• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

Dus die mesh. Dat is mooi en werkt prima want zo werkt het GSM netwerk per slot van rekening ook. Maar in de praktijk en vooral als nood netwerk, voor preppers, denk ik persoonlijk dat je beter op de 27Mc kan inzetten.

Ik ben bang dat ik het niet goed uitleg.

GSM werkt compleet anders. Dat werkt "point 2 point"
27Mc is weer iets compleet anders. Ik vind het prima dat je het niks vind, maar ik heb echt de indruk dat je geen enkele moeite neemt om mijn posts door te lezen, of eens op die linkjes te klikken.

Ik kan nu wel weer een flinke lap tekst neertypen wat de cruciale verschillen zijn tussen 27mc en meshtastic maar ik ben bang dat je het weer niet zal gaan lezen dus ik ga dat maar niet doen.

Ik zal een praktijktest proberen op te zetten (dat kan nog wel een paar weken duren) en dan hoop ik dat ik het wel kan overbrengen.

@Pjotr Prep heeft het in ieder geval wel begrepen dus misschien dat hij het beter kan uitleggen?

Zoals ik he zie zijn er te weinig deelnemers die dicht genoeg bij elkaar in de buurt verblijven om het systeem nu te laten werken.
Dat is zeer de vraag @phtvs . Wij zijn niet afhankelijk van alleen de preppers, kijk bijvoorbeeld naar Magdeburg. In NL zullen er ook meer zijn die ermee experimenteren. https://www.veron.nl/nieuws/eelco-nl13974-meshtastic/

En het is natuurlijk de vraag wat een werkend systeem is. Meteen volledig dekkend verlangen alvorens het te accepteren, is de dood in de pot. Voor mij functioneert het al zodra ik de ene kan bereiken op pakweg 18 km en de andere op pakweg 80 km. Voor de eerste is geen tussen-node nodig en voor de andere een of twee. Het is dus maar net wat men desnoods zelf inricht (zelf in de hand). Van een "mesh" komt het vanzelf, stel ik mij zo voor, zodra er meer mensen instappen. Of dat ook gebeurt, tja. Niet als iedereen "op z'n krent" blijft zitten, en gelukkig doet niet iedereen dat.
Wel kan dat in de toekomst veranderen als er iets zou gebeuren waardoor andere communicatie middelen niet meer zouden werken.
Dan is het toch echt te laat...
Tot die tijd is het een leuk speeldingetje en niet meer dan dat.
Het in bedrijf stellen en serieus testen is dan wel aan te raden.
Het grootste probleem daarvan is alleen dat als je nu zo'n apparaatje koopt je er weinig aan hebt of je moet er twee aanschaffen, zodat je berichtjes met jezelf uit kunt wisselen.
Hmmmm, wie heeft er geen vrienden of andere dierbaren, binnen pakweg 20 km?
Wel is het verstandig om als je otch plannen hebt om er één aan te schaffen om dat dan nu te doen, zodat je het in ieder geval werkend hebt en er wat ervaring mee op kunt doen.
Nu aanschaffen, mee eens, maar dan...?
Dan afwachten of een ander even verderop toevallig ook dat idee had? Preppers regelen toch zeker vooruit wat er vooruit te regelen valt? Leg die verbinding met ome Karel en tante Greet nu al zou ik toch zeggen.
Voor mij persoonlijk blijft de beste communicatie met een grote groep mensen onze buurvrouw, als je haar wat verteld weet binnen no-time de hele buurt het 🤣
Haha, hmmm, de privacy uit het raam, maar wel gezellig! Met alle dierbaren in de buurt, kan ik mij dat half voorstellen.😁

Laatst bewerkt:
Kijk nu zijn we er.
Hoezo "we"? Wij waren er maaanden geleden al, maar fijn om je te zien!

"Zoals ik he zie zijn er te weinig deelnemers die dicht genoeg bij elkaar in de buurt verblijven om het systeem nu te laten werken."

Tja, en dat verandert. Het is juist de crux om het met zijn allen te laten werken...
@martin, ik snap het principe drommels goed.
Want je hebt niet alleen zeg maar in de directe lijn om de x km een steunzender nodig maar ook in de breedte van die lijn.
Dus die mesh.
Om het als netwerk te laten werken zijn er (twee of) drie nodes nodig, of meer. Waarom zouden naast bereikbare nodes in een gewenste richting, er ook nog links en rechts nodig zijn, in strikte zin? Mooi en betere dekking, ja, maar wil je specifieke mensen in een richting bereiken dan is er geen volledig dekkende mesh nodig.
voor preppers, denk ik persoonlijk dat je beter op de 27Mc kan inzetten.
Voor berichten over langere afstand? Dan moet je wachten tot een station zich meldt, de godgandse dag wellicht.
(Ik druk op een knop, en ga dan slapen).
Je geeft dan door dat "de gans is geslacht". Dat station wacht ook op een ander en geeft splaakgeblekkig door "de gans wordt verwacht". En een week en 20 stations verder krijgt tante Agaath door "Hans is in verwachting".😉 En met een beetje pech, is het dan ook nog eens de verkeerde tante.

27MC lijkt mij zeker nuttig voor direct verkeer binnen een regio. Maar voor verder weg, en als het om berichten gaat die onvervormd over moeten komen?

En, hoe doe jij dan 256 bits encryptie via 27MC? Daar zou ik wel eens een geluidsfragment van willen horen!😉

Het juiste gereedschap voor een klus, is geen multitool...

Het is mogelijk (en waarschijnlijk illegaal) om de tx/rx van Meshtastic te verhogen?
Dat vergemakkelijkt wel de startup. Dan kun je later wel weer terug schakelen.

Ik vraag dit uiteraard voor een vriend. :)

Laatst bewerkt:
Wow... Dat was snel!
IMG20240119142215.jpg
@maupspam , dit lijkt zo wel een scene uit "the Shining"!😁

Johnny, die zojuist de postbode zijn pakje afhandig heeft gemaakt aan de keukentafel....
Haha, zelfs het ingesneeuwde hotel is dan binnenkort kennelijk online in de Meshtastic mesh...😁 Mis de spanning niet en doe mee aan dit enerverende avontuur!
Z(4).jpg

Oei, de zuster komt...

Een Meshtastic weekend, iedereen!😉

Als het goed is kun je op deze {LINK} klikken en zou je een PDF bestand moeten zien openen.
Ik krijf de software er niet op. Er word geflashed maar ergens aan het eind krijg ik een foutmelding, reproduceerbaar. Om te testen heb ik er een test programmatje met de Arduino IDE op gezet. ESP32 web server. En dat werkt. Het valt mij ook op dat de web flash tool als beschreven er anders uit ziet. Ik heb genomen wat mij goed leek maar de met de IDE moet ik de "ESP32 dev module" kiezen.

HELP!

Het valt mij ook op dat de web flash tool als beschreven er anders uit ziet. Ik heb genomen wat mij goed leek maar de met de IDE moet ik de "ESP32 dev module" kiezen.

HELP!

Dank voor contact op te nemen met de AI webbot van Meshtastic.
Als eerste zou ik graag het probleem zo concreet mogelijk willen krijgen.

De online flash omgeving ziet er inderdaad compleet anders uit dan ik mij in het digitaal geheugen kan herinneren.

Als je klikt op de link:

https://flasher.meshtastic.org/
En je gebruikt een Chrome of Edge dan zou je de keuze moeten maken:

1705680446582.png

Ik kan het helaas niet verder testen omdat ik mijn meshtashic module vergeten ben om mee te nemen, maar ik gok dat je dan iets te zien krijgt van "erase/flash" en "flash" maar kies dan aub voor "erase" oftewell vanaf 0.

Als je een vooruitgang ziet met het flashen dat weet ik zeker dat je kabel ok is. Dus laat me even weten tot welk punt je wel of niet komt.

Het flashen op zich gaat wel goed maar aan het eind, na de reset, krijg ik een foutmelding.

Wat zie je op het LCD?
En als je op je via de meshtastic app (op ios of andriod) gaat zoeken na die flash, kom je dan een device tegen?

Uiteraard 1 keer uit/aan zetten voordat je kijkt naar het LCD.

Wat zie je op het LCD?
En als je op je via de meshtastic app (op ios of andriod) gaat zoeken na die flash, kom je dan een device tegen?

Uiteraard 1 keer uit/aan zetten voordat je kijkt naar het LCD.

LCD blijft zwart. En de app vind niets. En ik heb een paar keer uit aan gezet.
Ik heb de "T-lora T3-S3" gekozen. En daar ben ik niet zeker van. Maar ik zou niet weten welke wel.
Zodra ik het aan zet knippert het blauwe led heel snel en de rode is aan. Het lijkt in een loop te zitten.

Screenshot from 2024-01-19 20-31-38.png

LCD blijft zwart. En de app vind niets. En ik heb een paar keer uit aan gezet.
Ik heb de "T-lora T3-S3" gekozen. En daar ben ik niet zeker van. Maar ik zou niet weten welke wel.
Zodra ik het aan zet knippert het blauwe led heel snel en de rode is aan. Het lijkt in een loop te zitten.
En T-Lora V2.1-16?

Ik ben door 2 dingen op het verkeerde spoor gezet. V2.1-16 want ik heb blijkbaar een V1.6.1. En de kreet T3.
Anyway: Working!!!
Nu nog blijkbaar een region zetten. Ik heb voor nu EU_868 gezet. Het heeft met de frequentie blijkbaar te maken en ik herken de "European Union 868MHz". Ik hoor het wel als dit niet goed is.

it zie ik ook in de documentatie:
EU_433 and EU_868 have to adhere to an hourly duty cycle limitation of 10%. Your device will stop transmitting if you reach it, until it is allowed again.
Wat moeten we hier mee?

it zie ik ook in de documentatie:
EU_433 and EU_868 have to adhere to an hourly duty cycle limitation of 10%. Your device will stop transmitting if you reach it, until it is allowed again.
Wat moeten we hier mee?

Dit dus:

Override Duty Cycle Limit​

Setting this option to 'true' means the device will ignore the hourly duty cycle limit in Europe. This means that you might violate regulations if the device transmits too much. By default, this option is set to 'false,' which means the device will stop sending data when it reaches the hourly limit and will start again when it is allowed to do so.

Terug
Bovenaan