Ik doe dat via G4 of G5
.
Maar serieus: hoeveel preppers om de hoeveel km heb je nu nodig om een bericht van laten we zeggen Groningen - Limburg te krijgen?
Of van Rotjeknor naar Lobith ?
@Bearcat , je schreef
"
Heel veel. Via Mycells wordt er ook een netwerk opgezet, maar dat blijkt toch moeilijk te zijn. Ikzelf in Eindhoven heb kan vanuit huis geen contact leggen met de volgende Myceller. In sommige gebieden schijnt het wel redelijk te functioneren, maar er is zeker geen landelijke dekking.
Als zendamateur zijn er natuurlijk wel mogelijkheden via de repeaters. Daarmee kun je wel ver komen.
Al met al blijkt het toch een flinke uitdaging."
Ik heb jouw reactie overgenomen naar dit draadje waarin het beter past. Van Mycells had ik nog niet gehoord, en ik zie dat het zich richt op portofoons en niet op het min of meer "automatisch vormend netwerk" van Meshtastic. Maar, is als noodcommunicatie-initiatief tegenhanger hier best even het noemen waard.
https://mycells.net/noodcommunicatie-netwerk/
Misschien kleeft er een commercieel tintje aan (verkoop van portofoons?), maar evengoed is het idee om voor noodcommunicatie portofoon-frequenties en stations op elkaar af te stemmen zeker niet slecht.
Hoe berichten dan analoog (over spraak) via meerdere tussenliggende stations (personen) grotere afstanden moeten gaan overbruggen (zonder internet), dat vraag ik mij wel af. Lokaal en regionaal zie ik daarvan (via portofoons) dan eerder het zinvolle in, maar over pakweg 100 km of meer?
Bij Meshtastic is het overbruggen van langere afstanden tussen twee of drie nodes (dan pakweg 20 km) ook niet eenvoudig in een verlangde richting zolang er nog geen redelijk dekkend netwerk is. Maar, ik kan mij voorstellen dat, doelgericht, het overbruggen van 100 km via twee of drie tussenliggende Meshtastic nodes mogelijk is, met uitgekiende line-of-sight anntenneposities en wellicht richtantennes (Moxon e.d.).
De praktijk zal het moeten gaan uitwijzen.
Een groot voordeel van Meshtastic is dan m.i., dat het zonder verdere menselijke (of internet) tussenkomst functioneert en berichten automatisch doorzendt en opslaat. Daar, geen slapende of hardhorende portofonist.
De 200 km afstand van Groningen naar Limburg, om op de oorspronkelijke vraag terug te komen, zou met tussenkomst van 7 nodes (elk gemiddeld 25 km uit elkaar) mogelijk moeten zijn, vermoed ik. Zonder uitgekiende antennes en plaatsing van die nodes is 60-100 km misschien realistischer met de standaard antennes in deels bebouwd gebied. Als er nodes tussen zitten die grotere afstanden kunnen overbruggen dan valt het wellicht alles mee. Aan de record-afstand die tussen twee nodes behaald is (254 km, grondstations) hoeft het in ieder geval niet te liggen
Ik vind het in ieder geval een fijn idee om nu over communicatiemiddelen te beschikken (Meshtastic en portofoons). Zodra de nood aan de man is en "iedereen op z'n tenen gaat staan", wordt het dan optimale er vast wel uitgehaald. En nu proberen om alvast een eind in die richting te gaan, is dikke winst!