• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

Ik zal het topic sticky maken zodat het makkelijker te vinden is.
Mooi @phtvs !
EDIT: Is het misschien een idee dat iemand een korte uitleg schrijft wat Mestastic is en wat je ermee kunt en dit dan in de openingspost zet?
Dat is een brima idee, bedankt! De beginpost ontstond in een lopende discussie; het prille begin van Meshtastic op het forum, en is inderdaad nog geen volwaardige start-post.

De inleiding van de handleiding (de 3 eerste alinea's) zou m.i. een prima toevoeging zijn aan die post, met een paar verklarende woorden ("lees voor het meest actuele verder...") gevolgd door een link naar @martin 's post met de handleiding. Is dat mogelijk? Het zou ook mooi op die start-handleiding de nadruk vestigen.
EDIT 2: Ik kwam een kaart tegen met Mestastic stations.
https://canvis.app/meshtastic-map
Binnen het "gremium", kan er wel een ei worden gelegd over het bundelen van de meest interessante links en tips, denk ik. Wellicht als document naast de handleiding...

Tja, eerlijk gezegd vind ik dit artikel minder bijzonder dan wat ik over meshtastic heb gelezen….
Een gewone zendontvanger, en de digitale mode FT8 waarmee je al snel een “ verbinding“ maak.
Al is het meer een uitwisseling van een rapport en veel meer informatie is er niet over te dragen.
Met de genoemde mode WSPR kun je signalen decoderen die nog dieper in de ruis zitten.
Echter voor werkelijke informatie overdracht, niet of nauwelijks bruikbaar.
(ik volgde een link in het artikel, mocht je afvragen waar ik het vandaan haal)

Iedere zendamateur kan dit ( en velen doen dit ook).

Dan is meshtastic veel eenvoudiger van opzet en bruikbaarder. Mits er voldoende nodes komen.

voor mijn werk was ik vannacht in een hotel in sint niklaas (belgië)
boven in het hotel mijn node aan gehad maar helaas zonder resultaat.

zag ook op de node map dat er hier maar weinig zijn

Laatst bewerkt:
voor mijn werk was ik vannacht in een hotel in sint niklaas (belgië)
boven in het hotel mijn node aan gehad maar helaas zonder resultaat.

zag ook op de node map dat er hier maar weinig zijn
Bij gebrek aan andere nodes, is er wel de leuke uitdaging om allereerst met 1 ander te verbinden, en van daaruit verder. Eens wat solide testjes met een goede antenne, geven dan vast bemoedigende resultaten.
En, je hebt dan ook leuks te melden. Wie verbindt er met een ander, en wat wordt hier het Meshprep-record?!

Zorgvuldige plaatsing m.b.v. de line-of-sight calculator werpt dan wel vruchten af denk ik. https://www.scadacore.com/tools/rf-path/rf-line-of-sight/
Allereerst uitzoomen en de beide spelden in NL plaatsen, en daarna inzoomen en de exacte positie vinden. Of meteen de exacte coördinaten invoeren natuurlijk. Ik heb wel gemerkt dat die calculator behoorlijk nauwkeurig is. Tenminste, een paar meter opzij in de eigen tuin of op het eigen balkon kan alle verschil maken, omdat er 10 km verderop net/net-niet een gebouw tussen staat bijvoorbeeld.

Ik probeer het dan het liefst met een Moxon antenne uit. Die van de onderstaande advertentie hebben steevast (aan 4 gemeten) een efficiëntie van swr=1,12 en dat is erg goed (1,5 zou nog OK zijn maar 2,0 is niet acceptabel, en 1,0 zou theoretisch ideaal zijn). Die antennes reiken veel verder naar voren (en zoals een gewone naar opzij, maar niet naar achter, boven of onder). Let op: SMA type past direct op de module.
Screenshot_20230312-135945.png
H4d70ecc44d304ebcb2c449eb7029b15cz_640x640q90(1).jpg
Hceb4877ac4ab418fa10bd0682433b4f5L.jpg_640x640q90.jpg
Het is natuurlijk niet om jullie op kosten te jagen, maar "ik voel aan mijn water" dat die antennes veel verschil kunnen maken. Kromme tenen hier, want veel gelegenheid om goede verbindingstests te doen heb ik nog niet gehad. Meshtastic is een "winner" denk ik, maar net als goede wijn, heeft het gewoon even wat tijd nodig.😉

Hier nog een paar betere antennes besteld, en had ook een poging gedaan wat behuizinkjes te printen maar bleek voor ouder model dus paste niet, van 't weekend maar ff verder mee prutsen. Als dat klaar is, eens een rangetest uitvoeren tijdens een wandeling.

Vriend van me woont km of 6 verder, hemelsbreed. Die wil tzt wel ff testen of het op die afstand werkt. Wel veel bebouwing er tussen.

Buiten dat geen idee wie er "in range" zit hier voor ons netwerk. Eventueel zet ik 1 node als permanente repeater met 3dbi antennetje op het dak. Die richtinggevoelige antennes kunnen denk ik ook nuttig zijn, als je weet in welke richting een ander knooppunt zit.

Hier nog een paar betere antennes besteld,

Ik ben heel benieuwd naar het verschil tussen de standaard antennes en de betere antennes. Ik kan het helemaal mis hebben maar ik denk dat de opstelling van het device 95% bepalend is voor het bereik en dat die "betere antenne" een detail zal zijn.
Maar meten is weten dus ik hoor het graag.
Ik ben nog even druk hier in Spanje maar heb wel wat zaken meegenomen. Ik zit letterlijk op een berg maar het dorp zit dermate diep in het dal dat ik geen ontvangst heb. Als ik het grof inschat dan denk ik dat ik wel eenvoudig een paar dorpen verder kan komen die "line of sight" liggen

Ik ben heel benieuwd naar het verschil tussen de standaard antennes en de betere antennes. Ik kan het helemaal mis hebben maar ik denk dat de opstelling van het device 95% bepalend is voor het bereik en dat die "betere antenne" een detail zal zijn.
Maar meten is weten dus ik hoor het graag.
Ik ben nog even druk hier in Spanje maar heb wel wat zaken meegenomen. Ik zit letterlijk op een berg maar het dorp zit dermate diep in het dal dat ik geen ontvangst heb. Als ik het grof inschat dan denk ik dat ik wel eenvoudig een paar dorpen verder kan komen die "line of sight" liggen
Tja @martin , waar ben je nu we je nodig hebben? Voor een diep dal hoef je toch echt niet ver weg, want figuurlijk heb ik het hier al 20 km noordelijk (Den Haag; je ziet er in China de zon schijnen...) en letterlijk 10-35 km oostelijk (het diep gezonken conglomeraat van Maassluis tot Rotjeknor).
Ik zit hier ook een beetje op een berg met een brede top, net zoals jij waarschijnlijk. En zie dan maar eens over de top-rand heen in het afvoerputje te richten.
Zeeuws-Vlaanderen zou wel te doen zijn, maar allei, dan moet daar wel een Vlaamse Zeeuw aanwezig zijn die dingen doet!😉
Maar ... over 9 weken, is het slik daar weer bewoond, als ik mij niet vergis?🙂

Apeldoorn is getreuzel zat en legt project met witte kastjes definitief stil​

De initiatiefnemer is RadioLED, een van oorsprong Oostenrijks bedrijf. Het meldde enkele honderden kleine zendertjes te gaan ophangen. Samen kunnen die een netwerk vormen dat digitale informatie zeer snel van A naar B kan brengen. RadioLED wilde dat netwerk gaan verhuren aan bedrijven en andere organisaties die zo’n verbinding kunnen gebruiken. Als bonus zou het de inwoners van Apeldoorn gratis wifi opleveren.

https://www.ad.nl/apeldoorn/apeldoo...t-met-witte-kastjes-definitief-stil~a3b506e6/

website van het bedrijf
https://www.radioled.eu

@martin , ik heb het maar deels bekeken, maar uit het volgende flmpje spreekt ook een "kreatief-met-kurk" insteek. Veel meer dan een idee en lege kastjes zit er daar kennelijk niet achter. Behalve een m.i. wel erg goedgelovige gemeente Apeldoorn.

@martin , ik heb het maar deels bekeken, maar uit het volgende flmpje spreekt ook een "kreatief-met-kurk" insteek. Veel meer dan een idee en lege kastjes zit er daar kennelijk niet achter. Behalve een m.i. wel erg goedgelovige gemeente Apeldoorn.

Het ging mij meer om het idee. Wanneer je ergens een (verlaten) lantaarnpaal kunt vinden en je hangt daar een Mestastic module aan en een paar kilometer verderop nog één...

Het ging mij meer om het idee. Wanneer je ergens een (verlaten) lantaarnpaal kunt vinden en je hangt daar een Mestastic module aan en een paar kilometer verderop nog één...
Dat zou niet slecht zijn. En dan wel gelijk op flats en aan hoge masten. Nu kan iedere module al snel 15 km ver komen, maar anderzijds dan ook het schrikbeeld dat een bericht misschien maar 9 lantarenpalen ver komt (maximaal 7x doorzenden). Raakt het eerste bericht die negende paal (geen probleem, kan nog 6x door) of is dat het voor de zevende maal doorgezonden bericht van paal 8 (dan einde)? Vertragingen tussen zenden en ontvangen door een module zouden weleens tot sterk wisselende resultaten kunnen leiden. Raar eigenlijk, dat er geen simulatie vindbaar is. Het zou toch wel enorm interessant zijn om een computer eens te laten berekenen hoe de berichten zich zouden verspreiden, gebaseerd op het gedrag van die modules. @martin , jij bent wel handig met computers, en die siësta-sleur van iedere dag, zou het wel mooi onderbreken?😉

Laatst bewerkt:
@Capman , inderdaad, goed van jou, zoiets bedoel ik, maar dan had ik meer in gedachten dat je nodes op een kaart zou zien die zelf, net naar gelang een bericht al dan niet zou zijn ontvangen, van kleur veranderen. Je zou dan de propagatie van een bericht kunnen zien. Hier, zit er meer informatie in, maar ook informatie die voor een snelle blik minder interessant is.

Ik had dit al eens gezien, maar kennelijk al eens "verdrongen".😉

Wat er eigenlijk aan ontbreekt, is dat we bevestigd willen zien, dat in onze niet-ideale beginsituatie, die enige andere nodes van prepvrienden ons bericht ontvangen. En verder niets😁 Een feelgood-simulatie. Of op z'n minst de mogelijkheid om ontbrekende nodes met een enkele muisklik fysiek te kunnen toevoegen.😆 Even tussen ons: gewoon een kaartje met jouw en mijn node, en die van jou licht groen op zodra ik op de mijne klik! Meer niet😁
Allemaal gekheid natuurlijk.

Nu is er voor frustratie geen reden want we beginnen nog maar net, en de resultaten gaan ons vast de bevrediging geven die zo'n simulatie niet geven kan.

Geduld is zulk een schoone zaeck... alleen dat ellendige wachten tot er de gelegenheid is om eens echte stappen te zetten...😆

@Capman , inderdaad, goed van jou, zoiets bedoel ik, maar dan had ik meer in gedachten dat je nodes op een kaart zou zien die zelf, net naar gelang een bericht al dan niet zou zijn ontvangen, van kleur veranderen. Je zou dan de propagatie van een bericht kunnen zien. Hier, zit er meer informatie in, maar ook informatie die voor een snelle blik minder interessant is.

Volgens mij kom je met die simulatie een heel eind. Als het de moeite is kan ik het wel eens installeren en kijken of het nuttig is.
Wat er eigenlijk aan ontbreekt, is dat we bevestigd willen zien, dat in onze niet-ideale beginsituatie, die enige andere nodes van prepvrienden ons bericht ontvangen.

Zelf zat ik te denken dat je eigenlijk niet een limiet van (max) 7 hops zou moeten hebben maar meer iets blockchain achtigs. Een soort abonnement op een kanaal. Stel de blockchain voor jouw kanaal is bij bericht 3333 en jouw node is nog maar bij 3301. Dan zou je zodra je "in range" komt van een apparaat met een hoger transactienummer de missende berichten kunnen "ophalen". Zo mis je nooit een bericht, al kan het wel eens lang duren natuurlijk.

Ook je dataverkeer wordt dan groter. Geen idee of zo'n lora-dingetje dat nog aankan. Koppelen aan een Raspberry Pi bv. zodat je een flinke transactielog vast kunt houden?

Misschien is het meer iets voor ad-hoc wifi mesh networks (heb ik me ook al eens in proberen te verdiepen trouwens).

Volgens mij kom je met die simulatie een heel eind. Als het de moeite is kan ik het wel eens installeren en kijken of het nuttig is.

Zelf zat ik te denken dat je eigenlijk niet een limiet van (max) 7 hops zou moeten hebben maar meer iets blockchain achtigs. Een soort abonnement op een kanaal. Stel de blockchain voor jouw kanaal is bij bericht 3333 en jouw node is nog maar bij 3301. Dan zou je zodra je "in range" komt van een apparaat met een hoger transactienummer de missende berichten kunnen "ophalen". Zo mis je nooit een bericht, al kan het wel eens lang duren natuurlijk.
Leuk zou dat zijn, maar ik denk inderdaad dat de kanalen dan snel verstopt zouden zitten. Die "blockchain-berichten" zouden ieder dan ook weer alle voorgaande berichten bevatten als ik het goed zie, en dat zou wel veel te veel belasten. Het zou dan ook in veel stukjes geknipt moeten worden verzonden, en mist er een stukje dan is zo'n bericht corrupt.
Ook je dataverkeer wordt dan groter. Geen idee of zo'n lora-dingetje dat nog aankan. Koppelen aan een Raspberry Pi bv. zodat je een flinke transactielog vast kunt houden?
Er zit een micro-SD slot op de module, en opslag zou m.i. geen probleem moeten zijn, als dat slot ervoor zou kunnen worden gebruikt. Geen idee eigenlijk, waartoe het zou kunnen dienen...
Misschien is het meer iets voor ad-hoc wifi mesh networks (heb ik me ook al eens in proberen te verdiepen trouwens).
In ontwikkelingslanden werd er wel mee geëxperimenteerd, ingebouwd in simpele netbooks. Op zich is zoiets voor de kortere afstand wel leuk denk ik. Binnen een prep-dorpje of zo. Dan een grotere bandbreedte maar zeker geen tientallen kilometers bereik, vermoed ik.

Kennelijk verzenden de modules ingekomen berichten binnen enkele seconden door. Net naar gelang het aantal hops en de node-dichtheid is zo'n bericht dan wellicht binnen tientallen seconden weer uit de lucht en statisch op de nodes opgeslagen.

Nu stel ik mij een situatie voor waarin iemand anderen wil laten weten te hebben overleefd, of waar zich te bevinden. Het is goed mogelijk dat die anderen dan net even offline zijn, en zo'n bericht niet ontvangen omdat het op een gegeven moment niet meer wordt doorgezonden. Hoe mooi zou het dan zijn als je zo'n bericht zou kunnen verzenden met de opdracht aan ontvangende nodes om het bijvoorbeeld eenmaal per dag te blijven verzenden gedurende een maand. En dan niet meer dan een of twee berichten van dezelfde bron in het verzendgeheugen. Het zou het dataverkeer m.i. niet enorm belasten, maar wel een prima "noteboard/geheugen" zijn.

Op zich moet het m.i. mogelijk zijn om een enkele node dergelijke opdrachten mee te geven, inderdaad gekoppeld aan een computertje dat berichten opslaat en door zendt zoals wij dat immers zelf manueel ook kunnen. Tegelijk vraag ik mij af, of zo'n mogelijkheid uiteindelijk het netwerk niet zou overbelasten. Stel, er zit ergens een idioot die de godgandse dag niet anders doet dan aan de lopende band berichten versturen. Een paar daarvan, en de boel loopt wellicht vast.

Zouden erg veel mensen gebruik gaan maken van Meshtastic ("een node op iedere straathoek") dan betwijfel ik of het wel goed blijft functioneren. Zonder er al te veel van af te weten overigens; het is meer een gevoel. Maar voor het zover is, hebben we wel een baard denk ik.

Zoals jullie in een andere topik hebben kunnen lezen is het hele testen van de meshtastic op een fiasco uitgelopen. Hoewel we een paar meter van elkaar zaten lukte het niet op een stabiele vebinding tot stand te brengen. Soms kwam een bericht aan en soms niet. En soms was een node zichtbaar om daarna weer spoorloos te verdwijnen of was de verbinding 1 richting. En ook op afstand viel het tegen door de vele bergen daar.
Het had mischien simpel op te lossen geweest als we een laptop erbij hadden maar nu blijkt dat er nog een hoop opgelost moet worden voor we een stabiel nood netwerk willen hebben. Plug en play is het in ieder geval niet en hoewel we de instellingen vergeleken hebben op de telefoon bleek het toch niet te werken. wel tussen mij en @PBear en ook tussen de 2 van @JJbushcraft . Maar die "Nederlandse" weigerde te "praten" met het "oostblok" Met ander woorden, terug naar de tekentafel.
Ik heb 3 nieuwe binnen en als er tijd is zal ik die opstarten en hier in de omgeving eens gaan testen. Kijken of ik hier wel contact krijg met de lokale gemeenschap. Want op Telegram wordt het , trent houdend met het weer, ook weer actiever. Dus er komen weer nodes uit de winterslaap.

Terug
Bovenaan