• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

Ik hoor wat je zegt maar Meshtastic is alleen voor wat korte berichtjes. Wat je beschrijft zal hier denkelijk niet gebeuren.
@maupspam en @JJ&A , hoewel het slappe gelul zoals dat vroeger op 27 MC wel voorkwam (maar vlak overigens de zendamateurs van nu niet uit; sommigen kunnen dat nog prima😆) zal op Meshtastic minder snel gebeuren, denk ik ook.

Wat die korte berichtjes betreft, vind ik het alles meevallen. Een bericht kan zo'n 200 tot 230 karakters groot zijn, en langere berichten kunnen natuurlijk als meerdere korte worden verzonden.

Het hoeft ook niet bij berichten te blijven want via koppeling met de ATAK app kunnen er vanuit die app kennelijk ook andere bestanden worden verzonden zoals PDF's, foto's en dergelijke. Ik heb dat verzenden nog niet geprobeerd, maar het schijnt te kunnen. Langzaam zal het dan wel gaan denk ik.

En, haha, hoewel slap gelul (omgekeerd evenredig) wel een relatie heeft met pikante foto's, zie ik ook die niet snel via ATAK-Meshtastic verstuurd worden.😁

@maupspam en @JJ&A , hoewel het slappe gelul zoals dat vroeger op 27 MC wel voorkwam (maar vlak overigens de zendamateurs van nu niet uit; sommigen kunnen dat nog prima😆) zal op Meshtastic minder snel gebeuren, denk ik ook.

Wat die korte berichtjes betreft, vind ik het alles meevallen. Een bericht kan zo'n 200 tot 230 karakters groot zijn, en langere berichten kunnen natuurlijk als meerdere korte worden verzonden.

Het hoeft ook niet bij berichten te blijven want via koppeling met de ATAK app kunnen er vanuit die app kennelijk ook andere bestanden worden verzonden zoals PDF's, foto's en dergelijke. Ik heb dat verzenden nog niet geprobeerd, maar het schijnt te kunnen. Langzaam zal het dan wel gaan denk ik.

En, haha, hoewel slap gelul (omgekeerd evenredig) wel een relatie heeft met pikante foto's, zie ik ook die niet snel via ATAK-Meshtastic verstuurd worden.😁

Ik sta op het punt om te bestellen. Maar kan ik er NU wat mee?

Ik snap maupspan wel. Zelf zit ik ook voor een “drempeltje”. om te bestellen.
Want wat als er niemand in de buurt (komt) te zitten.??

@maupspam en @Pjotr Prep , het is een beetje de kip of het ei. Zonder ei geen kip en zonder kip geen ei...

Door een ei te kopen en erop te broeden, komt die kip of haan er wel. En als een ander in de buurt hetzelfde doet dan heb je op een gegeven moment "dat van de kip en de haan". En die, vinden elkaar vanzelf!😁

Koop je zo'n module, zet je er de Meshtastic software op via de computer, en sluit je 5V micro-usb aan (adapter of powerbank, of lipo-accu via de aparte connector) dan ben je al in de lucht. Nog wel de Meshtastic-app op de telefoon natuurlijk, en de instellingen juist zetten, maar dat was het wel.

Er is dan nog wel de uitdaging om het eens buiten hoog en waterdicht te plaatsen, maar van achter het bovenraam werkt het ook al, zij het met minder bereik.

Het mooiste is, om er samen met een ander mee te starten. Een bereik van 10 tot 15 km (line-of-sight) lukt in de regel wel met de meegeleverde antenne, maar afstanden van zo'n 250 km zijn ook al behaald (record, met uitgekiende antennes).

@maupspam , je kunt er nu dus zeker wat mee als je samen met een ander start, maar ook als je binnen het bereik zit van een al bestaande node. Bedenk wel, dat anderen het mogelijk alleen voor noodcommunicatie gebruiken. Lol om het werkend te zien zullen die ook wel hebben vermoed ik: bij het uitwisselen van berichten ben je uiteraard afhankelijk van de ontvanger(s).

Back-up afschermen, is ook belangrijk...
Nu we EMP bespraken, en omdat de zon tussen nu en oktober uitzonderlijk actief is, is het te meer aan te bevelen om ook een reserve-module en -smartphone met app afgeschermd te gaan bewaren. Eerst eens eraan snuffelen kan natuurlijk, maar dan zijn we "EMP-bestendig". Tot er een volgende komt, maar dat kan even duren😉

Ook belangrijk is natuurlijk om uiteindelijk ook een netspanning-onafhankelijke voeding te organiseren. Bijvoorbeeld via LIPO accu, 18650 batterij in een houdertje, of een 12V accu met 5V adapter. En een zonnepaneel of dynamo. Bedenk, dat zaken waar "chips" in zitten (micro-electronica) bijzonder kwetsbaar zijn voor EMP. Dus een solar-laadregelaar en adapter ook in de Faraday-cage.

@maupspam en @Pjotr Prep , het is een beetje de kip of het ei. Zonder ei geen kip en zonder kip geen ei...

Door een ei te kopen en erop te broeden, komt die kip of haan er wel. En als een ander in de buurt hetzelfde doet dan heb je op een gegeven moment "dat van de kip en de haan". En die, vinden elkaar vanzelf!😁

Koop je zo'n module, zet je er de Meshtastic software op via de computer, en sluit je 5V micro-usb aan (adapter of powerbank, of lipo-accu via de aparte connector) dan ben je al in de lucht. Nog wel de Meshtastic-app op de telefoon natuurlijk, en de instellingen juist zetten, maar dat was het wel.

Er is dan nog wel de uitdaging om het eens buiten hoog en waterdicht te plaatsen, maar van achter het bovenraam werkt het ook al, zij het met minder bereik.

Het mooiste is, om er samen met een ander mee te starten. Een bereik van 10 tot 15 km (line-of-sight) lukt in de regel wel met de meegeleverde antenne, maar afstanden van zo'n 250 km zijn ook al behaald (record, met uitgekiende antennes).

@maupspam , je kunt er nu dus zeker wat mee als je samen met een ander start, maar ook als je binnen het bereik zit van een al bestaande node. Bedenk wel, dat anderen het mogelijk alleen voor noodcommunicatie gebruiken. Lol om het werkend te zien zullen die ook wel hebben vermoed ik: bij het uitwisselen van berichten ben je uiteraard afhankelijk van de ontvanger(s).

Back-up afschermen, is ook belangrijk...
Nu we EMP bespraken, en omdat de zon tussen nu en oktober uitzonderlijk actief is, is het te meer aan te bevelen om ook een reserve-module en -smartphone met app afgeschermd te gaan bewaren. Eerst eens eraan snuffelen kan natuurlijk, maar dan zijn we "EMP-bestendig". Tot er een volgende komt, maar dat kan even duren😉

Ook belangrijk is natuurlijk om uiteindelijk ook een netspanning-onafhankelijke voeding te organiseren. Bijvoorbeeld via LIPO accu, 18650 batterij in een houdertje, of een 12V accu met 5V adapter. En een zonnepaneel of dynamo. Bedenk, dat zaken waar "chips" in zitten (micro-electronica) bijzonder kwetsbaar zijn voor EMP. Dus een solar-laadregelaar en adapter ook in de Faraday-cage.
Geweldige pep-talk. Er was ééns een generaal, custer. Had ook een geweldige pep-talk. Daar heette het "famous last words".
Ik begrijp wat je zegt maar wat ik mis is de drive hier binnen de groep. Als het hier los barst dan kunnen we naar buiten treden. Maar als de preppers het een goed idee vinden maar al niets doen dan word het een moeilijk verhaal.
Ik wil het wel proberen maar we moeten het hier dan ook wel ECHT promoten. Denk ik. :)

Geweldige pep-talk. Er was ééns een generaal, custer. Had ook een geweldige pep-talk. Daar heette het "famous last words".
Ik begrijp wat je zegt maar wat ik mis is de drive hier binnen de groep. Als het hier los barst dan kunnen we naar buiten treden. Maar als de preppers het een goed idee vinden maar al niets doen dan word het een moeilijk verhaal.
Ik wil het wel proberen maar we moeten het hier dan ook wel ECHT promoten. Denk ik. :)

@maupspam , 'he who comes too late is punished by life itself'. Mikhail Gorbachev.

Kijk in dit draadje, en dan in de spiegel, en dan zie je de "drive" en promotie, en je ziet een prepper die meteen iets kan doen!😉

Het "EMP-boek" was ergens ook een stukje bewustmaken/promoten.

Er zijn er al diversen die verbindingen uitproberen, maar dat moet voor iedereen tussen andere dagelijkse beslommeringen door.
Gestaag, ontstaat er nu wat, en zodra er meer successen worden gemeld, gaat het straks als in een stroomversnelling, denk ik. Doe mee!

Na al deze wijze raad, ben je de feestcommissie wel een feestelijke commissie verschuldigd zodra je overgaat tot aanschaf @maupspam 😉
En, een afdracht van €0,10 per uur dat je de node actief hebt, voor ehhhh, de wijn- en bierpot!😉

@RockyFlats , Ik heb er één besteld. Ik hou jou verantwoordelijk.
@martin , Jou houd ik verantwoordelijk voor de leverancier.
Het zal verder geen zak uitmaken maar klinkt leuk 🤣🤣🤣
Kijk @maupspam , now we are talking business, mooi. Je krijgt een eervolle Meshtastic melding op de Wiskers' lijst.

Bedankt voor de ontboezemingen, en, haha, @martin en @ik houden wellicht ook best een beetje van jou, ergens, op een manier of zo!😁

Aan de slag, that's the spirit!
Zo, gaat het lukken...
Wie volgt er? Nu zijn ze nog te koop!😉

Goeie vraag @maupspam .
Vaag antwoord. Vaag omdat ik ook al een keer kritisch gevraagd heb : hoeveel nodes heb je nu nodig?
Het antwoord is veel, tenzij ik in mijn eigen woonplaats contact zoek met die andere prepper. Maar daar kan ik ook heen fietsen , lopen, dan wel met een walkytalky berichten mee uitwisselen.

Een mooie test zou zijn of @RockyFlats contact kan krijgen met @martin, al dan niet in NL of Spanje.
Verder is de spirit er wel want sommigen kunnen er niet over ophouden ;-) (geintje).

Vaag antwoord. Vaag omdat ik ook al een keer kritisch gevraagd heb : hoeveel nodes heb je nu nodig?

Die vraag is al diverse malen beantwoord. Het probleem zit hem in de variabele factor m.b.t line of sight. Als jij een antenne op 2 meter hoogte op je dak zou zetten en iemand ander zou 30 km verderop een rechtstreekse verbinding kunnen maken zonder dat er iets tussen zit, dan werkt dit 100%. En ik ga bewust geen record afstanden posten van 150km.

Het mooie van Meshtastic is het eerste stukje van de naam (mesh). Maar ik ga mee in de uitdaging om eens aan de slag te gaan ipv te blijven hangen in de theorie (alhoewel we echt al wat praktijk testen hebben uitgevoerd)

@maupspam is redelijk handig met computers dus ik wil hem graag betrekken in een praktijk test die ook gebruik maakt van een knooppunt over internet. En dan stap voor stap de knooppunten via Lora ipv mqtt koppelen. Ik moet wel een vrijwilliger vinden aan “de andere kant” van de Schelde maar die afstand gaat het probleem niet zijn.

Ik denk dat er sowieso onder de ”techneuten” hier interesse is. En het knutselen aan een mooie opstelling is ook een leuke uitdaging en bezigheid. Welk kastje en zonnepaneeltje, waar wil ik het plaatsen. Aangename afleiding.

@martin, snap ik maar in de bebouwde kom van mijn woonplaats heb ik geen vrij zicht rondom.
En om dan illegaal iets op het dak van een flat te plaatsen, als ik daar bovenop kan komen, is niet realistisch, vind ik.
Dat je over de schelde kan komen geloof ik zo, dat gaat met roeptoeteren ook.
Maar roeptoeteren in de bebouwde kom wordt heel anders. Afgezien van de markt.

Van mij uit naar Rotjeknor of Middelburg is er geen vrij zicht.

En om dan illegaal iets op het dak van een flat te plaatsen, als ik daar bovenop kan komen, is niet realistisch, vind ik.

Daar heb je zonder meer een punt. En dan komt dat MESH principe dus zo goed van pas.

Ik heb hier op dit moment niet echt de middelen om het goed te verduidelijken. Ik leen even een plaatje van het internet:

1705603622071.png
Stel jij bent het middelste bolletje waar je 2 keer naar rechts boven, 1 keer naar rechtsonder, en 2 keer naar links boven kan.

En stel dat er een blokkade is tussen jouw bolletje en het punt rechtsonder. En er is zelfs een blokkade tussen het 1e bolletje rechts (3 uur). En stel dat je wel prima naar het bolletje op 2 uur kunt verbinden. Dan kun je alsnog via deze route een verbinding maken met het complete MESH netwerk. En het mooie van Meshtashtic is dat je hier helemaal niks voor moet doen. Dat wordt door het netwerk zelf geregeld.

Hoe minder huizen/bebouwing hoe makkelijker je kunt verbinden
Dit staat ongeveer evenredig met het nadeel van hoe meer huizen.bebouwing, hoe meer mensen met een mogelijke node.

Zoals ik he zie zijn er te weinig deelnemers die dicht genoeg bij elkaar in de buurt verblijven om het systeem nu te laten werken. Wel kan dat in de toekomst veranderen als er iets zou gebeuren waardoor andere communicatie middelen niet meer zouden werken. Tot die tijd is het een leuk speeldingetje en niet meer dan dat. Het grootste probleem daarvan is alleen dat als je nu zo'n apparaatje koopt je er weinig aan hebt of je moet er twee aanschaffen, zodat je berichtjes met jezelf uit kunt wisselen. Wel is het verstandig om als je otch plannen hebt om er één aan te schaffen om dat dan nu te doen, zodat je het in ieder geval werkend hebt en er wat ervaring mee op kunt doen.

Voor mij persoonlijk blijft de beste communicatie met een grote groep mensen onze buurvrouw, als je haar wat verteld weet binnen no-time de hele buurt het 🤣

Zoals ik he zie zijn er te weinig deelnemers die dicht genoeg bij elkaar in de buurt verblijven om het systeem nu te laten werken.
Kijk nu zijn we er.
@martin, ik snap het principe drommels goed.
Want je hebt niet alleen zeg maar in de directe lijn om de x km een steunzender nodig maar ook in de breedte van die lijn.
Dus die mesh. Dat is mooi en werkt prima want zo werkt het GSM netwerk per slot van rekening ook. Maar in de praktijk en vooral als nood netwerk, voor preppers, denk ik persoonlijk dat je beter op de 27Mc kan inzetten.

27mc heeft met de gewone zenders en antennes ook geen geweldig bereik, doorgaans!
Op bepaalde momenten vd dag zijn er wel enorme afstanden mogelijk maar ook weer afhankelijk van de zonnevlekken enzo.
Nog belangrijker dan afstand overbruggen is m.i. dat je herhaaldelijk (dus bewust!) je tegenstation kan bereiken.
Ik denk dat dat juist met meshtastic hel mooi te realiseren is.

Je gooit een bericht de lucht in dat niet direct opgevangen hoeft te worden, Heel mooi om daarmee een afspraak te kunnen maken om op een bepaalde tijd ergens in de ether met elkaar af te spreken om uitgebreid te kletsen of wat dan ook.

Het voordeel is dat je minder afhankelijk van de 3-3-3 regel kan zijn.
Een laag energie verbruik heeft en compact is.
Ik zie er steeds meer in om er sketches mee af te spreken.

Terug
Bovenaan