• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

Zoals jullie in een andere topik hebben kunnen lezen is het hele testen van de meshtastic op een fiasco uitgelopen. Hoewel we een paar meter van elkaar zaten lukte het niet op een stabiele vebinding tot stand te brengen. Soms kwam een bericht aan en soms niet. En soms was een node zichtbaar om daarna weer spoorloos te verdwijnen of was de verbinding 1 richting. En ook op afstand viel het tegen door de vele bergen daar.
Het had mischien simpel op te lossen geweest als we een laptop erbij hadden maar nu blijkt dat er nog een hoop opgelost moet worden voor we een stabiel nood netwerk willen hebben. Plug en play is het in ieder geval niet en hoewel we de instellingen vergeleken hebben op de telefoon bleek het toch niet te werken. wel tussen mij en @PBear en ook tussen de 2 van @JJbushcraft . Maar die "Nederlandse" weigerde te "praten" met het "oostblok" Met ander woorden, terug naar de tekentafel.
Ik heb 3 nieuwe binnen en als er tijd is zal ik die opstarten en hier in de omgeving eens gaan testen. Kijken of ik hier wel contact krijg met de lokale gemeenschap. Want op Telegram wordt het , trent houdend met het weer, ook weer actiever. Dus er komen weer nodes uit de winterslaap.
@logan1202 , jullie bedankt voor jullie eerste poging.

Het staat of valt met dezelfde instellingen, en daar ging het hoofdzakelijk mis vermoed ik. Het kan natuurlijk ook zijn dat de ene of de andere module net even een eerdere beta-software versie nodig had. Een laptopje of computer bij de opstart is wel nodig.

Jullie probeerden te snel te veel vermoed ik...
Heb je eenmaal twee modules die elkaar zien, dan de derde afstellen tot die het ook doet, en dan de vierde. Met alle instellingen hetzelfde, en op iedere module een functionerende Meshtastic software versie, moet het gewoon werken, zonder "terug naar een tekentafel". Tenzij een antenne echt slecht is of een module defect, maar die kans is m.i. erg klein.

Er is nog wel een andere mogelijke oorzaak, en die vermoed ik toch... werkten jullie wel allemaal op dezelfde frequentie? In Nederland is het 433 MHz of 868 MHz, en we hebben gekozen voor 868 MHz. In de app moet dan ook EU 868 worden ingevoerd, en het moet een 868 MHz module zijn.

Ik hoop erop dat jullie allemaal de android app gebruiken want de Apple-app was (is nog?) behoorlijk gebrekkig en onderling gelijk afstellen wordt dan een nachtmerrie.

Ik denk dat het het beste is om de instelling-schermen in de handleiding op te nemen, met geschikte basisinstellingen. Het gelijk afstellen kan dan niet meer mis gaan...

Misschien gaat het beter met 2.0?

https://meshtastic.org/2.0
Ik weet niet of er sinds kort veel veranderd is. De nieuwste software was maanden geleden al versie 2 als ik mij niet vergis, maar er verschijnen voortdurend nieuwe subversies. Onderling zou het wel moeten blijven werken lijkt me. Ze timmeren nu wel flink aan de weg zie ik, dus die grote 2.0 kan ook in hoofdzaak een reclamestunt zijn. De online handleiding wordt wel steeds "gelikter", en dat geeft vertrouwen in de Meshtastic toekomst.

ik heb het idee dat het niet zo zeer lag aan de instellingen die hebben we namelijk vergeleken.
mijn apple en de rest android gaaf wat problemen daar in dus ik sluit het niet uit.
als ik een wilde gok mag doen denk ik dat het aan de firmware ligt.
die van mij heb ik een aantal weken geleden geflashed misschien zat daar het probleem

ook was het vreemd dat de 2 van mij exact het zelfde waren maar toch zag 1 @logan1202 en @PBear wel en de ander in het begin niet.

Mijn vrouw heeft mij groen licht gegeven.
Ik heb al een vijf keren de dunne broze antennetjes van ontvangst zend toestelletjes gerepareerd met garen en secondelijm.

P1120210.JPG

P1120212 (2).JPG

Ze heeft gezegd koop maar een paar nieuwe zendontvangers.

Ik volg deze topic met veel belangstelling.
Maar maar ondanks mij verre achtergrond als elektronica bouwer en reparateur vind ik het toch wat ingewikkeld.

Zonder hulp red ik het niet, we willen er best voor betalen.
De boel in elkaar solderen dat gaat mij best af denk ik, ondanks dat het wel ruim veertig jaar geleden is dat ik dat heb gedaan, maar de waarden van de halfgeleiders zijn het zelfde gebleven.
Ja mensen de jaren vliegen voorbij, het is onvoorstelbaar.

ik heb het idee dat het niet zo zeer lag aan de instellingen die hebben we namelijk vergeleken.
Aan ons kan het niet liggen natuurlijk.😉 Hmmm, eens kijken welke andere excuses er volgen...
mijn apple en de rest android gaaf wat problemen daar in dus ik sluit het niet uit.
Een Apple. Dan hebben we de oorzaak wel gevonden. Hopenlijk wordt die app snel beter (als die het inmiddels niet al is).
als ik een wilde gok mag doen denk ik dat het aan de firmware ligt.
die van mij heb ik een aantal weken geleden geflashed misschien zat daar het probleem
Ook iets oudere versies zouden met nieuwere moeten kunnen samenwerken lijkt me. Ik ga vandaag ook eens even de laatste firmware flashen...
ook was het vreemd dat de 2 van mij exact het zelfde waren maar toch zag 1 @logan1202 en @PBear wel en de ander in het begin niet.
In het begin niet... Die modules doen m.i. niets op eigen houtje, behalve wat ze is opgedragen, dus jullie hebben daar wel iets opgelost kennelijk? Mooi!
Dit was pas het begin... Nu de kraan in binnenkort?😉 Ik houd dan op de grond de situatie wel in de gaten?😁

Ben net terug van een lang weekje vakantie, binnenkort dus weer wat verder prutsen met Meshtastic. Heb er inmiddels 4, 2 met en 2 zonder gps. Genoeg om een eigen mesh netwerkje te bouwen. 2 waren geleverd met de verkeerde (915 mhz) antenne, maar hebben ze keurig opgelost door alsnog 2 sprietjes voor 868 te leveren. Had inmiddels ook 2 high-gain antennes binnen.

Zelf een simpel kastje ontworpen en 3d geprint, nog niet helemaal zoals ik wil maar begint er op te lijken.

Eén raar issue was dat ik de instellingen van de iphone app een keer heb verwijderd, en nu toont 1 van de apparaatjes een oud berichtje op het scherm maar in de app kan ik dat niet zien of verwijderen. Ook via de Linux meshtastic cli kun je blijkbaar niet bij de berichten, alleen de instellingen. Ook niet na opnieuw de kanalen te hebben aangemaakt. Of je moet de messages API gebruiken misschien?

To be continued...

Maar als jij nu eens hier bovenin klimt, dan moet je toch wel dat eiland voor de kust met die mafkezen die een rare taal bezigen en aan de verkeerde kant van de weg rijden kunnen bereiken? Want daar zit dan geen heuveltje of gebouw tussen.
1683031535024.png Jou meshtastic werkt tenslotte perfect, iets wat wij van die van ons nu niet bepaald kunnen zeggen.

Anders halverwege nog één tussenzender plaatsen:
X2suanBn.jpg

Zeer interessant topic! De laatste maanden eno veel aan het doen met ESP32 bordjes voor beveiliging sensoren. En ik wou ook al lange tijd iets doen met offline communicatie.

Heb er ook 2 besteld. Ik ben er in staat om in Amersfoort op een hoog kantoorgebouw (38m) 2 te plaatsen weerzijden. (We hebben toevallig bovenste verdiepingen met 2 balkonnen aan de weerzijde).

Komende week laat ik weten of mijn eerste tests (voor mezelf) werken.

Ik ben me flink aan het inlezen en kom dit tegen:

I am in Europe and my device seems to stop transmitting after a while, what is going on?​

Europe has an hourly duty cycle limit of 10% in the frequency band that Meshtastic uses. It might be that you hit this limit if you are sending a lot. You can confirm this by checking whether you see duty cycle limit errors in the serial log, Mesh Log (Apple apps) or Debug Panel (Android). To limit traffic, you can consider setting the device metrics and position update intervals higher. Alternatively, the device can be configured to override the duty cycle limit, but then you will violate the regulations.

Ik kwam al eerder iets soortgelijks tegen. Klopt het dus dat je erg gelimiteerd bent in het aantal berichten?

Zeer interessant topic! De laatste maanden eno veel aan het doen met ESP32 bordjes voor beveiliging sensoren. En ik wou ook al lange tijd iets doen met offline communicatie.

Heb er ook 2 besteld. Ik ben er in staat om in Amersfoort op een hoog kantoorgebouw (38m) 2 te plaatsen weerzijden. (We hebben toevallig bovenste verdiepingen met 2 balkonnen aan de weerzijde).

Komende week laat ik weten of mijn eerste tests (voor mezelf) werken.
Hoi @salbie1988 , leuk om jouw post tegen te komen, en eigenlijk wel Meshtastic!

Ik mis jou volgens mij nog wel op de Wiskers' lijst. Nu is dat geheel vrijblijvend, maar kan nuttig zijn voor jou en anderen. Zal ik jou toevoegen? Eventuele extra gegevens kunnen er dan ook in als je dat wilt. https://www.preppers-shelter.nl/threads/wie-is-er-ongeveer-waar-te-bereiken-na-een-shtf-en-hoe.3394/

Leuk dat je met Meshtastic begint! Rond deze zomer gaat het daarmee wel "gonzen" denk ik. Succes!

Ik ben me flink aan het inlezen en kom dit tegen:

I am in Europe and my device seems to stop transmitting after a while, what is going on?​

Europe has an hourly duty cycle limit of 10% in the frequency band that Meshtastic uses. It might be that you hit this limit if you are sending a lot. You can confirm this by checking whether you see duty cycle limit errors in the serial log, Mesh Log (Apple apps) or Debug Panel (Android). To limit traffic, you can consider setting the device metrics and position update intervals higher. Alternatively, the device can be configured to override the duty cycle limit, but then you will violate the regulations.

Ik kwam al eerder iets soortgelijks tegen. Klopt het dus dat je erg gelimiteerd bent in het aantal berichten?
@salbie1988 , ik ben ook nog aan het uitproberen en voor mij is het ook een afwachten in hoeverre er snel mooie netwerken worden gevormd. Ik denk dat die "duty cycle limit" pas gaat hinderen zodra er veel deelnemers zijn, maar ook dan zullen berichten wel binnen komen, en is er hooguit enige vertraging bij het verzenden, vermoed ik.

Als die limiet aan staat op de module :cool:dan mag de module (opgeteld) gedurende maximaal 6 minuten per uur uitzenden, betekent het volgens mij. Dat uitzenden betreft dan eigen berichten en doorgezonden berichten. Omdat het verzenden best snel gaat, en het korte berichten zijn, denk ik "dat er nog nauwelijks tegen op te typen zal zijn". Tenminste, niet met mijn worstvingers op de mini toetsjes van de smartphone, van onder een putdeksel😉

Per ongeluk, kunnen die worstvingers bij hoge nood natuurlijk ook eens een uit-knopje raken...😁
Belangrijk is m.i., om zo'n communicatiemogelijkheid te hebben en levend te houden. Hebben we het eenmaal nodig, dan gewoon handelen naar bevind van zaken👍

@salbie1988 , ik ben ook nog aan het uitproberen en voor mij is het ook een afwachten in hoeverre er snel mooie netwerken worden gevormd. Ik denk dat die "duty cycle limit" pas gaat hinderen zodra er veel deelnemers zijn, maar ook dan zullen berichten wel binnen komen, en is er hooguit enige vertraging bij het verzenden, vermoed ik.

Als die limiet aan staat op de module :cool:dan mag de module (opgeteld) gedurende maximaal 6 minuten per uur uitzenden, betekent het volgens mij. Dat uitzenden betreft dan eigen berichten en doorgezonden berichten. Omdat het verzenden best snel gaat, en het korte berichten zijn, denk ik "dat er nog nauwelijks tegen op te typen zal zijn". Tenminste, niet met mijn worstvingers op de mini toetsjes van de smartphone, van onder een putdeksel😉

Per ongeluk, kunnen die worstvingers bij hoge nood natuurlijk ook eens een uit-knopje raken...😁
Belangrijk is m.i., om zo'n communicatiemogelijkheid te hebben en levend te houden. Hebben we het eenmaal nodig, dan gewoon handelen naar bevind van zaken👍

Thanks voor je antwoord @RockyFlats ! Ansich maak ik me voor mijn eigen berichten ook niet enorme zorgen. Ik vraag me meer af met betrekking tot het mesh netwerk als het wat drukker wordt. Omdat berichten die hij doorstuurt er ook onder vallen.

En dan al helemaal als er een keer een grote oorzaak is waarom mensen erop terugvallen. Maar wellicht is het inderdaad uit te schakelen.

Het is open source dus moet sowieso kunnen. Wellicht kunnen we wel een aangepaste versie maken speciaal voor preppers 😁

Hoi @salbie1988 , leuk om jouw post tegen te komen, en eigenlijk wel Meshtastic!

Ik mis jou volgens mij nog wel op de Wiskers' lijst. Nu is dat geheel vrijblijvend, maar kan nuttig zijn voor jou en anderen. Zal ik jou toevoegen? Eventuele extra gegevens kunnen er dan ook in als je dat wilt. https://www.preppers-shelter.nl/threads/wie-is-er-ongeveer-waar-te-bereiken-na-een-shtf-en-hoe.3394/

Leuk dat je met Meshtastic begint! Rond deze zomer gaat het daarmee wel "gonzen" denk ik. Succes!

Super graag! Ik verdiep me er even in en zal dan mijn gegevens delen :).

Terug
Bovenaan