Misschien gaat het beter met 2.0?Zoals jullie in een andere topik hebben kunnen lezen is het hele testen van de meshtastic op een fiasco uitgelopen.
https://meshtastic.org/2.0
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Misschien gaat het beter met 2.0?Zoals jullie in een andere topik hebben kunnen lezen is het hele testen van de meshtastic op een fiasco uitgelopen.
@logan1202 , jullie bedankt voor jullie eerste poging.Zoals jullie in een andere topik hebben kunnen lezen is het hele testen van de meshtastic op een fiasco uitgelopen. Hoewel we een paar meter van elkaar zaten lukte het niet op een stabiele vebinding tot stand te brengen. Soms kwam een bericht aan en soms niet. En soms was een node zichtbaar om daarna weer spoorloos te verdwijnen of was de verbinding 1 richting. En ook op afstand viel het tegen door de vele bergen daar.
Het had mischien simpel op te lossen geweest als we een laptop erbij hadden maar nu blijkt dat er nog een hoop opgelost moet worden voor we een stabiel nood netwerk willen hebben. Plug en play is het in ieder geval niet en hoewel we de instellingen vergeleken hebben op de telefoon bleek het toch niet te werken. wel tussen mij en @PBear en ook tussen de 2 van @JJbushcraft . Maar die "Nederlandse" weigerde te "praten" met het "oostblok" Met ander woorden, terug naar de tekentafel.
Ik heb 3 nieuwe binnen en als er tijd is zal ik die opstarten en hier in de omgeving eens gaan testen. Kijken of ik hier wel contact krijg met de lokale gemeenschap. Want op Telegram wordt het , trent houdend met het weer, ook weer actiever. Dus er komen weer nodes uit de winterslaap.
Ik weet niet of er sinds kort veel veranderd is. De nieuwste software was maanden geleden al versie 2 als ik mij niet vergis, maar er verschijnen voortdurend nieuwe subversies. Onderling zou het wel moeten blijven werken lijkt me. Ze timmeren nu wel flink aan de weg zie ik, dus die grote 2.0 kan ook in hoofdzaak een reclamestunt zijn. De online handleiding wordt wel steeds "gelikter", en dat geeft vertrouwen in de Meshtastic toekomst.
Aan ons kan het niet liggen natuurlijk. Hmmm, eens kijken welke andere excuses er volgen...ik heb het idee dat het niet zo zeer lag aan de instellingen die hebben we namelijk vergeleken.
Een Apple. Dan hebben we de oorzaak wel gevonden. Hopenlijk wordt die app snel beter (als die het inmiddels niet al is).mijn apple en de rest android gaaf wat problemen daar in dus ik sluit het niet uit.
Ook iets oudere versies zouden met nieuwere moeten kunnen samenwerken lijkt me. Ik ga vandaag ook eens even de laatste firmware flashen...als ik een wilde gok mag doen denk ik dat het aan de firmware ligt.
die van mij heb ik een aantal weken geleden geflashed misschien zat daar het probleem
In het begin niet... Die modules doen m.i. niets op eigen houtje, behalve wat ze is opgedragen, dus jullie hebben daar wel iets opgelost kennelijk? Mooi!ook was het vreemd dat de 2 van mij exact het zelfde waren maar toch zag 1 @logan1202 en @PBear wel en de ander in het begin niet.
Vertragingstactieken doorzie ik meteen @JJbushcraft@RockyFlats laten we eerst maar eens alles werkend krijgen voor ik de kraan in ga
scheelt een hoop klimmen
Straks eens kijken of er in de biesbosch nog een node actief is.
Hoi @salbie1988 , leuk om jouw post tegen te komen, en eigenlijk wel Meshtastic!Zeer interessant topic! De laatste maanden eno veel aan het doen met ESP32 bordjes voor beveiliging sensoren. En ik wou ook al lange tijd iets doen met offline communicatie.
Heb er ook 2 besteld. Ik ben er in staat om in Amersfoort op een hoog kantoorgebouw (38m) 2 te plaatsen weerzijden. (We hebben toevallig bovenste verdiepingen met 2 balkonnen aan de weerzijde).
Komende week laat ik weten of mijn eerste tests (voor mezelf) werken.
@salbie1988 , ik ben ook nog aan het uitproberen en voor mij is het ook een afwachten in hoeverre er snel mooie netwerken worden gevormd. Ik denk dat die "duty cycle limit" pas gaat hinderen zodra er veel deelnemers zijn, maar ook dan zullen berichten wel binnen komen, en is er hooguit enige vertraging bij het verzenden, vermoed ik.Ik ben me flink aan het inlezen en kom dit tegen:
I am in Europe and my device seems to stop transmitting after a while, what is going on?
Europe has an hourly duty cycle limit of 10% in the frequency band that Meshtastic uses. It might be that you hit this limit if you are sending a lot. You can confirm this by checking whether you see duty cycle limit errors in the serial log, Mesh Log (Apple apps) or Debug Panel (Android). To limit traffic, you can consider setting the device metrics and position update intervals higher. Alternatively, the device can be configured to override the duty cycle limit, but then you will violate the regulations.
Ik kwam al eerder iets soortgelijks tegen. Klopt het dus dat je erg gelimiteerd bent in het aantal berichten?
@salbie1988 , ik ben ook nog aan het uitproberen en voor mij is het ook een afwachten in hoeverre er snel mooie netwerken worden gevormd. Ik denk dat die "duty cycle limit" pas gaat hinderen zodra er veel deelnemers zijn, maar ook dan zullen berichten wel binnen komen, en is er hooguit enige vertraging bij het verzenden, vermoed ik.
Als die limiet aan staat op de module dan mag de module (opgeteld) gedurende maximaal 6 minuten per uur uitzenden, betekent het volgens mij. Dat uitzenden betreft dan eigen berichten en doorgezonden berichten. Omdat het verzenden best snel gaat, en het korte berichten zijn, denk ik "dat er nog nauwelijks tegen op te typen zal zijn". Tenminste, niet met mijn worstvingers op de mini toetsjes van de smartphone, van onder een putdeksel
Per ongeluk, kunnen die worstvingers bij hoge nood natuurlijk ook eens een uit-knopje raken...
Belangrijk is m.i., om zo'n communicatiemogelijkheid te hebben en levend te houden. Hebben we het eenmaal nodig, dan gewoon handelen naar bevind van zaken
Hoi @salbie1988 , leuk om jouw post tegen te komen, en eigenlijk wel Meshtastic!
Ik mis jou volgens mij nog wel op de Wiskers' lijst. Nu is dat geheel vrijblijvend, maar kan nuttig zijn voor jou en anderen. Zal ik jou toevoegen? Eventuele extra gegevens kunnen er dan ook in als je dat wilt. https://www.preppers-shelter.nl/threads/wie-is-er-ongeveer-waar-te-bereiken-na-een-shtf-en-hoe.3394/
Leuk dat je met Meshtastic begint! Rond deze zomer gaat het daarmee wel "gonzen" denk ik. Succes!