Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Duitsland had dan ook meer dan 120 mensen opgehaald, én had besmette mensen door een Chinese die cursus op bedrijf gaf.Wel apart 12 gevallen in Duitsland. Blijkbaar was de besmetting daar heviger.
Waarom zou je hier niets van merken?Van een stofmasker weet je dat als het moeizaam wordt om te ademen dat je het moet vernieuwen en bij
giftige dampen weet je dat als je ze gaat ruiken dat het ook tijd wordt om de filter te vernieuwen ,
( zo maar een voorbeeldje mbt hoe lang het meegaat https://www.wiltec.nl/ademluchtfilters-weet-u-hoelang-ze-meegaan/ )
Bij een virus merk je verder niets van dit soort dingen .
Ook vraag ik me af in hoeverre een statisch luchtfilter effectief is tegen virus deeltjes in de lucht , weet iemand daar iets over te vertellen
gr Will
Even een vraag over die mondkapjes / halfgelaatsmasker ed want ik zie van alles over dit virus , maar weet iemand hoelang zo'n mond /stofkapje /halfgelaatsmasker werkzaam is tegen een virus ???
Van een stofmasker weet je dat als het moeizaam wordt om te ademen dat je het moet vernieuwen en bij
giftige dampen weet je dat als je ze gaat ruiken dat het ook tijd wordt om de filter te vernieuwen ,
( zo maar een voorbeeldje mbt hoe lang het meegaat https://www.wiltec.nl/ademluchtfilters-weet-u-hoelang-ze-meegaan/ )
Bij een virus merk je verder niets van dit soort dingen .
Ook vraag ik me af in hoeverre een statisch luchtfilter effectief is tegen virus deeltjes in de lucht , weet iemand daar iets over te vertellen
gr Will
Het SARS virus was 0.1 micron in diameter.
Een voorbeeld van een P3 Filter:
Link naar datasheet van een SCOTT SAFETY P3 filter.
Deze filter is getest op een droplet size van 0.09 micron, met 99,9993 efficiëntie.
Dus deze filter zou het SARS virus uit de lucht kunnen filteren
Daar zit dan ook je risico. Waar blijft dan het virus ?.zal worden geabsorbeerd door het filtermateriaal
De metingen in de datasheet worden door droplets gedaan staat er, druppeltjes dus. Dus een virus in een droplet lijkt me alleen maar makkelijker te filteren.Als virussen keiharde knikkertjes waren ging die vlieger op, een virus van 0,1 micron past in de omgeving van je bloedbaan door veel kleinere gaatjes omdat het geen harde ronde knikkertjes zijn. Ook vliegen ze niet los door de lucht
Het vergelijken van het formaat van een virus met de gaatjes in het filter zoals bij een waterfilter is daarom niet echt zinvol.
Bij het filteren van kleine vochtdruppeltjes met daarin een virus komen nog andere factoren kijken als absorptie van het vocht en of/hoe dat vocht weer loslaat uit het filter. Een druppeltje wat net groot genoeg is om niet door een gaatje te passen, zal worden geabsorbeerd door het filtermateriaal waarbij het gaatje vrij blijft om nog meer druppeltjes te filteren.
Het formaat van waterdruppeltjes ligt zo tussen de 0,2 en 200 micron.
0,2 micron = 200 nm = stuk of dertien watermolekulen naast elkaar.
Om een virus een beetje lekker vochtig te houden zodat hij de reis door de lucht kan overleven, kan het weinig kleiner worden dan die 0,2 micron
Valt je ook niet iets op bij het tabelletje van het Scott P3 filter @zoompro?
0.09 micron 99.9993%
0.22 micron 99.9948%
Hoe kleiner het deeltje des te beter wordt het gefilterd? Dat komt mij wat vreemd over. Het zijn ook maar getalletjes bedoelt voor de reclame, want het zegt zo weinig over effectieve daadwerkelijke bescherming. Dat hangt vaak meer van de pasvorm af en correct gebruik, zoals die Chinees op het journaal, die hem verkeerd om op had, zoals @petroman ook had opgemerkt
Mannen met baarden of zo'n ongeschoren look hebben altijd pech, geen maskertje gaat daar lekker op aansluiten. Naast de FPP3 maskertjes dus ook de scheermesjes preppen.
Als een huisgenoot of familielid ziek wordt, wordt die geïsoleerd* in één van de daarvoor bestemde ziekenhuizen, volgens het crisisprotocol dat hiervoor geldt.Het gaat nu vooral over maskers, ik ben wel benieuwd wat jullie voor maatregelen nemen mocht er een familielid/huisgenoot ziek worden... Daar worstel ik ook nog mee.
Waar worstel je dan mee? Als er iemand in je gezin ziek wordt is de kans groot dat het hele gezin besmet is. En zelfs als je 14 dagen niet thuis geweest bent, zou jij je gezin laten stikken? Een familie lid waar we toch niet vaak komen, daar kan ik mee leven. Maar als mijn gezin gaat ga ik gewoon mee. Zonder twijfel.