• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat hebben jullie gegeten voorbij de THT datum?

Wij hebben iets gegeten en dat hebben we achteraf wel gemerkt het was maar spuiten en knetteren.
En wat was het allebeide een halve Rookworst niet over datum.
JJ, ik zou toch even een mailtje aan het betreffende bedrijf spenderen. Ze kunnen je zomaar eens een leuk pakket toesturen om het leed wat te verzachten. En als je t niet zelf gebruikt, kan je t altijd weggeven.

Pindakaas, 2 potten opengemaakt 1 THT 2015, de andere THT 2014

Het waren potten pindakaas van de Jumbo. Conclusie, niet meer doen dus! Mijn zoontje had gauw genoeg door dat het niet lekker was. Maar mijn vriend die een reukprobleem heeft, had dat niet heel snel door. Die heeft later nog last gehad van zijn maag enzo. Terwijl hij "vroeger" ook wel eens over datum pindakaas heeft gegeten zonder daar last van gehad te hebben.

Verschil was dat er bij deze potten van de Jumbo na zo lang staan ook geen klein laagje olie bovenop was ontstaan. Misschien dat dat hetgene is wat uitmaakt. Dus vooralsnog wordt bij pindakaas hier voortaan er maar vanuit gegaan dat bij overdatum dat laagje olie erop hoor te zitten en anders weggooien dus.

Van de week penne rigate van de AH gegeten 2.5 jaar over de THT datum. Het was prima te eten en merkte er niks vreemds aan.

Leverpastei, ruim 3 jaar over datum; was helemaal niks mis mee.
Tomaten bouillon, 4 jaar over datum; poeder was 1 blok geworden en bruin, loste prima op in water maar bleef uiteraard bruin, smaak was echter maar een heel klein beetje achteruit gegaan en nog prima te doen.

Ietwat "off topic", want niet gegeten. Maar deze zwarte Mierlose kersen uit het Jan Visser museum in Helmond, geweckt in 1969 zou ik nog best durven proberen.
Trouwens een interessant museum voor de prepper die nog iets over overleving zonder elektriciteit, koelkast, automatische wasmachines en supermarkt wil weten.
Zie: http://www.janvisser-museum.nl/?pageid=17&itemid=4

Bijlagen

• 2017-04-09 13.53.36_Zwarte Mierlose Kersen, geweckt in 1969.jpg
    2017-04-09 13.53.36_Zwarte Mierlose Kersen, geweckt in 1969.jpg
    28.5 KB · Weergaven: 11
Ik heb eigenlijk gewacht tot ik zeker was dat ik mij niet dood ging schijten.
Gisteren soep gemaakt. Ik heb ze ,, nodig te eten soep ,, gedoopt.
Ik ben begonnen met een half pakje mosselgroenten dat in de diefvries zat. Een half pakje soepgroenten. Een liter diepgevroren kippenbouillon en een liter diepgevroren kalkoen bouillon. Dan had ik nog wat stengels bleekselderij met veel bruine plekken op die heb ik voor het meren deel er af gesneden. 5 wortelen die van zelf weer gingen groeien in de groenten bak. 4 uien waar reeds pijpajuin opstond. 3/4liter zelf ingemaakte tomatenpulp uit 2014 een karton verpakking gepelde tomaten tmh tot maart 2016 een blikje tomaten concentraat tmh tot dec. 2014 . Ik heb mijn soepje gebonden met aardappelen met flinke scheuten op ( wel geschilt ) goed laten doorkoken. Gemixt gezeefd opsmaak gebracht. En een hand vol soep balletje aan toe gevoegd. (Diepvries ooit gekocht in de aldi . )
Wel het heeft mij gesmaakt en Mvr Flos ook. Zij heeft er zelf een dubbele portie gegeten. Ik voel mij kip lekker. Vandaag eten we de rest op.

Bezig alles aan het controleren en 1 blikje fruitsla op siroop gevonden van 3 jaar over datum. Rook niet, smaakte zelfs nog lekker Afwachten tot morgen zeker

Die "pijpajuin" heb je toch niet weggegooid? Gewoon fijn snijden en door de soep! Met het loof van knoflook kan dat ook.

Laatst bewerkt door een moderator:
Naar aanleiding van onderstaande post in dit topic ben ik een testje gaan uitvoeren, hopelijk vinden jullie het leuk om te lezen:
Bak je je eigen brood? Met volkoren of wit meel? Hoe is bij jou de rijs- en bakkwaliteit na 5 jaar?

"Tarwebloem kan ongeveer 1 jaar goed blijven. De bakkwaliteit van meel en bloem gaat tijdens het bewaren wel achteruit. Het rijst dan minder goed. Meel en bloem kunnen verzuren door melkzuurbacteriën als ze te vochtig worden bewaard. De smaak is dan ook echt zuur. Door vocht en warmte kunnen sneller insecten in meel en bloem komen. Volkoren tarweproducten en -meel kunnen onder invloed van licht en zuurstof ranzig worden, oftewel bederven. Dit komt doordat volkorenproducten vetter zijn." http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/tarwe_meel_bloem.aspx
Dit bericht volgde op een opmerking van mij dat meel wel goed zou blijven, maar van het bovenstaande wist ik niet af. Aangezien houdbaarheid wel een punt van redelijk belang is bij het preppen had ik nu mooi de kans het uit te testen, want ik heb nog tarwebloem met een tht van 2012.

Om het echt goed te testen moet het natuurlijk vergeleken worden met nog houdbare meel, dus op naar de winkel om hetzelfde volkoren tarwemeel op te halen (en gist).

Voor het bereiden van het deeg heb ik het volgende recept en verhoudingen gebruikt:
  • 200 gram meel
  • 110 ml water
  • 4 gram zout (overigens tht 2013)
  • 4 gram suiker
  • 2,8 gram gist
Tijdens het kneden was de over datum deeg duidelijk droger en stugger, pas na 6 minuten kneden begon het deeg goed aan te voelen. Ik heb geen extra water toegevoegd om goed in beeld te kunnen brengen wat nu echt het verschil is.
De nog houdbare deeg was overduidelijk stukken soepeler en voelde direct goed aan.
Beide degen heb ik 10 minuten gekneed, resultaat:

Na 60 minuten rijzen was er wederom verschil te vernemen. Waar het over datum deeg rond was gebleven en gescheurd, was de houdbare deeg een beetje uitgezakt en zonder scheuren. Na het houdbare deeg weer wat ronder te maken was wel duidelijk dat beide ballen deeg ongeveer 1 centimeter waren gegroeid.

Vervolgens heb ik beide 5 minuten gekneed en hier hetzelfde verschil; de over datum deeg was stugger en droger, de houdbare deeg veel soepeler.
Van beiden heb ik vervolgens 2 pistoletjes gemaakt. Het over datum deeg was wat lastiger te vormen en vertoonde scheurtjes, de houdbare deeg liet zich goed vormen.

Alles heb ik hierna nog 30 minuten laten rijzen alvorens het op 220 graden in 20 minuten af te bakken, met een schaal water onderin de oven. Na het afbakken mag het verschil overduidelijk wezen:

Na het afkoelen de pistoletjes open gesneden. De over datum pistolet was vele malen compacter, maar ook vochtiger gebleven. In vergelijking was het houdbare pistoletje redelijk luchtig en had het juiste vochtgehalte:

Smaaktest:
Van beide degen heb ik 1 pistoletje opgegeten, voor de helft droog, en de andere helft met boter en een plakje kaas.
De over datum pistolet was duidelijk stukken zuurder, maar vies? Nee absoluut niet, hij was nog prima te eten, uit de winkel heb ik minder smaakvolle broden gehad.
De nog houdbare pistolet was gewoon zoals het hoort, daar heb ik verder geen op of aanmerking over.

Conclusie:
Zolang er geen SHTF is zou ik het meel blijven rouleren zodat men altijd houdbare meel in de kast heeft staan, dit komt de smaak zeker ten goede.
Maar tijdens een SHTF zal ik gerust nog eens een broodje bakken met 5 jaar over de datum meel.
Het is nu ruim een uur terug dat ik ze heb gegeten en verneem niks, mocht hier nog verandering in komen zal ik het melden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Naar aanleiding van onderstaande post in dit topic ben ik een testje gaan uitvoeren, hopelijk vinden jullie het leuk om te lezen:

Dit bericht volgde op een opmerking van mij dat meel wel goed zou blijven, maar van het bovenstaande wist ik niet af. Aangezien houdbaarheid wel een punt van redelijk belang is bij het preppen had ik nu mooi de kans het uit te testen, want ik heb nog tarwebloem met een tht van 2012.

Om het echt goed te testen moet het natuurlijk vergeleken worden met nog houdbare meel, dus op naar de winkel om hetzelfde volkoren tarwemeel op te halen (en gist).

Voor het bereiden van het deeg heb ik het volgende recept en verhoudingen gebruikt:
  • 200 gram meel
  • 110 ml water
  • 4 gram zout (overigens tht 2013)
  • 4 gram suiker
  • 2,8 gram gist
Tijdens het kneden was de over datum deeg duidelijk droger en stugger, pas na 6 minuten kneden begon het deeg goed aan te voelen. Ik heb geen extra water toegevoegd om goed in beeld te kunnen brengen wat nu echt het verschil is.
De nog houdbare deeg was overduidelijk stukken soepeler en voelde direct goed aan.
Beide degen heb ik 10 minuten gekneed, resultaat:

Na 60 minuten rijzen was er wederom verschil te vernemen. Waar het over datum deeg rond was gebleven en gescheurd, was de houdbare deeg een beetje uitgezakt en zonder scheuren. Na het houdbare deeg weer wat ronder te maken was wel duidelijk dat beide ballen deeg ongeveer 1 centimeter waren gegroeid.

Vervolgens heb ik beide 5 minuten gekneed en hier hetzelfde verschil; de over datum deeg was stugger en droger, de houdbare deeg veel soepeler.
Van beiden heb ik vervolgens 2 pistoletjes gemaakt. Het over datum deeg was wat lastiger te vormen en vertoonde scheurtjes, de houdbare deeg liet zich goed vormen.

Alles heb ik hierna nog 30 minuten laten rijzen alvorens het op 220 graden in 20 minuten af te bakken, met een schaal water onderin de oven. Na het afbakken mag het verschil overduidelijk wezen:

Na het afkoelen de pistoletjes open gesneden. De over datum pistolet was vele malen compacter, maar ook vochtiger gebleven. In vergelijking was het houdbare pistoletje redelijk luchtig en had het juiste vochtgehalte:

Smaaktest:
Van beide degen heb ik 1 pistoletje opgegeten, voor de helft droog, en de andere helft met boter en een plakje kaas.
De over datum pistolet was duidelijk stukken zuurder, maar vies? Nee absoluut niet, hij was nog prima te eten, uit de winkel heb ik minder smaakvolle broden gehad.
De nog houdbare pistolet was gewoon zoals het hoort, daar heb ik verder geen op of aanmerking over.

Conclusie:
Zolang er geen SHTF is zou ik het meel blijven rouleren zodat men altijd houdbare meel in de kast heeft staan, dit komt de smaak zeker ten goede.
Maar tijdens een SHTF zal ik gerust nog eens een broodje bakken met 5 jaar over de datum meel.
Het is nu ruim een uur terug dat ik ze heb gegeten en verneem niks, mocht hier nog verandering in komen zal ik het melden.

Zeer nuttig experiment en dijk van een post. 👍

Het volkoren deel van het meel bevat plantaardige vetten die zijn gaan oxideren (kort gezegd). Hierbij ontstaat o.a. boterzuur, wat de zuurdere smaak verklaard, ook is dit spul niet echt lekker, maar op zich niet schadelijk. Wel gaan er ook voedingswaarde en vitaminen verloren. Dat rouleren heeft dus wel echt de voorkeur. In de tijd dat men nog met zeilschepen de wereld rond voer, was het ook niet ongebruikelijk ranzige waar gewoon op te eten, simpelweg omdat er niet veel anders was. Het resultaat kennen we, ziekten als scheurbuik en andere vitamine gebreken.

Potje vitaminen preppen, of het bos/veld/berm in duiken voor wat vitamine en mineraal rijke kruiden om de tekorten aan te vullen.

Het volkoren deel van het meel bevat plantaardige vetten die zijn gaan oxideren (kort gezegd).
Nu blijf ik even hangen op het woord oxideren, oftewel "materiaal" wat reageert (oxideert) door de aanwezigheid van water en zuurstof (sorry, ben een metaalbewerker ;)).
Mag ik dan concluderen dat het vacuüm verpakken van meel, het meel nagenoeg "eeuwig" houdbaar maakt?

Nu blijf ik even hangen op het woord oxideren, oftewel "materiaal" wat reageert (oxideert) door de aanwezigheid van water en zuurstof (sorry, ben een metaalbewerker ;)).
Mag ik dan concluderen dat het vacuüm verpakken van meel, het meel nagenoeg "eeuwig" houdbaar maakt?

Eeuwig is overdreven, maar zuurstof en vocht zijn de hoofdrolspelers bij bederf van dergelijke 'droge' spullen. Zuurstof vanwege het oxideren van vooral vetten, vocht vanwege bacteriën, gisten en schimmels. Veel voedingswaren kun je zo verpakken dat ze 10 jaar of langer goed blijven.

Meel is best een lastige omdat meel zelf een percentage vocht bevat, 10 a 15% wat aanzienlijk meer is dan het minimale nodig voor de groei van micro organismen. Van gedehydrateerde bloem/meel heb ik nog nooit gehoord. De hele korrel is langer houdbaar, dan helpt de natuur een handje met een uitgekiend ontwerp graankorrel.

@Ray
Vandaar dat ik eeuwig ook tussen aanhalingstekens had gezet. Maar goed te weten dat meel zo'n hoog vochtgehalte heeft. Dat zal ook verklaren waarom het deeg van mijn over datum meel stugger en droger was, het zal wat vocht hebben verloren over de jaren.

Dan hou ik het maar bij het rouleren van de meel, en misschien, als de prepper ziekte echt toeslaat dat ik nog een zak graan aanschaf.

@Ray
Vandaar dat ik eeuwig ook tussen aanhalingstekens had gezet. Maar goed te weten dat meel zo'n hoog vochtgehalte heeft. Dat zal ook verklaren waarom het deeg van mijn over datum meel stugger en droger was, het zal wat vocht hebben verloren over de jaren.

Dan hou ik het maar bij het rouleren van de meel, en misschien, als de prepper ziekte echt toeslaat dat ik nog een zak graan aanschaf.

Ik heb werkelijk maar vijf broden in m'n hele leven gebakken (en 238343 spacecakes vroeger :fluit:) maar volgens deze pagina met uitgebreide info over de eigenschappen van meel, moet je twee keer zoveel water extra toevoegen bij oud meel, dan wat er verdampt is: http://www.classofoods.com/pagina1_1.html

Graan inslaan kost weinig, maar zo'n molen om mee te malen kost een flinke zak duiten. Je hebt gemerkt dat bloem van vijf jaar over datum feitelijk nog wel te eten is. Als je een voorraad voor een heel jaar wilt aanhouden, hoef je door te rouleren zelfs niet over die THT heen te gaan. Zelfs al komt de klad in het zelf broodbakken, een jaartje over THT is zo'n probleem niet. :)

Ik ken mensen die een andere strategie hebben, die willen een noodvoorraad in de schuur waar je tien jaar niet naar om hoeft te kijken. Tja, dan wordt het wel extra investeren in mylarzakken, zuurstofabsorbers, vochtabsorbers, vacuummachine, stikstofgas, etc. Zelf sla ik aanbiedingsspul in waar ik nu ook al gebruik van maak. Hierdoor bespaard dat geprep zelfs, ipv dat het extra geld kost. Speciaal duur droogvoer, dat heb ik alleen voor de rugzaktochten en zelfs dan eet ik liever wat vers als de mogelijkheid er is.

@Ray
Voor mij was het zelfs de eerste keer brood bakken, maar neem het direct aan dat er meer water nodig is. Had het zelf ook bijna gedaan maar vond het belangrijker het verschil te laten zien, en daarvoor moesten mijn inziens alle ingrediënten in dezelfde hoeveelheden gebruikt worden.

Volgens mij al eerder gezegd, maar graan is toch ook wel te malen met een koffiemolen? Het zal vrij lang duren om genoeg meel te malen, maar je moet wat zonder tv. ;)

En klopt, voedsel preppen hoeft niet duur te zijn. Heb nu voor 2 weken eten in huis (aardappelpuree, rijst en pasta wel 2 maanden) voor ongeveer 25 euro.

Terecht dat je het recept hetzelfde hield, dat levert juist het duidelijke verschil. @A.N.

Met de koffiemolen meel malen heb ik eerlijk gezegd nog weinig over gehoord. De standaard DE koffiemolen is daar volgens mij echt niet fijn genoeg voor, hoogstens krijg je een soort griesmeel. De Turkse koffiemolens gaan een stapje fijner, zeg maar gemalen peper fijn, maar of dat fijn genoeg is om een brood te bakken, werkelijk geen idee. Het werd er nooit voor gebruikt, als was het maar omdat je maar weinig grammen per keer kunt malen.

Toch moet het allemaal niet zo lastig zijn, de eerste prehistorische maalstenen waren niet meer dan een bol van graniet (heb er eentje hier), die je in een stenen bak met uitholling met de hand bewoog. Misschien alleen voor pap, dat komt wat minder nauw, maar uiteindelijk heeft men toch ook meel gemalen met primitieve methodes. Kwestie van volharding en geduld.

Effectief graan vermalen tot meel zoals we gewend zijn op de ouderwetse manier, daar zijn prachtige voorbeelden/producten van die goed werken, maar allen kosten honderden euro's.

• Leuk
Waarderingen: A.N.
@Ray
Informatief, had de koffiemolen al op m'n verlanglijstje staan, maar daar kan dus een streep door.

Ach, ik wil niet zonder, maar maal er zelden koffie mee. Laatste maling was gedroogde paardenbloemwortel, must have in de natuurlijke huisapotheek.

Terug
Bovenaan