• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

@Vlinder , ik zie de modules wel op voorraad bij Tinytronics. https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...ora/lilygo-ttgo-t3-lora32-868mhz-v1.6.1-esp32

Er staat inderdaad ook een nieuw model genoemd met levertijd, maar die van de link zou prima moeten zijn. Ik heb geen flauw idee in hoeverre de nieuwe eventueel beter zou zijn, maar dat zal niet meer zijn dan het prijsverschil.
Je kunt de modules gewoon voeden met 5 V micro USB.

Je zou kunnen overwegen om er nog een antenne bij te kopen. De antennes die worden meegeleverd zijn meestal ok, maar met een derde erbij (bij 2 modules) heb je alweer 50% kans dat je een nog betere antenne trieft. https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...hz/868mhz-900mhz-915mhz-antenne-met-sma-klein

Ik had de link uit een ander topic van Martin , maar daar stond deze op geen voorraad. De link die jij nu deelt heb ik hem i.d.d. zojuist besteld. Antenne is van latere zorg omdat ik nog wat meer kwijt moet op een mast.

De antenne was bijzaak. Overigens, moet je niet denken aan een module in huis en een antennekabel hoog een mast in, want je verliest dan teveel. Eerder de module de mast in en voeding omhoog of een zonnepaneel. Met bluetooth houd je contact met de module. Maar je zult zien dat je vooral bij jou ver komt, ook zonder veel hoogte. Hooguit een koeienkont die eens in de weg staat😁
Probeer de range-tool eens uit, en je krijgt een goed idee "hoe hoog hoe ver" (line of sight). Qua zendvermogen zijn honderden km mogelijk, ware daar niet de kromming van de aarde... en die koeienkont https://www.scadacore.com/tools/rf-path/rf-line-of-sight/

Stekker er in, instructie gevolgd en error (geen support), poging twee gedaan op een andere beta versie en u geen beeld meer.
Schermafbeelding 2023-11-04 211337.png

Laatst bewerkt door een moderator:
Die versie zit niet meer in de flasher. Reset knop doet ook niet.

Edit: Ben er mee bezig, komt wel goed.

Laatst bewerkt:
Ik heb zo even geen modules bij de hand, maar probeer dan een andere beta versie.
Wat staat er op de module-printplaat (versienr)?

Probeer anders t2_v1.6.1 firmware, en daarvan dan de laatste beta. Lukt dat niet dan een oudere beta.

Alles al geprobeerd, maar niets. 2ASYE-T3-V1-6-1 (gewoon die uit de link besteld) Nu ben ik via terminal bezig maar heb ruzie met pip. Ik kan echt niets met Windows worden; komt wel goed.

Edit: pip werkt nu wel, geen idee waarom het telkens mis ging.
is.png

c:\Users\PC\Lora>py device-install.bat -f firmware-tlora-v2-1-1_6-2.2.11.10265aa-update.bin
File "c:\Users\PC\Lora\device-install.bat", line 30
echo Trying to flash update %FILENAME%, but first erasing and writing system information"
^
SyntaxError: unterminated string literal (detected at line 30)

Bra bra prrrrrrrr prrrrrrrrr /me Vlinder: Schiet in het ronde uit frustratie

Schiet in het ronde uit frustratie

Als je me zou kunnen vertellen welk artikel je nu daadwerkelijk hebt besteld zou het zo veel makkelijker maken. Of maak even een foto van het device wat je hebt aangeschaft. Als het device compatible is kun je gewoon met een USB datakabel de zaak flashen vanaf chrome/edge. Maar als ik niet weet welk device je hebt aangeschaft is het heel lastig om iets zinnigs te kunnen zeggen.

Bij het aansluiten alleen bovenin 1 regeltje en na een flash niets meer.

Kun je nog eens via chrome (of edge) naar de link:

https://flasher.meshtastic.org/

En dan met een USB data kabel dat ding aansluiten op je pc en kijken of je kunt kiezen voor:

1699142654547.png

Dus aub even niet met een ander os of console, maar gewoon via browser.
Als dit fout gaat, welke melding krijg je dan?
Technisch is alles mogelijk en het kan altijd zo zijn dat je net de pech hebt dat je een defect device hebt (maar geen paniek, er zit voldoende garantie op)
Ik ben benieuwd (maar ik ga nu pitten)

Lang verhaal kort:

Versie 1.2.17 en het toestel werkt, maar geen support via app. Elke andere versie werkt tot nu toe niet en blijf de installatie fout houden dat er geen support is (zie eerdere foto van fail). Het ziet er naar uit dat deze module niet meer ondersteunt is voor een nieuwe versie van firmware waardoor je hem niet kunt gebruiken via de telefoon (Iphone). De enige manier om deze te flashen was met ESP Home flasher win-64 en vervolgens verbinding maken met de webserver om berichten te kunnen ontvangen. In feite heb je er dan niet heel veel aan...

IMG_1335[1].JPG

Via de browser moet kunnen werken. Misschien dat de compoort keuze nog niet klopt.

Je hebtde Meshtastic app dus wel op de Iphone geïnstalleerd. Heb je daarin EU 868 als frequentie ingesteld, en staat bluetooth aan?

@martin kan meer over de Iphone vertellen, maar ik vermoed dat nagenoeg iedere Meshtastic app versie toch wel behoorlijk met diverse module-firmwares overweg kan.

Met een zinken teil is ook muziek te maken, met ringsleutels of door er tegenaan te plassen of zo. En onze hersenen merken dat wel op, of nu via het kale oor of met behulp van een gehoorapparaat. De "muziek" is redelijk universeel en overdraagbaar, en zodra weergave en opname ieder functioneren...

Via de browser moet kunnen werken. Misschien dat de compoort keuze nog niet klopt.

Je hebtde Meshtastic app dus wel op de Iphone geïnstalleerd. Heb je daarin EU 868 als frequentie ingesteld, en staat bluetooth aan?

@martin kan meer over de Iphone vertellen, maar ik vermoed dat nagenoeg iedere Meshtastic app versie toch wel behoorlijk met diverse module-firmwares overweg kan.

Met een zinken teil is ook muziek te maken, met ringsleutels of door er tegenaan te plassen of zo. En onze hersenen merken dat wel op, of nu via het kale oor of met behulp van een gehoorapparaat. De "muziek" is redelijk universeel en overdraagbaar, en zodra weergave en opname ieder functioneren...

Via browser werkt en is geen probleem, koppelen aan de IPhone app kan ook. Waar het mis gaat, is dat de app een minimale firmware versie 2 eist, deze module kan geen andere firmware draaien dan eerder genoemde.

Als iemand dit nog kan controleren met gelijke module zou dat mooi zijn, immers is de tutorial dan niet meer kloppend ivm de link naar deze module.

De fout blijft dus op elke manier, ongeacht versie of browser *. En via ESPhome flash lukt een flash wel, maar krijg je een zwart scherm en de Bluetooth doet het dan niet meer.

*
schermafbeelding-2023-11-04-211337-png.25209

Versie 1.2.17 en het toestel werkt,

Hoe ben je ooit op die versie uitgekomen? (je heb ze neem ik aan toch niet allemaal 1 voor 1 geprobeerd?)
Als iemand dit nog kan controleren met gelijke module zou dat mooi zijn, immers is de tutorial dan niet meer kloppend ivm de link naar deze module.

Ik heb er zover ik kan zien een stuk of 8 thuis liggen met exact dezelfde revisie op de print gedrukt.
Ik zou via het console eens moeten kijken wat ik te zien krijg op deze regel:
1699183206610.png
Maar dat is nu even lastig want ik ben pas over een dag of 10 thuis. Ik kom er op terug. Maar ik denk eerder dat jij de pech heb dat er een fout is gemaakt in jouw board, dan dat het vanaf nu anders zou zijn.

@martin , jij hebt ook zo'n geweldige😆 Iphone... Misschien kan @Vlinder de melding laten zien vanuit de app waarin een minimale module-firmware v2 wordt gevraagd, om misverstanden te vermijden? Het is niet de Iphone IOS versie die roet in het eten gooit?

Available on MacOS & iOS. Requires MacOS Ventura or iOS 16+.

Enfin, zou @Vlinder de eerdere app versie kunnen installeren dan werkt het wellicht alsnog? Hier, zie ik onder een link ook de voorgaande versies opgesomd. Die apk's zijn vast nog ergens te vinden? https://iphone.apkpure.com/app/meshtastic/gvh.meshtasticclient

(Blij dat Androïd bestaat!😁)

Terug
Bovenaan