• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb even een mail gestuurd naar Tinytronics met het probleem en dat dit vermoedelijk een oude batch is waar problemen mee waren. Het ziet er naar uit dat hier vanaf fabriek gewoon een label over geplakt is dat dit een nieuwere type is... Wie weet hebben ze een oplossing, of omwisseling, of is het nu echt niet meer ondersteund en anders maar retour met een paar weken wachten op het nieuwe model.

Voor wie dit leest, wacht nog even met bestellen via de link uit de beginpost i.v.m. een eventuele verkeerde batch die de winkelier nu heeft liggen. Deze module is dus niet meer ondersteund en is een van de eerste generaties die is uitgebracht met een paar fouten er in, de aansluitingen zijn anders waardoor nieuwe firmware niet werkt. Zonder nieuwe firmware kan deze niet via de App bedient worden en alleen via de webbrowser (wat we juist niet willen i.v.m. een onafhankelijk netwerk).

Wordt vervolgt.

PS: Ondertussen ook met het ander type bezig i.v.m. een weerstation https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...dules/lilygo-ttgo-t-higrow-lora-shield-868mhz (deed het altijd met een RPi), ik wou hem koppelen in de toekomst en dan gegevens van het weerstation zenden; zo blijft er altijd een zender in mijn omgeving die men kan gebruiken om verbinding te maken voor testen. Antennes zal ik nog even bekijken, immers ben ik nog een paar modules nodig in de toekomst die ik weer op andere plekken kan hangen voor uitbreiding van het net, dan kan ik testen welke het beste is en welke waar komt te hangen.

@Vlinder , ik vermoed dat communicatie tussen die higgrow en Meshtastic modules niet gaat functioneren, maar dat daarop doelde je ook niet neem ik aan.
Jammer van die kennelijk "foute batch".
Maar, de aanhouder wint en des te beter gaat het straks...

Tot nu toe weet ik alles wel aan elkaar te knopen (als je maar creatief bent) en is het vaak een kwestie van oefening baart kunst. Ik werk met een variatie aan systemen en controllers voor de hobby. In uiterste nood kan ik ook nog met een PICkit4 inlezen en schrijven naar controllers voor manipulatie, keuze genoeg om creatief te zijn in Huize Vlinder, MotVlinder, Vleermuis :)

Het idee is dat mijn basis systeem de gegevens van het weerstation ook kan versturen via mesh, maar dat is natuurlijk niet een kwestie van even een stekkertje en software downloaden.

Ik heb antwoord gekregen en blijk de nieuwste te hebben van Julie 2023....
Kan werken, maar moet nog even verder testen (zie later bericht).

Tot nu toe weet ik alles wel aan elkaar te knopen (als je maar creatief bent) en is het vaak een kwestie van oefening baart kunst. Ik werk met een variatie aan systemen en controllers voor de hobby. In uiterste nood kan ik ook nog met een PICkit4 inlezen en schrijven naar controllers voor manipulatie, keuze genoeg om creatief te zijn in Huize Vlinder, MotVlinder, Vleermuis :)

Het idee is dat mijn basis systeem de gegevens van het weerstation ook kan versturen via mesh, maar dat is natuurlijk niet een kwestie van even een stekkertje en software downloaden.
@Vlinder , zalig zijn diegenen die de zaken achter de schermen aan elkaar kunnen knopen. Waar een wil is, is een weg.😉

Als Meshtastic eenmaal draait dan ben ik benieuwd of de ATAK app niet een geschikt doorgeefluik voor dergelijke weerstation-data zou zijn. Ik heb het wel geïnstalleerd maar echt uitproberen daar is ook een andere gelijkgestemde ziel voor nodig. Die zijn er wel maar je zult het zien, die zijn dan op de vlucht in het buitenland en/of hebben alleen zo'n geweldige Iphone.😫

Wil je ATAK proberen dan heb je er namelijk een echte telefoon bij nodig😁
Mooi is, dat het ATAK gericht is op verzenden van allerhande info, ook via Meshtastic. Bij tekstberichten alleen hoeft het dan dus niet te blijven.

Gezien de herkomst van ATAK, zal het wel aan elkaar hangen van de backdoors, maar wie Uncle Sam niet ergert die heeft niet veel te vrezen vermoed ik.

Ik hoop binnenkort mijn modules weer te vinden, na een "opruimactie" van mijn wederhelft, en dan weer volop uitproberen...

@Vlinder , zalig zijn diegenen die de zaken achter de schermen aan elkaar kunnen knopen. Waar een wil is, is een weg.😉

Uiteraard: Nil volentibus arduum

ATAK zal ik later mee aan de slag gaan (heb nu ook een Android telefoon liggen, maar de Iphone moest eerst werken), nu ik documentatie heb wil ik nog even verder kijken wat de mogelijkheden zijn en nog een scheel oog op het antenne gebeuren richten voor een makkelijke versterker (Klinkt makkelijk en is het niet). Volgende week pak ik ATAK op en moet daar dan even mee spelen.

Ondertussen was ik al bezig om wat spullen te verzamelen en als mijn bureau in de woonkamer staat kan ik de rest ook netjes neerzetten. Ik ga er wel fanatiek mee aan de slag en wat leuks van maken, sowieso een stabiel netwerk in provincie Groningen opbouwen. Eerste rommeltje is al een beetje gevonden in de puinhoop 😅
IMG_1340[1].JPG

Productie 07-2023 (Werkt met Iphone App) voor extra info zie pdf

En stel je kiest voor:

1699301592576.png

Dus ipv Tlora V2 de keuze zoals boven en dan dezelfde firmware, krijg je dan echt die melding dat het "not supported is" of krijg je dan wederom een werkende flash ?

Not supported :confused: (ik heb ze dus allemaal geprobeerd). Het zit mogelijk in de chip soort, er zijn twee in omloop; Bij mij zit er een Pico-D4 chip in, ik zou het anders niet weten en heb geen oudere generatie om te vergelijken. In de oude generatie zit een DOWD chip voor zover ik nu begrijp.

Not supported :confused: (ik heb ze dus allemaal geprobeerd)

Als ik de afbeelding bekijk van jouw board is het eigenlijk vrijwel uitgesloten dat dit een V2 is

1699303075743.png

Dan lijkt het een stuk meer op:

1699303105892.jpeg

Maar dan alsnog met een onjuist type op de print.
Ik zou deze nog proberen als laatste gok.

1699303054505.png

Maar goed te horen dat het ondertussen met die V2 werkt.

Ook deze heb ik geprobeerd, ik heb dus echt geen idee waarom het zo raar is. Ik ben gewoon alles gaan testen totdat ik op eerdergenoemde versie uitkwam. Dit blijkt tot nu toe naast versie 1.2.17 te werken en ben er ook wel een beetje klaar mee nu. Later als ik een paar extra modules heb wil ik nog wel wat testen en eventueel met MPLab uitlezen om te kijken wat er nu allemaal in verborgen zit.

@RockyFlats Ik wil de nieuwere versie erbij hebben die over een week of twee tot vier uitkomt. Daarnaast moet ik een aantal hebben als node voor op diverse plekken, maar dat is toekomstmuziek en moet dan masten inklimmen met "toestemming". Klimtuig en etc. heb ik en heb wel vaker wat activiteiten gedaan van beklimming op objecten. Een voorkeursmast staat een kilometer van mij af met een hoogte van ongeveer 36 meter.

Uiteraard wil ik wel direct een extra module hebben, maar financieel is de rek er een beetje uit op dit moment.

Edit: Ik heb eventueel vrije toegang op twee gebouwen die boven alles uittoren bij ons in de gemeente, maar moet dan even kijken of twee personen mee willen werken die daar de facilitaire dienst hebben gedaan. Mocht dat lukken heb ik ook nog toegang tot een paar gebouwen in stad Groningen zelf, maar ik acht de kans klein.

@Vlinder , een antenneversterker lijkt me niet de eerste zorg. Probeer het energieverbruik zo laag mogelijk te houden, en kijk anders t.z.t. eens naar antennes die passief versterken. Ik heb al eens naar een efficiënte Moxon antenne gelinkt die gericht ver komt. Maar, experimenteer gewoon eerst met de meegeleverde antennes zou ik zeggen.
Die zijn al goed voor 10-15 km bereik, of meer.

Nu kan ik wel lekker alleen achter de schermen gaan prutsen en alles uitvogelen, maar met advies van dit forum gaat het gewoon sneller en hebben anderen er ook wat aan.

In bezit:
1x https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...ora/lilygo-ttgo-t3-lora32-868mhz-v1.6.1-esp32
1x Rechargeable Lithium ion Polymer Battery 704060

Nodig:
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/componenten/diodes/diode-high-speed-1n4148 ?
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...neel-5.5v-170ma-80x100mm-met-jst-ph-connector ?

Vraag:
Hoe en met wat? En neem aan dat jullie dit al eerder hebben gedaan en het niet heel spannend is.

Ik hoop binnenkort mijn modules weer te vinden, na een "opruimactie" van mijn wederhelft, en dan weer volop uitproberen...
Ga je mij nu vertellen dat je iedereen aanmoedigt maar zelf je modules ergens in het stof hebt laten liggen? Zit ik hier hard mijn best te doen met een “experimentele” module in Alfa mode, maar niet in alfa gedachte…
Stukje humor uiteraard 🫣

Laatst bewerkt:
Ga je mij nu vertellen dat je iedereen aanmoedigt maar zelf je modules ergens in het stof hebt laten liggen? Zit ik hier hard mijn best te doen met een “experimentele” module in Alfa mode, maar niet in alfa gedachte…
Stukje humor uiteraard 🫣
Hmmm, tja, de meesten hier zijn door de wol geverfd en laten zich niet het hoofd op hol brengen. Tranentrekkend nuchter, zijn sommigen, dus nee, het was geen iedereen aanmoedigen want dat heeft geen zin.

Het is net als met die man die in het holst van de nacht naakt over straat liep, met een hoge hoed op. Gevraagd naar het waarom zei hij dat hij toch nooit iemand tegen komt. Waarom dan die hoge hoed? Tja, maar je kunt nooit weten... antwoordde de man😁

Dat laatste, "je kunt nooit weten", is nu gewoon ingetreden, waarvoor dank!😉

Even serieus: het experimenteren moet voor de meesten tussen alle andere bedrijven door. Gestaag, en met vallen en opstaan. @martin heeft al een aardige afstand op zijn konto, en @FKAGB behaalde ook een respectabele afstand.

Wie breekt het record?!
Die uitdaging is het waard om ieder ander versteld te laten staan. Ik denk dat we nog knappe staaltjes gaan zien.

Wie breekt het record?!

En wie is de eerste persoon die via 1 zender, 1 tussenstation en 1 ontvanger een bericht gaat ontvangen.
Wat dat is eigenlijk heel het idee van dit project. Zodra je zult ervaren dat je via "mesh" via meerdere tussenstations van A naar B naar C en dan naar D kunt zenden dan is het een kwestie van mensen enthousiast te maken om onderdeel te worden van dit project.

Ik ben over ongeveer 1 week weer in Nederland maar ik ben bang dat ik eerst met een zeis het onkruid en gras zal moeten weghalen voordat ik dit project weer zal gaan oppakken. Maar oppakken zal ik het zeker doen.

Ik ga er fanatiek mee aan de slag en zorg dat de provincie Groningen in de toekomst een goed netwerk heeft. Mijn tweede module komt een deze dagen ook binnen, maar die is voor mijn Pico project https://www.tinytronics.nl/shop/en/...sx1262-lora-node-module-for-raspberry-pi-pico Ik twijfelde een beetje, maar hiermee kan ik net even wat meer voor de eerste experimenten (let op dat er geen BLE of Wifi ondersteuning is, dus puur voor experimenteel gebruik; de testfase voor tekst versturen is functioneel in deze combinatie via CLI). Dus voor de duidelijkheid: De module is voor experimenteel gebruik waarin de doelstelling is om de functie van de module i.c.m. de pico te verbreden naar Mesh.

De node/pico kan mooi op het dak en mijn lillyGo hou ik in huis voor ontvangst en een tweede module komt dan later weer van pas (zie ik volgende maand wel als er weer zakgeld binnen is). Verder ben ik naast de Pico experiment op het dak een module nodig met de nRF52 chip i.v.m. stroomverbruik. Als dat goed werkt kan het later in een mast, wat het gaat worden moet ik even bekijken omdat ik geen voorkeur aan de "echo" heb, mogelijk een ROK bordje omdat een BME sensor aangesloten kan worden voor metrologie en extra uitbreidingsmogelijkheden.

Wat betreft de 18650 wil ik even kijken omdat de firmware het systeem afsluit bij 3.3V, dit terwijl de LilyGo nog functioneert op 2.8V minimaal. Natuurlijk ga je met de levensduur spelen, maar dat is een andere zorg die voor mij in de toekomst niet van toepassing zal zijn door over capaciteit. Let er wel op dat rechtstreeks op het bordje solderen geen optie is en de chip echt niet meer dan 3.3V kan hebben en anders doorbrand. Stekkerverbinding is geen probleem. Je zou dus met een juiste diode nog wat winst kunnen halen in verbruik en voorkomen dat de boel gaat doorbranden. Daarnaast gaat de module maar tot 500 mAh laadcontrole wat gewoon niet veel is wanneer je een degelijk paneelprojectje erbij gaat plaatsen, je bent dus ook ene losse controller nodig om wat steviger te kunnen werken.

Als het mij een beetje bevalt wil ik mijn zakgeld opschroeven voor dit project en knibbel dan wel een beetje af van een ander project. 😅

PS: Meshtastic forum geeft aan dat er problemen zijn met de web-flacher en raad aan via CLI te flashen. Ik heb een summiere vraag uitstaan zonder diepe context, maar denk dat een goed verstaande maar een half woord nodig is.

Ik ga er fanatiek mee aan de slag en zorg dat de provincie Groningen in de toekomst een goed netwerk heeft. Mijn tweede module komt een deze dagen ook binnen, maar die is voor mijn Pico project https://www.tinytronics.nl/shop/en/...sx1262-lora-node-module-for-raspberry-pi-pico Ik twijfelde een beetje, maar hiermee kan ik net even wat meer voor de eerste experimenten. De node kan mooi op het dak en mijn lillyGo hou ik in huis voor ontvangst en een tweede module komt dan later weer van pas (zie ik volgende maand wel als er weer geld binnen is).

@Vlinder , mooi zou dat zeker zijn, maar doe het stapje voor stapje... Ik meen dat je weinig obstakels hebt rondom de plaggenhut, en dat scheelt al een slok op een borrel. Probeer geen al te gekke uitgaven te doen want nodig is dat m.i. niet. Met twee modules, eentje in huis binnen bluetooth-bereik en eentje op hoogte, kom je al aardig ver.

Zelf probeer ik mij nu te concentreren op een module die hoog in een mast kan, en ook 24/7 functioneert zonder tussenkomst. Mijn ervaring met een T-beam versie met 18650 batterij laat zien dat het uithoudingsvermogen niet veel meer dan twee dagen is, even afhankelijk van de instellingen. De daarin opgenomen GPS vraagt ook stroom, maar de modules die wij gebruiken (zonder GPS) doen het niet veel beter. Nog steeds vind ik het een prima prestatie, maar het laat wel zien dat de stroomvoorziening en het stroomverbruik veel zorg verdient.

Ik zag jou post met solar paneeltje en lithium accu, maar vrees dat dat ondergedemensioneerd is.
Ook bij weinig zonlicht en gedurende een paar zonloze dagen moet het immers voortdurend functioneren.
Wie thuis een module onder handbereik met een adapter of powerbank voedt, die heeft dat probleem niet. Maar, staat een node op een dak of hangt het hoog in een mast...

Ik moet stappen gaan zetten, en gevoelsmatig moet ik toe werken naar een gesloten unit met een 3,7V accu met 7,5-10 Ah aan capaciteit, met een solar panel van minimaal zo'n 200 cm2 (schatting) en idealerwijs 400-500 cm2. Dat zijn drie tot vier 18650 batterijen of een lipo accu van vergelijkbare capaciteit. Ik vrees dat kleiner al gauw een teleurstelling wordt en veel klimwerk...

Zelf denk ik dat een zonnepaneeltje met 5V micro-USB uitgang niet slecht zou zijn. Zo eentje die ook batterijcamera's voedt, zie bijgaand. Het zou zo prima tegen een gevel of mast kunnen, en de module met accu kunnen dragen (in een waterdichte behuizing) en direct voeden.

Hier, is het 3D printen van een behuizing iets dat ik voor elkaar wil krijgen, om ermee te ontsnappen aan de "plakband-met elastiek" fase. Beter ineens goed als het om montage op hoogte gaat, dan iets dat maar gebrekkig functioneert en gaat ergeren. Stapje voor stapje, maar lukken gaat het...Screenshot_20231107-225532.png

https://meshtastic.discourse.group/t/web-flasher-lilygo-pico-d4-07-2023/8472 Draadje over het vreemde euvel.

Probeer geen al te gekke uitgaven te doen want nodig is dat m.i. niet.
Hobby denk ik dan maar... :) Ik heb een maandelijks vastgesteld hobby budget voor mijzelf wat ik naar vrije wil mag spenderen zonder nadenken. Ik deel mijn budget ook in op basis van prio en of ik denk dat ik deze spullen in de toekomst weer kan hergebruiken. Lora was iets wat mij al langer interesseerde en voordat ik met preppen begon was ik hier al aan begonnen voor mijn persoonlijke projecten. Als dit ook niet zo was, dan had ik er niets mee gedaan.

Uiteraard kijk ik ook een beetje de kat uit de boom om te proeven of dit echt leeft en het een onderdeel kan zijn als investering in dit forum en haar leden; maar ik proef dat er wel behoefte naar is en er een zekere uitdaging inzit.

Terug
Bovenaan