• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

Het .pdf document voor dit gebeuren geeft de module in een link aan met de web-flasher instellingen, deze zijn niet correct en werken dus niet. Alleen de "verkeerde" versie werkt dus, maar waarom is nu nog steeds de vraag... Ik zie een soortgelijke vraag op het forum daar waarin een user aangeeft dat er kuren zijn met de flasher en CLI aanraad.

Het is even wachten tot 1 van jullie een nieuwe poging doet met flashen om te controleren waar het mis gaat. Ik wacht nog op een nieuwe reactie daar, maar vermoed dat dit gewoon een vreemd specifiek probleem is. Via CLI werkt het bij mij ook niet, dus zeg het maar...

Laatst bewerkt door een moderator:
F IT!!! Ik denk ik film wel even hoe of wat, maar zie nu dat het ineens werkt... Ik vermoed dat er dus echt een fout in de web-flasher zat en dat ik straks een reactie krijg om het weer te proberen... Hij is nu bezig, dus denk dat het goed gaat. YT video ben ik nu aan het inladen, en zal straks even testen of hij het i.d.d. doet.

Komt zo een edit.

Nu wel dus. .png

Start nu op en zal ff verbinden met Iphone.
Herkend hem nu niet...

IMG_1351[1].PNG

Web herkent hem, Iphone nu niet.

Edit: Let op, de versie die ik had werkt straks niet meer....

Andere versie kan nog flashen, zien of ik straks wel weer verbinding kan maken.
Eerste poging is nu mislukt... tweede poging.
Nu wel herkend. maar error... (ze zijn dus bezig).
IMG_1355[1].PNG

Verwijderen device en nu weer verbinding. Verwacht dat het morgen wel werkt met de juiste firmware.
IMG_1356[1].PNG

De web flasher zal niet zijn aangepast denk ik, maar belangrijk is dat het onveranderd werkt en jou hielp.
Dat resterende, is wellicht meer iets voor Tim Cook?

Ik heb het tig keren getest!!! Maar hij gaat het zo doen op de juiste firmware.
Werkt nu ;) Versie is omgewisseld. 2.2.11 is nu de naam maar het is Alfa.

Ik film veel meer dan wat ik laat zien, maar het moest gewoon werken! Kan het slecht hebben als iets niet klopt, maar heb er geen moeite mee als het werkt en achter de schermen net even anders is geknoopt. Als ik maar rust heb en tevreden ben, nu kunnen we weer verder en is het even goed zo.

47 problemen, maar deze niet.

Wat ik gemist heb in de berichten, vast overheen gelezen ofzo, is;
- Hoeveel karakters kun je ineens overzenden? Is het beperkt tot tekstberichten en moet ik dan denken aan SMS achtig gebruik?
- Is het bericht dan door alle node's uit te lezen of kun je het adresseren naar een eindstation?

Als er een bruikbaar product is heb ik zeker interesse.
Eentje in huis en vandaar uit dan naar een module hoog in de bomen (15 -20?? meter)een paar honderd meter verderop.
Voorzien van een zonnepaneel en accu.

Dat lijkt me wel wat maar is mede afhankelijk van hoeveel info en in welke vorm dit verzonden kan worden.

- Hoeveel karakters kun je ineens overzenden? Is het beperkt tot tekstberichten en moet ik dan denken aan SMS achtig gebruik?

255 bytes per bericht en je hebt ongeveer 200 bytes over om het bericht in te stoppen.
Maar je kunt gewoon meerdere regels verzenden dus eigenlijk is er geen echte limiet

Is het bericht dan door alle node's uit te lezen of kun je het adresseren naar een eindstation?

Als je het zou posten in het openbare kanaal , dan wel, als je het post in een kanaal met een versleuteling dan niet. De nodes zullen wel het bericht doorzenden (maar ze verzenden het versleuteld 1 op 1 door, dus het is volledig onleesbaar behalve op het endpoint als het endpoint dezelfde sleutel gebruikt om het de decoderen)

Als er een bruikbaar product is heb ik zeker interesse.
Eentje in huis en vandaar uit dan naar een module hoog in de bomen (15 -20?? meter)een paar honderd meter verderop.
Voorzien van een zonnepaneel en accu.

Dat is ook exact hoe ik de opstelling wil/moet maken. 1 proberen in een boom te krijgen die erg hoog is, en dan eentje ongeveer op zolder die in verbinding staat met het netwerk.

Nu op de juiste plek: Wat is de dekking nu? Kunnen we er al iets echts mee?

De dekking is op dit moment waardeloos. Hoewel het technisch perfect werkt, en ook het mesh principe reeds een bewezen stabiele methode is blijf je afhankelijk van de tussenstations. Zodra je een groep van mensen zou kunnen motiveren/enthousiasmeren dan heb je met een groep van 6 mensen al snel een flinke oppervlakte m.b.t. de dekking. Maar het is een soort kip en ei verhaal. Ik denk dat het zeker potentie heeft. Het mooiste zou zijn dat de zendamateurs het wat meer zouden omarmen want die hebben reeds hun connecties en ook hun antennes op hoogte staan.

En nee, dit is niet bedoeld om flinke hoeveelheid data over te zenden. Het is echt bedoeld om berichten (versleuteld) tussen nodes te kunnen verzenden zonder tussenkomst van andere technieken.

Thx Martin voor het uitgebreid beantwoorden.

Het lijkt mij dan heel bruikbaar om bijvoorbeeld met een andere zendamateur een tijd en frequentie af te spreken.
Of een afspraak te maken met iemand in real life.
En dit dan los van de bekende infra structuur.

(In mijn shtf scenario is reizen beperkt mogelijk, elektra niet de hele dag beschikbaar. En GSM en internet ook beperkt bruikbaar. Dan lijkt een energie zuinige communicatie een goede aanvulling.)

Laatst bewerkt:
Ik heb in december mijn Meshtastic app vernieuwd en ook de module-software vernieuwd. De app is flink verbeterd zag ik, dus updaten loont. Een leuke extra is de mogelijkheid om na te gaan hoe de verbinding met een verbonden node verloopt, zie de schermafdruk.

Met de kerstdagen heb ik een module meegenomen naar Teutonia, en had daar al snel contact met een fijnvertakt Meshtastic netwerk dat er inmiddels bestaat. In 2022 was dat nog pril en in opbouw met toen zo'n 8 nodes, maar nu telde ik er al 24.

Ik had daar een aardig contact met iemand maar duidelijk was wel dat men het daar als back-up hanteert. Er was weinig berichtenverkeer, behalve dan wat ik wist op te roepen. Er bleek dat het initiatief voortkwam uit pogingen van een bevriene club om een draadloos Magdeburg-overspannend internet te leveren. Dat is gelukt, en bij uitval of problemen is Meshtastic er de achtervang, ook met het oog op eventuele crises.
Omdat enkele nodes ook via internet met elkaar verbonden waren, heb ik niet alle aangegeven afstanden rechtstreeks draadloos overbrugd denk ik. Maar dat hoeft ook niet want via-via komen de berichten overal.

Op de MQTT kaart van nodes die via internet met elkaar zijn verbonden, is te zien dat er ook in ons land al behoorlijk wat nodes actief zijn. Daarnaast zullen er nog zijn die niet aan het internet hangen.
https://map.technicallyrural.com/

Heel duidelijk is wel het enorme voordeel van ons vlakke land. Het is voor Meshtastic gemaakt. Noordelijk van Maagdenburg wordt het een glooiend landschap, en dan zijn er meer nodes nodig om line-of-sight te kunnen verbinden. Datzelfde gaat voor alle hobbelige landschappen op. Wij boffen gewoon!

Het gaat langzaam, maar gestaag wordt het wat! De software is m.i. volwassen. Misschien wordt 2024 ons Meshtastic-jaar? Voor zowel een solide uitrol, alsook (haha) daadwerkelijke toepassing?😉

Screenshot_20231227-120558.png

Screenshot_20240102-093625.png

Screenshot_20231223-193818.png

Thx Martin voor het uitgebreid beantwoorden.

(In mijn shtf scenario is reizen beperkt mogelijk, elektra niet de hele dag beschikbaar. En GSM en internet ook beperkt bruikbaar. Dan lijkt een energie zuinige communicatie een goede aanvulling.)

Wij hebben een kastje dat we onderweg in de EU kunnen internetten voor nog gaan €30,00, die vervangt tegelijk ook de Tv abonement, en we zouden voor de zelfde prijs kunnen telefoneren met de tablett, maar daar hebben we nog geen gebruik van gemaakt, er word bij ons amper gebeld.

Jammer het gebruik van Meshtastic gaat mij net een stapje te ver.

Wij hebben een kastje dat we onderweg in de EU kunnen internetten voor nog gaan €30,00, die vervangt tegelijk ook de Tv abonement, en we zouden voor de zelfde prijs kunnen telefoneren met de tablett, maar daar hebben we nog geen gebruik van gemaakt, er word bij ons amper gebeld.

Jammer het gebruik van Meshtastic gaat mij net een stapje te ver.

Ik denk dat jouw internet over bestaande infrastructuur gaat. En Meshtastic is juist een infrastructuur dat buiten alles valt omdat het een eigen infrastructuur is. Geweldig voor SHTF dus.
Wat ik wel zou willen is een lijst met mensen die hier iets mee willen maar nog niets heeft. Dan kunnen we misschien een start maken.

Een boodschappenlijstje met wat minimaal benodigd is en welke sw er op moet staan.
Waar dit aan te schaffen is en tegen welke kosten. ( Is allemaal wel terug te vinden in het topic).

Vervolgens kan men dit uitbreiden naar eigen behoefte, locatie, zonnepaneeltjes aangesloten op het internet, etc.

Waarom een kant en klaar lijstje? Om ook de minder technisch georiënteerde ervoor te kunnen interesseren.
De gemiddelde persoon is namelijk erg efficiënt. (Lees; lui 😉) Ook ikzelf🤭.
En hoe makkelijker iets is, hoe sneller we (ik) iets zullen ondernemen.

Zo lijkt het mij leuk iets te bouwen dat zelfvoorzienend is met zonnepaneeltjes en accu‘s. Dan de juiste paneeltjes uitzoeken die passen bij het gebruik van de module, juiste laadregelaar.
Mooi kastje eromheen. Zit dan te denken aan een soort kubus met honingraat vorm om zoveel / zolang mogelijk zonlicht op te vangen.

Deze op een redelijke afstand van huis te plaatsen op een hoge plek, buiten bereik van de Bluetooth dus ook een tweede nodig om deze dan te kunnen bereiken.

Een boodschappenlijstje met wat minimaal benodigd is en welke sw er op moet staan.
Waar dit aan te schaffen is en tegen welke kosten.

Volgens mij is zo'n 'quickstart guide' er al een tijdje....

Wie het leuk vindt om direct hierna verder te lezen die vindt er alle posts die volgden, maar voor een snelle start is het aanbevolen om nu verder te lezen vanaf de volgende post van @martin waarin een "how to" handleiding is opgenomen om ieder bij de start met Meshtastic te helpen: https://www.preppers-shelter.nl/threads/meshtastic.5609/page-5#post-132391

Laatst bewerkt:
Ik denk dat jouw internet over bestaande infrastructuur gaat. En Meshtastic is juist een infrastructuur dat buiten alles valt omdat het een eigen infrastructuur is. Geweldig voor SHTF dus.
Wat ik wel zou willen is een lijst met mensen die hier iets mee willen maar nog niets heeft. Dan kunnen we misschien een start maken.

@maupspam , voor zover mij dat bekend is, heb ik dat in de Wiskers-contactlijst aangegeven. Mocht ik iemand over het hoofd hebben gezien, dan graag een seintje en dan pas ik dat aan.

Ik denk dat er velen zijn die zelf al wat uitproberen, maar elkaar actiever benaderen kan geen kwaad.

voor zover mij dat bekend is, heb ik dat in de Wiskers-contactlijst aangegeven. Mocht ik iemand over het hoofd hebben gezien, dan graag een seintje en dan pas ik dat aan.
Klopt. Eigenlijk bedoel ik externe groepen die niet op die lijst staan om volume te creeeren. En dus een groot netwerk. b.v. radio amateurs o.i.d. Desnoods de vrijwillige brandweer. :)

@maupspam , voor zover mij dat bekend is, heb ik dat in de Wiskers-contactlijst aangegeven. Mocht ik iemand over het hoofd hebben gezien, dan graag een seintje en dan pas ik dat aan.

Ik denk dat er velen zijn die zelf al wat uitproberen, maar elkaar actiever benaderen kan geen kwaad.

Weet je beste @RockyFlats

Het lijkt me niet leuk om met een SHTF of iets dergelijk dat mensen zoals die lamstraal van een vent die kortgeleden een paar keren van het forum af is geknikkerd, ook contact gegevens hebben en de frequenties waar op we elkaar kunnen bereiken.
En spreken we een plek af om elkaar te ontmoeten en dat zulke mensen er dan ook achterbaks lachend aan komen, je weet nooit van tevoren met welke gedachten ze je willen opzoeken en wat daar de gevolgen van kunnen worden.

Maar hoe het dan wel moet weet ik ook niet.
Je kan je nooit geheel indekken tegen omstandigheden en mensen die in sluwe roofdieren kunnen veranderen.

Terug
Bovenaan