• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

Super graag! Ik verdiep me er even in en zal dan mijn gegevens delen :).
Het beste even PM en geen echt persoonlijke info, maar dat spreekt voor zich. Amersfoort is al kei-goed, als locatie.
Thanks voor je antwoord @RockyFlats ! Ansich maak ik me voor mijn eigen berichten ook niet enorme zorgen. Ik vraag me meer af met betrekking tot het mesh netwerk als het wat drukker wordt. Omdat berichten die hij doorstuurt er ook onder vallen.
Als ik zie met welke snelheid de Hollandse medemens zich voorbereidt op mogelijk onhieil, dan zal het zo druk niet worden😁

Ik ga er maar van uit, dat ook een een-op-een contact met een dierbare (of met een aantal, in die buurt) al dikke winst is. En dan is de extra afstand die we meer krijgen met meer deelnemers een extra.

Wel bedenk ik me, hoewel ik daarin ook niet consequent genoeg handel, dat het wel een uitgelezen moment lijkt te worden om ons over de wonderen van een HEMP wapen te gaan verbazen. En dat alle electronica die op zo'n moment niet is afgeschermd, verknettert. Een extra module in een "kooi van Faraday" bewaren, zou weleens wijs kunnen zijn. Tot de volgende komt tenminste, en dan staan we alsnog in ons HEMP.
En dan al helemaal als er een keer een grote oorzaak is waarom mensen erop terugvallen. Maar wellicht is het inderdaad uit te schakelen.
Ik heb mijn dikke vingers als excuus😉
Het is open source dus moet sowieso kunnen. Wellicht kunnen we wel een aangepaste versie maken speciaal voor preppers 😁
Een eigen "kanaal" maak je er zo voor aan.

Misschien is dat eigenlijk ook geen slecht idee, om daarvoor een code en QR code aan te maken. Iedereen die het forum bezoekt kan hiet dan gebruiken dus echt exclusief is het dan niet, maar het zou de prepperds wel een gelegenheid geven om elkaar gericht te benaderen.

Zinvol zou het kunnen worden zodra het drukker wordt en het eenmaal een behoorlijk netwerk is.

Je hebt me wel op een idee gebracht, en ik ben benieuwd wat prepper @martin ervan vindt? Alvast zoiets in dit draadje zetten, een eigen prep-kanaal, @martin?
(in de Wiskers' lijst komt het dan natuurlijk ook, als we ertoe besluiten).

Je hebt me wel op een idee gebracht, en ik ben benieuwd wat prepper @martin ervan vindt? Alvast zoiets in dit draadje zetten, een eigen prep-kanaal, @martin?

Dat is zeker een goed idee en dat was ook vanaf het begin de bedoeling. Maar dat heeft pas zin als we minimaal 3 vaste stations in Nederland actief hebben en ze dan via MQTT aan elkaar koppelen zodat de berichten tussen deze stations verzonden zullen worden.
Ik hoop hier binnenkort wat uitvoeriger op te kunnen terugkomen.

@RockyFlats flink aan het uitproberen de laatste dagen maar vind het bereik echt super slecht. Als ik de ene device boven in een kantoorgebouw heb, dan kan die al geen verbinding maken met een device in mijn auto die beneden staat (wel andere kant van het gebouw).

Ik weet dat line of sight belangrijk is voor langere afstanden, maar dit is hemelsbreed nog geen 100 meter.

Hebben jullie dit soort tests al gedaan? Of is de bijgeleverde antenne zo waardeloos dat ik die eens moet vervangen eerst?
In mijn woonplaats had ik 1 module uit het raam (zolder raam), en 400 meter hemelsbreed totaal geen communicatie meer mogelijk.

Ik heb ook de long distance in slow mode geprobeerd of hem iets meer power te geven. Ik lees dat andere devices een stuk beter zouden werken maar tot heden valt het tegen.

Heb jij dit ook gehad?

Ik weet dat line of sight belangrijk is voor langere afstanden, maar dit is hemelsbreed nog geen 100 meter.

Dit device is echt bedoeld om met een minimaal zendvermogen en een minimaal stroomverbruik een mesh netwerk te realiseren.

Ik heb hier in spanje nog een test gedaan en ik kwam op dit punt uit (redelijk hoog op een berg)
1686725636685.png
1686725702403.png
En de afstand was 16Km (Ik was pas 5 dagen later zo slim om die afstand vast te leggen, vandaar 5 dagen en 1 uur later)
En dit is met de standaard antennes maar wel line of site.

Als je een device op hoogte hebt geplaatst en je kunt hier op 10 km afstand zonder dat er beton/steen/bomen tussen zitten een denkbeeldige lijn naar trekken dan gaat die afstand geen probleem zijn.

Dan zou je kunnen denken dat het geen handige oplossing is, maar dat is het in mijn ogen wel. Want je kunt dus heel eenvoudig meerdere nodes plaatsen waardoor je op lastige plekken zoals binnen in huis alsnog prima kunt zenden en ontvangen.

Probeer eerst eens een eenvoudige rangetest uit te voeren en probeer gewoon de standaard instellingen te behouden. Het aanpassen naar long distance en andere opties lijkt me niet verstandig zolang je niet zeker weet of ze het standaard goed doen. Een andere antenne is ook pas interessant als je een test doet over een flinke afstand en dan wil kijken of het met een betere antenne misschien net iets verder komt.

@martin thanks voor je reactie! De eerste setup was met alle standaard instellingen. Ik heb enkel de regio EU_868 gekozen. Verder helemaal niks veranderd. En hier haal ik dus amper range uit. Vandaar dat ik ook gefrustreerd werd dat het op 100 meter (niet line of sight), niet werkte.

Welke versie heb jij nu geïnstalleerd? Wellicht voor zekerheid maar even 2 andere devices testen (heb er meerdere besteld), omdat wellicht 1 van de modules dan toch brak is.

Laatst bewerkt:
Welke versie heb jij nu geïnstalleerd? Wellicht voor zekerheid maar even 2 andere devices testen (heb er meerdere besteld), omdat wellicht 1 van de modules dan toch brak is.

Ik weet de versie niet uit mijn hoofd, zal het later aanvullen als ik het kan uitlezen.

:update:
1686765558146.png
2.1.5 dus

Het is wel noodzakelijk dat je ook echt de 868 versie aan hardware gebruikt als je hem instel op 868
Kijk even op de chip.
Probeer hem eens te testen via "line of sight" en inderdaad zijn 2 sets wel handig zodat je kunt uitsluiten of de devices wel goed zijn (ik heb er iets van 8 stuks en heb tot nu toe nog geen defecte gehad)

Ik heb wel 1 keer een slechte antenne gehad (433 op een 868 is geen succes, ik had dit vermoedelijk zelf omgewisseld)

De versie gaat verder overigens geen verschil maken met de afstand. De techniek is "gewoon" Lora en dat gaat echt niet veel verder met een andere antenne of met meer vermogen. Het is de kromming van de aarde die de afstand beperkt. Vandaar dat die maximale afstanden ook allemaal tot stand zijn gekomen op extreme hoogte (berg of weerballon) maar 20 KM zal echt geen probleem zijn zolang er maar line of site is. En dan kun je vanaf dat punt weer op meerder punten nodes plaatsen zodat je ook een prima ontvangst zal hebben op de lastigere punten zoals in een gebouw.

Je hebt dus kans dat als je dat ding op het dak plaatst je op 15KM prima ontvangst zal hebben en op 300 meter door muur/beton geen enkele ontvangst. Maar het idee is om die afstand via BT of Wifi te overbruggen tussen device en clientsoftware. (Helaas of/of je kunt niet zowel BT als Wifi aanzetten.)

Dit device is echt bedoeld om met een minimaal zendvermogen en een minimaal stroomverbruik een mesh netwerk te realiseren.

Ik heb hier in spanje nog een test gedaan en ik kwam op dit punt uit (redelijk hoog op een berg)
Bekijk bijlage 24580
Bekijk bijlage 24581
En de afstand was 16Km (Ik was pas 5 dagen later zo slim om die afstand vast te leggen, vandaar 5 dagen en 1 uur later)
En dit is met de standaard antennes maar wel line of site.

Als je een device op hoogte hebt geplaatst en je kunt hier op 10 km afstand zonder dat er beton/steen/bomen tussen zitten een denkbeeldige lijn naar trekken dan gaat die afstand geen probleem zijn.

Dan zou je kunnen denken dat het geen handige oplossing is, maar dat is het in mijn ogen wel. Want je kunt dus heel eenvoudig meerdere nodes plaatsen waardoor je op lastige plekken zoals binnen in huis alsnog prima kunt zenden en ontvangen.

Probeer eerst eens een eenvoudige rangetest uit te voeren en probeer gewoon de standaard instellingen te behouden. Het aanpassen naar long distance en andere opties lijkt me niet verstandig zolang je niet zeker weet of ze het standaard goed doen. Een andere antenne is ook pas interessant als je een test doet over een flinke afstand en dan wil kijken of het met een betere antenne misschien net iets verder komt.
Mooi @martin , 16 km is niet niets. Ik ben benieuwd wie de volgende is die zich meldt, en dat (of meer) met standaard antennes overbrugt.

@salbie1988 , ik heb iets soortgelijks hier thuis ook wel gehad. Het is jammer dat we de radiogolven (nog) niet kunnen zien.😉
Kennelijk kan het ook op kortere afstanden tegenvallen als er muren tussen zitten of wellicht is het het HR glas als een zendertje binnen staat, wie zal het zeggen?
Ik herken dat ook, maar uitproberen en de optimale plek zoeken doet vast wonderen.

Zoals @martin zegt, zijn de standaard antennes best goed. Tenminste, echt slechte ben ik zelf nog niet tegengekomen. Wat je zou kunnen doen, is een derde module kopen zodat je onderling kunt vergelijken. Zou er dan een slechte tussen zitten dan haal je die er snel uit.

Zelf heb ik een VNA metertje waarmee antennes prima door te meten zijn. Ik moet eens wat metingen doen en screenshots plaatsen. Het verschil tussen 433 en 868 MHz basisantennes zie je niet aan de antenne, maar is enorm op het VNA schermpje. Haal je dergelijke antennes door elkaar dan is dat funest voor het zendbereik.

Ik heb vandaag nog een viertal

LilyGO TTGO T3 LoRa32 868MHz V1.6.1 ESP32

besteld bij TinyTronics in Eindhoven. Aflevering bij mijn broer in Nederland, waar ik ze tzt ophaal. Scheelt flink in de verzendkosten t.o.v levering in Polen.

Bedoeling is, om ze in de Filipijnen te gebruiken om onderling contact met familieleden te houden, als het me lukt om het starten, gebruik en onderhoud voldoende "foolproof" te maken, want de familie heeft niet de minste sjoege van elektronica of batterij-onderhoud.
Dus dat wordt voeden met een zonnepaneeltje met de module daarbij gemonteerd op het dak, zodat ze er ook niet zelf bij kunnen om ingeval van vermoeden van onjuiste werking de installatie te molesteren.

Gelukkig kan de verbinding van de module met de smartfoon via bluetooth gemaakt worden, dus na het eenmalig instellen hoeft niemand er bij in de buurt te komen.

Het zal spannend zijn of een afstand van c.a. 10 km te overbruggen is. Een tussenstation monteren op mount Mayon zou qua hoogte ideaal zijn.
Helaas is mount Mayon een vulkaan, die juist een paar dagen geleden weer vuur is gaan spuwen. Daar kan elektronica niet zo goed tegen.
Maar als de uitbarsting voorbij is, is er misschien in de buurt van de top een plekje met direct zicht te vinden, waar normaliter geen lavastromen langs komen.

Onze eigen locatie is wellicht het grootste euvel, omdat het min of meer in een dal ligt zonder direct zicht op Mayon. Als een hoge bamboe mast geen afdoende oplossing biedt, zou in noodgeval een balonnetje met een batterijgevoede module er aan een oplossing kunnen bieden.

Ik heb vandaag nog een viertal

LilyGO TTGO T3 LoRa32 868MHz V1.6.1 ESP32

besteld bij TinyTronics in Eindhoven. Aflevering bij mijn broer in Nederland, waar ik ze tzt ophaal. Scheelt flink in de verzendkosten t.o.v levering in Polen.
That's the spirit @PBear , mooi!
Bedoeling is, om ze in de Filipijnen te gebruiken om onderling contact met familieleden te houden, als het me lukt om het starten, gebruik en onderhoud voldoende "foolproof" te maken, want de familie heeft niet de minste sjoege van elektronica of batterij-onderhoud.
Dus dat wordt voeden met een zonnepaneeltje met de module daarbij gemonteerd op het dak, zodat ze er ook niet zelf bij kunnen om ingeval van vermoeden van onjuiste werking de installatie te molesteren.
Een mooi idee!
Gelukkig kan de verbinding van de module met de smartfoon via bluetooth gemaakt worden, dus na het eenmalig instellen hoeft niemand er bij in de buurt te komen.
Even afhankelijk van het bluetooth bereik, kan je het dan toch al snel zo'n 15 m hoog hangen.
Het zal spannend zijn of een afstand van c.a. 10 km te overbruggen is. Een tussenstation monteren op mount Mayon zou qua hoogte ideaal zijn.
@martin redde 16 km line of sight, dus heb je dat redelijk dan kan ik mij voorstellen dat het lukt.
Helaas is mount Mayon een vulkaan, die juist een paar dagen geleden weer vuur is gaan spuwen. Daar kan elektronica niet zo goed tegen.
Maar als de uitbarsting voorbij is, is er misschien in de buurt van de top een plekje met direct zicht te vinden, waar normaliter geen lavastromen langs komen.
Waarschijnlijk is het zo , dat je er dan twee op de top nodig hebt? Is een top niet gestoken scherp maar wat breder, dan heb je dat al snel denk ik. Maar met 7 hops is dat geen probleem lijkt me.
Onze eigen locatie is wellicht het grootste euvel, omdat het min of meer in een dal ligt zonder direct zicht op Mayon. Als een hoge bamboe mast geen afdoende oplossing biedt, zou in noodgeval een balonnetje met een batterijgevoede module er aan een oplossing kunnen bieden.
Geen slecht idee. Of een wat zwaardere drone. Rusland gebruikt(e?) een raket om lanceercodes te verdelen, dus opties te over😉 En in een hoge boom, kan natuurlijk ook. Door bladerdak zal het signaal toch wel heen dringen.

Zonder er nog lange afstand ervaring mee te hebben, zou het kunnen dat een of twee Moxon antennes net het verschil uitmaken. Die waarnaar ik eerder verwees (ik heb er drie) hebben een identieke en zeer gunstige swr efficiëntie, mat ik.

Mooi @martin , 16 km is niet niets. Ik ben benieuwd wie de volgende is die zich meldt, en dat (of meer) met standaard antennes overbrugt.

Zelf heb ik een VNA metertje waarmee antennes prima door te meten zijn. Ik moet eens wat metingen doen en screenshots plaatsen. Het verschil tussen 433 en 868 MHz basisantennes zie je niet aan de antenne, maar is enorm op het VNA schermpje. Haal je dergelijke antennes door elkaar dan is dat funest voor het zendbereik.

Vroeger kon je in de zender nog een zwaardere zendtransistor in monteren, zal misschien tegenwoordig niet meer lukken.

En de zendsignaal kon je afregelen op je antenne met een ***staan de golfmeter*** er tussen te monteren, was dat optimaal dan was het goed.
https://www.mega-com.nl/contents/nl/d49_staande-golf-watt-meters.html

That's the spirit @PBear , mooi!

Een mooi idee!

Even afhankelijk van het bluetooth bereik, kan je het dan toch al snel zo'n 15 m hoog hangen.

@martin redde 16 km line of sight, dus heb je dat redelijk dan kan ik mij voorstellen dat het lukt.

Waarschijnlijk is het zo , dat je er dan twee op de top nodig hebt? Is een top niet gestoken scherp maar wat breder, dan heb je dat al snel denk ik. Maar met 7 hops is dat geen probleem lijkt me.

Geen slecht idee. Of een wat zwaardere drone. Rusland gebruikt(e?) een raket om lanceercodes te verdelen, dus opties te over😉 En in een hoge boom, kan natuurlijk ook. Door bladerdak zal het signaal toch wel heen dringen.

Zonder er nog lange afstand ervaring mee te hebben, zou het kunnen dat een of twee Moxon antennes net het verschil uitmaken. Die waarnaar ik eerder verwees (ik heb er drie) hebben een identieke en zeer gunstige swr efficiëntie, mat ik.

Als mijn bestelling arriveert, heb ik 5 modules. Ik hoop dat daarmee bruikbare resultaten te boeken zijn.
De Moxon antennes waren behoorlijk prijzig, als ik me wel herinner, terwijl de eigen antennes volgens @martin niet zo slecht waren, als ze tenminste bedoeld waren voor de module met de juiste zend/ontvang frequentie.

Overigens heb ik ook zo'n apparaatje aangeschaft dat de effectiviteit van een antenne kan meten. Al weet ik op dit moment nog niet hoe het te bedienen en de meetwaarden te interpreteren.
Maar met enig uitzoeken zou het daarmee mogelijk moeten zijn een eigen antenne te maken en optimaliseren voor 886 Mhz.

Ik kan als ik weer in Polen op honk ben, alvast een en ander installeren en testen. Mijn internetverbinding is daar een stuk beter dan in de Filipijnen.

De Moxon antennes waren behoorlijk prijzig, als ik me wel herinner, terwijl de eigen antennes volgens @martin niet zo slecht waren, als ze tenminste bedoeld waren voor de module met de juiste zend/ontvang frequentie.
Dat is ook zo. De standaard antennes hebben een efficiëncy van zo'n swr=1,5 terwijl die Moxons zo'n swr=1,2 hebben (bij swr=1,0 als theoretisch ideaal en swr=2,0 als onbruikbaar). Met een Moxon krijg je er dus meer zendvermogen uit, maar als extra voordeel (voor gericht gebruik) is dat ook nogeens naar voren en opzij gericht, in plaats van rondom stralend.

Mogelijk/waarschijnlijk m.i. zendt een Moxon niet alleen gericht, maar ontvangt het ook gericht. In dat geval zou een enkele Moxon al een oplossing kunnen zijn als je het met de standaard antenne net niet redt. Zo'n Moxon kost 15€, en zou dan een poging waard zijn.
Overigens heb ik ook zo'n apparaatje aangeschaft dat de effectiviteit van een antenne kan meten. Al weet ik op dit moment nog niet hoe het te bedienen en de meetwaarden te interpreteren.
Maar met enig uitzoeken zou het daarmee mogelijk moeten zijn een eigen antenne te maken en optimaliseren voor 886 Mhz.
868 bedoel je. Mooi, dat je kunt meten. Zo te zien heb je er met Meshtastic een leuke en zeer nuttige hobby bij!
Ik kan als ik weer in Polen op honk ben, alvast een en ander installeren en testen. Mijn internetverbinding is daar een stuk beter dan in de Filipijnen.
👍

Vroeger kon je in de zender nog een zwaardere zendtransistor in monteren, zal misschien tegenwoordig niet meer lukken.

En de zendsignaal kon je afregelen op je antenne met een ***staan de golfmeter*** er tussen te monteren, was dat optimaal dan was het goed.
https://www.mega-com.nl/contents/nl/d49_staande-golf-watt-meters.html
@JJ&A , het moet in principe mogelijk zijn om er een versterker achter te zetten, maar dat helpt dan het toch redelijk eenvoudige van zo'n compleet systeempje om zeep. Ook zal het niet zijn toegestaan om met een hoger vermogen te zenden, maar SHTF-nood breekt wet😁
Ik begin er niet aan want de kant en klare module is al mans genoeg.👍

Ik zie wat je bedoelt. Het zijn "Standing Wave Ratio" meters die aangeven hoeveel van het opgewekte vermogen er in de antenne wordt teruggekaatst en dus niet wordt uitgezonden. Tegenwoordig zijn er handige meetapparaatjes (VNA) die de swr waarde over een heel frequentiegebied kunnen meten en aangeven, als grafiek. Die zijn helemaal ideaal. Maar, dat zijn wel meer dingen voor de echte freaks. Hoewel ik niet zeker ben of @martin of @petroman er ook al een hebben.😉
.

Op weg naar mijn Tropische Verassing en ons huisje in de Filipijnen op de valreep nog een post vnuit tussenstation Amsterdam Airport.

In mijn bagage zitten 3 Meshtastic modules, die ik eergister nog van nieuwe firmware heb voorzien, want ons haperende internet aldaar laat dat misschien niet toe.

De firmware versie die @martin in zijn korte en heldere "gebruiksaanwijzing" in zijn post van 30 maart 2023 beschreef, bleek niet meer op de website aanwezig.
Ik heb de aanwezige iets nieuwere beta-versie van de firmware, die wèl aanwezig was, geïnstalleerd op alle 4 nieuwe modules, die ik bij mijn laatste bezoek aan Nederland had afgehaald.
2 modules zijn in Polen gebleven, zodat ook daar ge-expetimeteerd kan worden bij terugkomst.

Bij opstarten geven ze netjes de boodschap dat er Meshtastic op staat, en op long/fast en zonder regio zijn geïnstalleerd.
Het is me in de korte beschikbare tijd nog niet gelukt alle benodigde instellingen te maken, dus er nog geen berichten mee uitgewisseld.
Ik hoop dat dit in de Filipijnen lukken gaat en dat ze voldoende bereik hebben om buiten gsm-masten en internet om, berichten met familieleden uit te wisselen.

Als alternatief heb ik twee Baofengs UV5R's meegenomen. Die moet ik ook nog leren instellen. Daarvoor heb ik reeds Chirp op het meegebrachte laptopje geïnstalleerd.

Al het spul is door de luchthaven terroristen screening heen gekomen.
Wel moest mijn rugzak helemaal uitgeladen worden, en is 2x door de scanner gegaan. Al dat elektronica spul is kennelijk knap verdacht.
Wat ondanks uitvoerige controle niet aan het licht kwam is een draadzaag, die netjes opgerold in een plastic zakje zat. Lijkt me voor een beetje handige terrorist een heel wat gevaarlijker wapen dan een zakmes of een schroevendraaier...

Eens kijken of ik het spul aan de praat krijg. Misshien kan ee relay- unit aan een lange bamboestok of aan een heliumballonetje het bereik van de Meshtastics voldoende vergroten, mocht het vanwege ontbreken van "line of sight" tekort schieten.
Voor de Baofengs heb ik een verlengde antennes meegenomen.

De 2 27mc bakkies, die ik wilde meenemen, bleken samen met benodigde bekabeling 6 kilo te wegen.
Dat paste deze keer niet in mijn ruimbagage quotum.

Dan zijn de Meshtastic modules, die minder dan 60 gram wegen een niet te onderschatten logistiek voordeel... mits ik ze aan de praat krijg natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Vandaag een poging gedaan mijn Meshtastics zover te krijgen dat er een bericht mee uitgewisseld kon worden.

Helaas nog niet gelukt. Wel om met 2 verschillende smartfoons middels bluetooth contact te laten leggen met onderscheiden Meshtastic units.

Het viel me op, dat wanneer de Meshtastic app is opgestart, de enige manier om in schtergrond draaiende app te laten stoppen, het herstarten van de smartfoon is. Dat vind ik een tekortkoming van de app. Een "exit" optie zou wenselijk zijn.

Verder wordt de app erg eenkennig als er eenmaal verbinding met een unit is gelegd. Via de smartfoon verbinding aangaan met een andere Meshtastic unit, lijkt niet mogelijk, ook niet na het herstarten van de betrokken smartfoon. Dat trekje vind ik ook nogal problematisch. Is daar een oplossing voor @RockyFlats , @martin ?

Mogelijk moet via het Verbindingen}Bluetooth menu van het Android instellingen menu het betreffende bluetooth-paar eerst gewist(vergeten) worden, voordat een andere module via bluetooth herkend kan worden. Nogal omslachtig: De app zou het schakelen tussen verschillende units kunnen ondersteunen. In een volgende versie van de app misschien?

Ik moet nog zien uit te vinden hoe ik via de Meshtastic units een berichtje kan sturen van de ene smartfoon naar de andere. Dat lijkt eenvoudiger dan het is. Moet de unit eerst ergens via internet aangemeld worden voordat dit kan?
Ik hoop van niet, want dat maakt het decentraal berichten uitwisselen onmogelijk.

Ik ben benieuwd hoe anderen de modules aan de gang hebben gekregen om berichten uit te wisselen.

Tijdens de Polen SC hebben verschillende deelnemers dat ook geprobeerd, met wisselend succes.
Het oerwoud aan opties in de app om de unit in te stellen, maakt dat er veel fout kan gaan, terwijl het maar op één manier goed kan.

Via de smartfoon verbinding aangaan met een andere Meshtastic unit, lijkt niet mogelijk, ook niet na het herstarten van de betrokken smartfoon. Dat trekje vind ik ook nogal problematisch. Is daar een oplossing voor

Gebruik je een ios of een android?
Je kunt afhankelijk van het OS een app gewoon afsluiten via de gangbare optie.
Ik denk wel dat je het jezelf iets te moeilijk maakt. Het idee is dat je met een smartphone/tablet die je thuis heb liggen verbinding maakt met 1 device. Het is NIET de bedoeling dat je verbinding maakt met meerdere devices (behalve als je nog bezig bent met het testen/instellen)
Zodra jij verbinding maakt met je phone/tablet met 1 device dan is het de bedoeling dat dit device via lora verbinding zal maken met andere devices. Daar moet je verder niks voor doen zolang jij maar nadenkt over de keuze die je maakt m.b.t. de frequentie. (pak gewoon de standaard)

Jouw smartphone is bedoeld om wat makkelijker een bericht te kunnen intypen en om het device te kunnen instellen.

Zodra je een bericht intyp in een kanaal dan zal de rest via lora worden doorgestuurd over "de ether"
Met 2 van deze devices kun je prima een test opzetten (als ik het maar over 2000 meter) en de partij die aan de kant van het 2e device zit kan dan keurig het bericht lezen op dat mini LCD schermpje of er ook voor kiezen om met BT dit device te koppelen zodat het wat eenvoudiger typen en lezen is.

De app die blijft op de achtergrond werken zodat je een popup krijg zodra er een bericht binnenkomt.

Mijn advies is om te beginnen met het zo simpel mogelijk te houden met 2 devices.
Zodra je dit werkend hebt dan pas gaan rommelen om het device te koppelen met het internet, of er een 3e of 4e node tussen te zetten zodat je ervaring gaat opdoen wat dat MESH nou eigenlijk voor nut heeft.

Gebruik je een ios of een android?
Je kunt afhankelijk van het OS een app gewoon afsluiten via de gangbare optie.
Ik denk wel dat je het jezelf iets te moeilijk maakt. Het idee is dat je met een smartphone/tablet die je thuis heb liggen verbinding maakt met 1 device. Het is NIET de bedoeling dat je verbinding maakt met meerdere devices (behalve als je nog bezig bent met het testen/instellen)
Zodra jij verbinding maakt met je phone/tablet met 1 device dan is het de bedoeling dat dit device via lora verbinding zal maken met andere devices. Daar moet je verder niks voor doen zolang jij maar nadenkt over de keuze die je maakt m.b.t. de frequentie. (pak gewoon de standaard)

Jouw smartphone is bedoeld om wat makkelijker een bericht te kunnen intypen en om het device te kunnen instellen.

Zodra je een bericht intyp in een kanaal dan zal de rest via lora worden doorgestuurd over "de ether"
Met 2 van deze devices kun je prima een test opzetten (als ik het maar over 2000 meter) en de partij die aan de kant van het 2e device zit kan dan keurig het bericht lezen op dat mini LCD schermpje of er ook voor kiezen om met BT dit device te koppelen zodat het wat eenvoudiger typen en lezen is.

De app die blijft op de achtergrond werken zodat je een popup krijg zodra er een bericht binnenkomt.

Mijn advies is om te beginnen met het zo simpel mogelijk te houden met 2 devices
Zodra je dit werkend hebt dan pas gaan rommelen om het device te koppelen met het internet, of er een 3e of 4e node tussen te zetten zodat je ervaring gaat opdoen wat dat MESH nou eigenlijk voor nut heeft.

Ik werk met Android smartfoons. Uiteraard probeer ik in de testsituatie de meest eenvoudige opzet uit. Standaard instellingen met 2 devices, zonder internet, met zichtafstand van hooguit een paar meter en beiden ingesteld op het default longfast, default kanaal en default client-mode.

Ik ben er niet blij mee, dat zodra je de app gestart hebt, deze in achtergrond blijft draaien en alleen maar gestopt kan worden met eem warme of koude start van betreffende smartfoon. Juist in een testsituatie zou het nuttig zijn als het mogelijk zou zijn bluetooth verbinding met een ander Meshtastic device te kunnen maken (switch).

Mogelijk ligt mijn probleem in het adresseren van de ontvangende device?
Beide devices heb ik een verschillende username gegeven alsook verschillende afgekorte naam. Maar het is mij niet duidelijk hoe ik die naam als adressering moet gebruiken.

Ik ben er niet blij mee, dat zodra je de app gestart hebt, deze in achtergrond blijft draaien en alleen maar gestopt kan worden met eem warme of koude start van betreffende smartfoon.

Dat lijkt me stug. Dat het op de achtergrond draait lijkt me logisch. Maar je zou met een bepaalde knop of handeling gewoon je achtergrond programma's moeten kunnen afsluiten.

ik zie dit mini stappenoverzicht

1697194920911.png

Mogelijk ligt mijn probleem in het adresseren van de ontvangende device?
Beide devices heb ik een verschillende username gegeven alsook verschillende afgekorte naam. Maar het is mij niet duidelijk hoe ik die naam als adressering moet gebruiken.

Dat zou het niet mogen zijn. Ik weet niet in hoeverre je de howto heb gelezen. Het gaat niet om de naam maar om een open of privé kanaal. Begin met het standaard open kanaal. Het idee van mesh is dat iedereen die het signaal kan oppakken (dus dat is minimaal jouw 2e device) de berichten zal ontvangen.
Zodra je dit aan de praat hebt dan pas gaan experimenteren met aanmaken van privé kanalen met een versleuteling of koppelen aan het internet.
Als je 1 device hebt met een display dan kun je deze het beste gebruiken als test voor het ontvangen van berichten. Je krijgt ze dan gewoon zichtbaar op dat LCD. Dan moet je dus ook niet rommelen met een 2e BT koppeling. Het ontvangen van die berichten verloopt via LORA en staat los van wel of geen BT. Enige minimale stap die je moet maken is om dat ding in te stellen op de juiste frequentie en een keuze maken in welk kanaal je gaat gebruiken.

Terug
Bovenaan