• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

Laatst bewerkt:
it zie ik ook in de documentatie:
EU_433 and EU_868 have to adhere to an hourly duty cycle limitation of 10%. Your device will stop transmitting if you reach it, until it is allowed again.
Wat moeten we hier mee?

Mooi dat het gelukt @maupspam , nadat je de instructie volgde!👍
Dat bewijst maar weer, dat instructies zinvol zijn (en preppers eigenwijs).😉

Plassen op straat mag niet.
En net zoals dat niet mag, is in regelgeving bepaald dat het zendvermogen op 868 MHz niet boven een bepaalde waarde mag liggen (tenzij zendamateur) en dat een zender (opgeteld) niet meer dan 6 minuten mag zenden per uur. De module heeft voor het zenden van een bericht wellicht maar een fractie van een seconde nodig, maar zodra het erg druk wordt in de mesh dan zou dat eens kunnen belemmeren.

Tja, iemand die een zodanige hoge nood heeft dat hij/zij wel even moet plassen in het openbaar, die doet (overdrachtelijk) zo'n beetje als "override the duty cycle limit" aanvinken, "Is Licensed (HAM)" aanvinken en in Radio Configuration -Power het zendvermogen op "30" zetten.

Evenals plassen in het openbaar, mag dat kennelijk niet. Maar er schijnen onverlaten te zijn die dat doen, en niet in de broek plassen in noodsituaties! Smerig is dat!😁

Trouwens, even over het zendvermogen: zoals @martin al aangaf, is een goede plaatsing van de module veel bepalender voor het bereik dan een vergroting van het zendvermogen. "Line-of-Sight", dus met de antennes onbelemmerd in elkaars zicht, werkt het allerbeste.

Ik zou daaraan willen toevoegen dat een goede antenne op de tweede plaats komt. De standaard antennes zijn over het algemeen al "normaal goed", en geven doorgaans een SWR van ongeveer 1:1,35 tot 1:1,5 en zijn dan al prima voor gebruik.

Zodra er de gelegenheid is om de antenne eens te laten doormeten m.b.v. een nano VNA dan is eventueel de stap naar een nog betere antenne mogelijk, en dat kan het uitgestraalde vermogen aanzienlijk vergroten, en legaal. Aan de Moxon (richt) antenne die ik eerder noemde mat ik bijvoorbeeld een SWR van 1:1,13!
Maar, wees gerust, zo'n "tweaken" hoeft niet en is misschien een leuke optie voor later.

Uitleg SWR
SWR is een indicator hoe goed een antenne systeem ( kabel, connectoren en antenne ) er in slaagt om het aangeboden vermogen uit te zenden.
Alleen bij een perfecte aanpassing wordt 100% van het vermogen uitgezonden.
Bij een SWR meting wordt het aangeboden vermogen vergeleken met het vermogen dat niet uitgestraald wordt, door verkeerde impedantie of defecten in de (kabel en) antenne, en teruggestuurd wordt naar de zender.
Een perfecte aanpassing levert een SWR op van 1:1, al het vermogen wordt uitgestraald.
Een minder goed systeem levert een SWR op van 1:2 10% van het vermogen wordt gereflecteerd.
slechts 90 % wordt uitgestraald ( of omgezet in warmte in de kabel of connectors )
Een SWR tot 1:2 wordt nog net als acceptabel beschouwd, maar een SWR daarboven zoals 1:3 is ontoelaatbaar (1:3 geeft een reflectie van 25% en dat is veel te veel).

Wat ik zoek, en niet kan vinden, is een optie of tool om de omgeving te scannen op nodes. Bestaat dat?
Dat zit in de Meshtastic app. De tweede keuze van links laat zien met welke stations er contact is. En ook hoe lang geleden het laatste contact was. Meestal staat er dan "now" of enkele minuten of uren maar in dit voorbeeld 23 dagen. Ik had toen contact met die stations, en de app onthoudt dat.Screenshot_20240120-090433.png

Laatst bewerkt:
En line of sight. Ik zit in laagbouw. Welliswaar weinig hoogbouw om mij heen.
Ik wacht het wel af totdat ik het apparaat binnen heb. Dan ga ik wel weer piepen.
Heeft de plaggenhut een redelijk vrij zicht rondom dan is dat mooi. Met de scadacore line of sight tool kan je mooi zien wat jouw antenne vrij ziet. Eerst uitzoomen en de markers op NL zetten, en dan kan je het vrij precies bepalen. Hang je de module uit het ene of het andere raam dan kan dat in een bepaalde richting al schelen zou ik bijna zeggen. Verschuif ik hier de horizontale antennepositie in scadacore 10 meter dan staat die flat 10 km verderop net niet meer in de weg bijvoorbeeld. Vooral voor gerichte verbinding met een ander is dat uitkienen handig. https://www.scadacore.com/tools/rf-path/rf-line-of-sight/

Zit er iemand "onder een putdeksel tussen hoogbouw", dan biedt een node in zicht op die hoogbouw eenvoudig uitkomst. Die zendt dan de berichten van- en naar jou door. Op dezelfde manier kan je desgewenst vanuit de luie stoel zenden via een tweede module hoog in een mast buiten. De bluetooth-verbinding tussen de smartphone en de meshtastic module is immers een eerste vereiste om direct te kunnen communiceren, en heeft een bereik van 10-15 m.

De bluetooth-verbinding tussen de smartphone en de meshtastic module is immers een eerste vereiste om direct te kunnen communiceren, en heeft een bereik van 10-15 m.

Ik communiceer via IP (Wifi). Daarom heb ik de web interface op het device zelf. En mijn bereik is nu een paar honderd meter omdat ik 2 wifi modems heb.

Meshtastic-web-interface.png

Hoger in de nok kan ik het niet krijgen:

Bekijk bijlage 25639
En als je die plint en wat isolatie nog wegbreekt?😉
Geintje... Hoog zit het, mooi.
Buiten is wel het mooist, en kan je naderhand wellicht eens "fabrieken". In een diepvriesdoosje of zo?
Probeer wel altijd om de antenne verticaal te houden...
En het aantal nodes is hier 0. mmm...

Bekijk bijlage 25640
MbC4, die moet ik onthouden, want dat is de unieke code van jouw module. Ik voel aan mijn water, dat ik dat eerdaags op mijn schermpje ga zien!

Tegelijk toch ook even een reminder voor iedereen die hier screenprints van communicatie deelt. Ieder kan zijn/haar module zo instellen dat het de locatiegegevens doorgeeft. Dat is dan als de groene info in mijn bovenstaande post zichtbaar.

Post dan dus niet onbedoeld jullie locatie tot op de paar meter nauwkeurig... dus zorg er voor dat "dat groene" niet zichtbaar is van de eigen module.

De locatiegegevens zijn uit te zetten, maar er kan ook een willekeurige andere locatie worden ingegeven. Geef je bijvoorbeeld een vaste locatie in die iets verderop ligt, dan wijst dat niet naar jou maar helpt wel anderen bij het opzetten van een mesh.

Het "groene" in mijn eerdere screenprint is:

De latitude (noorderbreedte) is 0 graden op de evenaar en gaat naar 90 graden Noord en Zuid (de oriëntatie) om de horizontale lijn van de locatie te bepalen.

De longtitude (oosterlengte) is 0 graden op 'greenwich' en gaat naar 180 graden West en Oost (de oriëntatie) om de verticale lijn van de locatie te bepalen.
9ef121544_latitude-en-longtitude_340x.gif

Ik heb het op het centrum van Hilversum gezet. In de winkelstraat. :)
Aha, maar zo dichtbij het mekka ben jij dan toch wel de aangewezene om van jouw Gooise matras af te komen en dat line-of-sight in een klap voor ons op te lossen! Klim in die mooie toren daar!? Mooi zou het wel zijn😉

Laatst bewerkt:
Wat voor type kabel moet ik er tussen zetten?
Geen, als het even kan. De module zelf waterdicht hoog plaatsen is in eerste instantie het beste.

http://rfelektronik.se/manuals/Datasheets/Coaxial_Cable_Attenuation_Chart.pdf
RF-9914 (50 Ohm) kabel o.i.d.

In het volgende draadje is leuke info te vinden over het aansluiten op internet via MQTT, maar zie je ook dat een kabel en externe antenne wel kan. Vanwege het geringe zendvermogen kan dat wel roet in het eten gooien tenzij e.e.a. goed op elkaar wordt afgestemd.
https://www.fishfreak.org/iot-raspb...ic-lora-tekst-verkeer-zonder-internet-of-gsm/

In het volgende draadje is leuke info te vinden over het aansluiten op internet via MQTT, maar zie je ook dat een kabel en externe antenne wel kan. Vanwege het geringe zendvermogen kan dat wel roet in het eten gooien tenzij e.e.a. goed op elkaar wordt afgestemd.
https://www.fishfreak.org/iot-raspb...ic-lora-tekst-verkeer-zonder-internet-of-gsm/
Ik heb dat gezien. Maar ik zoek een methode om de berichten "on demand" van het device af te halen. Anders moet ik een MQTT server opzetten.
Bestaat dat?

Terug
Bovenaan