa (TTN) lukte dat ook al, zonder speciale antenne.

De andere 3 met externe antenne wil ik proberen om bij anderen uit onze groep te plaatsen, hopelijk lukt 't dan om daadwerkelijk een netwerk op te bouwen waarbij we elkaar in ieder geval textberichten kunnen sturen.

En dan nog 4 voor in een paar van onze auto's, om het bereik mee te kunnen testen. Mocht dat werken dan zullen er meer modules bij komen om het netwerk dichter te maken en om rond de huizen van onze groepsleden goed bereik te hebben.

Het zal nog wel even duren voordat we zover zijn, maar ALS dat werkt, dan is de volgende stap om onze ATAK server er ook aan te koppelen. Het kunnen delen van posities/info op een kaart (inclusief hoogtemap) is super handig; voor nu heb ik alleen nog wat tests met ATAK gedaan op de pc en een oude tablet, nog niet via Meshtastic, maar daar is wel officiele ondersteuning voor.

ATAK zal voor de meeste waarschijnlijk nog onbekend zijn, het is de Android Team Awareness Kit; de civiele versie van wat het US leger gebruikt: Android Tactical Assault Kit. De basis is een kaart (zoals google maps, openstreetmap, bing e.d.) verreikt met hoogte-data. Zo wordt een platte kaart dus opeens een soort van 3D. Voor Nederland niet zo heel belangrijk, maar bijvoorbeeld hier in Zweden absoluut wel belangrijk, met alle heuvels en bergen. Het kan via data verbindingen (zoals 3/4/5G, wifi, radiolink, maar dus ook via meshtastic) data delen met de groep, uiteraard encrypted en in theorie volledig veilig tegen meeluisteraars. Ook bepaalde drones zijn ermee te besturen, waarbij leden uit de groep de controle over kunnen nemen (als je wil); is er een high-speed dataverbinding dan kan iedereen uit de groep ook de drone-beelden mee kijken.

ATAK in combinatie met Meshtastic is voor mij 1 van de ultieme prepper tools, zolang je iets hebt om de boel van stroom te voorzien, maar een klein zonnepaneeltje met accu is al snel genoeg dus dat is in theorie goed haalbaar. De uitdaging is om nu het netwerk op te bouwen, zodat het al functioneert bij SHTF, want op dat moment is het echt te laat.

Ideeen genoeg, nu nog lekker weer (met -20 in een metalen mast klimmen is niet zo prettig) en tijd :)

ATAK zal voor de meeste waarschijnlijk nog onbekend zijn, het is de Android Team Awareness Kit; de civiele versie van wat het US leger gebruikt: Android Tactical Assault Kit. De basis is een kaart (zoals google maps, openstreetmap, bing e.d.) verreikt met hoogte-data. Zo wordt een platte kaart dus opeens een soort van 3D. Voor Nederland niet zo heel belangrijk, maar bijvoorbeeld hier in Zweden absoluut wel belangrijk, met alle heuvels en bergen.
@Enki , ATAK biedt de mogelijkheid om ook andere data dan alleen tekst uit te wisselen, toch? Via Meshtastic verbonden zal een PDF of foto wel lang onderweg zijn, maar als het kan en zodra we toch zeëen van tijd hebben tussen het ratten villen en kruisboog schieten door...

Ik geloof dat ATAK machtig mooi is, maar ik zie in gedachten veel oogjes totdat het alleen door Meshtastic met de wereld verbonden is😁

De herkomst ervan, en dat het ATAK "gratis" is en geen open-source, verzekert mij ervan, dat er in principe wordt meegekeken door de maker zodra dat voor hen opportuun is.😎 Tenzij Meshtastic dat bemoeilijkt, zodra er geen verdere connectie (internet) meer is.
Als maker van die app zou ik er wel voor zorgen dat ATAK ook via Meshtastic bijvoorbeeld locatiegegevens verstuurt, en wellicht ook andere, ongemerkt.
Daarmee, zullen we dan moeten leven tenzij we als gebruikers alleen via een Meshtastic-privekanaal communiceren.
Oftewel: dat lijkt mij dan een must, onder bepaalde omstandigheden.😁

Mooi dat jullie het groots aanpakken. Binnenkort de MQTT verbinding leggen, en straks een super-node op die bunker!

@Enki , ATAK biedt de mogelijkheid om ook andere data dan alleen tekst uit te wisselen, toch? Via Meshtastic verbonden zal een PDF of foto wel lang onderweg zijn, maar als het kan en zodra we toch zeëen van tijd hebben tussen het ratten villen en kruisboog schieten door...

Ik geloof dat ATAK machtig mooi is, maar ik zie in gedachten veel oogjes totdat het alleen door Meshtastic met de wereld verbonden is😁

De herkomst ervan, en dat het ATAK "gratis" is en geen open-source, verzekert mij ervan, dat er in principe wordt meegekeken door de maker zodra dat voor hen opportuun is.😎 Tenzij Meshtastic dat bemoeilijkt, zodra er geen verdere connectie (internet) meer is.
Als maker van die app zou ik er wel voor zorgen dat ATAK ook via Meshtastic bijvoorbeeld locatiegegevens verstuurt, en wellicht ook andere, ongemerkt.
Daarmee, zullen we dan moeten leven tenzij we als gebruikers alleen via een Meshtastic-privekanaal communiceren.
Oftewel: dat lijkt mij dan een must, onder bepaalde omstandigheden.😁

Mooi dat jullie het groots aanpakken. Binnenkort de MQTT verbinding leggen, en straks een super-node op die bunker!

Ja, er kan meer data uitgewisseld worden, maar ik twijfel sterk of dat via Meshtastic ook gaat.

Het Meshtastic stuk is in ieder geval encrypted, daar kan niemand meekijken zonder de AES sleutels.

Verder hebben we een eigen TAK server in de bunker en heeft elke ATAK client z'n eigen TLS certificaat, wat dus ook weer zorgt voor goede encryptie, ook daar is afluisteren niet mogelijk.
Het zou kunnen dat de android client stiekem wat data doorstuurt, maar bij een SHTF zonder internet toegang wens ik 't veel succes met proberen :)
Maar het blijft een goed punt; ik zal de clients voorzien van een VPN naar de bunker, waar alle verkeer overheen gaat, zodat we daar kunnen zien of er rare verbindingen gemaakt worden.

Over de encryptie…

Misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Als HAM operator ben je niet gelimiteerd aan de zend beperking van tijdsduur. Maar doorgaans mag je niet iets encrypted versturen.

Wat als je instelt ham operator te zijn Is het dan wel versleuteld of juist niet??

Wat als je instelt ham operator te zijn Is het dan wel versleuteld of juist niet??

Je kunt dit los van elkaar instellen. Je kunt "per kanaal" wel of geen AES sleutel instellen. Omdat er flinke verschillen zijn m.b.t. de regelgeving hebben ze dit (gelukkig) uit elkaar getrokken.

Als HAM operator ben je niet gelimiteerd aan de zend beperking van tijdsduur. Maar doorgaans mag je niet iets encrypted versturen.
Is dat zo? is dat niet mede afhankelijk van de frequentie die je gebruikt? en moet je je sowieso niet houden aan de duty cycle?

Tijd geleden dat ik mijn examen gedaan heb.

Maar op de banden waar je als zendamateur mag uitkomen zijn de beperkingen het vermogen en dat je minstens 1 maal per 5 minuten je call opnoem. Geen politieke berichten uitwissel en geen berichten voor derden.
Dit in grote lijnen zit er nog in het hoofd.

868Mhz is volgens mij geen band toegewezen voor zendamateurs. Maar mag je er onder andere regelgeving gebruik van maken.

Modules zijn binnen en wat een klein spul. Alles is mini mini... :shocked:

Updaten dat ging vanzelf eigenlijk, maar ben nog niet helemaal eruit.

Ik probeer de namen aan te passen maar heb wel verbinding met module A maar die heet in de app module B...
En krijg steeds op de telefoon een Meshtastic piepje....

Morgen maar eens verder prutsen. ;-)

Ik wil dit ook gaan proberen, eerst met eentje. Maar moet je solderen om de batterij te bevestigen? En is die batterij van 7 euro oplaadbaar? Of kan je ook een powerbank en usb gebruiken voor stroom?

En wat voor kastje hebben jullie er omheen gedaan?

Laatst bewerkt:
Ik wil graag een behoorlijk krachtige powerbank maken voor verschillende voltages tot 12 volt die ook krachtig genoeg is om er een laptop een tijd draaiende te houden.
En oplaatbaar is via de 12 volt aansluiting van ons T5-campertje en een losse zonnepaneel.
Ik denk dat dan de 18650 batterijen het beste zijn.

Ook loop ik steeds meer warm voor de Meshtastic, waar deze powerbank uitermatig geschikt voor is.

Voeding gaat via een usb usb micro kabeltje zie de link in Martin zijn document.
Via een mini stekkertje kan ook en vlg ‘s mij zijn er nog andere mogelijkheden die idd gesoldeerd kunnen worden.

Het Meshtastic stuk is in ieder geval encrypted, daar kan niemand meekijken zonder de AES sleutels.
@Enki , dat klopt, maar als ATAK stiekum info zou verzenden dan komt die info vast ook weer ontsleuteld bij een ontvangende ATAK binnen. Zowel de verzendende ATAK app als de ontvangende "in hetzelfde complot" zogezegd. Het is natuurlijk maar de vraag of dat gebeurt, maar was ik die maker van de app dan zou ik er wel alles aan hebben gedaan om dat voor elkaar te krijgen😁 Zeker weten... Niets komt voor niets, en zeker niet uit die hoek...
Verder hebben we een eigen TAK server in de bunker en heeft elke ATAK client z'n eigen TLS certificaat, wat dus ook weer zorgt voor goede encryptie, ook daar is afluisteren niet mogelijk.
Het zou kunnen dat de android client stiekem wat data doorstuurt, maar bij een SHTF zonder internet toegang wens ik 't veel succes met proberen :)
Zo is het.
Maar het blijft een goed punt; ik zal de clients voorzien van een VPN naar de bunker, waar alle verkeer overheen gaat, zodat we daar kunnen zien of er rare verbindingen gemaakt worden.
👍

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
Terug
Bovenaan