Volgens mij kom je met die simulatie een heel eind. Als het de moeite is kan ik het wel eens installeren en kijken of het nuttig is.
Zelf zat ik te denken dat je eigenlijk niet een limiet van (max) 7 hops zou moeten hebben maar meer iets blockchain achtigs. Een soort abonnement op een kanaal. Stel de blockchain voor jouw kanaal is bij bericht 3333 en jouw node is nog maar bij 3301. Dan zou je zodra je "in range" komt van een apparaat met een hoger transactienummer de missende berichten kunnen "ophalen". Zo mis je nooit een bericht, al kan het wel eens lang duren natuurlijk.
Leuk zou dat zijn, maar ik denk inderdaad dat de kanalen dan snel verstopt zouden zitten. Die "blockchain-berichten" zouden ieder dan ook weer alle voorgaande berichten bevatten als ik het goed zie, en dat zou wel veel te veel belasten. Het zou dan ook in veel stukjes geknipt moeten worden verzonden, en mist er een stukje dan is zo'n bericht corrupt.
Ook je dataverkeer wordt dan groter. Geen idee of zo'n lora-dingetje dat nog aankan. Koppelen aan een Raspberry Pi bv. zodat je een flinke transactielog vast kunt houden?
Er zit een micro-SD slot op de module, en opslag zou m.i. geen probleem moeten zijn, als dat slot ervoor zou kunnen worden gebruikt. Geen idee eigenlijk, waartoe het zou kunnen dienen...
Misschien is het meer iets voor ad-hoc wifi mesh networks (heb ik me ook al eens in proberen te verdiepen trouwens).
In ontwikkelingslanden werd er wel mee geëxperimenteerd, ingebouwd in simpele netbooks. Op zich is zoiets voor de kortere afstand wel leuk denk ik. Binnen een prep-dorpje of zo. Dan een grotere bandbreedte maar zeker geen tientallen kilometers bereik, vermoed ik.
Kennelijk verzenden de modules ingekomen berichten binnen enkele seconden door. Net naar gelang het aantal hops en de node-dichtheid is zo'n bericht dan wellicht binnen tientallen seconden weer uit de lucht en statisch op de nodes opgeslagen.
Nu stel ik mij een situatie voor waarin iemand anderen wil laten weten te hebben overleefd, of waar zich te bevinden. Het is goed mogelijk dat die anderen dan net even offline zijn, en zo'n bericht niet ontvangen omdat het op een gegeven moment niet meer wordt doorgezonden. Hoe mooi zou het dan zijn als je zo'n bericht zou kunnen verzenden met de opdracht aan ontvangende nodes om het bijvoorbeeld eenmaal per dag te blijven verzenden gedurende een maand. En dan niet meer dan een of twee berichten van dezelfde bron in het verzendgeheugen. Het zou het dataverkeer m.i. niet enorm belasten, maar wel een prima "noteboard/geheugen" zijn.
Op zich moet het m.i. mogelijk zijn om een enkele node dergelijke opdrachten mee te geven, inderdaad gekoppeld aan een computertje dat berichten opslaat en door zendt zoals wij dat immers zelf manueel ook kunnen. Tegelijk vraag ik mij af, of zo'n mogelijkheid uiteindelijk het netwerk niet zou overbelasten. Stel, er zit ergens een idioot die de godgandse dag niet anders doet dan aan de lopende band berichten versturen. Een paar daarvan, en de boel loopt wellicht vast.
Zouden erg veel mensen gebruik gaan maken van Meshtastic ("een node op iedere straathoek") dan betwijfel ik of het wel goed blijft functioneren. Zonder er al te veel van af te weten overigens; het is meer een gevoel. Maar voor het zover is, hebben we wel een baard denk ik.