This niet wat
@RockyFlats voor ogen had, die wil verbinden met lora en zo van texel naar middelburg een berichtje kunnen sturen.
@joepmeloen , ik vind het wel leuk om uitgelegd te krijgen wat ik bedoel. Zo moet het ook zijn denk ik, als medicijnmannen trachten om geheimzinnige tekens of verschijnselen te duiden.
Er is echter niets geheimzinnigs aan, en
@martin geeft terecht aan, dat de module ook anders geprogrammeerd kan worden en voor andere doeleinden kan worden gebruikt.
Wij houden het bij Meshtastic, en gebruiken niet het Lora netwerk maar wel de Lora techniek die in de module zit.
Met specifiek Meshtastic heb je gelijkgestemde nodes nodig die op dezelfde channel zitten met dezelfde snelheid. Valt er eentje weg ergenst in Amsterdam dan komt het berichtje waarschijnlijk niet verder en dus niet aan in Middelburg.
De kans is groot dat anderen ook 868 Mhz gebruiken, en dan in de standaard instelling long-fast. En er is natuurlijk te regelen dat er in Amsterdam wel 3 of meer nodes zouden zitten, niets is onmogelijk. Ik bedoel maar, stel dat je iemand ver weg wilt bereiken en dat lukt al via tussenliggende nodes: prima. En lukt dat nog niet, dan is er de schone taak om ervoor te zorgen dat die tussenliggende nodes er komen.
Het is dus leuk te gebruiken als lokaal buurt dingetje, niet veel anders dan een wolkie-tokkie.
Het is behoorlijk anders. Met een walky talky kan je geen berichten achterlaten, en het daadwerkelijk en redelijk betrouwbaar bereiken van een verre ander lijkt mij minder op voorhand te regelen dan met Meshtastic. Locatiebepaling kan belangrijk zijn, en Meshtastic geeft dat desgewenst door (search and rescue?).
Nadeel is dat je voor dit en een singleboardje (ttgo) en ook nog eens een telefoon / tablet / laptop / pc nodig hebt.
Het voordeel is, dat je dan tegelijk over een telefoon beschikt (of tablet, computer), waarmee vandaag de dag toch wel hele mooie prepdingen kunnen worden gedaan.
Ik heb mijn volledige prep-bibliotheek van circa 45 Gb op m'n telefoon staan, kan op de kaart zien waar ik ben, zie met FLIR ook in het donker, kan lachfilmpjes kijken in de atoombunker, mijn memoires inspreken, en ga zo nog maar even door!
Zonder telefoon en Meshtastic, rest er alleen het fluitje of de holle boomstam. Of portofoon, rooksignalen of seinvlaggen natuurlijk. En om nu een hele streng aan semaforen aan te leggen door het land, dat is ook weer zowat.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Semafoor_(communicatie)
Weet je wat: dat Meshtastic is eigenlijk onze hedendaagse semafoor of telex! Automatisch werkend en in principe behoorlijk betrouwbaar te maken tegen lage kosten.