Naar aanleiding van onderstaande post in
dit topic ben ik een testje gaan uitvoeren, hopelijk vinden jullie het leuk om te lezen:
Dit bericht volgde op een opmerking van mij dat meel wel goed zou blijven, maar van het bovenstaande wist ik niet af. Aangezien houdbaarheid wel een punt van redelijk belang is bij het preppen had ik nu mooi de kans het uit te testen, want ik heb nog tarwebloem met een tht van 2012.
Om het echt goed te testen moet het natuurlijk vergeleken worden met nog houdbare meel, dus op naar de winkel om hetzelfde volkoren tarwemeel op te halen (en gist).
Voor het bereiden van het deeg heb ik het volgende recept en verhoudingen gebruikt:
- 200 gram meel
- 110 ml water
- 4 gram zout (overigens tht 2013)
- 4 gram suiker
- 2,8 gram gist
Tijdens het kneden was de over datum deeg duidelijk droger en stugger, pas na 6 minuten kneden begon het deeg goed aan te voelen. Ik heb geen extra water toegevoegd om goed in beeld te kunnen brengen wat nu echt het verschil is.
De nog houdbare deeg was overduidelijk stukken soepeler en voelde direct goed aan.
Beide degen heb ik 10 minuten gekneed, resultaat:
Na 60 minuten rijzen was er wederom verschil te vernemen. Waar het over datum deeg rond was gebleven en gescheurd, was de houdbare deeg een beetje uitgezakt en zonder scheuren. Na het houdbare deeg weer wat ronder te maken was wel duidelijk dat beide ballen deeg ongeveer 1 centimeter waren gegroeid.
Vervolgens heb ik beide 5 minuten gekneed en hier hetzelfde verschil; de over datum deeg was stugger en droger, de houdbare deeg veel soepeler.
Van beiden heb ik vervolgens 2 pistoletjes gemaakt. Het over datum deeg was wat lastiger te vormen en vertoonde scheurtjes, de houdbare deeg liet zich goed vormen.
Alles heb ik hierna nog 30 minuten laten rijzen alvorens het op 220 graden in 20 minuten af te bakken, met een schaal water onderin de oven. Na het afbakken mag het verschil overduidelijk wezen:
Na het afkoelen de pistoletjes open gesneden. De over datum pistolet was vele malen compacter, maar ook vochtiger gebleven. In vergelijking was het houdbare pistoletje redelijk luchtig en had het juiste vochtgehalte:
Smaaktest:
Van beide degen heb ik 1 pistoletje opgegeten, voor de helft droog, en de andere helft met boter en een plakje kaas.
De over datum pistolet was duidelijk stukken zuurder, maar vies? Nee absoluut niet, hij was nog prima te eten, uit de winkel heb ik minder smaakvolle broden gehad.
De nog houdbare pistolet was gewoon zoals het hoort, daar heb ik verder geen op of aanmerking over.
Conclusie:
Zolang er geen SHTF is zou ik het meel blijven rouleren zodat men altijd houdbare meel in de kast heeft staan, dit komt de smaak zeker ten goede.
Maar tijdens een SHTF zal ik gerust nog eens een broodje bakken met 5 jaar over de datum meel.
Het is nu ruim een uur terug dat ik ze heb gegeten en verneem niks, mocht hier nog verandering in komen zal ik het melden.