• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Nu is rekenen nooit mijn sterkste kant geweest, dus misschien kan iemand mij hier uitleggen waarom het percentage huidige sterfgevallen wordt berekend ten opzichte van hethuidig aantal geregistreerde besmettingen en uit die berekening een mortaliteit van c.a. 2% komt.
Naar mijn idee wordt dan voorbijgegaan aan de waarschijnlijkheid dat een behoorlijk aantal van degenen die nu als besmet zijn geregistreerd in de komende weken nog zullen sterven.
In doorsnee gaat daar een week of twee over heen.
Mij lijkt dat het nauwkeuriger zou zijn als het aantal sterfgevallen wordt afgezet tegen het aantal besmettingen van 2 weken geleden, wat dus tot een aanmerkelijk hoger mortaliteits percentage zou leiden. Zit ik fout met mijn rekenwijze, of zit de fout in de gepubliceerde statistiek?

Omdat die cijfers geruststellender zijn, gok ik zo.

Mijn visie:
Neem de gemiddelde incubatie periode + de gemiddelde ziekte tijd voor iemand overlijd. Als je zo terugrekende en op dat moment de besmettingen neemt, kan je goede cijfers berekenen.

Het probleem is alleen, dat men die gegevens gewoon niet heeft. Pas achteraf kan een goede berekening worden gemaakt. Dan is het totaal aantal doden en genezen personen bekend.

Ik denk dat zodra je met de besmettingscijfers van 1 week geleden rekent, je een goede grove, optimistische schatting hebt.

Vergeet alleen niet dat ook die cijfers niet altijd kloppen.

Grtz,
Zoom

Hoezo 2%? Ik kom veel hoger uit.
Van de doden en herstelden weten we de uitkomsten van hun besmetting.
Er zijn 1115 mensen overleden en 4849 hersteld, dat betekend een mortalityrate van 1115:5964 (4849+1115), kortom 18,6%.
Dit percentage wordt nauwkeuriger zodra meer mensen overleden of hersteld verklaard worden.

Het totaal aantal besmettingen zegt meer iets over hoe snel je besmet kan raken.
Dat getal is eigenlijk vrij laag. 45.183 op de 1382 miljoen chinesen. (<0.01 promille)

Dat is in ieder geval obv de aantallen welke officieel gerapporteerd worden.
Ik verwacht echter dat er veel meer mensen zijn hersteld, maar nog niet als zodanig geregistreerd staan.

Het is altijd goed om te zorgen dat je geen griep krijgt @Harry Nack Helaas zitten we nu wel midden in de griepepidemie.

Afgelopen week gingen 68 op de 100.000 mensen met griepachtige verschijnselen naar de dokter. ,,Dit is voor de tweede week boven de grens van een griepepidemie. We spreken over een griepepidemie als twee weken achter elkaar meer dan 58 op 100.000 mensen griepachtige verschijnselen hebben en minstens 10 procent van deze mensen met het influenzavirus kampt’’, legt een woordvoerder uit. Het influenzavirus veroorzaakt de 'echte' griep, de andere virussen vergelijkbare symptomen. https://www.gelderlander.nl/binnenland/rivm-griepepidemie-in-nederland~a3e6f69f/

Huisartsen controleren grieppatienten ook op covid-19
https://www.parool.nl/nederland/gez...t-grieppatienten-ook-op-coronavirus~bcbab7a3/

Laatst bewerkt:
Statistiek is een lastig vak, dat blijkt wel weer.
In principe heeft @PBear, gelijk en dit was al een keer gemeld. Maar de twee weken staan vast d.w.z. is de maximale incubatie tijd. Je kan ook eerder overlijden na besmetting, hoe wil je dat gaan bepalen ? dus ik denk dat nu vergelijken beter is dan ergens tussen 0 en 14 dagen.
Je hebt nu eenmaal geen oppik bericht, "U bent nu besmet, sterkte de komende twee weken".

Om nu meteen uit te gaan dat dit bewust gebeurd vind ik onzin. dat kan je bij van alles gaan roepen.

:off:

Ik moet bij dingen als statistiek altijd denken aan 2 situaties geschetst in mijn Nederlands boek op de middelbare school. Hetzelfde werd besproken: een toename in het aantal gestolen jassen op een middelbare school, echter...
Het ene stuk sprak over toename van WEL 100% (van 1 naar 2 jassen) en het andere stuk had het over een toename van SLECHTS 1 gestolen jas (van 1 naar 2 jassen).
Wie heeft er gelijk? Allebei, maar lees dus wel kritisch. Er zijn tenslotte leugens, grote leugens en statistiek.
:off:

Pas achteraf kan de mortaliteit enigszins berekenend worden. Zelfs met onze gewone seizoensgriep kan die niet echt gemeten worden, omdat exacte cijfers altijd ontbreken. Vele mensen zullen een keertje hoesten en dan zijn ze alweer klaar met het virus waar anderen aan bezwijken. En deze mensen worden niet meegenomen in de berekeningen. Moet dat wel? Niet? Allemaal voer voor discussies.

Ik vind het in deze het handigst om de lijn van WHO te volgen, zoals zij ook Mers Sars en Ebola becijferd hebben met hun methodes,analyses en berekeningen. Het kan best "verkeerd" zijn in de ogen van enkelen, maar dan wel net zo verkeerd als die epidemieën, en dat geeft hoe dan ook duidelijkheid en inzicht.

En dan moet je eigenlijk het aantal besmettingen uitzetten tegen het aantal niet besmette mensen.
Hoeveel chinezen waren er ook al weer ?
Hoeveel zijn er daarvan (bewezen) besmet ?
Hoeveel daarvan overlijden ?
Hoeveel genezen ?

En ja diegene die niet meegeteld wordt en thuis overlijd wordt niet meegeteld.

Besmet:60331
Overleden:1369
Hersteld:6055
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Zo'n 35 % meer gevallen. De verklaring is dat men in de provincie Hubei niet alle gevallen meer in het labo test(oa vanwege tekort aan testen). Wanneer bijvoorbeeld familieleden/contacten of gezondheidswerkers ziek worden, dan is dit een “klinisch bevestigd geval” waarbij ze geen test meer doen.

WHO-leider Tedros Ghebreyesus noemt in zijn perspraatje ook het stabiliseren van de aantallen nieuwe besmettingen met het coronavirus in China en zegt dat we met het interpreteren van de nieuwe cijfers ,,extreem voorzichtig'' moeten zijn. ,,De uitbraak van het virus kan nog steeds alle kanten op. We moeten samenwerken in het gevecht tegen deze gemeenschappelijke vijand die de grenzen van landen niet respecteert.''
Liveblog https://www.gelderlander.nl/buitenl...r-60-000-dodental-stijgt-boven-1300~a331a365/

China-correspondent Leen Vervaeke zit sinds haar evacuatie uit Wuhan in quarantaine wegens het coronavirus. In een militair hospitaal nabij Brussel telt de Belgische met zeven landgenoten de dagen af tot zondag, wanneer ze naar buiten mag. Hier vertelt ze daarover.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...es-denk-ik-dat-is-meer-dan-gisteren~b902d9ac/

De ultieme bug-in...en zoals ik wel vaker opmerk, de verveling is ernstig.
Denk bij je preps ook aan gewichtjes, springtouw, hoepel, elastische banden, dingen waarmee je je kan bewegen in kleine ruimte.

Anders ga je misschien dingen doen waar je later toch spijt van krijgt....
EQF2DpdU4A0-NNd.jpg

hooray, finally there is a propaganda banner telling people they can make babies if getting bored staying home.Banner encourages residents staying at home because of the virus to do something with that time: "Creating a second child is also contributing to your country." link

De ultieme bug-in...en zoals ik wel vaker opmerk, de verveling is ernstig.
Denk bij je preps ook aan gewichtjes, springtouw, hoepel, elastische banden, dingen waarmee je je kan bewegen in kleine ruimte.

Anders ga je misschien dingen doen waar je later toch spijt van krijgt....
EQF2DpdU4A0-NNd.jpg

hooray, finally there is a propaganda banner telling people they can make babies if getting bored staying home.Banner encourages residents staying at home because of the virus to do something with that time: "Creating a second child is also contributing to your country." link

Deze post zou niet misstaan onder de forumtitel "Humor" :lol:

Wat voor rekenmethode je ook hanteert, zolang de cijfers nog dermate kunnen fluctueren maakt het niet zoveel uit. Vandaag is de definitie bijgesteld en komt China plots met heel wat meer gevallen van infectie en overlijden. Zoals @Jannes zegt, het wordt pas echt duidelijk als dit virus alweer zwaar op z'n retour is.

Het zal nog behoorlijk wat paniek leiden, zo'n normale griepepidemie met verschillende Influenzavirussen + RS virus + COVID-19 virus, iedereen rent natuurlijk acuut naar de huisarts voor uitsluitsel.

Het goede nieuws is dat er buiten China nog maar 1 sterfgeval is geweest op de Filipijnen. Stand van de medische zorg kon wel eens veel invloed hebben op de overlevingskans en helpt enorm tegen verdere verspreiding.

Artikel over de nieuwe definitie die China hanteert en hoe de medische zorg daar tekort schiet: https://nos.nl/artikel/2322773-flin...oronavirus-door-nieuwe-chinese-definitie.html

De grote vraag is of we nu op een kantelpunt zitten van het virus of niet. In China lijkt de toename van nieuwe gevallen af te nemen, buiten China lijkt het virus geen echte bodem onder de voeten te krijgen, al vrees ik nog voor Afrika en Zuid-Amerika, daar zouden helemaal geen besmettingen zijn? Dat zijn best gevaarlijke gebieden omdat de medische stand daar nog heel wat slechter is dan in China.

Zo moet het dus niet!
Je voelt je ziek, (komt uit China) en denkt, laat ik maar meteen naar het ziekenhuis gaan...in een Uber.
https://www.theguardian.com/world/2...onavirus-patient-turned-up-hospital-uber-taxi

Wat is hier(en vast ook daar) de manier dan wel? Je belt je huisarts, met vermoeden dat je besmet bent of virus hebt, de arts schakelt GGD in en zij geven je aanwijzingen. Dat kan zijn in beschermde kleding naar het aangewezen ziekenhuis waar getest wordt, maar dat leggen de mensen van GGD je dan wel precies uit. Omdat veel mensen geen eigen huisarts hebben vanwege de tekorten, je kan in dat geval elke andere huisarts bellen, ze zijn verplicht je in nood te helpen.

Voor het eerst is in Japan een persoon overleden aan de gevolgen van besmetting met het nieuwe coronavirus. Het gaat volgens de Japanse minister van Volksgezondheid om een vrouw van in de tachtig. Het slachtoffer bezweek in de prefectuur Kanawaga, dat aan Tokio grenst. Het is nog niet duidelijk hoe de vrouw besmet is geraakt. Naar verluidt werd de besmetting met het virus pas na haar overlijden vastgesteld. Het gaat om de tweede dode buiten China, een sterfgeval in Hongkong niet meegerekend. De andere patiënt overleed op de Filipijnen. link liveblog

Sporadisch lees je wat over een Afrikaans land,in dit geval Ghana
Het Ghanese ministerie van Gezondheid meldt vandaag dat bij vijftien verdachte ziektegevallen geen sprake is van Covid-19. De zieke personen vertoonden symptomen van besmetting, maar alle testen op het nieuwe coronavirus waren negatief, volgens de autoriteiten van het Afrikaanse land. link liveblog

Wetenschappers stellen vast dat mannen vaker het slachtoffer van het nieuwe coronavirus worden dan vrouwen, meldt The Financial Times. Een zwakker afweersysteem zou daaraan debet zijn. Pakweg 99 procent van alle geïnfecteerde Chinezen in de ziekenhuizen van Wuhan is man, schrijft Wetenschapsjournalist Anjana Ahuja die beroept op cijfers van medisch tijdschrift The Lancet. ,,Er duikt een beeld op van een nieuwe ziekteverwekker die het buitenproportioneel op mannen heeft voorzien''. (zelfde liveblog)

Terug
Bovenaan