• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Laatst bewerkt:
Maar om op topic te blijven: die ene boze chinees op het journaal had wel zijn mondkapje verkeerd om.
Zo lang dat gebeurd heeft de waarschuwing en dood minder "zin" /effect.

Cruiseschepen zijn nu aan de beurt.
Die kan je makkelijker isoleren maar toch. De Westerdam van de HAL is ook al doelwit en mag niet aanmeren in Japan of Fillipijnen.
Wel apart 12 gevallen in Duitsland. Blijkbaar was de besmetting daar heviger.

Wel apart 12 gevallen in Duitsland. Blijkbaar was de besmetting daar heviger.
Duitsland had dan ook meer dan 120 mensen opgehaald, én had besmette mensen door een Chinese die cursus op bedrijf gaf.

Bericht van 3 februari:In totaal zijn tien mensen in Duitsland besmet met het coronavirus. Naast de twee uit China zijn er acht patiënten in Beieren. Zeven van hen werken bij het Beierse bedrijf Webasto, de achtste is het kind van een Webasto-medewerker. Bij deze toeleverancier voor de auto-industrie werden vorige week de eerste zieken geconstateerd. Zij zouden zijn aangestoken door een Chinese die een cursus bij het bedrijf had gegeven. Spahn zegt dat Duitsland goed is voorbereid op een eventuele epidemie, maar daarvan is volgens hem nu nog lang geen sprake. link

11 in Frankrijk, 13 in Duitsland, verdere besmettingen in Engeland, Belgie, Spanje , Zweden,Finland en Italie.

Even een vraag over die mondkapjes / halfgelaatsmasker ed want ik zie van alles over dit virus , maar weet iemand hoelang zo'n mond /stofkapje /halfgelaatsmasker werkzaam is tegen een virus ???
Van een stofmasker weet je dat als het moeizaam wordt om te ademen dat je het moet vernieuwen en bij
giftige dampen weet je dat als je ze gaat ruiken dat het ook tijd wordt om de filter te vernieuwen ,
( zo maar een voorbeeldje mbt hoe lang het meegaat https://www.wiltec.nl/ademluchtfilters-weet-u-hoelang-ze-meegaan/ )
Bij een virus merk je verder niets van dit soort dingen .

Ook vraag ik me af in hoeverre een statisch luchtfilter effectief is tegen virus deeltjes in de lucht , weet iemand daar iets over te vertellen
gr Will

Van een stofmasker weet je dat als het moeizaam wordt om te ademen dat je het moet vernieuwen en bij
giftige dampen weet je dat als je ze gaat ruiken dat het ook tijd wordt om de filter te vernieuwen ,
( zo maar een voorbeeldje mbt hoe lang het meegaat https://www.wiltec.nl/ademluchtfilters-weet-u-hoelang-ze-meegaan/ )

Waarom zou je hier niets van merken?
Virussen zijn ook deeltjes (partikels).
Zodra de poriën dicht komen te zitten van een P3 (Partikel 3) filter, gaat het ademhalen moeilijker. Dus als de poriën vol zitten met virussen, lijkt het me dat dit hetzelfde effect heeft.

Ook vraag ik me af in hoeverre een statisch luchtfilter effectief is tegen virus deeltjes in de lucht , weet iemand daar iets over te vertellen
gr Will

Het SARS virus was 0.1 micron in diameter.

Een voorbeeld van een P3 Filter:

Link naar datasheet van een SCOTT SAFETY P3 filter.

Deze filter is getest op een droplet size van 0.09 micron, met 99,9993 efficiëntie.
Dus deze filter zou het SARS virus uit de lucht kunnen filteren

Zieke vrouw aan boord vlucht vanuit Hongkong naar Schiphol
https://www.telegraaf.nl/nieuws/38962855/zieke-vrouw-aan-boord-vlucht-vanuit-hongkong-naar-schiphol

De vrouw is na een half uur hoesten en overgeven, met hoge koorts, in Hong Kong van boord gehaald.
Ze weigerde een mondkapje te dragen terwijl ze aan boord was. De stoel waar de vrouw zat is niet ontsmet.
Op Schiphol zijn geen bijzondere maatregelen genomen om eventuele verspreiding van Corona virus te voorkomen.

"Het betekent dat de inzittenden van het toestel Schiphol zonder extra controle konden verlaten, en alleen op een scherm te zien kregen zich te melden als er binnen veertien dagen klachten ontstaan."

edited: plaatje weggehaald: een van de katten liep over t toetsenbord :-/

Duidelijk plaatje over hoe groot een virus is en welke mondkapjes wel en niet geschikt zijn.

669aed12-432f-11ea-ab28-0255c322e81b.jpg

@Wafels, aan een mondkapje heb je niks als je ogen onbeschermd blijven. De eerste twee mondkapjes beschermen niet, voorkomen alleen dat je anderen een beetje beschermt tegen je eigen gehoest. Ze verhinderen wel dat je met handen en vingers aan neus of mond komt, iets wat mensen zeer vaak en totaal onbewust doen.

Handen wassen, dat schijnt nog het best te werken, veel en vaak goed je handen wassen. Niet met gel, maar met water of water en zeep.

Kan zijn dat ik iets mis maar het ventiel op een FFP3 maskertje filtert toch niet maar zorgt alleen voor een betere ademhaling. Zie ook hier
Uitgeademde lucht filter je juist niet , dat gaat door het ventiel.
Bij inademing sluit het ventiel zich en daardoor moet je door het filter ademen.

Even een vraag over die mondkapjes / halfgelaatsmasker ed want ik zie van alles over dit virus , maar weet iemand hoelang zo'n mond /stofkapje /halfgelaatsmasker werkzaam is tegen een virus ???

gr Will

Maximaal 2 uur is het advies. Een kapje wat dichtslibt gaat extra lekken langs de randen.

Virussen zweven niet los door de lucht, maar zitten typisch aan/in kleine druppeltjes vocht.

Het SARS virus was 0.1 micron in diameter.

Een voorbeeld van een P3 Filter:

Link naar datasheet van een SCOTT SAFETY P3 filter.

Deze filter is getest op een droplet size van 0.09 micron, met 99,9993 efficiëntie.
Dus deze filter zou het SARS virus uit de lucht kunnen filteren

Als virussen keiharde knikkertjes waren ging die vlieger op, een virus van 0,1 micron past in de omgeving van je bloedbaan door veel kleinere gaatjes omdat het geen harde ronde knikkertjes zijn. Ook vliegen ze niet los door de lucht

Het vergelijken van het formaat van een virus met de gaatjes in het filter zoals bij een waterfilter is daarom niet echt zinvol.

Bij het filteren van kleine vochtdruppeltjes met daarin een virus komen nog andere factoren kijken als absorptie van het vocht en of/hoe dat vocht weer loslaat uit het filter. Een druppeltje wat net groot genoeg is om niet door een gaatje te passen, zal worden geabsorbeerd door het filtermateriaal waarbij het gaatje vrij blijft om nog meer druppeltjes te filteren.

Het formaat van waterdruppeltjes ligt zo tussen de 0,2 en 200 micron.
0,2 micron = 200 nm = stuk of dertien watermolekulen naast elkaar.

Om een virus een beetje lekker vochtig te houden zodat hij de reis door de lucht kan overleven, kan het weinig kleiner worden dan die 0,2 micron

Valt je ook niet iets op bij het tabelletje van het Scott P3 filter @zoompro?
0.09 micron 99.9993%
0.22 micron 99.9948%

Hoe kleiner het deeltje des te beter wordt het gefilterd? Dat komt mij wat vreemd over. Het zijn ook maar getalletjes bedoelt voor de reclame, want het zegt zo weinig over effectieve daadwerkelijke bescherming. Dat hangt vaak meer van de pasvorm af en correct gebruik, zoals die Chinees op het journaal, die hem verkeerd om op had, zoals @petroman ook had opgemerkt :D

Mannen met baarden of zo'n ongeschoren look hebben altijd pech, geen maskertje gaat daar lekker op aansluiten. Naast de FPP3 maskertjes dus ook de scheermesjes preppen. ;)

Als virussen keiharde knikkertjes waren ging die vlieger op, een virus van 0,1 micron past in de omgeving van je bloedbaan door veel kleinere gaatjes omdat het geen harde ronde knikkertjes zijn. Ook vliegen ze niet los door de lucht

Het vergelijken van het formaat van een virus met de gaatjes in het filter zoals bij een waterfilter is daarom niet echt zinvol.

Bij het filteren van kleine vochtdruppeltjes met daarin een virus komen nog andere factoren kijken als absorptie van het vocht en of/hoe dat vocht weer loslaat uit het filter. Een druppeltje wat net groot genoeg is om niet door een gaatje te passen, zal worden geabsorbeerd door het filtermateriaal waarbij het gaatje vrij blijft om nog meer druppeltjes te filteren.

Het formaat van waterdruppeltjes ligt zo tussen de 0,2 en 200 micron.
0,2 micron = 200 nm = stuk of dertien watermolekulen naast elkaar.

Om een virus een beetje lekker vochtig te houden zodat hij de reis door de lucht kan overleven, kan het weinig kleiner worden dan die 0,2 micron
De metingen in de datasheet worden door droplets gedaan staat er, druppeltjes dus. Dus een virus in een droplet lijkt me alleen maar makkelijker te filteren.

Valt je ook niet iets op bij het tabelletje van het Scott P3 filter @zoompro?
0.09 micron 99.9993%
0.22 micron 99.9948%

Hoe kleiner het deeltje des te beter wordt het gefilterd? Dat komt mij wat vreemd over. Het zijn ook maar getalletjes bedoelt voor de reclame, want het zegt zo weinig over effectieve daadwerkelijke bescherming. Dat hangt vaak meer van de pasvorm af en correct gebruik, zoals die Chinees op het journaal, die hem verkeerd om op had, zoals @petroman ook had opgemerkt :D

Mannen met baarden of zo'n ongeschoren look hebben altijd pech, geen maskertje gaat daar lekker op aansluiten. Naast de FPP3 maskertjes dus ook de scheermesjes preppen. ;)

Dit is een datasheet van een fabrikant, het lijkt mij dat hier hoge standaarden aan vast zitten. Deze filters worden gebruikt voor verschillende doelen, waaronder asbest verwijdering. Als een fabrikant daar over liegt, en dat komt uit, dan kunnen ze opdoeken. Maar goed, dat is een ander verhaal.

Deze datasheet was voor een filter voor een gelaatsmasker. Dus de pasvorm van stofmaskers is voor deze filter niet aan de orde. Ook het argument voor oorbescherming niet, omdat deze filters vaak bij volgelaatsmaskers gebruikt worden.
Maskers dienen na gebruik wel gedesinfecteerd te worden uiteraard.

Wel bij FFP3 stofmaskers uiteraard :)

Misschien een apart discussie topic hier voor openen? Lijkt me zeer interessant! :)

Het gaat nu vooral over maskers, ik ben wel benieuwd wat jullie voor maatregelen nemen mocht er een familielid/huisgenoot ziek worden... Daar worstel ik ook nog mee.

Waar worstel je dan mee? Als er iemand in je gezin ziek wordt is de kans groot dat het hele gezin besmet is. En zelfs als je 14 dagen niet thuis geweest bent, zou jij je gezin laten stikken? Een familie lid waar we toch niet vaak komen, daar kan ik mee leven. Maar als mijn gezin gaat ga ik gewoon mee. Zonder twijfel.

Het gaat nu vooral over maskers, ik ben wel benieuwd wat jullie voor maatregelen nemen mocht er een familielid/huisgenoot ziek worden... Daar worstel ik ook nog mee.
Als een huisgenoot of familielid ziek wordt, wordt die geïsoleerd* in één van de daarvoor bestemde ziekenhuizen, volgens het crisisprotocol dat hiervoor geldt.
Mensen die in contact zijn geweest zullen in quarantaine moeten, veertien dagen binnen blijven in eigen huis, en als dat niet kan op een aangewezen plaats. Je krijgt dan informatie en de noodzakelijke materialen geadviseerd. Valt erg weinig aan te worstelen.
Heb je huisgenoten?

*isolatie is voor zieke mensen, quarantaine is voor niet-zieke mensen

Waar worstel je dan mee? Als er iemand in je gezin ziek wordt is de kans groot dat het hele gezin besmet is. En zelfs als je 14 dagen niet thuis geweest bent, zou jij je gezin laten stikken? Een familie lid waar we toch niet vaak komen, daar kan ik mee leven. Maar als mijn gezin gaat ga ik gewoon mee. Zonder twijfel.

Wat bedoel je met mee gaan?

Uiteraard ga je voor je gezin, maar welke maatregelen neem je? Aparte kamer? Welke zorg ga je bieden? Wat is de beste manier om zoiets te behandelen? Kan het lichaam überhaupt dit virus zelf verslaan, indien de persoon goed verzorgd wordt?

Ik ga er van uit dat zodra er hier een grootschalige uitbraak is zoals in China, er niet genoeg bedden zijn om alle zieken te behandelen, en niet genoeg testen om iedereen te testen.

Zoals ik het zie leeft je al 14 dagen met een besmetting naast je voor dat het zich openbaart. Dus je slaapt bij elkaar, geeft de kids een zoen, bereid eten. Je weet wel, het gewone leven waar je nooit bij stil staat. Dus als er een lid ziek wordt is, dan is de kans bijna 100% dat jij ook besmet bent. Dus wat wil je dan nog met een aparte kamer? Je hele huis is dan besmet. En als je dan er van uit gaat dat de ziekenhuizen overbezet zijn blijft er weinig anders over dan thuis de boel uit te zitten. En de beste manier van behandelen? Dat is de grote vraag die ze in China ook hebben. Maar zolang je telefoon en internet nog werken kan je om hulp van buiten vragen. Al dumpen ze de medicijnen maar op je oprit.

• Leuk
Waarderingen: Ray
Laatst bewerkt:
Gewoon op dezelfde pagina...
Screenshot is overigens een tijdje terug gemaakt.
Ik zie nu dat de tekst is aangepast op de website.

Bijlagen

• Screenshot_20200129-071439_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200129-071439_Samsung Internet.jpg
    39 KB · Weergaven: 8
  • Screenshot_20200129-071421_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200129-071421_Samsung Internet.jpg
    30.2 KB · Weergaven: 9
Terug
Bovenaan