Ik heb in december mijn Meshtastic app vernieuwd en ook de module-software vernieuwd. De app is flink verbeterd zag ik, dus updaten loont. Een leuke extra is de mogelijkheid om na te gaan hoe de verbinding met een verbonden node verloopt, zie de schermafdruk.
Met de kerstdagen heb ik een module meegenomen naar Teutonia, en had daar al snel contact met een fijnvertakt Meshtastic netwerk dat er inmiddels bestaat. In 2022 was dat nog pril en in opbouw met toen zo'n 8 nodes, maar nu telde ik er al 24.
Ik had daar een aardig contact met iemand maar duidelijk was wel dat men het daar als back-up hanteert. Er was weinig berichtenverkeer, behalve dan wat ik wist op te roepen. Er bleek dat het initiatief voortkwam uit pogingen van een bevriene club om een draadloos Magdeburg-overspannend internet te leveren. Dat is gelukt, en bij uitval of problemen is Meshtastic er de achtervang, ook met het oog op eventuele crises.
Omdat enkele nodes ook via internet met elkaar verbonden waren, heb ik niet alle aangegeven afstanden rechtstreeks draadloos overbrugd denk ik. Maar dat hoeft ook niet want via-via komen de berichten overal.
Op de MQTT kaart van nodes die via internet met elkaar zijn verbonden, is te zien dat er ook in ons land al behoorlijk wat nodes actief zijn. Daarnaast zullen er nog zijn die niet aan het internet hangen.
https://map.technicallyrural.com/
Heel duidelijk is wel het enorme voordeel van ons vlakke land. Het is voor Meshtastic gemaakt. Noordelijk van Maagdenburg wordt het een glooiend landschap, en dan zijn er meer nodes nodig om line-of-sight te kunnen verbinden. Datzelfde gaat voor alle hobbelige landschappen op. Wij boffen gewoon!
Het gaat langzaam, maar gestaag wordt het wat! De software is m.i. volwassen. Misschien wordt 2024 ons Meshtastic-jaar? Voor zowel een solide uitrol, alsook (haha) daadwerkelijke toepassing?