• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Met een beperkt budget snel het hoogst noodzakelijke in huis halen!

RockyFlats

Ruttaan
Beste mensen,

Er zijn vast beginnende preppers met een smalle beurs die bij de aankoop van prepspul moeilijke keuzes moeten maken omdat ze extra op de centjes moeten letten... Wat koop je dan?

Ik stel voor, om ons eens in hun situatie te verplaatsen, en om aan te geven wat wij met een sterk beperkt budget aan zaken zouden inslaan om een SHTF crisis het hoofd te bieden.

Heb je nog helemaal niets, wat haal je dan het beste in huis, en wat zo snel mogelijk en wat iets later?

Die raad is al gauw waardevol en bemoedigend voor velen, vermoed ik. Het echt essentiële spul hoeft de kop immers niet te kosten en te laat is het (nog) niet...

De uitdaging is dan ook, om er zo mogelijk hyperlinks en actuele prijzen bij te vermelden zodat starters er ook echt een vliegende start mee kunnen maken👍

Ik stel jullie voor, om:
  1. er van uit te gaan dat je nog niet meer hebt dan waarover de doorsnee vlaklander beschikt. Een halfvolle koelkast, normale kleding, een lege voorraadkast, en een smartphone. En de nodige zorgen natuurlijk, want meer dan 10 weken tijd resteert er misschien niet😉
  2. aan te geven voor hoeveel personen je in jouw voorbeeld prepspul inslaat. Ben je alleen dan ligt het vast anders dan als je nog 1, 2 of 3 gezinsleden hebt. Het budget blijft gelijk, dus wordt het wikken en wegen.
  3. aan te geven wat je in een crisissituatie bij voorkeur plant om te doen. Blijf je thuis, vertrek je naar een BOL of trek je op goed geluk de bossen in? Jouw keuze zal erdoor zijn beinvloed, vandaar.
  4. je hebt €300 om nu meteen te besteden, en schraapt er nog eens €500 bij in de komende 10 weken, tot een totaal van €800. Wat koop je nu meteen, en wat koop je later (in de 10 weken erna)?
  5. Je kunt jouw boodschappenlijst en planning natuurlijk in meerdere posts opbouwen, en eventueel ook herzien. Meld dan telkens wat nu en wat later, en wat je voor de resp €300 en €500 al hebt ingepland.
Ik trap dan graag af, in een volgende post, en ben ook razend benieuwd naar wat ik van jullie insteek kan leren en opsteken!
 
Laatst bewerkt:
Het worden moeilijke keuzes. Het idee voor dit draadje ontstond in een discussie over waterfilters. Kies je voor een een klinkende merknaam waarvoor je meer betaalt of voor een onbekender merk waarvan de kwaliteit wellicht minder is?

Voor sommigen is de keuze voor een merknaam er wellicht niet vanwege een beperkt budget, of koop je voor hetzelfde geld wellicht alleen zo'n merk-waterfilter of een merkloze plus 30 kg rijst? Of een merkloze plus een waterkwaliteit-meter plus 20 kg rijst? Een € kunnen we maar eenmaal uitgeven...

Ik merk dat ik niet te veel naar mijn huidige situatie moet kijken, want ik heb merk-waterfilters maar ook minder bekende filters als backup.

Mijn situatie: Ik heb een familie van vier, en meen het beste thuis beproevingen te kunnen doorstaan. Van huis vertrekken zal ik niet snel, tenzij gedwongen. Wel houd ik met dat laatste beperkt rekening, en ermee dat een SHTF mij ook verder van huis kan treffen. Een deel van de prepspullen gaat dus mee in de auto.

Hieronder dan mijn keuzes, te beginnen met de directe aanschaf.

Allereerst een waterfilter, of beter twee of drie, want om nu op een been te gaan staan...
Ik kies vooralsnog voor drie filters van het merk Filterwell. Twee van deze...
Screenshot_20241010-215721.png
En eentje van deze, met frisdrankfles-schroefdraad...
Screenshot_20241010-220103.png
Voor €22,69 heb ik nu filters en backup en betaal €20 minder dan ik voor een enkel Sawyer SP128 filter kwijt zou zijn. De keuze voor Filterwell vind ik vooralsnog een verantwoorde "gok" afgaand op de nu beschikbare informatie. En, de onzekerheid meen ik grotendeels te kunnen wegnemen door de volgende aanschaf die het mogelijk maakt om de kwaliteit van water op vele aspecten te meten. Een waterkwaliteit-meter. Ik bedoel vergelijkend meten. Pas op: virussen en bacteriën meet het niet, maar die leveren m.i. wel een aandeel van de TDS waarde als ze voorkomen. Meet ik dan aan een filter een lagere of evenhoge TDS als aan een ander filter, dan is de eerste resp. beter als de laatste of even goed. Tenminste, mij lijkt die veronderstelling logisch (vooralsnog).
Screenshot_20241006-203151.png
Nu heb ik totaal €40,06 uitgegeven, en kan mijn waterfilters eventueel vergelijkend testen tegenover "een Sawyer128 van de buurman" die totaal genomen hetzelfde kost (zonder backup of meetmiddel).

Het volgende is een betrouwbare portofoon om met anderen te kunnen communiceren. Ik kies er voor eentje die de UHF en VHF banden aan kan, die tegelijk FM radio kan ontvangen, en met een programmeerkabel om frequenties eenvoudig te kunnen programmeren. Deze:
Screenshot_20241012-095937.png
En een programmeerkabel erbij:
Screenshot_20241012-100112.png
Ik heb nu €69,07 van de €300 uitgegeven.

Omdat ik ook op de kortere afstand direct met familieleden wil kunnen communiceren, koop ik er deze twee UHF portofoontjes bij:
Screenshot_20241010-215209.png
Ik ben nu al €94,66 op weg.

Drinkwater, FM radio en portofoon-communicatie zijn al afgedekt. Voeding, koken, verlichting en verwarming lijken mij de volgende aandachtspunten.

Aan voeding, wil ik relatief veel inslaan, maar het leeuwendeel daarvan kan iets later. Hebben is hebben en krijgen is straks wellicht een kunst. Vooralsnog, denk ik zo'n €120 direct aan voeding te besteden. Straks kijk ik hoe ik dat insteek.
Allereerst een noodvoorziening voor koken en verwarmen. Ik zet dan in op het volgende fornuisje dat in principe voor benzine bedoeld is, maar ook voor butaangasbusjes en zeer waarschijnlijk ook geschikt is voor petroleum en spiritus. Zie vervolg...
 
Laatst bewerkt:
Vervolg...

Een fornuisje dat in principe voor benzine bedoeld is, maar ook voor butaangasbusjes en zeer waarschijnlijk ook geschikt is voor petroleum en spiritus.
Screenshot_20241012-105934.png
€127 31 heb ik nu uitgegeven. Nu nog drie butaangasbusjes van de Action (zo'n €1,70 elk meen ik) erbij... totaal €132,41.
butaan-gasbus-normal-62d1346908961.jpeg
Koken kan ik dan in ieder geval beperkt, ook als gas en elektra uitvallen. Ik moet nog wel even checken of die gasbussen er direct op passen (knoop in de zakdoek).
*naschrift: zo te zien is er voor gas nog een verloopje nodig dat op een gasbus past, zoals deze:*
Screenshot_20241013-014904.png

Ik koop er wel alvast een 5 l jerrycan met Euro loodvrij bij, en ben dan zo'n €15 verder, totaal €147,41.

Verlichting... Ik realiseer mij dat een "Feuerhand" olielamp degelijker is, maar deze zal ook best licht leveren. Ik zou in eerste instantie eens bij de kringloop of rommelmarkt zoeken, maar nu de tijd ontbreekt, koop ik dus deze plus twee liters lampolie.
Screenshot_20241012-120455.png
Wat is die lampolie idioot duur... Hier, gaat het nog... twee liter dan maar, (en later petroleum erbij).
Screenshot_20241012-121155.png
Totaal €164,67 uitgegeven (incl. gasbus verloop), van de €300.
 
Laatst bewerkt:
Totaal €164,67 uitgegeven, van de €300. Nu ga ik dan even over op ... Voeding!

Met dank aan @martin voor de product-tips koop ik alvast 40 kg rijst (20 zakken van elk 2 kg). Totaal 197,68.
1727902278587.png

Naschrift: ik begreep dat "Everyday alleen in België te koop is. Kijk dan voor rijst het beste bij https://www.rijst.nu/nl/product-tag/curry/ en vergeet dan ook die curriepoeder niet!

Daar dan meteen 40 kg spaghetti bij, totaal €218,48.
1727903252942.png

Nog een blik 1 kg Ghee (plantaardig vet) erbij om te kunnen bakken en braden. Pakjes vet uit de supermarkt zijn wellicht ietsje voordeliger, maar mij gaat het ook om de lange houdbaarheid. Totaal nu €226,47.
Screenshot_20241012-135617.png

Nu nog €71,94 over van de €300.
Nu bonen, suiker en zout...
Het vlees in blik moet maar even wachten, en kruiden en bouillonpoeder e.d. voor de smaak heb ik in de keukenkast nog wel.
 
Laatst bewerkt:
Misschien mag ik een kleine aanvulling doen, koop bij de supermarkten alleen wat echt hoogst noodzakelijk is voor je gezondheid.
En als je er nu mee begint om je te wennen aan de koude bespaar je veel geld, en dat kan je weer besteden voor belangrijke aanschaven.

Dus geen rommel meer uit de supermarkt, en zolang mogelijk niet stoken, de gas prijs vliegt omhoog daar mee ook het Electra ((dat is al met het nieuws voorzegt)) en spullen in de winkels gaan dan zeker weten ook weer mee stijgen.
Maar houd wel je huis droog en fris door een goed beleidsvoering.
Wij verbruiken al vele jaren voor nog geen €30,- per maand aan energie, en krijgen ook nog jaarlijks geld terug

Wees er dus snel bij met je voornemens, feestdagen doe er niet aan mee dat kost ook weer behoorlijk wat geld.
Je zou kunnen denken,,,, maar dan hebben we geel lol meer, haha maak met elkaar behoorlijke wandelingen loop flink op en stimuleer daar mee je bloedsomloop, en je lichaam speelt daar op in met warmte.

Zo nu laat ik het weer over aan onze @RockyFlats :thumbup::hug:
 
Geen totaal boodschappenlijstje, maar : 1. vitamine pillen, want tekorten aan vit/min gaan sneller ellende geven dan wat minder caloriën.
2. waxinelichtjes, kan je desnoods ook wat blikken soep op warm maken via zo'n theelichthouder voor de theepot (meerdere lichtjes er onder) of bij gasfornuis om de gaspit plaatsen.
Kijk dus eerst naar alternatief gebruik van al aanwezige middelen ipv complete dingen te kopen specifiek voor iets.
Want je kan er net zo makkelijk van uit gaan dat er wel emmers in huis zijn voor kleding wassen bv, maar dat hoeft niet zo te zijn. Net zo goed als een krap budget maar kampeert wel eens al een aantal zaken kan hebben.

Maar als je weet dat er iets ernstigs te gebeuren staat over 10 weken, is het dan niet beter eerst te overwegen of je niet beter ergens anders kan zijn? En of je middelen makkelijk mobiel moeten zijn?

Action heeft trouwens ook van die zakken 4 kazen pasta, goed te eten en makkelijk aan te vullen tot 2 ruime porties met een grote pot spercibonen, etc.

Tenzij het hele gebied/wereld weet dat over 10weken ellende losbreekt, is kijken bij iets als kringloopwinkels en marktplaats/facebook heel interessant, juist op budget. En als de hele wereld weet dat de boel klapt, dan krijg je al veel eerder grote ellende en ben je ook 10 weken van te voren te laat.
 
@RockyFlats wat een mooi start pakket. Maar enkel pasta en rijst is maar ( in supermarkt termen ) droge voeding.
Ik zou dat minstens halveren in hoeveelheid en eens rond neuzen naar wat goedkoops om er bij te knabbelen.
Een doosje vis een blikje fruit of groenten. Bij Everyday best betaalbaar .
Later kan je nog een tweede aankoop doen met de volgende euro's die komen. Om de droge voeding aan te vullen.
 
@RockyFlats wat een mooi start pakket. Maar enkel pasta en rijst is maar ( in supermarkt termen ) droge voeding.
Ik zou dat minstens halveren in hoeveelheid en eens rond neuzen naar wat goedkoops om er bij te knabbelen.
Een doosje vis een blikje fruit of groenten. Bij Everyday best betaalbaar .
Later kan je nog een tweede aankoop doen met de volgende euro's die komen. Om de droge voeding aan te vullen.

Je heb wel een punt, maar ik denk dat je met zowel pasta als rijst wel de basis heb om te overleven.
Ik heb zelf flink wat ingeblikte tomatenblokjes en doe verstandig en ga nou niet voor tomatenpuree of kant en klaar.

1728762488799.png

Bladgroente is denk ik nooit het probleem, hoe gek dit ook klinkt.
Met brandnetels en/of zevenblad heb je echt wel voldoende, en het is zeker niet ongezonder dan sla (sterker nog, het is zelfs een stuk gezonder, maar uiteraard nooit overdrijven i.v.m. het aanwezige nitraat, maar ondertussen zijn de wijze mensen het wederom oneens geworden over deze stelling.

Die Ghee is wel een goede die ik compleet vergeten ben.
Waarvoor dank @RockyFlats

En dan moet je nog even nadenken over de eiwitten en dan kom ik dus uit op het lievelingseten van @phtvs en dat was cornedbeef. (grapje)

Maar je hebt mogelijk wel een punt om de hoeveelheid van rijst/paste te halveren en voor dit geld het aan te vullen met cornedbeef, blikjes tonijn, en tomatenpulp
Voor nasi kun je met die gedroogde groenten ook nog wel die rijst flink opleuken.

1728762975232.png

Slik, hier heb ik nog 49 eurocent voor betaald toen ik ooit in paniek 48 stuks heb ingeslagen.
(en nee, het is geen echt tonijn, het is skipjack, oftewel een makreelsoort net zoals alle overige tonijn in blik wat geen tonijn is)

En voor die gedroogde nasi groenten zul je even moeten rondkijken bij de xenos.
1728763235280.png

Het is zeker niet mijn favoriet, maar als ik moet kiezen tussen gekookte rijst zonder iets, of gekookte rijst met gewelde gedroogde groenten dan ga ik toch voor die 2e optie. En nog even een eitje ruilen met de buurman, wat fijngesneden geblancheerde brandnetels en wat gesnipperd zevenblad. En als het een feestmaal moet worden doe je er nog een half blikje cornedbeef in, en je hebt een feestmaal.

P.s. die tomatenpulp is uiteraard voor de spaghetti, maar als je die rijst spuug beu bent dan kun je ook je rijst koken in die tomatenpulp. Dan krijg je die rode rijst die je ook wel eens zie bij de griek. Variatie is denk ik best wel belangrijk om het een beetje uit te kunnen houden.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou sowieso de macroni, rijst en de spaghetti laten staan en de aanbiedingen voor noodles in de gaten houden +/- 0,30 per zakje... Waarom noodles: die kan je rauw uit de verpakking eten. Scheelt je water (soepje) en brandstof / energie om dat water warm te krijgen.

Groente en fruit uit blik zijn al gegaard, dit kan je ook prima koud eten en het vocht opdrinken, scheelt je ook weer brandstof, rechtstreeks uit de pot eten scheelt ook weer afwas, elke keer als je boodschappen doet een extra pot / blik kopen.

Rollen biscuits, hoeven geen hardkeks te zijn natuurlijk, neutraal smaakje kan je er nog een papje of zo van maken voor de verandering.

Chocolade repen want ja, gewoon lekker of lollies, kauwgom, zuurtjes, keelsnoepjes etc.. net wat je lekker vind. Kauwgom vind ik wel fijn, beetje fris in je mond en kneedbaar kun je misschien nog iets extra's er mee.

Voor noodles, bescuits als de blikken en potten, let op het zout gehalte, hoe lager hoe beter.

Waterfilter / osmose is altijd goed om te hebben maar een fles dikke bleek voor 0,49,- nog veel beter, druppeltje per liter, kan je heel wat liters water mee drinkbaar maken. Filteren kan je met een koffie filters doen om het zand en zo eruit te halen, optimaal is het niet, vanwege zware metalen en chemische verontreiniging. Pakje van 100 stuks kost nog geen euro, zou je drie pakken hebben, kan je het hele jaar elke dag een filter gebruiken.

Actieve kool (dierenwinkel / aquariumwinkel) om het slootsmaakje er af te krijgen en of poeder limonade (poeder want lichter in gewicht en soms goedkoper).

Verbandtrommeltje en Gereedschap lidl / action of de grabbelbakken bij de bouwmarkt. Het is mindere kwaliteit, maar voor budget voldoet het.
 
Interessant ! :)
Alles hangt natuurlijk af van de crisis waar je voor wilt preppen en van je situatie.
Ik zou dus als eerste pen en papier pakken en eens rustig (met partner en kids) gaan zitten om een lijstje met alle (on)mogelijkheden te maken.

Hoe is je gezinssituatie? Ben je alleen, heb je een partner, kinderen (baby, peuter, tiener), huisdieren?
Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen zul je andere dingen moeten preppen (denk aan formula, etc)

Is iedereen gezond of zijn er speciale noodzakelijkheden (medicijnen, insuline, zuurstof, ...?)
Vergeet ook de anti-conceptie niet! Niets is 'onhandiger' (en potentieel gevaarlijker) dan een zwangerschap tijdens een SHTF

Hoe is je woonsituatie? Woon je in the middle of nowhere op een boerderij met (ruimte voor) een moestuin en kippen/geiten/konijnen
of woon je 10 hoog in een flatje van 55m2 middenin een grote stad?

Een waterfilter is leuk, maar is er wel water in de buurt?
Als je een paar km moet lopen om water te kunnen vinden, kun je dat dan fysiek en is dat dan veilig om te doen?
Heb je een emmer met hengsel en een touw om water uit die sloot te halen? Hoe krijg je het dan thuis om te filteren?

Hoeveel ruimte heb je om prepspullen op te slaan? Moet je het doen met wat ruimte achterin een kast of heb je een kamer 'over' die je kunt
gebruiken?

Voor wat voor soort crisis wil je preppen? Een financiele tegenslag door baanverlies vraagt iets anders dan een overstroming, langdurige stroom/
gasuitval, een EMP of totale Armageddon.
(vanavond was Dawn of the Dead op tv, dat is toch wat lastiger te preppen met een budget van €800.... ).
Betreft de crisis alleen jou en je directe familie/omgeving, is het regionaal, landelijk, groter?
Is er nog enig toezicht van politie/brandweer/overheid te verwachten, kun je nog veilig je huis uit of moet je de voordeur
barricaderen en het echt doen met wat je in huis hebt?

Allemaal zaken die uitmaken wat je zou moeten/willen preppen.

Qua invulling: begin met zaken die je gratis kunt scoren.
Ga bv naar de patatzaak op de hoek en vraag om lege frituurvet-emmers (met deksel).
Je krijgt ze gratis en ze zijn na een sopbeurt goed te gebruiken voor van alles en nog wat, zoals het opslaan van de eerder genoemde droge voeding (rijst, pasta, gedroogde bonen, bloem, etc) . Ook voor bv het gebruik van water: 1 voor vuil water en 1 voor schoon water, desnoods kun je er een (met een vuilniszak er in) gebruiken als po ;)

Wordt lid op Facebook van de groepen in jouw buurt die zaken gratis weggeven. Kijk voor kampeerspullen, zoals slaapzakken, kooktoestelletje, thermokleding, dekbedden, wollen dekens, een tent, zaklampen, etc voor als je verwarming langdurig uitvalt.

Verder is de kringloop is je vriend: het is (meestal) goedkoper dan nieuw kopen. Kijk bv voor spelletjes of boeken, zodat je wat te doen hebt.

Maak ook dingen zelf, zoals bv een hooikist: wikkel een middenmaat pan in een slaapzak/dekbed/deken/desnoods handoeken. Scoor nu bij de Action of supermarkt een kartonnen doos waar pan+slaapzak precies in passen. Als je nu rijst, aardappelen, pasta, soep etc wilt klaarmaken, dan breng je dat in de betreffende pan aan de kook (zonder de slaapzak er omheen natuurlijk ;)) en je laat het héél even doorkoken. Daarna de pan met deksel erop in de slaapzak in de doos, een kussen op bovenop en laten staan tot het gaar is.
Dit scheelt je een hoop gas, wat misschien schaars/duur is tijdens een crisis.
Er is genoeg over te vinden op internet, zoals bv hier: https://www.seasons.nl/culinair-rec...e-hooikist-ook-hoe-je-zelf-een-hooikist-maakt

Probeer sowieso altijd voor 1 week voedsel en water in huis te hebben, zodat je het thuis een paar dagen uit kunt zingen zonder meteen naar buiten te moeten en bouw dat dan langzaam uit, alles afhankelijk van de punten hierboven. Liefst voedsel wat je niet hoeft te koken, maar zo kunt eten. Dit hoeft echt geen gevriesdroogd voedsel te zijn, voor die ene week is gewoon 'blikvoer' ok.


EDIT: voor de leesbaarheid lege regels tussengevoegd
 
Ik zou sowieso de macroni, rijst en de spaghetti laten staan en de aanbiedingen voor noodles in de gaten houden +/- 0,30 per zakje... Waarom noodles: die kan je rauw uit de verpakking eten. Scheelt je water (soepje) en brandstof / energie om dat water warm te krijgen.

Het gaat hier over beperkt budget.
Ik denk niet dat het een slimme zet is om 0,30 te betalen voor 60 gram als je voor 0,52 500 gram kunt kopen.
En heb je al eens ongegaarde noedels gegeten?
Ik zie de praktijktest met veel belangstelling tegemoet.
Ik heb ooit een test gedaan om pasta/noudels en rijst te wellen i.p.v. te koken (dus gewoon weken in lauw water)
Ik kan de link niet terugvinden, maar ik kan je verklappen dat dit geen succes was. Met mihoen gaat het nog net lukken, maar zelfs met noedels was het eigenlijk oneetbaar.
Of bedoel je van die kant en klaar verpakking die ook niet lang houdbaar zijn?
Die droge paste kun je gewoon 20 jaar op de plank laten liggen.

@martin die blikjes nep tonijn zijn ook verkrijgbaar met groenten van het zelfde huis merk. Al zijn ze bij ons dikwijls uitverkocht.

Klopt, ik weet dat ze 3 soorten verkopen. water/olie/groente.
Ik probeer alles zo "puur" mogelijk te houden want de variatie die probeer ik er zelf wel in te maken.
Ik koop daarom ook nooit tomatensaus met basilicum. Als ik wil dat het naar basilicum zou smaken dan zal ik het zelf wel toevoegen. En als ik tonijn wil hebben met groeten dan doe ik het er zelf wel bij. Het zou mogelijk een afweging zijn als het puur om gemak gaat. Maar alles is een persoonlijke afweging.
 
Voor wat voor soort crisis wil je preppen?

Ik denk dat je dan al veel te ver bent. Volgens mij gaat het hier om een basis die iedereen in huis zou moeten hebben, ongeacht wat er precies voor noodgeval is. Als je dat op orde hebt, zou je kunnen nadenken over wat je verder nog zou willen doen. Persoonlijk vind ik het ook niet slim om voor een specifiek probleem te preppen.
Het zal je maar gebeuren dat je prept voor een overstroming en je te maken krijgt met grote droogte. Want daar zit je dan met je opblaasbootje en reddingsvest. 🤣
 
Laatst bewerkt:
Misschien mag ik een kleine aanvulling doen, koop bij de supermarkten alleen wat echt hoogst noodzakelijk is voor je gezondheid.
En als je er nu mee begint om je te wennen aan de koude bespaar je veel geld, en dat kan je weer besteden voor belangrijke aanschaven.

Dus geen rommel meer uit de supermarkt, en zolang mogelijk niet stoken, de gas prijs vliegt omhoog daar mee ook het Electra ((dat is al met het nieuws voorzegt)) en spullen in de winkels gaan dan zeker weten ook weer mee stijgen
@JJ&A , duurder gaat het wel worden allemaal. Lang zal het niet duren voordat duidelijk wordt dat we onszelf behoorlijk in de voeten hebben laten schieten met o.a. de stikstofnormen en de Oekraïne. Alsof het beleid van de afgelopen jaren al niet slecht genoeg was.
Je promoot spaarzaamheid omdat zaken duurder worden, met tegelijk de veronderstelling dat ze wel verkrijgbaar zullen blijven.

In dit draadje ga ik er echter van uit dat diverse zaken niet meer te koop zullen zijn zodra zich een ramp voordoet. Dat kan over 20 jaren gebeuren maar ook over 10 weken of morgen, wie zal het zeggen? Lang wachten met het inslaan van essentiële zaken bergt dus een onnodig risico.

In dit draadje ga ik er van uit dat wij ons juist 10 weken voor een SHTF bevinden. Of en wanneer er een SHTF plaats vindt "staat netuurlijk in de sterren", maar
het hoogst noodzakelijke in huis halen is m.i. altijd spoedeisend zolang we niet in de toekomst kunnen kijken.

Geld besparen is goed, tenzij we van de rest niets meer kunnen kopen...😉
Dus zeker geen paniekvoetbal, maar nu wel is het wel zaak om zonder dralen werk te maken van een goede basis.
 
Laatst bewerkt:
Geen totaal boodschappenlijstje, maar : 1. vitamine pillen, want tekorten aan vit/min gaan sneller ellende geven dan wat minder caloriën.
Goede tip, maar die gaan bij mij in het €500 budget.
2. waxinelichtjes, kan je desnoods ook wat blikken soep op warm maken via zo'n theelichthouder voor de theepot (meerdere lichtjes er onder) of bij gasfornuis om de gaspit plaatsen.
Goede tip. Die hebben wij nog wel in huis, maar gaan voorin mijn €500 budget.
Kijk dus eerst naar alternatief gebruik van al aanwezige middelen ipv complete dingen te kopen specifiek voor iets.
Want je kan er net zo makkelijk van uit gaan dat er wel emmers in huis zijn voor kleding wassen bv, maar dat hoeft niet zo te zijn. Net zo goed als een krap budget maar kampeert wel eens al een aantal zaken kan hebben.
Zo is het in dit draadje ook bedoeld. De doorsnee huishoudzaken (emmers, pannen e.d.) heeft iedereen vast wel in huis.
Maar als je weet dat er iets ernstigs te gebeuren staat over 10 weken, is het dan niet beter eerst te overwegen of je niet beter ergens anders kan zijn? En of je middelen makkelijk mobiel moeten zijn?
Zeker, dat zou vast tot andere overwegingen leiden, maar ook tot nog meer haast aansporen. Ik bedoel hier een situatie waarin zo'n zekerheid gelukkig niet speelt, maar waarin de ontwikkelingen ook weer geen redenen geven tot juichen. De huidige situatie is zo volgens mij.
Action heeft trouwens ook van die zakken 4 kazen pasta, goed te eten en makkelijk aan te vullen tot 2 ruime porties met een grote pot spercibonen, etc.
Dat klinkt wel een beetje naar zweetvoeten, maar zal ook relatief duur zijn? Voor de oorlogsvoorraad ga ik immers vooral voor een maximum aan calorieën per € en of het smaakt is dan even bijzaak😉 Om eens wekenlang met een rammelende maag terug te moeten denken aan het laatste zakje dure kazenpasta, dat trekt mij toch minder😉
Tenzij het hele gebied/wereld weet dat over 10weken ellende losbreekt, is kijken bij iets als kringloopwinkels en marktplaats/facebook heel interessant, juist op budget. En als de hele wereld weet dat de boel klapt, dan krijg je al veel eerder grote ellende en ben je ook 10 weken van te voren te laat.
As is wel verbrande turf @drent .😉
Ik kijk al jaaaaaren graag bij kringloopwinkels maar een waterfilter en bruikbare portofoons zoek ik dan twee SHTF's verder nog...
Voor een oliekacheltje of extra olielamp zou ik daar zeker op pad gaan in "de €500 tien weken", maar een minimale basis is dan al door een directe "€300 aanschaf" afgedekt, is het idee.

Wachten "tot de hele wereld weet dat het klapt", is juist niet de bedoeling. Het is de truuk om dat toch net even voor te zijn, en niet af te wachten...😉
 
Laatst bewerkt:
@RockyFlats wat een mooi start pakket. Maar enkel pasta en rijst is maar ( in supermarkt termen ) droge voeding.
Ik zou dat minstens halveren in hoeveelheid en eens rond neuzen naar wat goedkoops om er bij te knabbelen.
@Flos , ik heb binnen de €300 nog budget voor wat smaakvoller zaken, en voeg dat zeker toe. In nood is het hebben van "brandstof voor ons eigen motortje" wel het langst belangrijkst lijkt mij, en daarvan liefst snel relatief veel in huis, als "ijzeren voorraad".

De rijst aanvullen met zevenblad en veldmuizen kan dan altijd nog...

Maar veldmuizen aanvullen met rijst wordt wel een hele uitdaging "zodra een winkel eenmaal is geplunderd en uitgebrand"...
Een doosje vis een blikje fruit of groenten. Bij Everyday best betaalbaar .
Later kan je nog een tweede aankoop doen met de volgende euro's die komen. Om de droge voeding aan te vullen.
@phtvs gaf al aan dat "Everyday" alleen in België verkrijgbaar is. Jammer! Wij Hollanders moeten dan wel rijk zijn nu de pasta en rijst bij ons m.i. flink duurder zijn.
De kippen worden dan vast in België "geplukt", want bij ons worden wij het immers al?!😜
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A
Laatst bewerkt:
Ik zou sowieso de macroni, rijst en de spaghetti laten staan en de aanbiedingen voor noodles in de gaten houden +/- 0,30 per zakje... Waarom noodles: die kan je rauw uit de verpakking eten. Scheelt je water (soepje) en brandstof / energie om dat water warm te krijgen.
Daar zit al smaak aan @joepmeloen , maar wat weegt zo'n pakje noodles? Ik vermoed dat dat dure calorieën zijn... Zou je met spaghetti niet al vijfmaal zoveel calorieën binnenhalen voor hetzelfde geld? En al met een enkel blik kipbouillon poeder 30 kg spaghetti naar iets kunnen laten smaken? Spaghetti in lauw water laten wellen gaat desnoods ook wel denk ik. En anders hebben we gelukkig onze bijtspijkers nog😉
Groente en fruit uit blik zijn al gegaard, dit kan je ook prima koud eten en het vocht opdrinken, scheelt je ook weer brandstof, rechtstreeks uit de pot eten scheelt ook weer afwas, elke keer als je boodschappen doet een extra pot / blik kopen.
Dat is niet slecht.
Rollen biscuits, hoeven geen hardkeks te zijn natuurlijk, neutraal smaakje kan je er nog een papje of zo van maken voor de verandering.

Chocolade repen want ja, gewoon lekker of lollies, kauwgom, zuurtjes, keelsnoepjes etc.. net wat je lekker vind. Kauwgom vind ik wel fijn, beetje fris in je mond en kneedbaar kun je misschien nog iets extra's er mee.
Goed idee.
Voor noodles, bescuits als de blikken en potten, let op het zout gehalte, hoe lager hoe beter.

Waterfilter / osmose is altijd goed om te hebben maar een fles dikke bleek voor 0,49,- nog veel beter, druppeltje per liter, kan je heel wat liters water mee drinkbaar maken.
Merci, ik heb chloorbleekloog op voorraad, maar zet het volledigheidshalve op de €300 lijst.
Filteren kan je met een koffie filters doen om het zand en zo eruit te halen, optimaal is het niet, vanwege zware metalen en chemische verontreiniging. Pakje van 100 stuks kost nog geen euro, zou je drie pakken hebben, kan je het hele jaar elke dag een filter gebruiken.

Actieve kool (dierenwinkel / aquariumwinkel) om het slootsmaakje er af te krijgen en of poeder limonade (poeder want lichter in gewicht en soms goedkoper).
Kijk eens bij Wiltec.de. Gezien hun prijzen, is het m.i. beter om daar een actieve-kool-filter te kopen dan om met losse korrels te gaan goochelen.

Prima voorfilters hebben ze daar ook, en die zullen niet zo snel scheuren als koffiefilters.
Voor wie de moeite wil nemen, is het een koud kunstje om een waterfilter (zoals Sawyer) zo van een inline voorfilter en een koolstoffilter te voorzien. Ik neem het hierna nog op in het €500 budget.
Verbandtrommeltje en Gereedschap lidl / action of de grabbelbakken bij de bouwmarkt. Het is mindere kwaliteit, maar voor budget voldoet het.
Dat heeft men meestal wel in huis, toch? Ik zet dat bij het €500 budget.
 
Laatst bewerkt:
Op de €300 lijst (directe aanschaf) komt nog "bleekwater" oftewel natriumhypochloriet oplossing zonder geurstoffen of andere toevoegingen!
Er resteert nog €68,80.
Screenshot_20241013-094248.png
Op de €300 lijst ook een pak waxinelichtjes, rest €65.
Screenshot_20241013-095056.png
Ik ga nu nog wat levensmiddelen toevoegen...

Tip... Even terugkomend op de aanschaf van hoeveelheden rijst, mensen, kijk ook eens bij: https://www.rijst.nu/nl/product/rani-long-grain-premium-20kg-gratis-bezorging/

20 kg kristalsuiker op de €300 lijst. Dat is voor veel zaken te gebruiken. Er resteert nog €45.
Screenshot_20241013-101055.png
Nog wat bruine bonen...
https://www.aardappelenbezorgen.nl/gedroogde-peulvruchten
Daarvan 10 kg. Er resteert €11.
Een selectie van gedroogde bonen is natuurlijk ook mooi, en daarvan past wat in het €500 budget.

Ik denk dat ik iets ga schuiven in het €300 budget want ingeblikt vlees, zout en kipbouillon poeder en kerriepoeder wil ik ook, en snel😁

Screenshot_20241013-102403.png
 
Laatst bewerkt:
Tussentijds, mekker ik graag toch even over dat "een paar dagen door komen" dat er wel wordt geroepen.
Vanuit prepper-zicht vind ik die benadering eerder lachwekkend dan serieus te nemen, wat een voorraad aan levensmiddelen aan gaat tenminste.

Hebben we eens een rampje aan de hand en is dat binnen een week voorbij dan overleven we dat ook wel met een enkele broodkruimel en 14 liter water.

Maar "is het eens echt raak" dan zit het eerder flink tegen en moet je denken aan een maandenlange of wellicht jarenlange periode van tekorten. Alles wat je er nu aan kunt doen om een serieuze reserve op te bouwen is dan meegenomen. En blijft een ramp uit dan is er wel die voortdurende gemoedsrust die m.i. best levensverlengend werkt!😉

Koop het beste voldoende zaken waar je een paar maanden mee vooruit kunt. Nu is dat nog betaalbaar en verkrijgbaar. Straks misschien ook nog, maar ik gok daar niet op. Ik probeer ook meer in de richting van "meer calorieën" te denken dan in "vooral luxe spul" waar je dan minder van hebt voor hetzelfde geld. In een crisis smaakt droog brood als luxe cake, en van de basis (rijst, pasta e.d.) is altijd iets smakelijks te maken. Aan ideëen en tijd daarvoor ontbreekt het dan vast niet.

Tijdens of na de 10 weken wordt het zaak om naar verandwoorde opslag om te kijken. Kunststof vaatjes met daarin een zelfgemaakte zuurstofabsorber zijn niet slecht.
 
Ik denk dat je dan al veel te ver bent. Volgens mij gaat het hier om een basis die iedereen in huis zou moeten hebben, ongeacht wat er precies voor noodgeval is. Als je dat op orde hebt, zou je kunnen nadenken over wat je verder nog zou willen doen. Persoonlijk vind ik het ook niet slim om voor een specifiek probleem te preppen.
Het zal je maar gebeuren dat je prept voor een overstroming en je te maken krijgt met grote droogte. Want daar zit je dan met je opblaasbootje en reddingsvest. 🤣

Dat is waar.
Mijns inziens maakt het wel degelijk uit voor welke soort crisis je prept omdat dat oa zal bepalen of je thuis kunt blijven of moet vertrekken en dús wat je nodig zult hebben, maar goed.

Qua voedsel:
ik vind het lastig om hier prijzen aan te hangen, want dat is helemaal afhankelijk van waar je kunt kopen en eventuele aanbiedingen.
Met €150 moet je een heel eind komen als start.

Koop alleen dingen die je lekker vindt: 20 kg rijst is leuk, maar als je het niet lust schiet dat niet op. Zorg voor voldoende variatie en smaak: na een week alleen pasta ben je in staat om iemand de hersens in te slaan en dat is niet echt constructief.

Koop gebalanceerd: niet eerst alleen de rijst en pasta en na 3 maanden de saus en groenten: als die crisis eerder komt dan verwacht dan heb je een probleem.
Koop eerst voor 1 week of een aantal dagen en daarna voor de volgende week en dan die daarna.
Begin met iets met koolhydraten (rijst, pasta, bonen, aardappelpuree), groenten in blik/pot die je daarbij kunt eten, iets met proteine (eieren, ham in blik, rookworst, knakworst, cornedbeef,etc) en vetten (boter/olie).
Soep in blik is goed, eventueel aan te vullen met een handje rijst of pasta voor meer volume.
Ragout uit blik is lekker en makkelijk in combinatie met rijst, pasta of aardappelpuree.
Zakjes gedroogde macaroni/spagetti-mix of gedroogde nasi groenten zoals eerder vermeld zijn top.

Ook zul je willen ontbijten/lunchen: een paar pakken knackebrot of crackers, potten jam en blikjes leverpastei zijn goed te bewaren.
Ook pannekoeken en tortilla's doen t bij veel mensen goed, beide zijn (donker en droog) jaren te bewaren.

Zorg er bij de aardappelpuree en pannekoekmeel voor dat je de 'compleet' of 'a la minute' versie pakt: daar hoef je alleen water aan toe te voegen. Kijk bij de groenten in blik/pot naar de calorieen: in doperwten zit bv veel meer dan in worteltjes!

Heb je er de ruimte voor om het op te slaan tot je het nodig hebt en ben je niet van plan huis en haard te verlaten, investeer dan in een 10,5kg gasfles, een nieuwe aansluitslang en een (2e hands) gasstelletje: wij doen er in Frankrijk bijna een jaar mee! Kosten ca €80, afhankelijk van het gasstelletje


Valt de stroom uit dan heb je niks aan je koelkast/vriezer en kun je je mobiel/tablet/tv op een gegeven moment niet meer gebruiken. Zorg in ieder geval voor een powerbank (bij de Action zijn ze niet zo duur) zodat je dat wat kunt uitstellen én zorg voor een draagbare radio met voldoende batterijen, zodat je de lokale noodzender kunt beluisteren (zoek de frequentie nú alvast op: https://www.rijksoverheid.nl/onderw...woord/wat-is-de-rampenzender-in-mijn-omgeving )

Zonder stroom op een gegeven moment ook geen water en dus geen douche en wc die je door kunt trekken.
Zorg voor extra vuisniszakken en een emmer waar je je behoefte in kunt doen.
Koop een paar flessen ongeparfumeerde dunne bleek: hygiene is erg belangrijk zonder stromend water! Ook kun je je drinkwater conserveren door 1-2 druppels dunnen bleek per liter water te gebruiken. Ik doe dit al jaren en mijn drinkwater kan ik zo minstens 4 jaar goed houden (langer niet geprobeerd).

Heb je een balkon of tuin waar een regenpijp loopt? Investeer in een vulautomaat en lijm daar een knietje met schroefdraad in en koop er een dop bij: je kunt nu naar wens regenwater aftappen als het regent. Schuif een nylonkous over de buis voor de eerste grove filtering.
Kosten vanaf €12 bij de Gamma + een paar euro voor het knietje en de dop

gasfles-propaan-10,5-kg_1599050707.png

th-325100830.jpg

th-735302292.jpg

20241013_114219.jpg

vulautomaat.png
 
Terug
Bovenaan