• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

Als ik zin, tijd en eindelijk de skils heb dan plak ik het apparaat onder mijn drone om hoogte te winnen. Misschien zie ik dan een node. 🤣

Ik had het idee dat ik het verst kom met "Very long slow". Of is dat een verkeerde aanname?
Dat is wel juist denk ik, maar het heeft nadelen.

Jouw signaal reikt sowieso tot aan de maan en verder, maar is daar allen door de Klingons nog van ruis te onderscheiden.

Met toenemen van de afstand komt er een moment waarop het long-fast signaal nog wel door een andere node wordt ontvangen maar de informatiedichtheid te groot is om ongestoord door te komen en te worden ontsleuteld of doorgezonden.

Door een bericht "langzamer" te verzenden (zoals very long slow), net zoals het woord voor woord schreeuwen naar een ander tussen herrie door, lukt dat vaak nog wel. Bij het experimenteren met een ander zou ik het zeker uitproberen. Maar de kans is groot dat het gros standaard "long-fast" heeft ingesteld, en die berichten en nodes kan je dan niet ontvangen.

Line of sight, en long-fast, biedt m.i. de meeste kans op succes als je "at random" andere nodes zoekt. Maar "The proof of the pudding is in the eating" en je hebt nu prima bestek "at your fingertips" om alle smaken uit te proberen.

Relatief goedkoop zijn die modules, maar tegelijk krachtige wondertjes die veel experimenteerpret kunnen geven.

Back to "long-fast". Maar nog geen node te zien.

Ik geef je heel weinig kans dat je een node zult tegenkomen. Stel dat je ergens in de buurt een heel hoog gebouw zou hebben en je zou met een powerbank hier nogmaals een poging wagen dan zou je mogelijk iets kunnen ontvangen.
Als ik thuis ben zal ik een start maken met een MQTT configuratie zodat er dan in ieder geval een start kan worden gemaakt met het koppelen van de nodes. En ik begrijp dat de kracht van Meshtastic juist zit in het NIET gebruiken van internet. Maar om een netwerk te gaan opbouwen is het wel een prima schakel.
Stel dat je iemand op 10 to 40 KM afstand (afhankelijk van line of sight) zo gek kan krijgen om ook een device te kopen dan heb je ook een prima start.

Je zou ook eens het met device in de auto de buurt kunnen verkennen?

Maar probeer in ieder geval flink wat geduld op te brengen en over 1 a 2 weken zullen we sowieso berichten met elkaar over dat device kunnen uitwisselen via een MQTT koppeling.

Dus dan hebben we in ieder geval 3 knooppunten. (@RockyFlats , @maupspam en @martin)
Wie doet er nog mee mee?
En wacht aub nog even met het aanmaken van AES sleutels en kanalen want ik denk dat het verstandig is om dit gelijk op een uniforme manier toe te passen inclusief een QR code voor het eenvoudig uitwisselen van de AES sleutel.

@maupspam , bij Diemen zie ik een node met MQTT vermeld. Of die nu in de lucht is weet ik niet, maar ga je eens richting Diemen dan zie je op de kaart waar die node zit.

Op de MQTT kaart van nodes die via internet met elkaar zijn verbonden, is te zien dat er ook in ons land al behoorlijk wat nodes actief zijn. Daarnaast zullen er nog zijn die niet aan het internet hangen en niet op deze kaart staan.
https://map.technicallyrural.com/

Screenshot_20240120-141042.png

Laatst bewerkt:
Ik geef je heel weinig kans dat je een node zult tegenkomen. Stel dat je ergens in de buurt een heel hoog gebouw zou hebben en je zou met een powerbank hier nogmaals een poging wagen dan zou je mogelijk iets kunnen ontvangen.
Ik heb het meegenomen naar Utrecht lombok met de trein. Wederom no luck. Ik denk dat we de enige 3 in Nederland zijn :D

Denk dat dat wel mee valt. Hier (jawel, buitenland) zij er op de Telegram groep al 74 lid. En een paar honderd berichten per week is normaal. Over instellingen, hardware, kastjes, panelen..... En vooral over het zoeken van elkaar met de problemen van hoge gebouwen en bergen. ( jawel, buitenland) Want de "zichtlijn" die een Meshtastic eigenlijk nodig heeft is de grootste uitdaging. En als je dan na een tijd proberen niemand bereiken kan is het simpel om de hoop op te geven. Zoek eens op het net naar groepen. Hoorde dat Nederland een record had gehaald door een node aan een ballon te knopen, en die is door een (bevriende) Duitse groep later gevonden. Dus er is een netwerk.

Ja, exact. Dat is wat ik laatst bedoelde. Toen kwamen brandwachten, scouts, en zend amateurs e.d. voobij. Die groepen moeten we identificeren en enthousiast maken.
Nu is het nog even lastig.
Reclame activiteiten etc. zijn ook belangrijk.
Ballon activiteiten dagen o.i.d.?

Terug
Bovenaan