• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

Weet je beste @RockyFlats

Het lijkt me niet leuk om met een SHTF of iets dergelijk dat mensen zoals die lamstraal van een vent die kortgeleden een paar keren van het forum af is geknikkerd, ook contact gegevens hebben en de frequenties waar op we elkaar kunnen bereiken.
En spreken we een plek af om elkaar te ontmoeten en dat zulke mensen er dan ook achterbaks lachend aan komen, je weet nooit van tevoren met welke gedachten ze je willen opzoeken en wat daar de gevolgen van kunnen worden.

Maar hoe het dan wel moet weet ik ook niet.
Je kan je nooit geheel indekken tegen omstandigheden en mensen die in sluwe roofdieren kunnen veranderen.

@JJ@A, de Wiskers' contactlijst bevat in principe geen adresgegevens of exacte locaties van leden, tenzij iemand dat nadrukelijk wenst.
Het is verstandig om persoonlijker gegevens niet zomaar te delen.

De frequentie die wij voor Meshtastic gebruiken is 868 MHz. Om daarbinnen kanaalversleuteling toe te passen, dat is (nog) niet gezamelijk afgesproken maar kunnen vriendengroepen sowieso al naar eigen inzicht hanteren. Het blijft dan met de standaard kanaalinstellingen gewoon een verrassing wie zich meldt, net als op ons forum.
Griezeliger dan dat, is het niet, toch?😁

Klopt. Eigenlijk bedoel ik externe groepen die niet op die lijst staan om volume te creeeren. En dus een groot netwerk. b.v. radio amateurs o.i.d. Desnoods de vrijwillige brandweer. :)
@maupspam , je schreef "Wat ik wel zou willen is een lijst met mensen die hier iets mee willen maar nog niets heeft. Dan kunnen we misschien een start maken."

De radioamateurs en brandweermensen hebben vanuit hun organisaties al vormen van crisiscommunicatie. Natuurlijk zullen er onder hen mensen zijn die prive met Meshtastic willen experimenteren, maar in hoeverre die in "externe groepen" verenigd zijn? Via Google is in ieder geval nog niet veel vindbaar.

Een start maken velen van ons al, door te experimenteren en eerst met vrienden een verbinding te leggen bijvoorbeeld.
Het kost even tijd, maar komt wel op gang denk ik.

Dit blijft natuurlijk een openbaar forum waar iedereen in kan meelezen, wat hun bedoelingen zijn in een shtf situatie weten enkel zijzelf.
Met de forumleden die hier reageren heb je enigszins een band omdat je hun reactie hebt kunnen lezen en soms beantwoord, en vice versa.
Of zij in het normale leven of in een shtf situatie ook binnen jouw inner Circle passen is pas te beantwoorden nadat je ze ontmoet hebt.

Laatst bewerkt:
Dit blijft natuurlijk een openbaar forum waar iedereen in kan meelezen, wat hun bedoelingen zijn in een shtf situatie weten enkel zijzelf.
Met de forumleden die hier reageren heb je enigszins een band omdat je hun reactie hebt kunnen lezen en soms beantwoord, en vice versa.
Of zij in het normale leven of in een shtf situatie ook binnen jouw inner Circle passen is pas te beantwoorden nadat je ze ontmoet hebt.

@Pjotr Prep , het is dan eigenlijk geen gek idee om dan PM een-op-een iets van een "wachtwoord" af te spreken, of specifieke informatie te delen. Bijvoorbeeld met leden die in de buurt wonen en waarmee je het kunt vinden, waarom eigenlijk niet? Het is een van de voordelen van de Wiskers' lijst, ongeveer te weten wie waar...
Bij een later contact, kan je vervolgens eenvoudig verifiëren of een wulpse dame die zich wellicht meldt, inderdaad degene is die zich op het forum als "Jan uit de haven" voordeed, haha of omgekeerd natuurlijk (grapje)😁

Nu zou weleens HET moment kunnen zijn om een-op-een dergelijke info te delen, wie zal het zeggen?😉

Een van de grootste problemen is het bestellen via het internet, dat weerhoudt ons heel sterk hebben het ook nog maar zelden gedaan, voor ons is het een onzekere verraderlijke wereld, als we het zouden kunnen kopen via een elektronica zaak en er ook nog eens hulp bij zouden krijgen, dan was het probleem al een heel stuk minder.

Zelf de elektronica in elkaar zetten met een goed schema is ook niet eens een obstakel, zou het graag doen, ik kan heel mooi werk leveren.
Heb ook nog een mooie rol met zilversoldeer, en een mooi klein soldeerboutje en een die ik heel veel voor mijn werk heb gebruikt.

Om de uitkomst mooi te kunnen bekijken, zo had ik ook een top oude buizen telequments werkplaats oscilloscoop, een prachtig toestel gaf ook heerlijke warmt af.

Een van de grootste problemen is het bestellen via het internet, dat weerhoudt ons heel sterk hebben het ook nog maar zelden gedaan, voor ons is het een onzekere verraderlijke wereld, als we het zouden kunnen kopen via een elektronica zaak en er ook nog eens hulp bij zouden krijgen, dan was het probleem al een heel stuk minder.

Zelf de elektronica in elkaar zetten met een goed schema is ook niet eens een obstakel, zou het graag doen, ik kan heel mooi werk leveren.
Heb ook nog een mooie rol met zilversoldeer, en een mooi klein soldeerboutje en een die ik heel veel voor mijn werk heb gebruikt.

Om de uitkomst mooi te kunnen bekijken, zo had ik ook een top oude buizen telequments werkplaats oscilloscoop, een prachtig toestel gaf ook heerlijke warmt af.
@JJ@A, bij Tinytronics zijn de modules ook op afspraak af te halen, en betalen aan de balie is dan ook wel af te spreken denk ik. Telefonisch of per email bestellen kan er waarschijnlijk, en maak je het verschuldigde aan hen over dan verzenden ze het. callto:+31651736239

Probeer anders een goede electronicazaak in Groningen, zoals https://www.vandijkenelektronica.nl/webshop/

Helemaal zonder eigen inspanning zal het niet eenvoudig zijn, maar weet je een computer te bedienen dan moet programmeren wel lukken. Je moet dan nog wel zin hebben om de module een behuizing en goede plek te geven en van stroom te voorzien. En, om tijd te besteden aan het inlezen in de materie en uitproberen. Zoek het beste een maatje dichtbij, om het samen te proberen...

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
Laatst bewerkt:
Het bleef me waker houden, dus opgestaan en gaan zoeken.
Ik kon de Meshtastic niet vinden.

Bekijk bijlage 25550

@JJ&A, mogelijk hebben ze het niet direct liggen, maar ik schat in dat dit een zaak is die het voor de klant in huis haalt. Ze hebben teveel speciale onderdelen en componenten in huis om een simpele dozenschuiver te zijn.

Het goedkoopst ben je uit met deze module. Je moet het dan nog wel voeden met een externe batterij, powerbank of 5V via micro-USB. Let op 868 MHz. Je hebt ook een smartphone nodig.
https://www.tinytronics.nl/shop/en/...ora/lilygo-ttgo-t3-lora32-868mhz-v1.6.1-esp32

Screenshot_20240105-090936.png

@maupspam , er zijn vele andere modules verkrigbaar waarop Meshtastic functioneert. Een overzicht daarvan: https://meshtastic.org/docs/hardware/devices/

Om de opstart zo eenduidig mogelijk te maken en niemand voor een schier oneindige keuze te laten, zijn onze experimenten gestart met de Lilygo Lora modules die goed blijken te voldoen.
https://meshtastic.org/docs/hardware/devices/lora/

Gebruikt iedereen dezelfde modules dan heeft dat ook het voordeel van een ruime kennis met de omgang ermee. Vragen kunnen dan al snel binnen het forum worden beantwoord.

Een eveneens goed alternatief dat ik en diverse anderen daarnaast nog hebben dat zijn de T-beams (18650 batterijhouder ingebouwd, en heeft GPS) https://meshtastic.org/docs/hardware/devices/tbeam/

Over een aantal jaren ziet het aanbod er vast weer iets anders uit. Ik vermoed dat nog zuiniger modules verdere opgang zullen vinden, maar ergens moet men starten en de genoemde modules functioneren naar behoren.

Het staat een ieder natuurlijk vrij om een van de andere modules te kiezen die de Meshtastic site noemt. Werken zullen die ook en het verbreedt de gezamelijke ervaringen.

Terzijde: Van de Heltec module die jij noemde, lijkt de Wifi of ble antenne erop mij nogal "fragiel en freubelachtig", maar dat is slechts een ad-hoc eerste indruk.😉
Screenshot_20240106-124421.png

@maupspam , er zijn vele andere modules verkrigbaar waarop Meshtastic functioneert. Een overzicht daarvan: https://meshtastic.org/docs/hardware/devices/

Om de opstart zo eenduidig mogelijk te maken en niemand voor een schier oneindige keuze te laten, zijn onze experimenten gestart met de Lilygo Lora modules die goed blijken te voldoen.
https://meshtastic.org/docs/hardware/devices/lora/

Gebruikt iedereen dezelfde modules dan heeft dat ook het voordeel van een ruime kennis met de omgang ermee. Vragen kunnen dan al snel binnen het forum worden beantwoord.

Een eveneens goed alternatief dat ik en diverse anderen daarnaast nog hebben dat zijn de T-beams (18650 batterijhouder ingebouwd, en heeft GPS) https://meshtastic.org/docs/hardware/devices/tbeam/

Over een aantal jaren ziet het aanbod er vast weer iets anders uit. Ik vermoed dat nog zuiniger modules verdere opgang zullen vinden, maar ergens moet men starten en de genoemde modules functioneren naar behoren.

Het staat een ieder natuurlijk vrij om een van de andere modules te kiezen die de Meshtastic site noemt. Werken zullen die ook en het verbreedt de gezamelijke ervaringen.

Terzijde: Van de Heltec module die jij noemde, lijkt de Wifi of ble antenne erop mij nogal "fragiel en freubelachtig", maar dat is slechts een ad-hoc eerste indruk.😉
Bekijk bijlage 25565

Goed plan. ;)

Misschien eens een balletje opgooien in de vele feestboek groepen zoals :"mijn stad de gekste" oid .
Je hoeft het natuurlijk niet meteen te kopellen aan prep zaken of het einde van het universum, maar gewoon luchtig de vraag stellen: "ik ben meshtastic tegen gekomen en leek me leuk om op te zetten, zijn er meer mensen die dat ook hebben?" zal vast wel een respons in zitten van mensen bij je uit de buurt.
Of stel er eens een vraag over in de computer hulp groep, om te pijlen hoe groot het publiek is voor meshtastic en wellicht breng je weer mensen van deze groepen op gedachte.

Uiteindelijk wil je een gedekt netwerk hebben van nodes zodat het berichtje van noord naar zuid en van oost naar west kan worden verstuurd.

Misschien eens een balletje opgooien in de vele feestboek groepen zoals :"mijn stad de gekste" oid .
Je hoeft het natuurlijk niet meteen te kopellen aan prep zaken of het einde van het universum, maar gewoon luchtig de vraag stellen: "ik ben meshtastic tegen gekomen en leek me leuk om op te zetten, zijn er meer mensen die dat ook hebben?" zal vast wel een respons in zitten van mensen bij je uit de buurt.
Of stel er eens een vraag over in de computer hulp groep, om te pijlen hoe groot het publiek is voor meshtastic en wellicht breng je weer mensen van deze groepen op gedachte.

Uiteindelijk wil je een gedekt netwerk hebben van nodes zodat het berichtje van noord naar zuid en van oost naar west kan worden verstuurd.

@joepmeloen , dat is een goed idee voor een ieder die geen afgrijslijke hekel heeft aan"sociale platforms" zoals X/Facebook/Twitter en consorten. Preppers hebben soms de naam anti-sociaal te zijn, en daarom maak ik voor het forum graag een uitzondering😁 Maar Facebook? Niet aan mijn lijf!😉

Laatst bewerkt:
Ik doe dat via G4 of G5 :shocked:.

Maar serieus: hoeveel preppers om de hoeveel km heb je nu nodig om een bericht van laten we zeggen Groningen - Limburg te krijgen?
Of van Rotjeknor naar Lobith ?
@Bearcat , je schreef
"Heel veel. Via Mycells wordt er ook een netwerk opgezet, maar dat blijkt toch moeilijk te zijn. Ikzelf in Eindhoven heb kan vanuit huis geen contact leggen met de volgende Myceller. In sommige gebieden schijnt het wel redelijk te functioneren, maar er is zeker geen landelijke dekking.
Als zendamateur zijn er natuurlijk wel mogelijkheden via de repeaters. Daarmee kun je wel ver komen.
Al met al blijkt het toch een flinke uitdaging."

Ik heb jouw reactie overgenomen naar dit draadje waarin het beter past. Van Mycells had ik nog niet gehoord, en ik zie dat het zich richt op portofoons en niet op het min of meer "automatisch vormend netwerk" van Meshtastic. Maar, is als noodcommunicatie-initiatief tegenhanger hier best even het noemen waard.
https://mycells.net/noodcommunicatie-netwerk/
Misschien kleeft er een commercieel tintje aan (verkoop van portofoons?), maar evengoed is het idee om voor noodcommunicatie portofoon-frequenties en stations op elkaar af te stemmen zeker niet slecht.
Hoe berichten dan analoog (over spraak) via meerdere tussenliggende stations (personen) grotere afstanden moeten gaan overbruggen (zonder internet), dat vraag ik mij wel af. Lokaal en regionaal zie ik daarvan (via portofoons) dan eerder het zinvolle in, maar over pakweg 100 km of meer?

Bij Meshtastic is het overbruggen van langere afstanden tussen twee of drie nodes (dan pakweg 20 km) ook niet eenvoudig in een verlangde richting zolang er nog geen redelijk dekkend netwerk is. Maar, ik kan mij voorstellen dat, doelgericht, het overbruggen van 100 km via twee of drie tussenliggende Meshtastic nodes mogelijk is, met uitgekiende line-of-sight anntenneposities en wellicht richtantennes (Moxon e.d.).
De praktijk zal het moeten gaan uitwijzen.
Een groot voordeel van Meshtastic is dan m.i., dat het zonder verdere menselijke (of internet) tussenkomst functioneert en berichten automatisch doorzendt en opslaat. Daar, geen slapende of hardhorende portofonist.😉

De 200 km afstand van Groningen naar Limburg, om op de oorspronkelijke vraag terug te komen, zou met tussenkomst van 7 nodes (elk gemiddeld 25 km uit elkaar) mogelijk moeten zijn, vermoed ik. Zonder uitgekiende antennes en plaatsing van die nodes is 60-100 km misschien realistischer met de standaard antennes in deels bebouwd gebied. Als er nodes tussen zitten die grotere afstanden kunnen overbruggen dan valt het wellicht alles mee. Aan de record-afstand die tussen twee nodes behaald is (254 km, grondstations) hoeft het in ieder geval niet te liggen😉

Ik vind het in ieder geval een fijn idee om nu over communicatiemiddelen te beschikken (Meshtastic en portofoons). Zodra de nood aan de man is en "iedereen op z'n tenen gaat staan", wordt het dan optimale er vast wel uitgehaald. En nu proberen om alvast een eind in die richting te gaan, is dikke winst!

1705368992879.gif

maar evengoed is het idee om voor noodcommunicatie portofoon-frequenties en stations op elkaar af te stemmen zeker niet slecht.

Probeer anders eens contact te leggen en te opperen of er vanuit hun kant mogelijk interesse is?
Het is goed mogelijk dat men niet op de hoogte is van deze techniek en je een mogelijke extra groep kan aanboren.
Het aantal nodes wat je nodig hebt voor een landelijke dekking is volgens mij echt niet zo enorm groot. De uitdaging zit meer in de hoogte van de antennes met zo min mogelijk bebouwing tussen deze punten. Met een beetje hoogte is 50Km echt geen enkel probleem voor meshtastic. stel dat je een grid zou tekening over Nederland dan kun je met een node of 100 al compleet dekkend kunnen zijn. Uiteraard ga je in een stad alsnog de uitdaging hebben om verbinding te krijgen in de lagere gedeeltes die tussen hoge gebouwen zitten. Maar het voordeel van een stad is dan weer dat er meer mensen zijn waardoor je via het MESH principe alsnog wel iemand zijn node kan gebruiken als doorgeefluik.

Als er eenmaal een stukje dekking is dan is het denk ik een kwestie van tijd om voldoende enthousiastelingen te vinden om mee te doen. Ik denk dat het echt wel potentie heeft en bij veel meer mensen leeft dan alleen maar bij preppers. De zendamateurs zullen ook wel interesse hebben, en die hebben de antennes meestal al op hoogte staan. Ik ga maar eens starten met het plaatsen van 2 vaste nodes en kijken of ik een klant zo gek krijg om op een wat hoger gebouw er een paar te plaatsen. Maar ik heb teveel hobbys en te weinig tijd, dus ik beloof niks qua opleverdatum :)

Ik zat te denken of het ook iets is voor de scouting, die hebben al een jota -joti (Jamboree on the air -Jamboree on the internet) waarbij ook regelmatig torens voor antennes worden gebouwd van pio-hout , waarmee je weer een optie kan aanbieden aan de jeugd om wat te leren over dergelijke technologie, als je dan ook nog daar een regionaal netwerk kan opbouwen tussen scouting leden en een landelijke tussen groepen, dan ben je natuurlijk spekkoper.

GreetZ,
Pjotr78

Ik zat te denken of het ook iets is voor de scouting, die hebben al een jota -joti (Jamboree on the air -Jamboree on the internet) waarbij ook regelmatig torens voor antennes worden gebouwd van pio-hout , waarmee je weer een optie kan aanbieden aan de jeugd om wat te leren over dergelijke technologie, als je dan ook nog daar een regionaal netwerk kan opbouwen tussen scouting leden en een landelijke tussen groepen, dan ben je natuurlijk spekkoper.

Uiteraard zou het iets zijn voor de scouting. Het mooie van Meshtastic is dat het dus echt een MESH netwerk is. En dat je aan iedere node 1 openbaar en 7 extra kanalen kan koppelen. Stel dat een scouting een algemeen (landelijk) kanaal zou maken en een versleuteld privékanaal voor hun eigen groep, dan hebben ze alsnog 5 kanalen over die ze kunnen koppelen. En stel dat er in Nederland 1 algemeen prepperskanaal zou ontstaan en een paar privé kanalen dan nog zouden de nodes van de scouting de berichten van de preppers doorzenden zonder dat ze de kanalen van preppers actief hebben. (en andersom geld het zelfde)

Ik zal als ik weer thuis ben nog eens een poging doen om er een grafische voorstelling van te maken. Beelden zeggen meer dan woorden.

Ik denk dat als we anderen er bij willen betrekken dat dan zendamateurs een betere doel groep is, we kennen haast allemaal wel de huizen waar ze opvallen door hun antennes, misschien niet eens zo gek daar op bezoek te gaan ze warm te laten lopen voor de meshtastic systeem.

Als we het vermoeden hebben dat deze persoon er wel geschikt voor zou kunnen zijn kan je deze topic laten lezen, op het eind van het gesprek zou je kunnen vragen of later terug mag komen om te vragen hoe ze er over denken.
Het is maar een idee.

Zendammateurs zijn al mensen die op commicatie zijn gericht en een scholing hebben gevolgt, nogal wat in hun apparatuur hebben geivesteerd.
Netjes zijn in hun taal gebruik, elkaar respecterend en in nood vaak de enige communicatie met de buiten wereld waren.
En de autoriteiten en hulpverlening op de hoogte brachten van de omstandigheden in het gebied.

Het andere volk zou voor mij zo hoeven, dat kan zelfs een groot nadeel vormen met een SHTF daar zitten veel mensen tussen als de persoon die kortgeleden van het forum af ik geknikkerd jullie weten wel wie ik bedoel.
Wij als minima hebben kwamen vaak in volksbuurten terecht en hebben die kant goed meegemaakt, dat geeft voor ons geen meerwaarde uitzonderingen daargelaten.
Deze mensen hadden vroeger ook van die bakkies van 05 watt die kraamden ook heel veel onzin zaten uit te kramen met potten bier achter de mic te lallen met de dubbele tong.

Nee we moeten er mensen bij hebben die meer waarde geven aan de communicatie.

Dit is even wat mijn gevoel is.

Terug
Bovenaan